Gå til innhold

Noen som har fått bruk for kampsport på gata?


Anbefalte innlegg

Right, så når verdens fremste selvforsvarseksperter sier det er nytteløst mot noen som har kniv så aner ikke de hva de prater om?

 

Hvem er det du mener som er verdens fremste selvforsvarseksperter?

 

Trener du mye med å forsvare deg mot en som har kniv(plastkniv, shockknife og kritt kniv) vil du være godt rustet :)

 

 

Skjekk; krav maga Human weapon på youtube.

sjekk; Kali Human weapon på youtube.

Jeg vil si både og. Vi trener forholdsvis mye på forsvar mot kniv, ikke at jeg er så veldig erfaren selv enda, men jeg ser jo at teknikkene vi lærer er effektive. Ikke minst trener vi jo på det å sloss i stressede og uoversiktlige situasjoner.

 

Likevel er det ikke automatisk sånn at hvis man har trent mye Krav Maga eller andre forsvarsteknikker mot kniv, så er man automatisk usårbar, noe jeg egentlig regner med du forstår. Du har høyst sannsynlig et bedre utgangspunkt enn en som er utrent, eller som kun trener andre disipliner som overhode ikke fokuserer på knivforsvar siden mange disipliner gjerne utelukkende er konkurransebasert.

 

I utgangspunktet så handler knivforsvar egentlig mer om skadebegrensning enn om avverging/deflektering slik vi gjerne gjør i sitasjoner med ren "nevekamp" eller slagvåpen. Vi lærer selvsagt deflektering og avvæpning av kniv, men noe av det viktigste er kanskje å ha oversikt over hvilke partier på kroppen som er vitale. Altså hvor på kroppen et knivstikk vil være dødelig - for så å beskytte der.

 

F.eks. bruker treneren vår begrepet "brun side" om den siden av underarmen som vender ut fra kroppen når du har armene rett ned langs siden og tomlene pekende fremover. Her er du mye mindre sårbar overfor kniv enn på baksiden av armen der du har endel større blodårer. Skal du deflektere et knivangrep med armen eller beskytte hodet, vend alltid "brun side" mot kniven. Det er ikke ufarlig å bli truffet her, men det er langt mindre farlig enn å treffe på baksiden.

 

Å si at det er nytteløst å forsvare seg mot en angriper med kniv vil jeg ikke nødvendigvis si heller. Det kommer i stor grad også an på angriperen. Er det en puslete femtenåring som egentlig bare vil ha penger til hasj, kan en utøver med mye relevant erfaring sannsynligvis avvæpne og evt pågripe angriper uten egentlig å skade verken seg selv eller angriper nevneverdig. Er angriper derimot kraftig og/eller kjapp, "ute på syre" og egentlig bare ønsker å dedikere resten av livet til å gjøre kål på akkruat deg, og samtidig har litt peiling på knivteknikk, så ville jeg ha takket pent for meg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Right, så når verdens fremste selvforsvarseksperter sier det er nytteløst mot noen som har kniv så aner ikke de hva de prater om?

 

Hvem er det du mener som er verdens fremste selvforsvarseksperter?

 

Trener du mye med å forsvare deg mot en som har kniv(plastkniv, shockknife og kritt kniv) vil du være godt rustet :)

 

 

Skjekk; krav maga Human weapon på youtube.

sjekk; Kali Human weapon på youtube.

Jeg vil si både og. Vi trener forholdsvis mye på forsvar mot kniv, ikke at jeg er så veldig erfaren selv enda, men jeg ser jo at teknikkene vi lærer er effektive. Ikke minst trener vi jo på det å sloss i stressede og uoversiktlige situasjoner.

 

Likevel er det ikke automatisk sånn at hvis man har trent mye Krav Maga eller andre forsvarsteknikker mot kniv, så er man automatisk usårbar, noe jeg egentlig regner med du forstår. Du har høyst sannsynlig et bedre utgangspunkt enn en som er utrent, eller som kun trener andre disipliner som overhode ikke fokuserer på knivforsvar siden mange disipliner gjerne utelukkende er konkurransebasert.

 

I utgangspunktet så handler knivforsvar egentlig mer om skadebegrensning enn om avverging/deflektering slik vi gjerne gjør i sitasjoner med ren "nevekamp" eller slagvåpen. Vi lærer selvsagt deflektering og avvæpning av kniv, men noe av det viktigste er kanskje å ha oversikt over hvilke partier på kroppen som er vitale. Altså hvor på kroppen et knivstikk vil være dødelig - for så å beskytte der.

 

F.eks. bruker treneren vår begrepet "brun side" om den siden av underarmen som vender ut fra kroppen når du har armene rett ned langs siden og tomlene pekende fremover. Her er du mye mindre sårbar overfor kniv enn på baksiden av armen der du har endel større blodårer. Skal du deflektere et knivangrep med armen eller beskytte hodet, vend alltid "brun side" mot kniven. Det er ikke ufarlig å bli truffet her, men det er langt mindre farlig enn å treffe på baksiden.

 

Å si at det er nytteløst å forsvare seg mot en angriper med kniv vil jeg ikke nødvendigvis si heller. Det kommer i stor grad også an på angriperen. Er det en puslete femtenåring som egentlig bare vil ha penger til hasj, kan en utøver med mye relevant erfaring sannsynligvis avvæpne og evt pågripe angriper uten egentlig å skade verken seg selv eller angriper nevneverdig. Er angriper derimot kraftig og/eller kjapp, "ute på syre" og egentlig bare ønsker å dedikere resten av livet til å gjøre kål på akkruat deg, og samtidig har litt peiling på knivteknikk, så ville jeg ha takket pent for meg...

