Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

80 burde gå om du ikke sliter alt for mye med 4x4 på 70kg :)

Sett på 70kg i benken er faktisk ikke så ille om du ikke har trent lenge da. Husker selv at jeg brukte ett par år med "halvdårlig" trening på å nå 70kg i benkpress :)

 

Du er flink om ikke hopper over knebøy! Jeg trente det maks 1 gang i mnd de første 3-4 årene av min trenings"kariere". Merket syk forskjell da jeg begynte å kjøre det hver uke.

 

Jeg trente fram til sommeren i fjor, men som du sier var det halvdårlig, med mange dårlige småøvelser, uten struktur eller et program å forholde seg til. Jeg brukte omtrent bare apparater. Kostholdet mitt var dårlig.

 

Nå har jeg trent seriøst siden oktober og er mer bevisst på kostholdet. Jeg hadde ikke prøvd noen av de nevnte øvelsene da. Nå har jeg vært gjennom RYP grunnprogrammet en gang og er nesten ferdig med styrkeprogrammet. (Sykdom rundt juletider gjorde at jeg henger litt etter på tiden.) Jeg tar alle øvelsene hver gang, tre ganger i uka. Da jeg begynte på styrkeprogrammet var min 4x4RM i benkpress 55 kg. Jeg har jobbet meg oppover, litt etter litt. Det er kanskje ikke så ille i forhold til tiden jeg har brukt. Uansett er jeg fornøyd og skal fortsette til jeg klarer en tresifret vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det føles helt fantastisk. Bør det forresten være et mål å oppnå det etter hver trening?

Pump har ikkje noko direkte relevans til kvalitet på treninga, verken i forhold til styrke eller hypertrofi. Pump vil vere avheng av kosthald, reptisjonsområde, type øving osv.

Høgare karbohydratinntak kan gje meir pump, noko som blir gjort innanfor kroppsbygging for å bli mest mogleg markert under konkurranse.

 

Kvalitet på treninga skal ein måle i form av progresjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes heller det er digg å se at vekta øker slavisk hver trening, tøyeligheten er blitt betraktelig mye bedre etter TKD og det synes på kroppen at du øker :w00t:

 

Det er selvfølgelig viktigst å se fakta svart på hvitt, samtidig som man ser forbedringer på kroppen, men man vil jo gjøre de tingene som får oss der man vil fortest.

 

Jeg går forresten på en kroppsscanner hver andre uke, og der får man jo opp alle tall, noe som gir veldig motivasjon. Spesielt fint er det jo å se forholdet mellom fettprosent og muskelmasse.

Lenke til kommentar

Første dag med PF i dag. Tror det kommer til å passe meg veldig bra, jeg trives godt med få og store måltider. Men første dagen blir tung, kjenner jeg allerede :p

 

 

Begynt med PF selv. Det går ganske greit, men man merker at dagen etter blir ganske tung hvis man fucker det til dagen før. Jeg sliter litt med at jeg ufrivillig drar ut spisevinduet fordi jeg blir lenge på skolen og glemmer at jeg skal være ferdig å spise i åttetida på kvelden.

Lenke til kommentar

Synes heller det er digg å se at vekta øker slavisk hver trening, tøyeligheten er blitt betraktelig mye bedre etter TKD og det synes på kroppen at du øker :w00t:

 

Det er selvfølgelig viktigst å se fakta svart på hvitt, samtidig som man ser forbedringer på kroppen, men man vil jo gjøre de tingene som får oss der man vil fortest.

 

Jeg går forresten på en kroppsscanner hver andre uke, og der får man jo opp alle tall, noe som gir veldig motivasjon. Spesielt fint er det jo å se forholdet mellom fettprosent og muskelmasse.

True... Det er digg å kunne bli tøyelig og sparke over hodehøyde på deg selv :D

Lenke til kommentar

Synes heller det er digg å se at vekta øker slavisk hver trening, tøyeligheten er blitt betraktelig mye bedre etter TKD og det synes på kroppen at du øker :w00t:

 

Det er selvfølgelig viktigst å se fakta svart på hvitt, samtidig som man ser forbedringer på kroppen, men man vil jo gjøre de tingene som får oss der man vil fortest.

