Gå til innhold

20 000 Steam-kontoer STENGT!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan noen forklare meg dette?

 

Er saken den at folk som har lovlige kopierer og keys fra f.eks half-life 1, har fått half-life1 kontoen sin blokkert, og dermed mistet muligheten for å spille half-life 1? I så fall kan ikke jeg fatte og begripe at det er lovlig fra valves side.

Jeg leste på steampowered sine forums at de KUN banner de som har gjort noe ulovlig (cc fraud, prøvd exploite steam, ++). De forsikrer altså at ingen uskyldige blir rammet av dette. Så hvis du ikke har gjort noe du ikke skulle ha gjort er du trygg.

 

Hvis man mister steam kontoen, mister man alt det som er registrert på den kontoen. Vet ikke hvordan det er med HL1. Men hvis det er slik at man kun kan regge key på en konto, mister man muligheten for å spille.

 

Om dette er lovlig eller ulovlig, foregår det diskusjon om, bare se på steampowered forums.

Endret av amstaf85
Lenke til kommentar

amstaf85:

 

Jeg skal innrømme at jeg har prøvd warez versjonen (helt ærlig, det var mest for å teste om den i det hele tatt fungerte på PC'en min. Skal faktisk kjøpe spillet når jeg kjøper meg ny PC :blush: ).

 

Men det jeg lurte på var om keyen som jeg har kjøpt til half-life 1 skulle risikere å bli bannet av den grunn... Det har for øvrig ikke skjedd.

Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg dette?

 

Er saken den at folk som har lovlige kopierer og keys fra f.eks half-life 1, har fått half-life1 kontoen sin blokkert, og dermed mistet muligheten for å spille half-life 1? I så fall kan ikke jeg fatte og begripe at det er lovlig fra valves side.

Stemmer det. En haug med folk har fått stengt kontoen sin på grunn av "fraudulent activity". Problemet er at en rekke av disse sitter med retail- eller bundle-keys til HL2 som de nå har mistet. Alle kontoene som har stengt skal visstnok ha brukt en cd-key fra nettet som var del av en løsning for å spille HL2 uten å kjøpe det.

 

At de som kun bruker denne og ikke samtidig har en genuin HL2-nøkkel blir sperret er jo forsåvidt greit nok. Men at det går utover folk som faktisk også har registrert en kjøpt versjon av spillet eller som har andre spill registret gjennom Steam er en uting. Med mindre Valve rydder opp og gir tilbake tilgang til alle som har registrert en genuin nøkkel virker det som om veldig mange må kjøpe HL2, HL, CS osv på nytt.

 

En enkel og grei måte for Valve å tjene ekstra penger på, men også en rimelig lurvete måte å drive forretninger på.

Lenke til kommentar

Skjønner...

 

Jeg konkluderer da med at Valve holder på å miste kontrollen fullstendig. Greit nok at de kjemper mot piratkopiering, men dette er fullstendig ute av kontroll. Jeg er drit-lei hele steam opplegget, og alt dritet vi som har gyldig key må finne oss i. Valve bekjemper problemet på helt feil måte.

 

De topper jo kaken nå når du faktisk må ha internett for å kunne spille et single-player spill.

 

Revurderer nå om jeg gidder å gi min støtte til Valve, ved å kjøpe HL2. :hrm:

Lenke til kommentar

Jeg synes det de gjør er greit.

 

Har du lastet ned og brukt warez HL2 har du gjort noe ulovelig.

Dermed har du gjort deg fortjent til og miste steam accounten din inkludert alle Steam spillene. (HL1, DOD, Opposing Force osv osv)

 

Forresten lurifaksen, jeg tror ikke du er noen lurifaks. Du kan helt fint spille HL2, CS:S og alle de andre steam spillene offline. Ellers hadde LAN muligheten i CS:S vært ubrukelig på LAN uten internett. JEg spilte selv CS:S over LAN uten internet for noen dager siden.

Trykk på offline mode når du logger på steam. da funker allt offline.

Endret av TDK
Lenke til kommentar
Jeg synes det de gjør er greit.

 

Har du lastet ned og brukt warez HL2 har du gjort noe ulovelig.

Dermed har du gjort deg fortjent til og miste steam accounten din inkludert alle Steam spillene. (HL1, DOD, Opposing Force osv osv)

 

vissvass.

 

Jeg har ikke gjort noe ulovlig, i henhold til norsk lov (som faktisk bør være instansen som definerer ulovligheter her) om jeg, først kjøper Half-Life 2, så laster ned og bruker en Warez versjon.

 

 

Det blir litt som om Microsoft skulle ha lov til å komme og hente håndkontrollerne, brødristern og bikkja di dine fordi du har lagt Halo inn på harddisken istedet for å ha det på CD.

Lenke til kommentar
Jeg synes det de gjør er greit.

 

Har du lastet ned og brukt warez HL2 har du gjort noe ulovelig.

