Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Må jeg har ADSL-modem?


Anbefalte innlegg

Driver og bytter bredbåndsleverandør, og ble litt usikker på noe: Har bestilt ADSL fra telenor, uten telefonabonnement. Har fra før en router, men regner med jeg må ha ADSL-modem også?? Har dessverre ikke peil på slikt, så spm er kanskje litt dumt, men skitt au.

 

Montøren kommer hjem til meg den 29/12, så jeg har litt dårlig tid på å skaffe et. Tenkte bare ringe Telenor og be montøren ta med et. Er det dumt/dyrt? Bør jeg kjøpe et annet sted? Noe spes jeg bør tenke på ved kjøp av ADSL-modem? For jeg regner med jeg trenger det..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg får ikke levert modem når montøren kommer. Jeg sa nemlig at jeg ikke trengte det, fordi jeg trodde jeg hadde et liggende. Dessverre tok jeg feil, det jeg hadde liggende var en ruter. :blush: Snakket imidlertid for 5 min siden med kundeservice, som sa at jeg ikke trengte modem dersom ruteren var ppp-kompatibel. Jeg aner ikke hva det betyr, og dessverre er jeg ikke i nærheten av ruteren akkurat nå, så jeg får ikke sjekket det. Likevel, det er en ruter fra Nextgentel som har blitt liggende hos meg.. Hvordan finner jeg ut om den er ppp-komp?

Takker for svar!

Endret av kns
Lenke til kommentar

adsl modem fra telenor er IKKE inkluedert i pakken lenger. dette er extra hvis du ikke har bestilt dette spes. da. dem selger det for rundt 500 er det vel.

 

dessuten er IKKE TELENOR USTABILE i vestfold fylke!

har fixa pcen hos minst 30 stk rundt om og dem som har telenor har bra linjer med 0 nede tid.

 

derimot tele2 og tiscali har RÆVA linjer ja.

bare og måle tcp udp med et prog. så ser man det.

 

er ikke gla i tellenor men gode linjer her i omegeng har de!

Lenke til kommentar
adsl modem fra telenor er IKKE inkluedert i pakken lenger. dette er extra hvis du ikke har bestilt dette spes. da. dem selger det for rundt 500 er det vel.

 

dessuten er IKKE TELENOR USTABILE i vestfold fylke!

har fixa pcen hos minst 30 stk rundt om og dem som har telenor har bra linjer med 0 nede tid.

 

derimot tele2 og tiscali har RÆVA linjer ja.

bare og måle tcp udp med et prog. så ser man det.

 

er ikke gla i tellenor men gode linjer her i omegeng har de!

490,- faktisk. Greit nok det, bare jeg får nettet opp og gå når montøren kommer. Har vært uten nett i en måned nå....ganske slitsomt!

 

Uansett, fant nettopp ut at ruteren som jeg har liggende har blitt brukt sammen med et SHDSL (2,3/2,3) abonnement fra Nextgentel. Sier dette dere noe om den er ppp-kompatibel eller ikke?

Endret av kns
Lenke til kommentar
DU trenger en adsl modem i tilegg til ruttern din. Hvor du kjøper den er det samme vil jeg tro, men jeg ville ikke brukt telenor for de er litt ustabile og dyre. :nei: Jeg bruker bluecom og de er veldig bra og aldri problemer. :thumbs:

Telenor er stabile.

Har du hatt problemer er det som regel din feil.

 

 

Du trenger adsl modem om routern din ikkje har det.

 

http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10289

 

der finner du eit.

 

spørs om montøren har adsl modem...

Lenke til kommentar
montøren har ikke med modem ,lønner seg for deg å ta en tur på elkjøp eller noen andre butikker som selger dette.

bestiller du fra oss ( teknisk supp) får du ikke utstyret før over jul (postgangen i jula)

.

så det enkleste er å kjøpe et selv

:w00t:

Ok, takk for svar. Men før jeg løper til Elkjøp og svir av penger som egentlig var satt av til juleøl, lurer jeg på:

 

Før hadde jeg SHDSL fra NGT. Jeg har ruteren fra dem enda, og lurer på om jeg kan bruke denne som modem for mitt nye Telenor ADSL-abonnement? Det er en Netopia 3351, tror jeg... (har den ikke foran meg, men tror det er den som vanligvis følger med et NGT SHDSL-abbo...?!)

