Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

det er ikke et dumt spørsmål. det er lurest å fjerne den pastaen på kjøleren å ta på et nytt tynt lag på cpuen.

 

det er hovedsakelig 2 grunner til dette, den første er at du får litt bedre effekt, det andre er at den pastaen som står på ofte er et sant helvete å av etter at den har stått en stund

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vrk Postet i dag, 00:02

Skal til å bytte prosessor i morgen til opteron 185, har oppdatert til nyeste beta bios så nå skal prosessoren være støttet.

Men på kjøleren som fulgte med så var det allerede noe kjølepasta greier på undersiden, men som der ser ut så dekker ikke det hele området som prosessoren kommer til å ta borti. Er det da best å skrape vekk dritten å påføre artic silver 5 oppe på toppen av prosessoren for å få hele flaten dekket?

 

Aldri byttet prosessor før så stiller kanskje en del dumme spørsmål

Som Spirre sier er det slett ikke noe dumt spørsmål.

Det at den orginale termal-pad'en ikke dekker hele området er ikke grunnen til at du vil bytte den ut. Akkurat det er en forbedring siden eldre generasjoner, der det var en pad på størrelse med HS (- Lokket på cpu) Dette blir alt for mye, og virker da gjerne mot sin effekt som et isolerende lag, heller enn å bare fylle ujevnheter.

 

Så grunnen til at du vil bruke AS5 er fordi det innholder bedre varmeledere enn den orginale.

Siden du ikke har gjort dette før tipper jeg du er fristet til å gjøre den mest vanlige feilen nybegynnere gjør; å ha på ALT for mye AS5.

Du skal ikke smøre AS5 utover hele lokket på cpu, det skal kun påføres en liten dråpe på midten, som selv vil dra seg utover i løpet av "innkjøringsperioden" (som altså er vanlig bruk, med der man skrur av maskinen av og til så det får kjølt seg ned.) Husk som nevnt at teorien bak kjølelederpasta er at den skal fylle sprekker og ujevnheter på cpu og kjøler.

 

Her kan du se hvor mye (lite) som skal på din Opteron:

post-56388-1185096416_thumb.jpg

 

Ellers er det også viktig at du gjør som de andre sier og bruker et løsemiddel til å vaske vekk den orginale pad'en. "Å skrape det vekk" er no good.

Jeg bruker Isopropanol, men det er ikke så lett å få fatt i, så kondensfjerner fra bensinstasjon (som i hovedsak er Isopropanol), eller andre mer spesialiserte ting som tommyms nevner kan brukes. Egentlig hva som helst som løser det opp, uten å legge igjen fett eller andre ting.

 

Til slutt vil jeg si at min personlige erfaring er at orginal-pad har blitt mye bedre bare de siste 2 årene, og forskjellen mellom det og AS5 er ikke enorm. Men det er uansett greit å vite dette her siden det er nødvendig dersom man bytter kjøler, eller demonterer av andre grunner. Pasta er "engangs".

Btw, så har ArcticSilver lagt ut spesifikke instrukser for påføring, da det er litt forskjellig fremgangsmåte om man har nakne kjerner (altså uten lokk) eller Intel/AMD.

Du kan lese mer om dette her: Påføring AMD Dualcore

Lenke til kommentar

Da var den montert og prøvd med diverse stress test programmer å lignende for å sjekke at den har kjøling, måtte reinstalere windows da overgangen fra enkelkjerne til dobbel gav blåskjerm.

 

Var litt varmere enn min gamle 4000 prosessor men ikke mer en du må rekne med når du går opp i frekvens og en til kjerne.

 

Så vil bare si tusen takk for hjelpen jeg har fått her :thumbup:

 

Kan poste screenshots av ytelsetest på f.eks fear, cs source eller 3dmark test om noen har interesse av det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

da var det tid for meg å spørre litt om premium utgaven av dette hk'et.

 

monterte det i filserveren i dag, og alt funka greit. så tenkte jeg at siden det står en opteron 146 i kortet så må det jo klokkes. prøvde å sette rammen til 333mhz, cpu til 240*10.

 

restarta. ikke noe skjer, utenom at den piper som faen. et langt pip etterulgt av to korte.

 

har prøvd å resette bios uten hell.

 

noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
da var det tid for meg å spørre litt om premium utgaven av dette hk'et.

 

monterte det i filserveren i dag, og alt funka greit. så tenkte jeg at siden det står en opteron 146 i kortet så må det jo klokkes. prøvde å sette rammen til 333mhz, cpu til 240*10.

 

restarta. ikke noe skjer, utenom at den piper som faen. et langt pip etterulgt av to korte.

 

har prøvd å resette bios uten hell.

 

noen tanker om dette?

9307778[/snapback]

Fikk den samme pipinga når jeg gav minnet på kortet (A8N Premium), for agresive timings. PC'en ville ikke starte før jeg nullstillte CMOS med jumperen på hovedkortet. Hvis du har gjort dette, og kortet likevel ikke slutter å pipe, kan det være det har skjedd noe med minnemodulene dine.

Lenke til kommentar

det slo meg også at det kunne være noe feil med rammen, så jeg tok den ut, men ingen forandring.

 

noen som vet hvor jeg finner en oversikt over error pipa til kortet?

 

edit: røska ut batteriet nå, skal se om det hjelper å resete det på harde måten...

 

tror kanskje jeg glemte å sette ned HT multien fra 5 til 4 føre jeg reboota etter overklokkinga i stad :blush:

 

har overklokka i 5-6 år og så glemme det nå.... flaut

 

edit: fant ut at et langt pip etterfulgt av to korte er video error. mistenker av overklokkina klokka opp pci-e porten og grilla enten skjermkortet eller porten. skal teste den andre porten nå for å se

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Jeg har i alle fall opplevd etter diverse eksperimenter med minne, at vanlig jumper reset ikke var nok på A8N dlx. Men siden du nå også har fjernet batteri, og testet med annet grafikk-kort/ minnebrikker? (eller du har prøvd de delene i annen maskin) har du vel allerede prøvd det meste.

 

Vi får krysse fingrene for at en sånn DFI- reset du bedriver nå kan gjøre susen...

 

Hvor høy fart hadde du på pci-e da?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

jeg satte pci til 33.33 i bios, pci-e sto på 100mhz. usikker på om den er låst da, det var jo en del hk tidligere som hadde problemer med at pci-e/agp låsen ikke funka med mindre du endra den til 101/68mhz.

 

jeg har også testa med en vanlig pci skjermkort i alle pci portene uten resultat.

 

nå driver jeg å ser på rambo, skal teste mer senere i kveld.

Lenke til kommentar

jeg putta nå rammen inn igjen i går uten at det hjalp. jeg har en maskin til her (den jeg sitter på til vanlig) som jeg kan låne noen deler av, men hadde håpa jeg slapp det da.

 

edit: testa nå med en annen ram brikke, ingen forbedring. fremdeles samme pipekode, som skal bety at det er noe feil med video delen.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

vel jeg har gitt opp å få premium kortet til live igjen. har testa med annen ram (den som står i denne maskina her), diverse skjermkort ( jeg vet flere av disse funker) og to forskjellige psuer, begge funker.

 

har opgså testa å ta ut cpu'en, la kortet stå uten strøm i noen timer og resat bios sikkert 25 ganger.

 

så nå gir jeg faen, har allerede fått tlf fra en hyggelig bergenser som skal sende meg sitt premium kort, så får jeg prøve å ikke drepe dette også ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...