Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Ok Arne M, jeg leste kanskje ikke godt nok :blush: , og tenkte dermed ikke på at du ville kjøre disse nye sammen med eksisterende brikker. I såfall er det jo riktig tenkt av deg å forsøke å finne brikker med lik timings. Utgangspunktet for mitt forslag var i grunn at du skulle bytte ut de du hadde.

Jeg vil tro du uansett vil kunne kjøre dette sammen på 3.3.4.6 men med 4 brikker er det ingen garanti for hva som vil virke. Jeg har selv god erfaring med å blande svært forskjellige brikker, men andre igjen har fått trøbbel...

 

Husk i alle fall på at A8N automatisk setter ned minnefarten til DDR333 så fort du setter inn 4 brikker, samt at du må bruke Command rate 2T, slik at det gir deg en dårligere ytelse. Hastighet kan du sansyneligvis manuelt sette opp igjen til DDR400, men heller ikke her er det mulig å gi noen garanti for det vil gå hos akkurat deg.

Det er min generelle oppfatning at de fleste i dag (med Vista, nyere spill osv) totalt sett vil være "tjent med" 2GB med noe redusert ytelse vs 1GB på full fart, men om man kan si det samme fra 2GB til 3GB er jeg noe usikker på dersom man ikke driver med særdeles minnetunge oppgaver.

 

Så minneutvidelser er litt gamble uansett hva du gjør :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker igjen Tror jeg kjøper de Kingston brikkene uansett. Går de sammen med mine Corsair er det bra , hvis ikke, who cares. Kjekt å ha noen ekstra. Har en Shuttle med ødelagt chipset på lur. Kan jo gjøre noe med det og bruke minnebrikkene her.

 

Arne M

Lenke til kommentar

Ja det er rette innstillingen Arne :thumbup:

Mitt hovedbudskap er jo bare at man etter mitt syn i praksis ikke har noe igjen for å kjøpe noe dyrere enn det rimeligste dersom man skal holde seg på standard fart. Det har jo tidligere vært en del som har hatt diverse minnerelaterte problemer på NF4 kort, men det er såvidt jeg kan se ingen sammenheng mellom slike problemer og budsjett- minne. Jeg har som nevnt testet 512MB versjonen av flere av disse billig- brikkene selv, så håper og tror det går like smertefritt med 1024MB versjonene.

 

Vel, lykke til hva enn du velger, så får du evnt komme tilbake dersom du får 4 brikker til å virke men trenger hjelp til å sette opp farten til DDR400 igjen.

Lenke til kommentar

Har satt inn brikkene. Veldig stor forskjell. Kan spille Supremcommander nå uten lagg på de største kartene. Dog de nye brikkene er jo ikke så pene som de "gamle" Corsair brikkene. :( . Men er jo en fordel med at nå kan de ligge ved siden av meg og jeg kan beundre de holografiske tegnigene på brikkene. Kunne jo ikke se den når de var i kassa :D Virker uansett som en god ivestering. Det meste går merkbart fortere i Vista.

 

Arne M

Lenke til kommentar
da er det nok på tide å feilsøke de forskjellige komponentene. eventuelt gjøre som foreslått i signaturen min :)

8337932[/snapback]

Var visst hovedkortet som hadde tatt kvelden. satte inn gamlehovedkortet og da funket alt.

Fyttirakkern som gamlekortet bråker. Ikke rart mtp. at den lille viftejævelen snurrer rundt på 10k rpm :!:

Lenke til kommentar
Når jeg skal montere en ny chipsetkjøler fra Zalman, en sånn lydløs, er det bare å trykke ned knappene på viften og dra hardt i kjøleren eller må jeg ta av hovedkortet og gjøre noe på baksiden av hovedkortet?

8632220[/snapback]

Om jeg ikke tar feil er det vel slike haker på baksiden av kortet som man må klemme sammen.

Lenke til kommentar
Godt at Asus har forstått praktiske løsninger. Dette liker kundene.  :thumbup:

8632266[/snapback]

Er små mothaker som må klemmes sammen på baksiden ja. Selv har jeg bare kappet hodet av de plastpluggene slik at viften bare kan trekkes ut, og resten av pinnen dyttes ut på baksiden av hk. Dette innebærer jo da naturlig nok at du ikke kan montere den samme viften uten nye klips, noe jeg ikke har hatt noe ønske om.

 

Er forøvrig en ganske vanlig monteringsmetode, som er billig og enkel i produksjon.

Lenke til kommentar
Det er fremdeles meget kjedelig å avmontere nesten hele PC-en ettersom det troll alt er hovedkortet det er snakk om bare for å montere en bitteliten kjøler.

8632341[/snapback]

Ja det er et helvete, og det er derfor jeg heller anbefaler deg å klippe pinnene. Om man absolutt skal ha viften inn igjen kan man kjøpe en Zalman til 39,- kaste den og bruke pinnene som følger med, som du sikkert har sett er det samme festemetode der. Jeg tror det skal gå med lengden, men har ikke testet det selv. Et annet alternativ er å kjøpe en ny veps til ca 100 kroner.

 

@Veggedyr, har du altså 4 brikker som kjører 295Mhz på cas2?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...