 

 

Ganske enig her, men som du sier

 

"Er angriper derimot kraftig og/eller kjapp, "ute på syre" og egentlig bare ønsker å dedikere resten av livet til å gjøre kål på akkruat deg, og samtidig har litt peiling på knivteknikk, så ville jeg ha takket pent for meg..."

 

Litt grovt beskrevet da;P men hvis vi begrenser oss til stor og kjapp kar med kniv, MEN sett at du har en del års erfaring(ca. 3-4) med effektiv knivforsvar på ryggen vil jeg påstå at man har store sjanser å komme fra det(sier ikke uskadet her).

/|krav maga ikmf|/

Endret av Damian
Lenke til kommentar

Jeg har hørt flere ganger at det første man må slå seg til ro med når det gjelder angrep med kniv der du ikke har muligheten til å løpe unna er at du kommer til å bli kuttet. Tror det skal være vanskelig å få seg unna det i et stykke hvis han med kniven virkelig vil skade deg.

 

Når det gjelder gateslåssing så tror jeg ikke Jiu Jitsu og bryting er veien å gå heller. For det første, så betyr det at du er ekstremt sårbar hvis det er flere enn en involvert. For det andre så kan det plutselig dukke opp en kniv, og da har du ikke en sjanse hvis du ligger under eller på personen, og armer og bein er opptatt med andre ting. Med det er alltid bra å kunne det i tilfelle det ender opp på bakken, men man burde helst fokusere på å få seg opp og unna så fort som mulig tenker jeg.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått bruk for boksingen min på gata, og håper jeg aldri får bruk for det heller. Men hvis noen skulle finne på å slå til meg uten grunn ser jeg ingen grunn til å snu det andre kinnet til. Men hvis det er flere idioter; MED våpen tar jeg nok beina fatt, men det kommer nok an på situasjonen. Boksing er kanskje ikke den beste kampsporten hvis noen kommer med kniver eller andre våpen. Men vi tåler i det minste et solid slag i trynet ;)

Kurs i selvforsvar virker heller ikke dumt. :hmm:

Lenke til kommentar

Når det gjelder sparke i baller vs. ikke sparke i baller, så minner det meg om et fjellklatringsordtak: "Ethics are for the ground". Man kan snakke så mye man vil om hva som er rettferdig og bra stil når man sitter hjemme i stua, men hvis man ikke klarer å legge de prinsippene fra seg når man er i en situasjon som kan utvikle seg til noe alvorlig, så går det ille. Fjellet bryr seg ikke om etikken din, det gjør sannsynligvis ikke en person som angriper deg heller.

Lenke til kommentar

Det stemmer nok, det, men samtidig kan det være lurt å gå gjennom situasjoner i hodet, og forberede seg på ikke å påføre mer skade enn nøvendig. Det er viktig å huske på at livet ikke slutter der kampen slutter, og om man f.eks. forsetter å slå når noen ligger nede, bruker slag/spark som er ment for å drepe mot noen som kun slår deg i ansiktet med flat hånd etc. risikerer man fengsel.

 

Eksempel: jeg hørte en gang noen si til ei jente at dersom noen forsøkte å voldta henne skulle hun slå og sparke etter alle bløte områder, (noe jeg er enig i,) og hvis han havnet på bakken skulle hun sparke til han ikke rørte seg (noe som risikerer å få deg satt i fengsel for forsettelig drap).

Lenke til kommentar

Det kan nok hende at realistisk kniv forsvar kan redde deg 1 ut av 100 ganger, men som Petter sa, veldig ofte vet en ikke at en er i en knivsituasjon før kniven sitter i nyra. Personen som har valgt å trekke kniv bruker kniven rett og slett for å få ett overtak og vil ikke annonsere til deg at du må gjøre deg klar.

En interessant artikkel

http://www.nononsenseselfdefense.com/knifelies.html

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Man lærer selvforsvar for å bruke det hvis du er i nød, men man skal helst løpe vekk hvis man har sjansen. Hos oss lærer vi noen triks for å komme oss ut av situasjoner hvor "den slemme" holder deg eller truer deg med kniv eller noe, men etter man har gjort noen knep, så burde man løpe. Jeg lærer karate.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Eksempel: jeg hørte en gang noen si til ei jente at dersom noen forsøkte å voldta henne skulle hun slå og sparke etter alle bløte områder, (noe jeg er enig i,) og hvis han havnet på bakken skulle hun sparke til han ikke rørte seg (noe som risikerer å få deg satt i fengsel for forsettelig drap).

Jenter kan i selvforsvarssituasjoner nesten gjøre hva de vil dersom de blir angrepet av en mann, og godt er det.

 

Forøvrig er ballespark en veldig skånsom metode. Er jo en fantastisk smerte til skade ratio på det angrepet. Må gjøre inn i helvette vondt å få et hardt spark i balla, men det er garrantert ikke dødelig. Værste som kan skje er vel at man ødelegger ballene til angriper, men det tror jeg skal mye til, og man har tross alt to.

 

Man lærer selvforsvar for å bruke det hvis du er i nød, men man skal helst løpe vekk hvis man har sjansen. Hos oss lærer vi noen triks for å komme oss ut av situasjoner hvor "den slemme" holder deg eller truer deg med kniv eller noe, men etter man har gjort noen knep, så burde man løpe. Jeg lærer karate.

Å løpe er ofte et godt alternativ, ja. Ifølge krav maga læreren vår så viser studier at man mest sannsynlig er berget om man klarer å løpe i 10-15 sekunder. Man burde aldri gi opp hvis man har begynt å løpe, man stopper ikke før eventuelt angriperen har tatt deg helt igjen, og tatt tak i deg.

Endret av Geir M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...