Gå til innhold

Omtale av Logitech MX 1000


Anbefalte innlegg

Viktig oppdatering! Anmeldelsen er nå endret vesentlig, slik at mange av spørsmålene og tilbakemeldingene som har kommet i denne forumtråden også blir besvart i selve omtalen. Karakteren består, men artikkelen beskriver nå på en bedre måte hvorfor vi gir Logitech MX 1000 karakteren 4 av 10.

 

Vi takker alle som har kommet med konstruktive tilbakemeldinger, og setter veldig pris på engasjementet rundt denne anmeldelsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Konge test!! :love:

Er så hjertens enig. Endelig en som avslører den "trådløse bløffen" til Logitech om at "trådløs gaming mus" :!:

 

K :w00t:

problemet med musen hadde ikke noe med trådløsheten å gjøre da :roll:

det står i testen at det er som å bruke en vanlig usb mus bare uten ledning. problemene var vel rullehjelet og at testeren mente at den var for tung.

Lenke til kommentar

Syns fortsatt det er et elendig forsøk på å skrive et review jeg men..

 

Du som testa musa... hvor lenge hadde du den til test? aktiv bruk?

 

Pointet er at denne musa kan overhode ikke sammenlignes med andre mus..

1. Den er trådløs,fleste gamere er anti-trådløs instillt, man merker overhode ikke noe forskell på en med ledning og mx1000

 

2.Den er tung og stor,noe som er flott,har store hender,så den passer meg perfekt,syns aldri at mx510 var noe serlig,for liten.. Dessuten,hva så om den er tung,man skal ikke løfte rundt på den.Somsakt,når man har brukt den en stund så er man vandt med det,da blir en mus på 90g for lett,så er dårlig å argumentere med det i testen..

 

3.Denne musa er mere responsiv en noen andre mus jeg har prøvd,extremt..

Til å begynne med i CS f.eks,så sleit jeg som bare det,for musa reagerer alt for fort i forhold til hva jeg var vandt med.. ,justerte om sense,fortsatt håpløst,men er nå vandt med det,og syns faktisk jeg klarer meg bedre i cs..

 

 

Så istede for å sammenligne denne musa med Razor saken,så burde man se på denne musa som noe helt nytt,og ikke sammenligne den med noen andre muser.

 

Å stemple musa som elendig fordi du ikke klarer å spille med den er vel litt feil å gjøre..

 

Somsakt,kansje ikke en mus for alle,men det vet man heller ikke før man har prøvd den en stund(1-3 uker).

 

Syns kansje gamer burde ta en test til av musa,denne gangen av en som ikke er så negativt instillt til trådløst og Logitech,som faktisk gidder å prøve å bruke den,så kommer vi nok til å få se forskjell i karakter.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Til alle dere som klager over at laderen må kobles til strømnettet:

Har dere noen gang prøvd å lade noe via USB? Det tar laaaang tid i forhold til den tradisjonelle måten...

 

Bruker like mye strøm på begge måtene vil jeg tro, så jeg skjønner ikke problemet. Har man ikke ledige kontakter får man skaffe seg en skjøteledning eller noe sånt :)

Endret av AL3X
Lenke til kommentar

My First 2 hours

 

Ok.. Her er mine tanker etter 2-3 timer med denne musen.

 

Bakgrunn: heavt Quake3Arena gaming og CS gaming.

 

Brukte MS Intellie 3.0 med fUnc pad opp til i går da MS'n tok kvelden.

R.I.P.... :(

 

 

MX1000 har ikke lagg som vanlige trådløse mus.

Men den har denne repsosisjons laggen som gjør meg gal.

Var jo sånn når jeg gikk fra ball mus til Optisk IE1.0 også.. Så dette kan være

med å finne riktig høyde å løfte den på. Så ikke sensoren slår seg helt av.. Ikke vet jeg. Litt for tidlig å si.

Den er tyngre en min gamle MS3.0 men i CS synes jeg dette ikke er en bakdel.

Men i q3 liker jeg heller lette mus.

 

MEN så kommer det helt store som ikke kan tilgis.

Den har negativ acl.

DVS. kjører jeg musen på nøytral instilling på Windows og i Logitech sitt driver program. Bruker også ingen acl i windows/drivere og CS nå under testingen. Kjører opp CS med -noforcemparms -noforcemaccel også..

Liker 180° FOV endring fra kant til kant på en fUnc matte ( må kjøpe meg ny matte jeg vet.. den er jo alt for liten.. :p )

Så tar du å snur deg 180 grader den eneveien sakte for så og dra den tilbake i en høyhastighet sånn som du ville når du reagerer kjapt i spillet.

Du vil da enda på 120-150 grader og ikke 180.. !! Varier på hvor langt man kommer etter hvor fort man drar musen. Dette er jo helt håpløst imo.

 

 

Såå.. kan man fixe dette?.. Tja driver oppdateringer fra Logitech vil kanskje gjøre noe ? Får håpe på det. Hvis ikke så er vel eneste mulighet å starte å spille med litt Mouse acl i spill så man kontrer den negative acl'n.. IKKE EN GOD LØSNING for meg siden jeg ikke takler mouse acl.

