Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"


Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

  1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

    • Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19


Anbefalte innlegg

Jeg kjørte en stund BW på en fx-55 uten videre problemer...

 

Det tar unna varme, men du må belage deg på litt viftestøy innimellom.

 

Det er vel ingen som har sagt at det settet kjøler direkte dårlig. Verre er det jo med påliteligheten!

BW på en FX-55? Huttetu.

Det er jo like risikabelt som å låne bort en Ferrari til kjerringa. Det ender garantert med et smell! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ble en nødløsning.. Men, heldigvis har jeg ingen ferrari, bare en nissan sunny..

Hun får låne den, ikke pc'en.. hehe

 

Jeg er naiv, og stolte kanskje litt mye på BW settet, men nå kjører jeg Zalman reserator, med det vga-blokk-settet på skjermkort og chipsett, det fungerer helt ypperlig, og nå hører jeg ikke om pc'en er på eller ikke..

 

Eneste jeg savner er at pumpen skrur seg på samtidig med pc'en.. Mente å ha sett noe slikt et sted. Finner det vel igjen en gang..

Lenke til kommentar
Eneste jeg savner er at pumpen skrur seg på samtidig med pc'en.. Mente å ha sett noe slikt et sted. Finner det vel igjen en gang..

5429896[/snapback]

Den kan styres vha en rele-kobling. Det finnes ferdige løsninger (bl.a. hos Microplex), men er man litt kyndig på det området, kan man relativt enkelt lage noe sjøl også.

Lenke til kommentar
Var en på forumet her i en av mine tråder rundt vannkjøling som viste frem et slikt enkelt selvlaget rele som skrur på strømmen på pumpa via 12v signal fra PSU.

5430452[/snapback]

 

 

Viktig å huske at man da må ha et rele.. Ellers så går det beine veien 'to hell'... ;)

 

 

Et stk. rele som jeg har. Ser slik ut!

 

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

Sweetness, da tror jeg nok at jeg skal greie det, men, hvor mye koster den på microplex? Fant ikke det jeg lette etter..

 

Søkte etter relee, men fant ikke noe. Sjekket opp tråden din, Theo, og fant der, men jeg tror jeg starter en egen tråd, eller søker videre. Vil gjøre dette skikkelig..

Lenke til kommentar
Blacki Postet i dag, 15:44

  Er mulig å kjøpe slikt fra elekto sjapper også. Elfa.se selger vel disse til under 100 lappen. (må mekke litt på den selv da!)

Ja, altså hvis man er litt teknisk anlagt må man ikke finne på å betale 240 kr for dette fra MP, det er jo intet mindre enn ran...

Kjøp rele fra biltema eller noe, er snakk om lav strømstyrke så nesten hva som helst kan brukes bare det går på 12v. Man bør kunne lage noe slikt for under en 50 lapp :)

Lenke til kommentar
Blacki Postet i dag, 15:44

  Er mulig å kjøpe slikt fra elekto sjapper også. Elfa.se selger vel disse til under 100 lappen. (må mekke litt på den selv da!)

Ja, altså hvis man er litt teknisk anlagt må man ikke finne på å betale 240 kr for dette fra MP, det er jo intet mindre enn ran...

Kjøp rele fra biltema eller noe, er snakk om lav strømstyrke så nesten hva som helst kan brukes bare det går på 12v. Man bør kunne lage noe slikt for under en 50 lapp :)

5432608[/snapback]

 

 

Det er nok ikke elektroingeniører som er målgruppen til microplex med dette produktet ;)

 

DrE

Lenke til kommentar
Det er nok ikke elektroingeniører som er målgruppen til microplex med dette produktet 

 

DrE

Neida, jeg forstår jo det og det kreves ikke høyskolekompetanse for dette heller, men tok forbehold om at man bør ha litt teknisk innsikt- dvs i stand til å klippe ledninger og bruke kabelskotang eller loddebolt.

 

Det eneste man trenger av deler er et rele som på bildet, og eventulet kabelsko, kabelskotang, eller loddebolt. Man må klippe ledning fra psu, eller man kan bruke "strømstjeler" hvis man ikke vil klippe i de. Hvis man da ikke har liggende noe gamle molex kontakter fra noe annet som kan benyttes.

 

Så om noen er interessert i å gjøre dette hjelper jeg gjerne med nærmere forklaring :)

post-56388-1137171644_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tore:

Det virket som karen i tråden gjorde dette på skikkelig vis, jeg så ikke noen spesielle feil på det opplegget. Bortsett fra at "huset" kanskje var noe åpent for støv som ikke er bra.

 

Men en ting som er viktig uansett hjemmemekk man måtte finne på. Avklar at dette er greit med de som betaler villaforsikringen i boligen. For skulle det oppstå brann og senere undersøkelser avdekker at brannen startet i hjemmemekk som involverer strøm, så kan de som eier boligen få livsvarige økonomiske problemer. Om det ikke resulterer i noe ennå verre.

 

Det er alltid en fordel å betale noen hundrelapper for en autorisert, godkjent og ferdig del hvis man ikke er autorisert elektriker el. selv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er veldig enig i at det _kan_ være farligt om man ikke gør skikklig.

 

Når det gjelder rele så er det vel kun at man kobler de to fra 230v skikklig og ikke bruker lednig/tape eller andre ting som ikke er beregnet for å tåle det. Når jeg renoveret i huse mitt, i kjellern, så fant jeg lednigsnett som var taipet med slik billig svart tape som ikke var beregnet på 230v. Den var smeltet til en klump!

 

Gjør skikklig arbeid og det går fint. Viktigeste er å tenke over at det man bruker tåler 230v.

Lenke til kommentar

Ja bare for å unngå at vi snakker rundt hverandre her; jeg snakket egentlig om styring av 12V pumper slik som BW sin, der man vil bruke andre strømkilder enn psu :) .

Og gjøre dette på 220V pumper vil jeg ikke oppfordre alle og enhver til å gjøre. Da bør man jo vurdere sine kunnskaper også om man skal bruke noe ferdig kjøpt, så lenge det ikke kommer med ferdige stikkontakter.

Og passe på at rele tåler 220V om man lager noe selv.

 

Edit, la til litt, gikk litt fort i svingene her og var litt uklart. Med 12V pumpe og psu som strømkilde trenger man jo ikke noe relestyring :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9018234

Kanskje noe merkelig spørsmål ettersom det står nevnt aller først i tråden, men passer dette settet til Socket 754? Det som får meg til å lure er, sitat Thermaltake:

 

Universal 4 in 1 solution, compatible with Intel LGA775. P4 and AMD K7, K8 (Included AMD Sempron Series)

• 12cm Radiator: High performance radiator with 120x120x25 mm VR fan (1300~ 2400RPM)

• All copper Waterblock:

    (a). Copper waterblock with blue LED acrylic cover shining your CPU

    (b). Universal clips for Intel P4 socket 775, P4, AMD K8, AMD K7, easy to install

 

Mener Socket 754 er AMD K8-prosessorer?

 

mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...