 

Jeg går forresten på en kroppsscanner hver andre uke, og der får man jo opp alle tall, noe som gir veldig motivasjon. Spesielt fint er det jo å se forholdet mellom fettprosent og muskelmasse.

True... Det er digg å kunne bli tøyelig og sparke over hodehøyde på deg selv :D

 

Det er morsomt det ja, og kampsport er vel noe av det mest nyttige man kan lære seg. Det er fantastisk god trening og bygger selvtillit som bare det.

Lenke til kommentar

Yo gaise. Jeg har egentlig akkurat begynt å trene styrke etter en litt dustete vektnedgang (20 kg-ish på 4 mnd, men alt for høyt underskudd), har med andre ord mistet litt muskelmasse som jeg skal ha tilbake igjen. Har begynt med RYP(grunnprogrammet) nå, og hovedsaklig trent på øvelsene frem til 1/2. Planen var å begynne på programmet nå, men jeg føler ikke at knebøy-teknikken sitter bra nok, og at det øker litt for fort til at jeg klarer å gjøre det med riktig teknikk.

 

Aanyways, har tatt opptak i dag, med lette vekter for å se om det var noe elementært feil. Tenker å ta en til i morgen med endel mer vekt for å se hvor det brister under tung belastning.

 

http://www.youtube.com/watch?v=oaiCPVzxab4

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg er litt imponert over meg selv, har tydeligvis ganske bra styrke i overkroppen i forhold til størrelsen min.

Begynnt å klatre, og selv om det er mye teknikk så teller styrke en del også, for fikk til bra rute i går, ei som har klatret i nesten et halvt år hadde ikke klart den enda :w00t: (jeg har klatret totalt 4 ganger)

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Yo gaise. Jeg har egentlig akkurat begynt å trene styrke etter en litt dustete vektnedgang (20 kg-ish på 4 mnd, men alt for høyt underskudd), har med andre ord mistet litt muskelmasse som jeg skal ha tilbake igjen. Har begynt med RYP(grunnprogrammet) nå, og hovedsaklig trent på øvelsene frem til 1/2. Planen var å begynne på programmet nå, men jeg føler ikke at knebøy-teknikken sitter bra nok, og at det øker litt for fort til at jeg klarer å gjøre det med riktig teknikk.

 

Aanyways, har tatt opptak i dag, med lette vekter for å se om det var noe elementært feil. Tenker å ta en til i morgen med endel mer vekt for å se hvor det brister under tung belastning.

 

http://www.youtube.com/watch?v=oaiCPVzxab4

 

Du må ha bredere benstilling og peke tærne litt utover, da vil du kunne gå lenger ned.

Lenke til kommentar

Ja, det føles helt fantastisk. Bør det forresten være et mål å oppnå det etter hver trening?

Pump har ikkje noko direkte relevans til kvalitet på treninga, verken i forhold til styrke eller hypertrofi. Pump vil vere avheng av kosthald, reptisjonsområde, type øving osv.

Høgare karbohydratinntak kan gje meir pump, noko som blir gjort innanfor kroppsbygging for å bli mest mogleg markert under konkurranse.

 

Kvalitet på treninga skal ein måle i form av progresjon.

 

Tja, det har jo også en del å si for muskelvekst:

 

The pump is essential in the promotion of new muscle growth. With each pump-inducing rep, nutrient rich fluid and blood fills the working cells, engorging the muscle. This occurrence kick starts the anabolic process. The muscle cell walls are stretched and strained and practically bursting with fluid, this is called cell volumization.
Lenke til kommentar

Pump er ein effekt av treninga, men er i seg sjølv ikkje relevant. Det blir normalt knytt til muskelvekst fordi ein får meir pump av fleire repetisjonar (eks. 8-20). Fleire repetisjonar er oppskrifta for hypertrofi og volum, difor har pump feilaktig blitt brukt som ein indikasjon på muskelvekst.

 

Kasualitet og korrelasjon.

 

Det finnes sjølvsagt ei stor mengd forskjellige meiningar rundt emnet, og ein kan i så måte vanskeleg bevisa noko. Du får pump av mange repetisjonar og du optimaliserer hypertrofi av mange repetisjonar.

 

RPE og kor nær ein er utmatting er etter min meining ein betre målestokk enn pump.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...