Gå til innhold

Harry Potter - Bøkene, filmene. *Spoileradvarsel*


Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?  

344 stemmer

  1. 1. Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?

    • Beste boka i serien, superbra!
      90
    • Fornøyd med boka, verdig avslutning
      161
    • Helt grei, men svarte kanskje ikke helt til forventningene
      31
    • Boka innfridde ikke i hele tatt, dårlig avslutning
      12
    • Har ikke lest den
      51


Anbefalte innlegg

Vi ser fort hvem RAM er når den norkse oversettelsen kommer. Står det signert R.A.S. er det vel ikke så mye mer å si...

Jo, fordi oversetteren får jo heller ikke vite det, han må bare gjette. Ta en råsjangs

Hehe, så du tror ikke oversetteren får vite det? Og bare tar en råsjangs og tar feil? Tror nok ikke det finnes mange forlag som ville gitt ut bøker der oversetteren ikke har peiling hva som kommer til å skje...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi ser fort hvem RAM er når den norkse oversettelsen kommer. Står det signert R.A.S. er det vel ikke så mye mer å si...

Jo, fordi oversetteren får jo heller ikke vite det, han må bare gjette. Ta en råsjangs

Hehe, så du tror ikke oversetteren får vite det? Og bare tar en råsjangs og tar feil? Tror nok ikke det finnes mange forlag som ville gitt ut bøker der oversetteren ikke har peiling hva som kommer til å skje...

Vel.. de folka holder korta tett til brystet, oversetteren måtte vente til etter utgivelsen til han fikk boka...

Lenke til kommentar
Tror nok ikke det finnes mange forlag som ville gitt ut bøker der oversetteren ikke har peiling hva som kommer til å skje...

Nå kan vel strengt tatt Rowling stille omtrent hvilken som helst premisser, og få det som hun vil. Det er en garantert kassasuksess for forlaget som får utgi den.

Lenke til kommentar
Vi ser fort hvem RAM er når den norkse oversettelsen kommer. Står det signert R.A.S. er det vel ikke så mye mer å si...

Jo, fordi oversetteren får jo heller ikke vite det, han må bare gjette. Ta en råsjangs

Hehe, så du tror ikke oversetteren får vite det? Og bare tar en råsjangs og tar feil? Tror nok ikke det finnes mange forlag som ville gitt ut bøker der oversetteren ikke har peiling hva som kommer til å skje...

Mr. Bugge Høverstad har INGEN videre info, og måtte stille seg i kø på Ark i Oslo etter release for å få boka. J.K Rowling gjør som hun vil, og enheten som først får vite om nyheten i den siste boka blir nok FTP serveren som hoster hjemmesiden hennes, som videre formidler infoen på nett ;)

Lenke til kommentar

Da var jeg endelig ferdig med boken. Er ikke sikker på hvajeg synes om den, det skjedde så mye. Det var 500 sider tomprat, før det kom kjempemye de siste hundre sidene. :hm: Vet ikke om denne kommer på førsteplassen eller ikke. Må latt det synke inn først.. Lese boken et par ganger til..

 

Synes det var litt morsomt da, når jeg skulle vise noen andre hvordan en lagde spoiler-warning skrev jeg at Humlesnurr døde (før 16.) og den 15. Juli skrev jeg at Severus var prinsen. Begge disse to tingene skrev jeg fordi jeg visste det var umulig.

 

Men hva skal jeg gjøre nå? Hrmf.

Lenke til kommentar

Nå har jeg lest boka og her er en del synspunkt jeg har:

 

Skolen kommer nok til å bli åpnet(håper jeg), de trenger jo en ny DADA lærer. De kommer kanskje til å trenge en ny transfiguration lærer siden Mcgonagall ikke kan være både rektor og lærer(?).

 

At Dumbledore døde var veldig trist, han var en mentor for Harry og ga ham trygghet og beskyttelse. Voldemort kan jo ta over skolen ganske lett nå(hvis den åpnes), Dumbledore var jo den eneste som Voldemort var redd for. Nå må Harry klare seg selv, den eneste som kan erstatte Dumbledore i jakten på Hocruxsene må være R.A.B, men han er kanskje død allerede. Det var rart at Dumbledore skulle dø uten kamp, og hvorfor frøs han Harry? Harry kunne jo ha stoppet Snape. Det hele kan ha vært planlagt, men Dumbledore kommer nok ikke tilbake.

 

Jeg lurer på hvordan det kommer til å gå uten Dumbledore, blir Order of The Phoenix oppløst? Får Voldemort større overtak?

 

En annen ting jeg lurer på er hvorfor Draco søkte trøst hos Moaning Myrtle. Kanskje han måtte holde alt hemmelig for de andre i huset hans.

 

Det ble en ganske lang post, men jeg håper dere leser den allikevel!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98123897187934
Vi ser fort hvem RAM er når den norkse oversettelsen kommer. Står det signert R.A.S. er det vel ikke så mye mer å si...

