Gå til innhold

Noen som har fått bruk for kampsport på gata?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Til dere som driver med kampsport; Jeg vet dere har fått høre opptil flere ganger at dere aldri må bruke det dere lærer der på byen osv, men heller stikke av. Det er faktisk forbudt av lov å bruke ting man har lært selv om det er selvforsvar, men er det selvforsvar blir man sjelden dømt for det.

 

Dette er direkte feil. Det er slik at føtter og hender til dei som har trent organiserte kampsportar kan betraktast som våpen i diverse situasjonar, og bør berre brukast som ein siste utveg.

 

Dersom nokon derimot brukar kniv mot deg, vil du faktisk etter nødvergeparagrafen har lov til å vere den som angrip først. Med ein gong nokon trekk våpen, kan du tolke dette som den hensikt at dei skal angripe deg, og difor kan du etter nødvergeparagrafen gripe inn.

 

Det er derimot grenser for kva du kan gjere; dersom nokon bitchslapper deg, så kan ikkje dette gjengjeldast med å knuse kneskålene til den andre. Alt i moderasjon, som dei seier... ;)

 

Dersom du blir angripen på byen, så bør du vere den første som politianmelder forholdet. Dei som er ute etter trøbbel, har ofte gjort dette før, og dersom dei får juling, vil dei ofte anmelde det til politiet. Om du har vore først ute, og politianmeldt dei, og fått avgi di forklaring først, vil anmeldelsen deira seinare gjerne vere totalt ubrukelig.

 

Men, det beste er i dei aller fleste situasjonar å vere ein heilt annan plass.

Lenke til kommentar
Det er slik at føtter og hender til dei som har trent organiserte kampsportar kan betraktast som våpen i diverse situasjonar, og bør berre brukast som ein siste utveg.

Var det ikke det jeg sa? :dontgetit:

Kanskje litt dårlig formulert, men, men.

 

Dersom nokon derimot brukar kniv mot deg, vil du faktisk etter nødvergeparagrafen har lov til å vere den som angrip først. Med ein gong nokon trekk våpen, kan du tolke dette som den hensikt at dei skal angripe deg, og difor kan du etter nødvergeparagrafen gripe inn.

 

Selvfølgelig, men jeg tenkte mer sånn i situasjoner der noen ypper til bråk med å true deg og dytte osv. Da er det likegreit å bare stikke av.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ser dette er en 'gammel' tråd, men vil bare si noe likevel:

 

Jeg har i noen år drevet med krav maga og nærkamp, så de gangene jeg kommer opp i bråk på byen velger jeg heller å stikke av enn å bruke makt. Mye av det jeg har lært er så effektivt at jeg ikke tør å havne i bråk, da dette kommer til å ende med at jeg "taper" likevel. Det er noe alle bør tenke på. Som jeg ser det er du en større "vinner" om du stikker av enn om du banker alle de som lager krøll!

Lenke til kommentar
Eneste kampsportutdøverne som hadde skremt dritten ut av meg er vel boksere og kickboksere. De hjelper ikke å slå på de engang. Forbanna stålfolk.

Ja det var det. Så svensken Jörgen Kruth på Eurosport her om dagen. Supertungvekstsmester i et eller annet forbund (WMC). Det var litt av type. :scared:

 

Men du skal være forsiktig med disse som driver med bakkekamp også. Shoot fighting, sub fighting, BBJ, standard gresk-romersk bryting eller Judo. Har du ikke trent selv, så er du sjangseløs straks du havner på bakken.

 

Så en program på svensk TV for en tid tilbake om det svenske laget i bryting. Det var stålmenn det også. Godt over hundre kilo veltrente muskler.

En tign er når lille mini tar salto, men når 130kg tar stillestående baklengs salto, da er det krefter på gang. Uansett, ikke kødd med en kar med blomkåløre heller. :ermm:

Lenke til kommentar
Ikke for å kritisere pakistanere, men viss du gjør noe med 1-3stk så kommer de altid tilbake med hele slekta :cry: Og det pleier ikke altid å være like kjekt.

