Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Du gjør akkurat som du vil, og nedtrekk er ikke en dårlig øvelse i seg selv, nedtrekk er kjempebra, men den kan fortsatt ikke måle seg med chins. Med mindre du allerede tar 15 full range chins uten problemer, er vel ekstravekt et problem for fremtiden.

 

Det går jo også an å kjøre begge deler, hvis du syns chins blir for lett alene.

Takk for tipsene. Eg har aldri vore noko glad i nedtrekk, vurderer å prøva meg på chins i staden for. Med eit bra belte er det jo med rett ikkje noko problem å leggja på mange kilo. Har du noko innsikt i grep? Breidde, over/underhands, skrått osv.

 

Fant eit svar kjapt angåande progresjon når det gjeld chins: http://myrevolution.no/forum/f4/nedtrekk-eller-chins-3233/#post59136

Når det gjelder grep strides jo de lærde.

Den "gamle skolen" er at bredt pronert grep gjør at du treffer lats bedre, mens smalere underhåndsgrep er mer biceps og mindre lats. Nå er det stadig fler som mener at dette er tull, og underhånds er generelt bedre fordi du får større range of motion og du slipper å løfte med skuldrene i en ugunstig posisjon. Jeg er med i den siste gjengen og er veldig fan av underhånds. Bredt overhånds syns jeg er forferdelig unaturlig og kronglete, og jeg er ikke akkurat redd for at biceps skal gjøre mesteparten av jobben, siden jeg vet godt at mine biceps ikke curler 80 kg :)

 

Hvis du er så heldig å ha et godt stativ der du trener, burde du prøve parallelt grep, dvs. håndflatene mot hverandre. Hadde jeg hatt det hadde jeg kjørt mer av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pronert=overhånds

Supinert=underhånds

 

Parallelt grep kan du kjøre i alle stativer som har to "pinner" som går utover ved siden av hverandre, som dette:

 

20086311291573127.jpg

 

(duden på bildet kjører bredt med pronert grep)

 

Legger forøvrig merke til at Børge også kjører underhåndsgrep :)

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Da er det på tide å begynne trening igjen på søndag, halvannet år siden sist jeg var på et gym.

 

Kommer bli kjedelig i begynnelsen når jeg vet at jeg ligger langt unna hva jeg trente med før.

 

Kommer seg fort!

 

Selv har jeg "ødelagt" restitusjonen med å drikke meg full i kveld. Men tror nok det går helt fint :p

Lenke til kommentar

Noen som veit om noen billige og lettvinte proteinkilder i tillegg til proteinpulver og melk? Trener gjerne på skolen, og jeg har ikke akkurat tid eller råd til å lage en diger omelett til lunsj hver dag...

 

EDIT: Gjerne fast føde...

 

Kokt egg er en god proteinkilde, det å koke opp flere egg om gangen er ikke noe problem. Spise dem er også lettvint.

 

Å faktisk bevisst velge bort chins til fordel for nedtrekkmaskin? Det glade vanvidd. Galskap.

 

Grunnen til at jeg så langt har tatt bort chins er at det vil bli trening til failure med nåværende program.

Lenke til kommentar

Når det gjelder grep strides jo de lærde.

Den "gamle skolen" er at bredt pronert grep gjør at du treffer lats bedre, mens smalere underhåndsgrep er mer biceps og mindre lats. Nå er det stadig fler som mener at dette er tull, og underhånds er generelt bedre fordi du får større range of motion og du slipper å løfte med skuldrene i en ugunstig posisjon. Jeg er med i den siste gjengen og er veldig fan av underhånds. Bredt overhånds syns jeg er forferdelig unaturlig og kronglete, og jeg er ikke akkurat redd for at biceps skal gjøre mesteparten av jobben, siden jeg vet godt at mine biceps ikke curler 80 kg :)

Ser ut som det kan stemme bra.

 

Conclusion

The wide grip lat pulldown demonstrated a small but non-significant increase in the activity of the latissimus dorsi compared with the supinated grip pulldown. This same small increase is seen in biceps muscle when using a supinated grip versus the wide grip during the lat pulldown. Due to the small changes in muscle activity there appears to be very little difference in muscle activity between the wide grip lat pulldown and the supinated grip lat pulldown for the biceps and latissimus dorsi muscles.

http://myrevolution.no/forum/attachments/f4/1449d1243795441-chins-vs-pullups-variations-muscle-activity-latissimus-dorsi-pulldown.pdf

http://myrevolution.no/forum/f4/chins-vs-pullups-3389/

 

Teknikk er sjølvsagt viktig på chins/pull-ups og. Ikkje vift med beina, senk deg godt ned i skuldrene. Prøv deg fram med breidde. Skuldrebreidde eller litt breiare er greit.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...