Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan redusere energikostnadene på en skole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen forslag:

- sjekk enova

- nattsenking av temperaturen

- slå av lys

- bruk sparepærer (med fotocelle) i utelys

- sjekk termostater, sjekk mot overoppvarming

- slå av ovner i rom som ikke trenger oppvarming. Skulle tro dette var selvfølgelig, men det er denne mange synder mest mot

- bedre isolasjon, f.eks. 3-lags vindusglass.

- sjekk at ledningene er gode nok, har opplevd for mye strøm gjennom tynne ledere at den resistive oppvarmingen ble et problem.

- bruk riktig utlufting (luft ut, gjerne ofte, men skift da luften så fort som mulig for å unngå nedkjøling av vegger

- innstaller varmevekslere, tror dette er rimeligere enn solceller

- sjekk at varmvannskraner er (og kan) lukkes helt, mange har brukt store summer på varmvannslekkkasjer. Ett sted hadde rørleggerne koblet varmvannskretsen inn til sisternene på toalettene.

Lenke til kommentar

Når jeg gikk i 10. så hadde skolen min sånn sensor som var koblet til lyset. Når sensoren ikke "fant" noen personer i rommet, så skrudde den av lyset etter 15min... Sånn i tilfelle du glemmer å skru av lyset sak.

 

Sett alle datamaskinene på å skru seg av etter 30min uten bruk.

(går ut ifra at det ikke er MK, IKT el skole)

Lenke til kommentar
Når jeg gikk i 10. så hadde skolen min sånn sensor som var koblet til lyset. Når sensoren ikke "fant" noen personer i rommet, så skrudde den av lyset etter 15min... Sånn i tilfelle du glemmer å skru av lyset sak.

Slik er det også på vår skole. Eneste utingen med det er at om klassen skulle sitte litt for stille, så blir det plutselig bekmørkt ;) Har skjedd flere ganger mens vi har hatt stille jobbing hver for oss :cool:

Lenke til kommentar
Hva skal man med solceller i taket? Mener du fotoceller kanskje?

Jeg mener dette, i litt større omfang:

 

bildeee[/img.]

 

Det skal jeg ha når jeg bygger hus :w00t:

Per i dag så lønner dette seg sikkert ikke sån rent økonomisk, men nå har et norsk firma funnet ut at solceller kan lages uten bruk av helt ren silicium. Da slipper man å konkurrere med elektronikkprodusenter osv.

 

Om få år vil prisene på solceller være en brøkdel av det de er i dag.

 

 

Mine forslag:

- God isolasjon (gjelder alle utovervendte flater: vinduer, vegger og tak)

- Energieffektiv ventilasjon (skal skifte ut luft, ikke temperatur)

- Bruk av varmepumper og vannbåren varme (vanskelig med vannbåren varme i eksisterende bygg)

- Bevegelsessensor i klasserom og ganger til å skru på lyset... skrur av lyset 2 timer etter siste bevegelse f.eks. (eller mindre)

- Temperaturstyring med tidsprogram. (er ikke vits i å fyre for kråkene)

- Justere tiden automatiske dører er åpne... (mange kommer med vinterinnstilling)

- Mulighet for å skru ned all energibruk i deler av skolen som ikke blir brukt... (for eksempel klasserommene i juleferien)

- Riktig innstilling på varmtvannsbeholdere (Hvis man ikke bruker opp det varme vannet man har går det kanskje ann å stille ned temperaturen på det, da vil man måtte bruke mer varmt vann hvis man vil fylle en vaskebøtte f.eks. , men det vil likevel være varmt nok til å brukes... dermed trenger man ikke å varme opp vann unødvendig)

- sparedusjer

- Sparelamper ute

- Hold innetempen på 21 grader pluss minus 2 grader...

- Isoler bedre rundt vinduer og dører

- Innfør regel om å skru av datamaskiner ved skoledagens slutt.

 

 

For at man skal kunne si noen ting om hvor mye det er å spare på forskjellige ordninger må vi få vite MYE mer om skolen.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...