Gå til innhold

Hvor mye tar du i benkpress? Vær ærlig!


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ville heller sagt gå ned i vekt og hold samme reps. Noen ganger øker man for mye noe som ender med at man står stille på vekten.

7255806[/snapback]

 

Skal man bli sterkere så trener man med mindre reps.

 

 

På dette forumet er det så mye feilinformasjon at det blir for dumt.

7257842[/snapback]

Jo men hvis han f.eks har et treningsprog på 5 reps så skal han ikke gå ned til 3 reps?

Lenke til kommentar
Jo men hvis han f.eks har et treningsprog på 5 reps så skal han ikke gå ned til 3 reps?

7257982[/snapback]

 

Jo det kan man.

 

Mange styrkeløftere som trener med færre enn 5 reps.

7258111[/snapback]

Er det noe bra da? Det er vell bedre trening å ta flere å heller ha mindre vekter, eller?

7258359[/snapback]

 

Kommer helt an på hvordan man trener og hva som er målet med treningen. Styrkeløftere trener ikke for volum, de trener for rå styrke. Kroppsbyggere trener for volum.

Lenke til kommentar
Jo men hvis han f.eks har et treningsprog på 5 reps så skal han ikke gå ned til 3 reps?

7257982[/snapback]

 

Jo det kan man.

 

Mange styrkeløftere som trener med færre enn 5 reps.

7258111[/snapback]

Er det noe bra da? Det er vell bedre trening å ta flere å heller ha mindre vekter, eller?

7258359[/snapback]

 

Kommer helt an på hvordan man trener og hva som er målet med treningen. Styrkeløftere trener ikke for volum, de trener for rå styrke. Kroppsbyggere trener for volum.

7258492[/snapback]

Så er det styrke man er ute etter skal man ta få reps og tyngre vekt, mens hvis man skal ha volum skal man ta mange reps med mindre vekt?

Lenke til kommentar
Veier ca 80 kg. 180 høy. og benker 85-90 kg. har stått helt stille siden Sommerferien:/

7247189[/snapback]

 

Hvordan er treningopplegget ditt, når du trener bryst? Ta med alle øvelsene...

7254975[/snapback]

 

 

 

 

Jeg kjører benkpress 5x5 me 70 kg.

Skrå hantelpress. 6x6

og flyes. 4x8

 

Jeg begynner på 5x5 powerbuild om 2 uker

Lenke til kommentar
Jo men hvis han f.eks har et treningsprog på 5 reps så skal han ikke gå ned til 3 reps?

7257982[/snapback]

 

Jo det kan man.

 

Mange styrkeløftere som trener med færre enn 5 reps.

7258111[/snapback]

Er det noe bra da? Det er vell bedre trening å ta flere å heller ha mindre vekter, eller?

7258359[/snapback]

 

Kommer helt an på hvordan man trener og hva som er målet med treningen. Styrkeløftere trener ikke for volum, de trener for rå styrke. Kroppsbyggere trener for volum.

7258492[/snapback]

Så er det styrke man er ute etter skal man ta få reps og tyngre vekt, mens hvis man skal ha volum skal man ta mange reps med mindre vekt?

7258497[/snapback]

 

Ja, til en viss grad. Når man trener for volum så er det vanlig å bruke 6-8 reps på de største øvelsene slik at man også blir sterk. På de mindre øvelsene bruker man 8-10 og på isolasjonsøvelsene går det fint med 10-12.

 

Det finnes dog utallige treningsprinsipper og selvsagt vil oppsettet av reps variere, men grunnprinsippene er det samme.

Lenke til kommentar

Jeg kjører benkpress 5x5 me 70 kg.

Skrå hantelpress. 6x6

og flyes. 4x8

 

Jeg begynner på 5x5 powerbuild om 2 uker

7258523[/snapback]

 

Har du prøvd å kjøre pyramide på benkpress?

På skrå hantelpress, tren heller med 4-6*3 (4-6 rep*3 sett)

Flyes: 8*3

 

Men tren sammen med en kamerat som kan presse deg hardt.. Jeg kjører de samme øvelsene som deg på bryst..

Lenke til kommentar

Jeg kjører benkpress 5x5 me 70 kg.

Skrå hantelpress. 6x6

og flyes. 4x8

 

Jeg begynner på 5x5 powerbuild om 2 uker

7258523[/snapback]

 

Har du prøvd å kjøre pyramide på benkpress?

På skrå hantelpress, tren heller med 4-6*3 (4-6 rep*3 sett)

Flyes: 8*3

 

Men tren sammen med en kamerat som kan presse deg hardt.. Jeg kjører de samme øvelsene som deg på bryst..

7259798[/snapback]

 

 

Har prøvd. men har liksom ikke fått det ordentlig til. veik ikke ovor mye kg jeg skal opp om gangen hvor jeg skal begynne hvor mange reps og set Etc..

Lenke til kommentar

Har prøvd. men har liksom ikke fått det ordentlig til. veik ikke ovor mye kg jeg skal opp om gangen hvor jeg skal begynne hvor mange reps og set Etc..

7259912[/snapback]

 

Hva er det du tar maks i benk? Du trener med 5*5 på 70, så jeg vil tippe at du ligger på rundt 90 kg i benk hvis det kan stemme?

 

Prøv dette her:

 

20 kg 1*20

40 kg 1*12

50 kg 1*8

60 kg 1*4

70 kg 1*2

90 kg 1-2*2

80 kg 1-2*2

70 kg 4*2

60 kg 8*1

50 kg 10*1

Lenke til kommentar
jeg makset på 47.5 kg her om dagen, sier litt om hvor svak jeg er i armene, målet mitt har egentlig vært 50, nærmer seg nå. For et halvt års tid tilbake klarte jeg ikke 40 engang. Men nå trener jeg styrke 3/4 ganger i uken, apparater for det meste. Holder dere oppdatert  :love:

7259963[/snapback]

 

Det kommer seg raskt... har en del med å innlære teknikken også.

 

Husker når jeg begynte for en god stund tilbake å trene, klarte knapt 30 kg. Nå makser jeg på 85, og trener med 60. (prøver å trene med 65 i morgen muligens)

Lenke til kommentar
jeg makset på 47.5 kg her om dagen, sier litt om hvor svak jeg er i armene, målet mitt har egentlig vært 50, nærmer seg nå. For et halvt års tid tilbake klarte jeg ikke 40 engang. Men nå trener jeg styrke 3/4 ganger i uken, apparater for det meste. Holder dere oppdatert  :love:

7259963[/snapback]

 

Hvis du har trent i ett halvt år, så har du jo ett grunnlag.. Da hadde jeg begynt å trene med fristang og hantler.. Men tren lett, slik at du lærer å ta øvelsen riktig.

Lenke til kommentar

Finnes ingen fasit; noen blir aldri særlig sterke og andre blir aldri særlig store. Men er man fersk på gymet og har et hardt og progresivt treningsopplegg kombinert med et godt kosthold så klarer man å stige ganske kraftig som 16 årig. Uansett er det samtidig også viktig å ta det rolig, få inn teknikken og trene riktig snarere enn tungt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...