 

jaja..

Men bottomline..

Må du ha trådløs kjøp denne. Det er den desidert beste jeg har testet.

Er du ikke så kresen som meg? Så funker den også. Men er det å være "best" i et FPS spill din greie? Styr unna.

Sånne andre ting som om musehjulet er litt hardt og den er laget for høyrehendte osv er denne mini testen ikke basert på.

 

Til annet bruk en "hardcore" spilling så fungerer den yppelig etter min mening.

 

 

-=Whuups=-

Endret av DaXi
Lenke til kommentar

Det irriterer meg når folk her skriv at trådlaus som i MX1000 er lika rask på overføring som med ledning. Trådlaus vil aldri bli lika rask som ledning grunna dette (skreve av ein eg kjenner godt):

 

"Wireless communication uses electronics to modulate data (or analog electrical signals) so it can be transmitted on a radio frequency. During modulation buffering takes place which takes a certain amount of time, depending on the buffer size and the type of circuitry. The R/F signals travel at the speed of light (dependant on the medium) but the time needed to reach the receiver is negligible (in vacuum the speed of light is almost 300 million meters per second).

 

After reception the signal has to be de-modulated taking about the same time as needed for modulation. If the wireless device has to have confirmation it's signal was properly received (as in two way communication) the overal time will increase once more, especially in cases with lots of interference."

 

Altså signalet må konventerast to gongar og begge gongane signalet må konverterast, så tar det ekstra tid samanlikna med til dømes mus med ledning.

Lenke til kommentar
Det irriterer meg når folk her skriv at trådlaus som i MX1000 er lika rask på overføring som med ledning. Trådlaus vil aldri bli lika rask som ledning grunna dette (skreve av ein eg kjenner godt):

 

"Wireless communication uses electronics to modulate data (or analog electrical signals) so it can be transmitted on a radio frequency. During modulation buffering takes place which takes a certain amount of time, depending on the buffer size and the type of circuitry. The R/F signals travel at the speed of light (dependant on the medium) but the time needed to reach the receiver is negligible (in vacuum the speed of light is almost 300 million meters per second).

 

After reception the signal has to be de-modulated taking about the same time as needed for modulation. If the wireless device has to have confirmation it's signal was properly received (as in two way communication) the overal time will increase once more, especially in cases with lots of interference."

 

Altså signalet må konventerast to gongar og begge gongane signalet må konverterast, så tar det ekstra tid samanlikna med til dømes mus med ledning.

Vil kansje aldri bli like rask nei,men spiller heller ingen rolle,for det går uansett så fort at man aldri vil merke forskjell.

 

Du skriver det så genialt her selv -> "The R/F signals travel at the speed of light",hvis øynene og responsen din er raskere en det,så er vel du superman..

 

Så i bunn og grunn,MX1000 bruker fast r/f hvis jeg ikke husker feil,så umulig å merke forskjell på trådløs mus og en med ledning..

 

Virker som "pro-gamere" klarer å lure seg selv til å tro at de faktisk merker forskjell,noe som bare er BS..

 

 

btw.. syns det er rart at gamer.no ikke sa noe om at musa skrur seg av etter 10-20sec,man merker ikke noe til det,men som "pro-gamer" så må jo dette være et super minus

 

Har på følelsen at veldig mange utaler seg her utifra tidligere dårlige erfaringer med trådløs mus.men somsakt,mx1000 kan ikke sammenlignes,så prøv musa før dere utaler dere!

Lenke til kommentar
Det irriterer meg når folk her skriv at trådlaus som i MX1000 er lika rask på overføring som med ledning. Trådlaus vil aldri bli lika rask som ledning grunna dette (skreve av ein eg kjenner godt):

 

"Wireless communication uses electronics to modulate data (or analog electrical signals) so it can be transmitted on a radio frequency. During modulation buffering takes place which takes a certain amount of time, depending on the buffer size and the type of circuitry.

 

After reception the signal has to be de-modulated taking about the same time as needed for modulation. If the wireless device has to have confirmation it's signal was properly received (as in two way communication) the overal time will increase once more, especially in cases with lots of interference."

 

Altså signalet må konventerast to gongar og begge gongane signalet må konverterast, så tar det ekstra tid samanlikna med til dømes mus med ledning.

Er du sikker på at du bruker det sitatet i riktig kontekst? Hvor er det du har sakset det fra?

 

Det tar for seg forskjellen mellom trådøs og ikke trådløs kommunikasjon, men virker bortsett fra dette ikke som om det har så mye med trådløse mus å gjøre.

Høres mest ut som om det er skrevet i forbindelse med trådløst nettverk....

 

Sannsynligheten for at en mus venter på å motta en "ack" pakke fra basestasjonen for hver pakke den sender er heller liten. Musens oppgave er jo bare å sende en haug med pakker, ikke å bry seg med om pakken ble mottatt eller ikke..

Evt. hvis man faktisk skal ha en slik funksjon, så trenger ikke "ack" signalet å konverteres, da man uten problemer kan lage en chip som sjekker om et analogt signaler det man venter på, og hvis når det blir mottatt sende ut en "true" til sendemekanismen i musen om at neste signal kan sendes. Men som sagt er det liten sannsynlighet for at dette faktisk skjer.

