Gå til innhold

Linux FC3- som server, ruter og brannvegg


jsta

Anbefalte innlegg

Jeg har et hjemmenettverk med internettleveranse fra NextGentel. Tenker å installere Fedora Core 3 på min server (Compaq DP4000 m/4Gb disk og 512 Mb minne + at jeg skal sette inn en 120Gb når dette fungerer) for å få sikker tilgangskontroll på data i nettet, administrere internetttrafikk (ruter) og sette opp brannvegg.

 

Jeg har to nettverkskort i PC'en og legger opp til å kjøre den ene mot NextGentel og det andre mot switchen (hjemmenettverket).

 

Er det funksjonalitet i Fedora Core 3 til å gjøre denne jobben eller må jeg installere tilleggsprogrammer?

Brannveggen virker grei å sette opp men er det god nok?

Hvordan setter opp ruteren?

På klientene bruker jeg 192.168-adresser, men hvordan kobler jeg disse mot NextGentel?

 

Mange spørsmål ja - noen som har svar ?

Er utrolig takknemlig om jeg får hjelp til å sette opp dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fedora 3 kommer med det du trenger av programmvare - men det er ikke en "ruterdistro" (se smoothwall eller ClarcConnect for disse).

 

Du trenger (dvs. det forenkler noe helt sinnsykt) to nettverkskort i burken - en til internett, og en til LAN.

 

Deretter legger du inn DHCPD. Jeg tror det finnes i YUM, samt et config-verktøy for den.

 

Når dette virker - altså at du har internett på boksen samt dhcp som fungerer, begynner morroa. Da må du sette opp forwarding/NAT. Dette gjøres vha. iptables, men her må du nok spørre noen andre enn meg. Iptables er også brannmuren - og den er kongebra. Du kan også sette opp tc(ng) for å få traffic shaping. Kan være hyggelig hvis du laster ned på BT og mamma/pappa klager...

 

Server: hvaslags? apache? ftp? tidsserver? spesifiser mer nøyaktig!

Lenke til kommentar

smoothwall og clarcconnect er distroer. smoothwall er en *REN* ruterdistro som tar 10 minutter å sette opp, clarcconnect er mer avansert (ruter og serverting). Begge styres primært over web.

 

DHCPD er er dhcp server (daemon). Et serverprogram som deler ut ip'r til pc'ene rundt om i huset.

 

Hvis du ikke har noen tidligere erfaring med linux, er det ofte en fordel å kjenne noen som har ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...