Gå til innhold

Avbestille eller sende tilbake


Anbefalte innlegg

Jeg bestillte diverse komponenter for ca 8k fra en nettbutikk på en torsdag, på fredagen var varene gått fra "ordre mottat" til å havne på "plukkliste". På tirsdagen uken etter var varene fortsatt oppført som plukkliste når jeg sjekket sidene deres på webben.

 

Pga. En fryktelig snill mann i svarte klær, trønderbart og utrustet med en laserduppedings samt ei skriveblokk hvor han kunne føre ned noe han mente var en vellfortjent bot, fant jeg fort ut at timingen for PC oppdatering var en smule uheldig.

 

Jeg sendte derfor nettbutikken en epost hvor jeg forklarte at jeg vil ville kanselere bestillingen før de sende varene og at jeg måtte drøye det til neste år før jeg kunne frekke meg med ny hardware. Og at hvis de kom til å sende meg varene ville jeg benytte meg av angreretten og returnere varene.

 

Jeg fikk da følgene svar at det var iorden, men de måtte belaste meg for 200,- siden "pga arbeid med plukking og behandling av din ordre. Er ikke riktig sikker på om de kan forlange at eg skal betale dem de 200,-.

 

Hadde jeg tatt imot varene og benyttet meg av angreretten og sendt varene tilbake til nettbutikken hadde jeg kommet billigere ut av det, men har nå endt opp med en faktura på 200,- .

En smule kjipt, siden det ifølge nettsiden til butikken så låg fortsatt ordren som "plukkliste" da jeg kanselerte og butikken ville hatt en smule mere arbeid hvis jeg hadde returnert varene til dem i en norgespakke.

 

200,- er ikke allverden å betale nettbutikken, men norgespakken koster vell ca 110,- så det reknestykket er jo greit.

 

 

Så hva har jeg lært av dette?

 

1: Kjør fint

2: Være enig med svartkledde menn med duppedingser

3: Ta i mot uønskede bestillte PCvarer og returner dem med posten og spar ca 90,-

 

peace :dribble:

Endret av zedty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørtes rart ut at de krever 200 kroner for dette. At du avbestiller via telefon/epost er uansett billigere for webshopen enn at du skal benytte deg av angreretten, og de må betale tilbake den opprinnelige frakten. I tillegg må de bruke tid på å ta imot varene igjen. Jeg hadde aldri gått med på å betale dette som de krever.

 

Kan du vennligst fortelle meg hvilken webshop det er jeg skal holde meg vekke fra?

Endret av Jan Roger
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Netshoppen er PCutstyr.no og nå er jeg blitt henvist til å lese loverkerket av dem, det skal hvertfall ikke stå på servicen..

 

"Det er ikke helt korrekt det som Forbrukerrådet her påpeker, ettersom du

ikke har benyttet deg av angreretten. Etter lovverket har en forretning muligheter til å fakturere for omkostninger en har ved en avbestilling Under ser du lovverket - mener du at vi har gjort en feil skal vi selvsagt frafalle kravet til deg.

 

Hva er din kommentar til dette?

http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html

 

Kapittel 8. Avbestilling og retur

§ 41. Avbestilling før levering

 

Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke

fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen,

kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av

avbestillingen.

 

Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling

(avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det

erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre.

 

Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen

etter reglene i kapittel 11.

 

Kapittel 11. Fellesregler om erstatning

§ 52. Erstatningens omfang

 

Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til

det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste,

som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel

bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av

kontraktsbruddet.

"

 

 

da datt eg av lasset, men svarte noe slikt.. :

 

"Har egenligt ikke så mye å kommentere før jeg får svar fra forbrukerombudet,

jeg ser helst at dere frafaller kravet for jeg mener at dere gjør feil.

 

Men iølge den loven du henviser til kan det kanskje være at dere har rett.

Jeg vil likevell begynne med å gjennoppta kontakten med forbrukerrådet hvis

dere ikke frafaller kravet, for å høre hva de har å si om dette og hvilke

råd de vil gi videre.

 

Det hadde kostet dere mye mer i utgifter og arbeid hadde jeg returnert

varene med posten, etter å ha åpnet varene fra embalasjen osv.

 

Hvis dere har 203,-+mva i utgifter for å ha en bestilling i plukkliste

ordre, er det nok blitt litt av et reknestykke for dere å få returnerte

varer tilsendt, pakke ut varene, teste dem,

pakke dem ned i noe som så ut som orginal embalasje for å derretter å få

varen på lager igjen.