Dermed har du gjort deg fortjent til og miste steam accounten din inkludert alle Steam spillene. (HL1, DOD, Opposing Force osv osv)

 

vissvass.

 

Jeg har ikke gjort noe ulovlig, i henhold til norsk lov (som faktisk bør være instansen som definerer ulovligheter her) om jeg, først kjøper Half-Life 2, så laster ned og bruker en Warez versjon.

 

 

Det blir litt som om Microsoft skulle ha lov til å komme og hente håndkontrollerne, brødristern og bikkja di dine fordi du har lagt Halo inn på harddisken istedet for å ha det på CD.

Ikke helt, for Valve sin versjon av HL2 er ekte og har beskyttelse fra lovverket, hvis du laster ned en cracket versjon av spillet for å spille det bryter du dette og Valve velger å banne deg for at du ikke skal spille HL2 gratis.. de veit jo ikke at du har kjøpt spillet, og hvorfor laste ned warez-versjonen hvis du har originalen?

Lenke til kommentar
Ikke helt, for Valve sin versjon av HL2 er ekte og har beskyttelse fra lovverket, hvis du laster ned en cracket versjon av spillet for å spille det bryter du dette og Valve velger å banne deg for at du ikke skal spille HL2 gratis.. de veit jo ikke at du har kjøpt spillet, og hvorfor laste ned warez-versjonen hvis du har originalen?

Spørsmålet er vel ikke hvorfor jeg skulle laste ned en cracket versjon, men hvorfor jeg ikke skulle få lov til det. (Vi snakker jo prinsipper her)

 

Ifølge norsk lovverk så kan jeg jo fritt ta så mange sikkerhetskopier jeg bare gidder av et spill jeg selv eier. Er helt enig i at Valve godt kan si "Sorry, men den utgaven av spillet får du ikke spille her", MEN de har ikke lov å si; "å ja, du prøvde deg med en piratutgave ja, velvel da inndrar vi originalspillet ditt"

 

Håper du ser forskjellen

 

PS: Hva Valve vet og ikke vet, burde strengt tatt ikke være mitt (eller ditt) problem ;)

Endret av joac
Lenke til kommentar
Ikke helt, for Valve sin versjon av HL2 er ekte og har beskyttelse fra lovverket, hvis du laster ned en cracket versjon av spillet for å spille det bryter du dette og Valve velger å banne deg for at du ikke skal spille HL2 gratis.. de veit jo ikke at du har kjøpt spillet, og hvorfor laste ned warez-versjonen hvis du har originalen?

Spørsmålet er vel ikke hvorfor jeg skulle laste ned en cracket versjon, men hvorfor jeg ikke skulle få lov til det. (Vi snakker jo prinsipper her)

 

Ifølge norsk lovverk så kan jeg jo fritt ta så mange sikkerhetskopier jeg bare gidder av et spill jeg selv eier. Er helt enig i at Valve godt kan si "Sorry, men den utgaven av spillet får du ikke spille her", MEN de har ikke lov å si; "å ja, du prøvde deg med en piratutgave ja, velvel da inndrar vi originalspillet ditt"

 

Håper du ser forskjellen

 

PS: Hva Valve vet og ikke vet, burde strengt tatt ikke være mitt (eller ditt) problem ;)

Men skal Valve følge norsk lov da? Spillet bare videreselges i Norge, Valve følger reglene som er i sitt eget land..

Lenke til kommentar

Men skal Valve følge norsk lov da? Spillet bare videreselges i Norge, Valve følger reglene som er i sitt eget land..

Ja, Valve eller gudene vet hvem som er distributør i Norge må følge norsk kjøpslov. Det betyr at de ikke kan selge meg et spill, hvor betingelsene for bruk ikke er i overenstemmelse med norsk lov.

 

Mao; når jeg kjøper HL2 på elkjøp, så er det underforstått at jeg trenger internett for å spille (p.g.a. Steam identifiseringen). Det som ikke er underforstått er at Valve/Vivendi nårsomhelst kan komme og inndra spillet (eller andre spill) etter eget forgodtbefinnende.

 

(Hvis det var tilfelle hadde MS tatt bikkja di tre ganger allerede ;) )

Lenke til kommentar

i Steam user agreement som du må godkjenne (ingen leser den) for å installere steam gir du VALVe rett til å stenge deg ute fra steamnettverket dersom de finner ut at du har gjort noe ulovlig. Ikke kom å klag i ettertid for at dere ikke gidder å lese igjennom den. (Ikke ment som angrep på enkeltpersoner) Jeg er ikke kjent for å betale for spill, og spesielt ikke singleplayer, men hl2 er så absolutt verdt hver krone.

Lenke til kommentar
i Steam user agreement som du må godkjenne (ingen leser den) for å installere steam gir du VALVe rett til å stenge deg ute fra steamnettverket dersom de finner ut at du har gjort noe ulovlig. Ikke kom å klag i ettertid for at dere ikke gidder å lese igjennom den. (Ikke ment som angrep på enkeltpersoner) Jeg er ikke kjent for å betale for spill, og spesielt ikke singleplayer, men hl2 er så absolutt verdt hver krone.

jeg har ikke lest den nei, jeg spiller ikke noe særlig spill..