 

Det er også en veldig stor forskjell på hvordan chipene i musen er laget...

Buffering trenger ikke finne sted hvis musen i stedet for å lagre x antall pakker, heller oppdatere pakken på vent med hvor mye musen har forflyttet seg inntil pakken kan sendes avgårde. Her vil da forsinkelsen forbundet med buffering forsvinne.

Konverteringen fra analogt til digitalt trenger heller ikke lage så veldig stor forsinkelse at det gjør noe, da det er et veldig enkelt signal som skal konverteres.

I motsetning til trådløst nettverk hvor pakkene varierer i størrelse vil pakkene fra en mus ikke endre seg fra gang til gang. De vil inneholde hvor mye musen har beveget seg i en eller annen retning, og kan dermed mye lettere (og raskere) konverteres til et analogt system.

Litt verre når man skal konvertere tilbake (hvis det er forstyrrelser), men hvis man godtar at pakker med forstyrrelser ikke taes imot vil dette også kunne skje veldig raskt.

 

Så en trådløs mus trenger ikke være særlig mye tregere enn en trådbundet mus.

(Men det avhengiger jo også på hvilke deler som er blitt brukt)

 

Skulle som sagt gjerne visst hvor du hadde sakset tekste fra, for det kunne vært artig å lese hele artikkelen...

Lenke til kommentar
Du skriver det så genialt her selv -> "The R/F signals travel at the speed of light",hvis øynene og responsen din er raskere en det,så er vel du superman..

Leste du i det hele tatt noe av det han skrev, annet en den setningen?

Jada,leste alt jeg,men syns det med "lysets hastighet" egentlig sier alt..

Dessuten,så regner jeg ikke med at noe av det var skrevet i sammenheng med trådløs mus,så egentlig er det ikke relevant overhode.

Ihvertfall ikke siden det han skrev tar for seg toveis komunikasjon.. tipper en mus sender en vei,og da igjen så blir hele prosesen med å convertere signalet veldig kort..

 

Så i bunn og grunn, helt teit å diskutere om mx1000 faktisk er tregere en en mus med leding.. Helt sikkert,men ikke på noen måte vi noen gang kommer til å legge merke til.

Lenke til kommentar

Forsinkelsen grunnet selve overføringen (som du påpeker er liten, grunnet en hastighet i samme størrelsesorden som lyshastigheten) er sannsynligvis ikke særlig vesentlig satt opp mot eventuell forsinkelse i konvertering i endeleddene.

 

Mulig trådløse mus aldri kan bli like effektive som trådmus, men det eneste som egentlig teller, er hvor effektive de er i praksis. I det øyeblikket det ikke lenger er mulig for oss å merke forskjell, er de "like gode".

Lenke til kommentar
Er du sikker på at du bruker det sitatet i riktig kontekst? Hvor er det du har sakset det fra?

Det er skreve av ein eg kjenner som jobbar for Phillips i Nederland. Det var ei mogleg forklaring på kvifor eg eller andre merkar forskjell på trådlaus mus kontra trådmus.

Oki, hørtes bare mer ut som en gjennomgang av trådløs kommunikasjon hvor man ikke godtok pakketap...

Lenke til kommentar
Så istede for å sammenligne denne musa med Razor saken,så burde man se på denne musa som noe helt nytt,og ikke sammenligne den med noen andre muser.

 

Når vi tester produkter, sammenligner vi dem med andre lignende produkter på markedet. I dette tilfelle andre mus, uavhengig om den er trådløs eller ei. Vår oppgave er å fortelle dere hvilken mus vi syns er best, og opp mot Razer Diamondback, som akkurat nå er den soleklare beste spillmusen, har MX 1000 ingenting å stille opp med.

 

Å stemple musa som elendig fordi du ikke klarer å spille med den er vel litt feil å gjøre..

På Gamer.no tester vi video- og dataspill. Hvis spillproduktene vi tester (i dette tilfelle en mus) ikke fungerer til et spill, må vi naturligvis stemple produktet som dårlig. Det er for oss helt irrelevant om musa fungerer godt på andre områder, så lenge den ikke fungerer tilfredstillene til spilling.

 

Somsakt,kansje ikke en mus for alle,men det vet man heller ikke før man har prøvd den en stund(1-3 uker).

Noe vi også har gjort, som også fremgår i anmeldelsen.

 

Syns kansje gamer burde ta en test til av musa,denne gangen av en som ikke er så negativt instillt til trådløst og Logitech,som faktisk gidder å prøve å bruke den,så kommer vi nok til å få se forskjell i karakter..  :thumbup:

Når vi tester produkter, sammenligner vi dem med andre lignende produkter på markedet. I dette tilfelle andre mus, uavhengig om den er trådløs eller ei. Vår oppgave er å fortelle dere hvilken mus vi syns er best, og opp mot Razer Diamondback, som akkurat nå er den soleklare beste spillmusen, har MX 1000 ingenting å stille opp med. Vi har ingen negativ innstilling til trådløse mus.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...