Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"


Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

  1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

    • Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kanskje like greit med fasekjøling?

hadde jo vært fint det. men da begynner det VIRKELIG å koste flesk! koster 6-7tusen kr for vapochill/ prometeia Mach 2 GT.

 

lurer bare litt å åsen det fungerer, kunne vært gøy å ekspremintert litt med peliter så har man ihvertfall fått prøvd det også,og kansje man kunne fått til noe bra hvis man lærer seg å bruke det ordentlig. kan vel ikke være så dyrt? 350 til 400W PSUsom de fleste har idag burde da holde, sålenge man ikke har proppet maskinen med de værste skjermkortetene, mange disker osv. men selve kjølingen blir vel kansje en annen sak igjen, skal man ha kraftig vannkjøling må man nok opp på 2-3000kr.... :dontgetit:

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar

Mekker'n: Peltier tar all strømmen sin fra 12V. Dvs. 8A for et 100W peltier, eller 16A for et 200W peltier. Dvs. at enten må PSU'en ha en ekstremt kraftig 12V-del eller så trenger du en PSU alene til peltieren. I tillegg så tror jeg bigwater kan bli litt i minste laget for å fjerne all varmen. f.eks en overklokket CPU utvikler gjerne over 100W + en peltier på det rundt dobbelte = rundt 300W med varme som skal fjernes. Jeg tviler på at bigwater-radiatoren tar unna denne mengden varme særlig bra.

Lenke til kommentar
Kanskje like greit med fasekjøling?

hadde jo vært fint det. men da begynner det VIRKELIG å koste flesk! koster 6-7tusen kr for vapochill/ prometeia Mach 2 GT.

 

lurer bare litt å åsen det fungerer, kunne vært gøy å ekspremintert litt med peliter så har man ihvertfall fått prøvd det også,og kansje man kunne fått til noe bra hvis man lærer seg å bruke det ordentlig. kan vel ikke være så dyrt? 350 til 400W PSUsom de fleste har idag burde da holde, sålenge man ikke har proppet maskinen med de værste skjermkortetene, mange disker osv. men selve kjølingen blir vel kansje en annen sak igjen, skal man ha kraftig vannkjøling må man nok opp på 2-3000kr.... :dontgetit:

Det kan nok være lurt å ha en egen PSU til peltier...

I og med at den trekker rimelig mye watt så blir jo PSU overbelastet hvis den er koblet til resten av systemet, i hvert fall ganske stresset. Det er ikke optimalt å kjøre med fullbelastet PSU hele tiden....

 

EDIT: Moderator har like store fritidsproblemer som meg, slått på målstreken...

Endret av jonas27389
Lenke til kommentar
Mekker'n: Peltier tar all strømmen sin fra 12V. Dvs. 8A for et 100W peltier, eller 16A for et 200W peltier. Dvs. at enten må PSU'en ha en ekstremt kraftig 12V-del eller så trenger du en PSU alene til peltieren. I tillegg så tror jeg bigwater kan bli litt i minste laget for å fjerne all varmen. f.eks en overklokket CPU utvikler gjerne over 100W + en peltier på det rundt dobbelte = rundt 300W med varme som skal fjernes. Jeg tviler på at bigwater-radiatoren tar unna denne mengden varme særlig bra.

skulle jeg hatt peltier, hadde jeg ikke giddi å brukt den "møkkete" bigwater kjølingen, er bare noe søppel heller bigwatersettet, idler på 38C, mens jeg idler på 32-33 med luft.

 

men tilbake til saken, ok... så den vil ta all 12volten ja... hmm da kan det nok gjøre saken ennda værre, da begynner det å bli penger her ja som du sier, vannkjøling 3000kr+egen PSU+peltier+++, nei da er nok vapo/prometeia bedre valg, men de skal visst bråke noe helt forferdelig, også koster de også endel penger, nei god gammel dags luftkjøling av rette slag er nok og forblir nok det rette valg for folk flest, koster lite,støyer lite hvis du finner riktig vifte, lite risikabelt siden man ikke har væske " flytene" rundt i PC'n der det oser elektronikk til ofte 10-15.000kr.

Lenke til kommentar
skulle jeg hatt peltier, hadde jeg ikke giddi å brukt den "møkkete" bigwater kjølingen, er bare noe søppel heller bigwatersettet, idler på 38C, mens jeg idler på 32-33 med luft.