Endret av kns
Lenke til kommentar

det er jo helt sykt at man ikke får modem med adslabonnemanget. Ville jo vært det samme som at jeg ikke skulle få radiomottager med mitt radiolink abonnemang.

 

Uansett så er det kun et ytterst få antall rutere som har modem innebygget. Hvis den har blitt brukt til shdsl er det vel et shdsl modem og ikke et adsl modem som er i det. Men om det er en ruter så sier det seg jo selv at du ikke kan bruke den som modem

Lenke til kommentar
det er jo helt sykt at man ikke får modem med adslabonnemanget. Ville jo vært det samme som at jeg ikke skulle få radiomottager med mitt radiolink abonnemang.

Tja, det er jo en kostnad og mange har gamle modemer eller ønsker andre løsninger enn de som leverandørene har. Og husk at ting ikke er gratis selv om du får det med, il slutt er det du som kunde som må punge ut uansett.

Lenke til kommentar
Før hadde jeg SHDSL fra NGT. Jeg har ruteren fra dem enda, og lurer på om jeg kan bruke denne som modem for mitt nye Telenor ADSL-abonnement? Det er en Netopia 3351, tror jeg... (har den ikke foran meg, men tror det er den som vanligvis følger med et NGT SHDSL-abbo...?!)

Et SHDSL modem vil ikke fungere på en ADSL linje. Tror ikke Netopia modem vil virke mot Telenor i det hele tatt. (Forskjeller i protokoller ol.)

 

det er jo helt sykt at man ikke får modem med adslabonnemanget. Ville jo vært det samme som at jeg ikke skulle få radiomottager med mitt radiolink abonnemang.

Heller glad at jeg ikke trengte å kjøpe et nytt modem når jeg byttet fra Telenor til BlueCom jeg. Men selvsagt hadde det beste vært at man leier modem fra ISP. Men når vi som kunder eier modemene selv betyr det biligere priser på oss. (Iallefall for oss som ikke er så utstt for lyn...... :roll: )

Lenke til kommentar

Uansett så er det kun et ytterst få antall rutere som har modem innebygget. Hvis den har blitt brukt til shdsl er det vel et shdsl modem og ikke et adsl modem som er i det. Men om det er en ruter så sier det seg jo selv at du ikke kan bruke den som modem

Ok, da så. Jeg trodde nemlig at noen rutere hadde innebygd modem også.. Men da vet jeg det. Takker. Noen forslag til hvilket modem jeg bør anskaffe meg?

Endret av kns
Lenke til kommentar

Jeg har denne kombinerte modem/ruter-saken fra billion, og det fungerer helt greit på et bluecom-abbonement :yes: Den fulgte ikke med linja, så jeg kjøpte den selv.. Måtte dog låne et "standard bluecom-modem" slik at bluecom skulle få pinga(!) modemet, slik at adsl-abbonementet ble aktivt(elns)... Masse surr, men det var da ikke modem/ruteren sin feil...

Lenke til kommentar
Jeg har denne kombinerte modem/ruter-saken fra billion, og det fungerer helt greit på et bluecom-abbonement :yes: Den fulgte ikke med linja, så jeg kjøpte den selv.. Måtte dog låne et "standard bluecom-modem" slik at bluecom skulle få pinga(!) modemet, slik at adsl-abbonementet ble aktivt(elns)... Masse surr, men det var da ikke modem/ruteren sin feil...

Tusen takk for gode tips, men nå har jeg kjøpt meg et standard Jensen ADSL-modem til 590.-. :roll: Fant til slutt ut at Netopia-ruteren min var helt ubrukelig, og måtte dermed skaffe meg et modem i en fart, ettersom Telenor-montøren ringte og meddelte sin ankomst i morgen tidlig kl 0900! :D Så for å unngå surr, måtte jeg bare skaffe et straks.. Nå trenger jeg imidlertid en svitsj... Skulle jo seff kjøpt et modem med innebygget svitsj, men det var et svært begrenset utvalg som møtte meg hos Expert. Hadde ikke forventet et kjempeutvalg heller, men..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...