Hele slekten?

Glad jeg ikke messer med pakistanere da! Messer egentli ikke ed noen jeg så :p

Men jeg har ikke gått på kampsport/selvforsvar, jeg syns det er helt greit at du banket dem jeg, du trenger ikke fortelle det til politiet tror jeg, du bestemer selv!

Endret av Ahndyh
Lenke til kommentar

Trent karate og TKD i syv år. Nå er jeg begynnt å nybegynnerpartiet hos en Ju Jitsu-klubb i Bergen. Må si Ju Jitsuen virker MYE mer lovende enn de to andre kampsportene jeg har trent. Mye vekt på kontrollgrep, frigjøringer o.l.

Gjennom karate og TKD lærte jeg å sloss oppreist, men så og si ingen bakketrening. Nå trener jeg slag/spark, fellinger og submission.

 

OT: Jeg har måtte bruke det jeg har lært to ganger. Begge gangene kom jeg uskadet fra situasjonen. Sendt en person på sykehus med ganske stygge skader.

Jeg var også i en "slosskamp" for et par uker siden. Litt nede på siden her.

Jeg hadde ingen ting å bevise for han, meg selv eller andre. Og har utgjorde ingen stor trussel for meg, derfor "forsvarte" jeg meg ikke. Men jeg tror han som slo skal være glad at han drog til meg, og ikke en annen person med tilsvarende trening som det jeg har. Jævla tullig. Fatter ikke hvordan folk får seg til å gjør slikt....

Lenke til kommentar
Eneste kampsportutdøverne som hadde skremt dritten ut av meg er vel boksere og kickboksere. De hjelper ikke å slå på de engang. Forbanna stålfolk.

da skal jeg love deg at du ikke har sett karate utøvere samt andre utøvere fra østlige kampsporter FIGHTE!

Lenke til kommentar

Har selv gått på karakte i 7år (Shotokan karate). Har aldri sloss på byen. Men jeg kan ikke tenke meg at karate er særlig effektivt når du sloss mot noen som virkelig kan sloss. Men om du sloss mot en ganske normal kar så tror jeg at man har en ganske god mulighet, man lærer jo å slo, sparke osv. så det er nok ikke totalt bortkastet.

 

Som treneren min har oppfordret til mange ganger, hvis man virkelig mestrer karate så trenger man ikke å sloss.

 

Og til dere som driver med matrial art bare for å banke opp folk, dere har ikke skjønt poenget i det hele tatt. (Vet ikke om det er noen av dere, men det kan jo godt hende)

Lenke til kommentar
Eneste kampsportutdøverne som hadde skremt dritten ut av meg er vel boksere og kickboksere. De hjelper ikke å slå på de engang. Forbanna stålfolk.

Nå vet jeg ikke vilket grunnlag du baserer deg på. Så hvis du faktisk har erfaring i kampsport miljøet så skal jeg unskylde.

Men pga. utalesen så regner jeg med at du ikke har det. Veldig mange folk kommer med lignende kommentarer om at boksere er bedre enn karate utøvere osv. Noe jeg faktisk er enig i, siden en boker har trent seg opp til å kunne tåle veldig mye skade, samt at han slår VELDIG hardt.

Men det å møte feks. en karateutøver er ikke barnemat det heller. Jeg regner med at en god karateutøver (iallefall hvis han har trent mye frikamp) vil slå ut en vanlig person på sekunder. Og ja jeg snakker av erfaring, jeg har selv gått mot norgesmesteren i karate, og jeg som en passe erfaren karateutøver hadde ingen sjangse. Hvis han hadde hatt lyst til å drepe meg så hadde det vært null problem.

 

Men la ikke dette bli en karate/andre asiatisekekampsporter vs. boksing tråd, da får vi heller oprette en ny tråd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...