Gå til innhold

Hvor mye tar du i benkpress? Vær ærlig!


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beste så langt er 8 reps på 60 kg. Har blitt alt for slapt i det siste. Begynte å trene i februar, da tok jeg vel 2 rep på 40 elns. Så det er jo fremgang i alle fall. Men har jo tatt av meg 12 kg i samme periode, noe som gjør det mye vanskeligere å øke fort, sammenlignet med hvis man har litt kalorioverskudd.

 

Ca. 187 høy, 93 kg tung.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Hmmm, dere som maxer, trenere dere for styrke eller muskelmasse? Jeg kunne aldri tenkt på å maxe siden jeg da vil ødelagt for resten av treningen den dagen.

6605670[/snapback]

Egentlig samme grunn til at ikke jeg har makset. Man maxer ikke for hverken styrke eller muskelmasse, man makser bare for å se hvor mye man klarer å makse. Så jeg dropper det til jeg begynner å nærme meg 100.

Lenke til kommentar
maxing er faktisk en fin måte og øke på. eller med få reps. som et exempel kan man kjøre så tungt at man klarer kun 3 rep. dette gir veldig bra effekt. men man bør variere, jeg trente alltid benk 2 ganger i uka. en gang tungt med få reps, og en gang lettere med over ti reps.

6606542[/snapback]

 

Kjører selv 6 reps., og 4 set, det fungerer utmerket for min del.

Lenke til kommentar

Ser det er noe diskusjon rundt hvor mange reps man "bør" ta for å makse.

En god huskeregel innen styrketrening er at det man trener med, blir man sterkest i. Er målet kun å makse, bør man kjøre 1-3 repetisjoner per sett så tungt du kan (kombinerer du makstrening med raske øvelser med lett belastning vil du få meget eksplosive muskler (aka spenst)). 3-8 repetisjoner per sett er den øvelsen som gir mest volumøkning i muskelmassen. Flere repetisjoner enn dette kan ses på som utholdenhetstrening.

 

Hilsen tidligere idrettsfagstudent.

Lenke til kommentar
Ser det er noe diskusjon rundt hvor mange reps man "bør" ta for å makse.

En god huskeregel innen styrketrening er at det man trener med, blir man sterkest i. Er målet kun å makse, bør man kjøre 1-3 repetisjoner per sett så tungt du kan (kombinerer du makstrening med raske øvelser med lett belastning vil du få meget eksplosive muskler (aka spenst)). 3-8 repetisjoner per sett er den øvelsen som gir mest volumøkning i muskelmassen. Flere repetisjoner enn dette kan ses på som utholdenhetstrening.

 

Hilsen tidligere idrettsfagstudent.

6611385[/snapback]

Hm. Ronnie Coleman (bildet), som kanskje har mest muskelmasse av samtlige bodybuildere trener ofte med rundt 12-15 reps. Tviler på at dette er for utholdenhetens skyld.

 

train1157.jpg

Lenke til kommentar
Ser det er noe diskusjon rundt hvor mange reps man "bør" ta for å makse.

En god huskeregel innen styrketrening er at det man trener med, blir man sterkest i. Er målet kun å makse, bør man kjøre 1-3 repetisjoner per sett så tungt du kan (kombinerer du makstrening med raske øvelser med lett belastning vil du få meget eksplosive muskler (aka spenst)). 3-8 repetisjoner per sett er den øvelsen som gir mest volumøkning i muskelmassen. Flere repetisjoner enn dette kan ses på som utholdenhetstrening.

 

Hilsen tidligere idrettsfagstudent.

6611385[/snapback]

Da tror jeg det er for mange år siden, eller at dere hadde gamle bøker. Alt mellom 8-15 er best før øking av volum. Dette kommer fram i all moderen forsking. Noen kan ha bedre vekst av 8 andre kan ha bedre vekst av 12, dette er jo individuelt. Alle har forskjellig oppbygning av muskel fibere, noen har mer av type 1 og noen har mer enn andre av type 2. Men som sagt alt mellom 8-15 er bra for volum. Når man nærmer seg ned til 3 reps trenes styrke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Skal prøve på 95 på Lørdag. Tok 80x2x2 så 85x2 i dag, turte ikke mer i og med at jeg var alene.

 

Hvordan bør jeg trene fram til lørdag? bare resturere?

6683078[/snapback]

 

 

bare slappe av ja. varm opp forsiktig. kjør 10 x 30 så 3 x 50 så 3x70 tipper du da er varm nok til og har nok energi til og få opp 95.

 

men det er heeelt i grenseland for hva du klarer. grunnregelen sier at når du klare 3 reps på en vekt er max 10 kilo mere enn det.

 

tener du alene så gjør det uten lås på stanga. men det er litt pinelig hvis du er på et studio. vekter ramler av osv :p

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

På mitt trenings studio er de veldi greie slik, du bare spør noen som holder på ved siden av deg om de kan holde et øye til deg. Skal ta de repsene dine, men varmer opp 5 min på spinning sykkel først, bare for og bli sikkelig varm.

 

Det som også er lurt er og legge på 100 før du skal løfte, altså 5 kg mer. Så løfte det av, legge på plass og så ta på 95. Virker ganske bra :thumbup:

 

tokk netopp 110 kg

 

Hvor gammel er du? og vekt?

 

Edit: trener aldri med "klyper".

Endret av ErikFN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...