Gå til innhold

Er dette sunt for en harddisk?


snole

Anbefalte innlegg

Sjekket tilfeldigvis maskinen til en kompis.

Kjørte Speedfan for å måle diverse temperaturer osv.

 

Da fant vi ut at de 2 160GB Seagate diskene hans holder rundt 50 grader.

(Ifølge verdiene i SMART'en har den ene vært oppe i 61 grader på det meste).

 

I følge specs til Seagate er max operating temp for disse diskene 60 grader.

Men jeg går ut i fra at den høye temperaturen begrenser levetiden?

 

Mine egne disker holder ca 30 grader.

 

Maskinen hans skremte meg litt.

Det er en Fujitsu Siemens, fått via hjemme-pc ordning.

Ikke vifte i den utenom på CPU og GPU.

Plass for en vifte bak og en foran.

Hvis diskene ikke har bra av å være så varme synes jeg det er merkelig at Fujitsu Siemens selger maskiner som er bygd opp slik.

Greit at den støyer lite, men det hjelper lite hvis diskene dør og tar med seg private dokumenter og bilder osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mine disker (bare en har tempmåler) er skjelde over 30 grader , men så har eg jo en egne 21DB papst vifte for og kjøle di ;)

 

synes tempraturen høres litt skumle ut , en still vifte i front (skjer vekk vifte rillene for max stilhet sånne firaktete hull lager mye extra lyd) gjør underverker for hele systemet , kan vere det blir mere stabilt hvist det er et problem og hd lager gjerne mindre lyd

Lenke til kommentar
Ville ikke tro at det er spesielt sundt for diskene...har selv erfart at disker som står tett sammen og ikke har noen form for aktiv kjøling, har tatt kvelden. Lite hyggelig..men hadde heldigvis backup :w00t:

En vifte i filserveren som kjølte en harddiskskuffe med 3 disker tok kvelden for en stund siden. Jeg merket det tilfeldigvis, og når jeg skulle ta ut harddiskskuffen brant jeg meg faktisk på metallet. Tipper metallet i skuffen var en 60-70 grader..

 

Det er desverre mange som ikke tenker over at harddisker blir svært varme..

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Det skal omtrent ingenting til for å bringe temperaturen ned i 30 grader. En slik vifte foran hardisken f.eks gjør underverker.

Jeg vet.

 

Mine disker hang jeg opp i et gammelt kabinett.

Kabinettet hadde ikke mulighet for flere disker, så de 3 diskene ble hengt opp med patentbånd.

 

De ble fort varm, spesielt den øverste av de tre. Ca 50 grader.

Stripset en 92mm vifte på siden av opphenget, slik at alle diskene får luftstrøm over seg.

Vips, 30 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...