Da vil jeg påstå det er noe muffins med oppsettet ditt. Her hos meg så er CPU'en 30°C under last (kjører Seti@home døgnet rundt) med bigwater på laveste viftehastighet. Romtemperaturen er da samtidig ca 20-22°C og hardwaren min er: Athlon64 3000+ "winchester" på orginal hastighet og spenning. Radiatoren er montert oppå kabinettet. Kjøleblokka kjennes kald ut når jeg har fingeren på den så den er definitivt under kroppstemperatur. Jeg tror ikke det er noe feilavlesning med 30°C.

Lenke til kommentar

Virker som om det er stor forvirring om temperaturene her.

 

Min temperatur er vanntemp + 3-5 grader, synes det virker fornuftig.

 

Så jeg vil anbefalle alle som er usikre og sjekke vanntemp, min er ca 27 idle, rundt 35 load.(GPU+CPU)

 

Varmt rom vel og merke, hater å fryse.

 

Har montert en slik, link

sensor.jpg

 

amd 64 3200+

gf6600gt

Endret av Howard_
Lenke til kommentar
Jeg vil tro det har mer å gjøre med plassering av radiatoren.

nei det kan det ikke ha lenger, satt biwater i min sekunder maskin for jeg er ikke noe fornøyd med denne vannkjølingen. og har satt radiatoren helt nede foran og trekker luft inn i fronten altså, så den skal være bra plasert i min maskin nr2 som er et Aopen bigtower.

 

"winnie" er nok kaldere enn XP prossesorene. helt sikkert

 

EDIT: kjører foresten vifta på laveste hastighet...

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar
Noen som har noen ide hvorfor jeg får 90 grader med Aquarius blokken på mitt 6800? rekkefølgen på radd osv er riktig.

hva leser du av temperaturen med?

 

Jeg har et ATI Radeon 9800XT 256MM, som i følge ATITool lå på 70 grader :no:

men etter en sjekk på EVEREST home edition, lå den på 50 grader, noe som går mer overens med den automatiske vifte kontrollen :w00t:

 

kjenn på kortet om det er sannsynlig at det er så varmt som 90 grader, mulig det er avlesnings feil. Jeg stoler mest på EVEREST siden den kjente igjenn sensor typen på kortet, og temp. gikk overens med vifte hastigehet :thumbup:

 

er CPU grise-varm oxo? eller er det bare sjermkortet? :hmm:

 

jeg kjører ikke vannblokk på kortet, men prinsippet med feil-måling er muligens det samme :whistle:

 

håper jeg var til litt hjelp :yes:

 

EDIT: Vet dette muligens er off-topic, men greit å vite om det er feil måling, eller om det er Big-Water kjølingen som ikke holder mål :cool:

post-224-1114780631_thumb.jpg

Endret av =Wolf=
Lenke til kommentar
Jeg vil tro det har mer å gjøre med plassering av radiatoren.

nei det kan det ikke ha lenger, satt biwater i min sekunder maskin for jeg er ikke noe fornøyd med denne vannkjølingen. og har satt radiatoren helt nede foran og trekker luft inn i fronten altså, så den skal være bra plasert i min maskin nr2 som er et Aopen bigtower.

Det er jo kaldere utenfor kabinettet enn inni, den suger kald luften framenfra, men utenfor har du luft kaldt luft rundt radiatoren i tillegg til det som blir blåst igjennom.

Lenke til kommentar
Hvor mange grader er den , eller er dere fornøyd med settet ?

Jeg føler at temperatuern ikke avhenger så mye av BW, men hvordan det er montert, og hvilken prosessor man har. Så en poll om det er egentlig unyttig.

 

Tørrfisk: Hadde det vært skikkelig kontakt mellom gpu og blokka hadde du ikke hatt de høye temperaturene. Bare ta det av og sett det på på ny, er det eneste du kan gjøre.

Endret av Marius_EV
Lenke til kommentar
Istede for å drøfte 141 sider om Bw settet er bra eller ei, så hvorfor ikke sette opp en poll ?

 

Hvor mange grader er den , eller er dere fornøyd med settet ?

Høres fint ut :) etter at jeg oppgraderte MSI "Core Center" idler jeg på 36(samme som everest) og load på 49, og jeg er fornøyd, kjøler et 6800GT og en overklokket 4000+ "Clawhammer"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...