Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Min erfaring er at man får bedre kondis av å presse seg selv, på lik måte som du presser deg til en ekstra rep i styrketrening må du presse deg selv til x lengre tid ved høy puls.

 

Jeg gikk fra 17min på 3000m til 11m 50sek på under 6mnd en gang i tiden :)

Hvordan?

 

 

Hei.

 

Det startet med at jeg i militæret øvde meg på 3km. Løp og gikk (orket ikke hele runden i starten) 3km testen 2-3 ganger i uken, i tilegg til litt ekstra trening i tjenesten. Etter 2mnd (rekrutten) var tiden forbedret fra 17min til 15min.

 

Så var jeg på et 4 ukers kurs hvor vi løp 2km svakt oppover og tilbake igjen hver eneste morgen, 5 dager i uken. Tiden var nå nede i 14min.

 

De 3 neste månedene var det tilnærmet lik null fysisk tjeneste, men jeg løp på tredemølla 3-4 ganger i uken. Da kjørte jeg for det meste 4x4 intervaler hvor jeg startet med å gå i 5km/t, løp i ca 13-14km/t, gå i 5km/t osv til jeg hadde løpt 4 ganger. Ble vel ca 5km pr økt. Testet 3000m ca en gang i uken og etter 3-4mnd var tiden nede i 11:50 =)

 

Det skal nevnes at jeg også hadde en vektnedgang på rundt 12kg disse 6 månedene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Husker den gang jeg hadde kondis, da gikk 4 kilometer ("terreng") unna på 16 minutt på det raskeste.

Savner det, nå er det så vidt jeg ikke blir slitt av en bratt bakke når jeg går tur med bikkja! :tease:

Lenke til kommentar

Hei.

 

Det startet med at jeg i militæret øvde meg på 3km. Løp og gikk (orket ikke hele runden i starten) 3km testen 2-3 ganger i uken, i tilegg til litt ekstra trening i tjenesten. Etter 2mnd (rekrutten) var tiden forbedret fra 17min til 15min.

 

Så var jeg på et 4 ukers kurs hvor vi løp 2km svakt oppover og tilbake igjen hver eneste morgen, 5 dager i uken. Tiden var nå nede i 14min.

 

De 3 neste månedene var det tilnærmet lik null fysisk tjeneste, men jeg løp på tredemølla 3-4 ganger i uken. Da kjørte jeg for det meste 4x4 intervaler hvor jeg startet med å gå i 5km/t, løp i ca 13-14km/t, gå i 5km/t osv til jeg hadde løpt 4 ganger. Ble vel ca 5km pr økt. Testet 3000m ca en gang i uken og etter 3-4mnd var tiden nede i 11:50 =)

 

Det skal nevnes at jeg også hadde en vektnedgang på rundt 12kg disse 6 månedene.

Bra jobba! Merket selv stor fremgang på 3000m etter å ha drevet med 4x4 en periode. Blir kanskje å drive litt mer med løping til sommeren, tenker jeg.

 

Det er vel ingenting, vi måtte løpe med pulk på ryggen på under 7 min.

Jeah, right.

Det er en 20 sekund raskere enn verdensrekorden og det med pulk på ryggen.

http://no.wikipedia.org/wiki/Verdensrekorder_i_friidrett

Nå kan det jo være et liiiite hint av tull i den kommentaren.

Lenke til kommentar

Hehe +1

 

Det er jo som en av emnestarterene sier, det er progresjonen som teller og ikke sluttresultatet.

Jogga 5000 m i sommer og brukte nesten halvtime med hold og selvmordstanker.

Meldte meg på spinning 3x uka siden den gang for å få opp den formen et par hakk.

Etter flere år med 5x5 får man 240 i puls av å løpe 50 meter til bussen.

Lenke til kommentar

Jeg skrev helst klare = beste tiden/kar.

Måtte løpe med feltsko vi.

 

Dere måtte helst klare 3000m med feltsko på 10min? Hvilken gren er dette? Superfallskjermmarinejeger?

 

Karakter 6 på befalskolen er som sagt 9:30, veldig få klarer denne tiden. Da jeg var på rekrutten mener jeg det var 2 som drev med friidrett som kom under 10min med joggesko. Da snakker vi 2 av sikkert over 1000stk.

 

Edit: du husker ikke feil da? Det var kanskje 2000m?

Endret av magb
Lenke til kommentar

Det var på Rena , jeg brukte 13.06 så håper ikke det var 2000m for å si det sånn.

Husker bare at det var masse klager pga andre fikk løpe i gymtøy og egne sko.

 

Delta i Oslo har en 30.000meter 25 kg skuddsikkert utstyr + sekk og tøy , men der må de bare fulføre. Gå er greit.

Lenke til kommentar

Går utifra at du var i minst like god form som gjennomsnittet, da jeg kan tenke meg feltsko gir minst 1min ekstra.

 

Uansett utgår utsagnet ditt om at man helst bør klare det på 10min med feltsko. ja det er kanskje mulig for en som har løpt hele livet og helst drevet aktivt med friidret, men ikke engang 1 prosent av det norske forsvaret vil klare denne tiden. tror faktisk ikke 1 prosent hadde klart det i joggesko engang.

Lenke til kommentar

For å trene bevegelighet, er det bare å begynne å tøye alt jeg kan? Jeg må f.eks bli bedre til å "ta meg på tærne". Er det bare å bøye seg så langt frem jeg kan, holde noen sekunder, reise seg opp og gjenta? Eller er det noe triks utover det? :/

I sammenheng med hva? Dersom det er knebøy du vil bli bedre på er det nok fremsiden av lår du må tøye ut. Ikke baksiden. Det vil i verste fall ha motsatt effekt.

Lenke til kommentar

Jeg har begynt med øvelsene "good morning" og "stiffleg-markløft", men sliter litt med gjennomførelsen fordi jeg er såpass lite tøyelig. Derfor tenkte jeg å bøye og tøye litt hjemme, mellom treningsøkter :). Men er usikker på om det finnes noe "treningsmetode" for bevegelighet. Har hørt at det er viktig å puste mye, stemmer det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...