 

Regnet med at noen kom trekkende med den snart, og det er et godt poeng.

 

Har imidlertid et par viktige spm;

1) Hva er noe ulovlig (Å inneha en cracket versjon av HL2 er ikke nødvendigvis ulovlig)?

2) Er det i henhold til amerikansk lov, norsk lov eller VALVe's lov?

 

Videre vil jeg si; uansett hva som står i en end user agreement, som jeg evt. takker ja til, er den kun gyldig hvis det som står der er innefor rimelighetens grenser; Det betyr at jeg ikke kan selge programvaren JoaWare i norge hvis end-user avtalen er urimelig i henhold til norsk lov.

 

EDIT: jeg må begynne å stave VALVe riktig ;)

Endret av joac
Lenke til kommentar

Litt av problemet her er vel at det er Valve som definerer hva som er "ulovlig" og ikke lovverket.

Mange bruker en nocd fix for å slippe å bytte cd hver gang de vil spille et spill, men om Valve får det for seg at dette er å betrakte som "ulovlig", så stenges steamkontoen din, (som etterhvert kanskje inneholder 10-20 spill fra Valve og ((om ikke lenge?) andre spillprodusenter som lisensierer Steam ettersom "det er så bra mot piratkopiering").

 

Videre er det jo et spørsmål den dagen Valve går konkurs om du da ikke kan installere/spille HL2 (eller andre Steamspill) fordi Steam er borte.

 

Mange skumle perspektiver rundt Steam etter min mening, og de som skaffet seg en warezversjon uten Steam merker jo fint lite til hele greia likevel :-\

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor alle er så opphengt i Steam, det finns jo cracka versjoner av HL2 som ikke rører steam i det hele tatt, man bare laster ned en ferdig-cracka offline versjon av HL2, og jeg klarer ikke fatte at Valve klarer å ta disse "kjeltringene".

 

Uansett, Half-Life 2 er verdt sin vekt i gull, og syns 299,- for dette spillet var LATTERLIG billig, jeg hadde kjøpt det glatt selv om det hadde kosta 599,-

Lenke til kommentar

Uansett, Half-Life 2 er verdt sin vekt i gull, og syns 299,- for dette spillet var LATTERLIG billig, jeg hadde kjøpt det glatt selv om det hadde kosta 599,-

Er det like greit den dagen du har 10 spill registrert via Steam (10x300=3000Kr) og Steamkontoen din blir stengt på grunn av at en "kompis" rappa passordet ditt på LAN for å teste noe, eller fordi du brukte en nocd fix, eller fordi du glemte å disable godmode når du gikk online, eller fordi du testa ut et tips du fant på nettet som skulle gi bedre ytelse men som egentlig var en kamuflert online cheat, eller fordi noen hacket steamkontoen din, eller fordi du fikk en trojaner/virus som stjal steaminfoen din, eller fordi VALVe bestemte seg for at Norge ikke lenger var en godkjent nasjon å levere Steamtjenesten til, eller fordi de mener ditt Steambrukernavn er rasistisk på Urdu og Japansk osv osv osv......?

Endret av Tanguero
Lenke til kommentar

HL2 er verdt 299, men at man ikke kan kjøre det som ett image, og heller ikke kan ta backup av DVDèn, er noe av det som irriterer oss som har kjøpt spillet originalt.

 

Kan f.eks. jeg krever at valve sender meg en ny DVD, når den gamle velger å gå av? Jeg har jo betalt for rettighetene til å bruke programmet. Da burde jeg også kunne bruke ett image av det.

Endret av genesis
Lenke til kommentar
Er det like greit den dagen du har 10 spill registrert via Steam (10x300=3000Kr) og Steamkontoen din blir stengt på grunn av at en "kompis" rappa passordet ditt på LAN for å teste noe, eller fordi du brukte en nocd fix, eller fordi du glemte å disable godmode når du gikk online, eller fordi du testa ut et tips du fant på nettet som skulle gi bedre ytelse men som egentlig var en kamuflert online cheat, eller fordi noen hacket steamkontoen din, eller fordi du fikk en trojaner/virus som stjal steaminfoen din, eller fordi VALVe bestemte seg for at Norge ikke lenger var en godkjent nasjon å levere Steamtjenesten til, eller fordi de mener ditt Steambrukernavn er rasistisk på Urdu og Japansk osv osv osv......?

selvfølgelig er ikke det greit.

jeg ser poenget ditt, og jeg hater hele den Steam-sheiten, ville bare si at Half-Life 2 i seg selv er verdt 299 kroner.

 

Jeg tror at Steam tankegangen kommer til ødelegge seg selv, slik at vi slippper å få spill servert på denne måten en gang i fremtiden..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...