Fortsatt blir differansen for det som kunne ha vært en returforsendelse med

en norgespakke til 110,- på posten og de 203,- + mva dere krever urimelig

for meg"

 

 

så eg får se om jeg får noe svar fra PCutstyr på den siste mailen. I min lille verden synest eg hvertfall kravet var urimelig og det blir GARANTERT ikke noe handling av varer eller varme anbefaling av nettbutikken pcutstyr.no på noe forum.

Lenke til kommentar

Tja ikke direkte dårlig siden de følger loven, vil heller si det er tullete av dem da de sparer inn ved å slippe å kreve inn returporto. Har handlet derfra noen ganger og er fornøyd, men hvis de bedriver slik skal jeg aldri handle derfra mer, dette burde vært gratis som hos komplett.

Lenke til kommentar

Dette er vel PCutstyr på sitt beste. Det har vel vært en del tråder tidligere der PCutstyr har kommet i klammeri med kundene pga en egen tolkning av angreretten. Urimelig av PCutstyr å kreve deg for penger, når du egentlig har "spart" bedriften for penger ved å avbestille før avsendelse.

 

Synes også det er rart hvis ikke angreretten kan komme til anvendelse her.

Endret av homarus
Lenke til kommentar
Det er ikke helt korrekt det som Forbrukerrådet her påpeker, ettersom du

ikke har benyttet deg av angreretten.

Hvordan kan de hevde at du ikke benytter deg av angreretten? Er det virkelig slik at en må ha mottatt varene før man kan benytte angreretten jfr § 11. Dette er jo rett og slett idiotisk, og er i så fall en svakhet i loven. Synes det er litt underlig hvis dette er rette fortolkning av loven. PCutstyr henviser da også til angreretten hvis ordren er kommet til plukkliste.

Har din ordre gått til plukkliste betyr det at lageret har startet på din ordre og denne kan ikke slettes eller avbestilles. Se her under Retur etter angrerett - 14 dagers angrerett for forbruker.
Lenke til kommentar

Som en litt flytende trend her, på de tråder jeg har lest om PCutstyr, virker det som om de tar seg betalt som det passer dem for "tort og svie". Det var en annen tråd fra en kar som fikk et "straffekrav" på drøye 2000,- for en forsendelse han ikke hadde hentet, samt mange purringer som visstnok ikke hadde nådd frem.

 

For å vise litt enkel good-will bør PCutstyr se igjennom fingrene på sånne saker. Er jammen ikke mye de taper på å trekke tilbake kravet om et fillebeløp på 200,-. De taper mer på å bruke unødvendig mye saksgang på en sånn småsak, pluss mye negativ omtale på dette forumet, som burde være et godt PR-utgangspunkt for de fleste kjente nettbutikker i Norge.

Lenke til kommentar

Vi burde egentlig spleise på litt reklame på populære web sider for og ADVARE folk mot og handle på den SVINDEL-SHAPPA.

 

Jeg syns personlig at pcutstyr skal slutte og selge data deler og begynne og selge kebab. Det er utpressing dem driver med, samme som dem som selger kebab driver med!

 

Ufattelig at folk enda handler der, men dem fleste veit vel ingenting før dem har foten i saksa.

Lenke til kommentar

Ja de følger lovene slavisk der de tjener på det. Som han stakkars fyren om fikk krav på de 2000 ++ for porto :/

 

Det burde jo være en selvfølge at du slapp å betale noe som en utvidet kundeservice, som de fleste webshopper har. Benyttet også samme angrerett hos en IP leverandør uten å bli strafgfet for det (før jeg mottok varen).

 

Nei, aldri mer pcutstyr.no hvis de ikke skjerper seg drastisk.

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg kommer til å styre unna pcutstyr i all fremtid etter diverse lesing på dette forumet. Jeg handler fra psdata, datakjeden, microplex, direkte fra logitech og komplett. Disse er gode på service og tenker mer på deres forhold til kunden en den dumme boka med paragrafer i. Logitech er helt suverene. De ringer deg opp og hører om du har fått løst problemet og om ikke det er noe de kan gjøre for å eventuelt få ting til å fungere etter ditt behov.

Lenke til kommentar

Nå kan jeg vel trygt si at jeg kommer til å holde meg borte fra pcutstyr.no jeg også. Syns det begynner å bli mye rart å høre derfra, selv om det i en del av de andre sakene gjerne har vært litt "bob-bob" fra de som har fått problemer. Men her syns jeg ikke trådstarter har gjort noe galt, eller fortjener å bli straffet av firkantede tolkinger av loven.

Synd for Pcutstyr.no dette. Med riktig service og holdning til kundene burde de ha gode forutsetninger for å kunne gå godt siden de har fine priser og mange bra produkter i sortementet sitt.

 

:no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...