Jo, fordi oversetteren får jo heller ikke vite det, han må bare gjette. Ta en råsjangs

Hehe, så du tror ikke oversetteren får vite det? Og bare tar en råsjangs og tar feil? Tror nok ikke det finnes mange forlag som ville gitt ut bøker der oversetteren ikke har peiling hva som kommer til å skje...

Mr. Bugge Høverstad har INGEN videre info, og måtte stille seg i kø på Ark i Oslo etter release for å få boka. J.K Rowling gjør som hun vil, og enheten som først får vite om nyheten i den siste boka blir nok FTP serveren som hoster hjemmesiden hennes, som videre formidler infoen på nett ;)

Jeg må vel kommentere boka også. Fikk den i går og var ferdig i ettermiddag. Er en smule skuffet, men boka kan også være som den andre i en trilogi. Hvis siste den siste boka nøster opp løse tråder osv, kan det vise seg at denne boka ikke er så verst... Men jeg må vel lese den igjen om en stund, og ta med OotP i samme slengen.

Men når det gjelder å ta livet av viktige hovedpersoner har JKR i hvertfall lært av feilene til Robert Jordan...

Og der er sikker nevnt før:

Mr. Bugge Høverstad burde ikke oversatt navnene i Harry Potter, han ville i hvertfall slippe problemer med initialer og sånt... Dette gjør det umulig for meg å lese den norske oversettelsen (ikke så viktig), men det gjør det utrolig irriterende å se filmene på kino. Det er jo håpløst å se teksting med navn på folk og steder som overhode ikke stemmer med det som sies (selv om man selvfølgelig ikke trenger teksting, det er likevel utrolig irriterende).

Lenke til kommentar
Jeg syntes hele denne boken var en stor skuffelse. den ble jo kjedelig. den fenget ikke like mye som de andre. skal nok lese den 3-4 ganger til får å se. men hittil var den en stor skuffelse!

Hvordan klarer dere å lese en bok 3-4 ganger til når dere ikke liker den? Hadde aldri klart det. Sjelden jeg leser bøker jeg liker 2 ganger, og sjeldnere mer! :) Men men, en del av dere bruker jo kun timer på å runne en bok. Jeg leser sakte og nyter innholdet på første gjennomlesning :p

Lenke til kommentar
Jeg syntes hele denne boken var en stor skuffelse. den ble jo kjedelig. den fenget ikke like mye som de andre. skal nok lese den 3-4 ganger til får å se. men hittil var den en stor skuffelse!

Jeg syns ikke at boka var en skuffelse, men det føles ut som om det skjer veldig lite før de siste hundre sidene. Det skjer bare småting før det. Jeg skal nok også lese den på nytt igjen.

Lenke til kommentar

Tja, begynte i dag klokka 11, og var ferdig ca halv 5. En av de bedre HP bøkene i mine øyne. Enern er best, så denne eller den forrige.

 

Nå synes jeg på en måte at det ikke skjer stort på starten av noen av HP bøkene men. Litt for kort, og litt for lite rumpeldunk (det høres morsommere ut på norsk enn engelsk), akkurate passe kjærlighet og en grei slutt. det at DD døde synes jeg var greit, trenger noe litt framgang i serien. Men det at Harry sier at han ikke vil dukke opp til neste skoleår, men jakte på LV, synes jeg virker teit, eller så har jeg misforstått, han sier jo egentlig ikke at han ikke vil dukke opp, men at han skal knuse LV på slutten av sommerferien er vel tvilsomt.

Lenke til kommentar
Litt for kort, og litt for lite rumpeldunk (det høres morsommere ut på norsk enn engelsk)

J.K. Rowling har selv sagt at siste Quidditch-kamp fant sted i Half-Blood Prince. Det er grenser for hvor mye spennende og interessant man kan fylle inn i disse, uten at det skal bli for ensformig og likt de andre kampene. Forståelig nok.

Lenke til kommentar
Hihi.

Da sendte jeg en mail til Damm og spurte om hvem det var som skrev det bakpå. Tror dere jeg får svar? Det må jeg jo, alle fra Damm elsker meg. :love: (For de uvitende, jeg jobber for Damm.)

Det er Åsfrid Hegdal som skriver det bakpå, sendte mail til hun også (for å spørre om noen spørsmål), det gjorde jeg den 18. Juli, enda ikke fått svar. Tviler på at det blir svar fra henne. :(

 

Fikk ihvertfall vite litt mer da..

Lenke til kommentar
Order of the pheonix blir ikke oppløst, de kjemper videre selvfølgelig

Men Dumbledore var jo deres "secret keeper" så nå er det kanskje ikke hemmelig lenger, eller tok han med hemmeligheten i døden?

Han var ikke hele orderens secret-keeper. Han var secret-keeper for hovedkvarteret og kanskje andre ting.

 

Men folk vet om orderen. Ihvertfall Voldy og DE vet om den

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...