Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

 

Har det inntrykket at det er bare stryketrening i denne tråden, er det noen som driver på med løping her også? :)

Nei, men kunne gjerne gjort en større innsats på det området.

Om du har peiling på kondisjonstrening hadde det vært fett om du kunne dele det med oss :)

 

Vel, alt er jo individuelt etter hva du er ute etter. Selv skulle mitt program sett ut slik ut, dersom jeg ikke hadde fått en liten skade som jeg skal lege i jula ;)

 

Mandag: 6km

Tirsdag: Fri

Onsdag: 12km

Torsdag: 6km

Fredag: Fri

Lørdag: 18km

Søndag: Fri

 

Her er det også mulig å bytte ut enten en 12km-tur eller en 6km-tur med for eksempel bakketrening. Jeg har to forskjellige treningsformer jeg bruker; skal jeg trene mot noe spesielt (halv-maraton o.l.) så følger jeg et program med kun løping med en klar stigning i antall kilometer. Dette starter jeg gjerne med et par måneder før alt ettersom.

 

I mellomtiden når jeg bare trener generellt uten et spesielt mål har jeg en del bakkeløp, fartslek, intervaltrening, osv. i tillegg til rene løpeturer. Dette er for å skape variasjon og det hjelper på humøret ;)

 

Jeg er ikke der enda, faktisk ganske langt ifra :p

 

Hva vil du anbefale for å bygge grunnkondisjon?

Jeg har inntrykk av at et 4x4 opplegg den første tiden tar en opp til et nivå som gjør en kapabel til å utføre lengre langkjøringer?

Jeg har også det problemet at jeg har Astma/KOLS og det gjør til at ved BRATTE fjellturer må jeg stoppe for hver hundre meter og hente meg inn igjen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Har det inntrykket at det er bare stryketrening i denne tråden, er det noen som driver på med løping her også? :)

Nei, men kunne gjerne gjort en større innsats på det området.

Om du har peiling på kondisjonstrening hadde det vært fett om du kunne dele det med oss :)

 

Vel, alt er jo individuelt etter hva du er ute etter. Selv skulle mitt program sett ut slik ut, dersom jeg ikke hadde fått en liten skade som jeg skal lege i jula ;)

 

Mandag: 6km

Tirsdag: Fri

Onsdag: 12km

Torsdag: 6km

Fredag: Fri

Lørdag: 18km

Søndag: Fri

 

Her er det også mulig å bytte ut enten en 12km-tur eller en 6km-tur med for eksempel bakketrening. Jeg har to forskjellige treningsformer jeg bruker; skal jeg trene mot noe spesielt (halv-maraton o.l.) så følger jeg et program med kun løping med en klar stigning i antall kilometer. Dette starter jeg gjerne med et par måneder før alt ettersom.

 

I mellomtiden når jeg bare trener generellt uten et spesielt mål har jeg en del bakkeløp, fartslek, intervaltrening, osv. i tillegg til rene løpeturer. Dette er for å skape variasjon og det hjelper på humøret ;)

 

Jeg er ikke der enda, faktisk ganske langt ifra :p

 

Hva vil du anbefale for å bygge grunnkondisjon?

Jeg har inntrykk av at et 4x4 opplegg den første tiden tar en opp til et nivå som gjør en kapabel til å utføre lengre langkjøringer?

Jeg har også det problemet at jeg har Astma/KOLS og det gjør til at ved BRATTE fjellturer må jeg stoppe for hver hundre meter og hente meg inn igjen...

 

Hva du skal begynne med for å få bdere utholdenhet avhenger litt av hvor god form du er i nå. Dersom du klarer å løpe ca. 3-4km sammenhengende kan du godt begynne med intervalltrening, om ikke kan en sånn treningsform være litt for tøff til å begynne med.

Lenke til kommentar

I ditt tilfelle ville jeg kanskje begynt med å veksle mellom løping og gåing. Løp i et tempo hvor du kan si setninger uten å gispe etter pusten. Løp i sekvenser på mellom ett og to minutter, etterfulgt av vanlig/rask gange til pulsen har dalt til rundt 50-60% av makspuls. Gjør dette til du føler at du ikke kan holde samme intensitet lengre.

 

Etterhvert som du kan løpe flere intervaller i et høyere tempo vil det være mulig for det å legge inn noen turer på for eksempel 3km, dersom du føler du klarer det. Husk å ta det rolig og ikke stress når det kommer til progresjonen. Muskler, sener, ledd osv. trenger tid for å venne seg til den nye belastningen.

 

Siden du tydeligvis driver en del på med styrketrening så bærer du nok på noen kilo, dette vil være med på å øke belastningen på ankler, knær og hofte. Kjøp deg noen gode sko og få sjekket hvordan pronasjonen din er. Det kan du få gjort i de aller fleste sportsbutikker som G-Sport, Intersport, XXL, osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan du vil ha intensiteten er jo opp til deg, jeg gir bare generelle tips for hvordan du kan legge det hele opp :)

 

Du kan også ha raske gåturer (powerwalk) gjerne på områder hvor det er ikke alt for tunge motbakker. Slik naturlig intervalltrening passer bra enten du går eller løper og øker pulsen betraktelig. Som sagt, bare pass på at du ikke tar for mye til å begynne med da du vil risikere skader i ledd :)

Lenke til kommentar
Jeg gikk fra 17min på 3000m til 11m 50sek på under 6mnd en gang i tiden

I militæret må man helst klare det på 10 min med feltsko og uniform.

 

 

Nå har du vel lest feil ett eller annet sted. Mest sannsynlig ingen i verden som hadde klart det.

 

Edit: skrøt heller ikke av den fantastiske tiden 11:50, men progresjonen.

Endret av magb
Lenke til kommentar

I militæret er det ingen krav til 3000m.

 

Skal du bli befal er kravet for gutter 14min, 12min gir karakter 4/6 mens 9:30min gir 6/6.

 

Dette er i idrettstøy, ikke unform og støvler.

 

 

Marinejegere skal klare 5000m på 27 min med feltuniform + 2kg bly.

Endret av magb
Lenke til kommentar
Jeg gikk fra 17min på 3000m til 11m 50sek på under 6mnd en gang i tiden

I militæret må man helst klare det på 10 min med feltsko og uniform.

 

Meg i ræva. For det første testes man i I-tøy, for det andre er 9:30 toppkarakter for menn, og toppkarakter skal være svært vanskelig å oppnå. Bestått er 14:00.

Edit: For de som har fysiske krav... Enkelte stillinger/avdelinger i fgtj. og alle militært ansatte.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

JA men jeg løfter det samme hver eneste gang og det er like tungt og jeg blir like andpusten... jeg vil ta disse 10x uten stress før jeg øker...

 

altså, man puster inn på vei ned og ut på vei opp. det er det jeg bruker å gjøre.. noen ganger puster jeg også bare fritt.. eller som ved siste repp, som en pisket okse! :p

 

Kanskje det er en kondis ting. Tror du mere kondisjonstrening kan være saken?

 

Jeg føler at jeg har rimelig ok kondis men jeg kan alltids bli bedre da... bruker å jogge halvtime flatt null stress...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...