Gå til innhold

Omtale av Half-Life 2 (PC)


Anbefalte innlegg

eg lurer på om HL2 virkeleg er verdt tier her og der når allerede det er mangoldige fleire spel med betre lyd eller gameplay eller grafikk eller holdbarhett.

 

Half life 2 mikser dei alle ganske bra, men er nesten ein heil generasjon tilbake på kvart punkt.

 

Holdbarheiten er veldig tynn.

 

Bruk av toppscore bør bare brukes når det er klart best og setter ein ny standard.

 

HL2 er bare bra

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
eg lurer på om HL2 virkeleg er verdt tier her og der når allerede det er mangoldige fleire spel med betre lyd eller gameplay eller grafikk eller holdbarhett.

 

Half life 2 mikser dei alle ganske bra, men er nesten ein heil generasjon tilbake på kvart punkt.

 

Holdbarheiten er veldig tynn.

 

Bruk av toppscore bør bare brukes når det er klart best og setter ein ny standard.

 

HL2 er bare bra

Vi er helt enige om hvilke sammenhenger 10-eren skal brukes i, det er vel også det hele. Spillene som er "en generasjon foran" skulle jeg like å se. Half-Life 2 er virkelig toppen av kransekaka. Hvilket FPS ser bedre ut? Ikke Doom 3 i alle fall. Hvilket har bedre gameplay? Half-Life 2 er rendyrket action, med omgivelser som er hinsides hva vi har sett i noe annet spill til dags dato.

Lenke til kommentar
eg lurer på om HL2 virkeleg er verdt tier her og der når allerede det er mangoldige fleire spel med betre lyd eller gameplay eller grafikk eller holdbarhett.

 

Half life 2 mikser dei alle ganske bra, men er nesten ein heil generasjon tilbake på kvart punkt.

 

Holdbarheiten er veldig tynn.

 

Bruk av toppscore bør bare brukes når det er klart best og setter ein ny standard.

 

HL2 er bare bra

Hvis Halo 2 og GTA San Andreas får en tier, skal Half-Life 2 også ha en. Jeg har alle tre spillene, og det var bare Half-Life 2 som ga meg ordentlig hakeslepp. Det var bare Half-Life 2 som gjorde at det sitra i kroppen når jeg startet spillet. Det var bare Half-Life 2 som var så fascinerende at det var umulig å irritere seg over småfeil eller mangler....

Lenke til kommentar
eg lurer på om HL2 virkeleg er verdt tier her og der når allerede det er mangoldige fleire spel med betre lyd eller gameplay eller grafikk eller holdbarhett.

 

Half life 2 mikser dei alle ganske bra, men er nesten ein heil generasjon tilbake på kvart punkt.

 

Holdbarheiten er veldig tynn.

 

Bruk av toppscore bør bare brukes når det er klart best og setter ein ny standard.

 

HL2 er bare bra

haha, du har tydeligvis spilt noe ingen andre har sett :!: :!:

 

'nt'

Lenke til kommentar

Du hadde ingen problemer med HL2? Jeg tenker på problemene med lyden, at spillet hakker litt når det loades en ny lyd, dvs at det hakker litt like før lyden blir spilt av, spesielt før dialoger.

 

Er ganske utbredt fenomen, så hvis du ikke har dette vil jeg gjerne vite dine specs, og svært detaljert takk. Også hvilke innstillinger du kjørte HL2 på.

Lenke til kommentar
Men nå som året snart går inn sin siste måned hadde det vært gøy å vite hva gamer.no og andre inne på forumet synes er det beste actionspillet i år. Kanskje vi får en avstemmning på årets beste spill?

Forhåpentligvis bruker Gamer.no fornuften og venter til året er omme, og inntrykkene fra alle spillene har fått anledning til å synke inn, istedetfor å begynne å kåre årets beste spill midt oppi den mest hektiske måneden for alle i spillbransjen.

 

Uansett så er Halo 2 og Half-Life 2 absolutt sammenlignbart. Begge spillene sees i førsteperson, omhandler skyting, fiendene er aliens, hovedpersonen har som oppgave å redde jorda (ihvertfall i sin helhet), spillene har innslag av diverse kjøretøy.

 

Selv om spillene har noen svært få tematiske likhetstrekk og begge spilles med førstepersons synsvinkel, har spillene en helt forskjellig fremgangsmåte og stiller helt forskjellige krav til spilleren. Har du spilt mange spill er det enkelt å se dette.

 

Det blir som å spørre hva som er best av en basketballkamp og en fotballkamp. Begge spillene involverer to lag, en ball, man skal putte ballen i et mål, man kan bytte inn spillere, man tar innkast, osv. Men allikevel snakker vi om to helt forskjellige måter å spille de to ballspillene på.

 

Med andre ord er det en hel del grunner til å kunne sette disse to spillene opp mot hverandre.

 

Nei, det er veldig få grunner til å sette opp de to spillene mot hverandre. Den eneste grunnen jeg kan komme på er at noen bitre PC-eiere sikkert sover dårlig om natta ved tanken på at Gamer.no våger å gi et usselt konsollspill like høy karakter som PC-spillenes Messias Half-Life 2, og vil gjerne at Gamer.no skal innrømme at Half-Life 2 egentlig fikk 10.1 i karakter mens Halo 2 fikk 10.0, slik at de kan sove godt om nettene i trygg visshet om at PC er best.

 

Personlig synes jeg Half-Life 2 er det beste spillet, men jeg kommer til å ha mange gode timer med Halo 2 fremover også...

 

Personlig synes jeg begge spillene er glimrende, på to helt forskjellige måter. Og jeg vil heller tilbringe tiden min med å kose meg med spillene istedetfor å finanalysere dem for å finne ut om jeg egentlig liker det ene bittelitt bedre enn det andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du hadde ingen problemer med HL2? Jeg tenker på problemene med lyden, at spillet hakker litt når det loades en ny lyd, dvs at det hakker litt like før lyden blir spilt av, spesielt før dialoger.

 

Er ganske utbredt fenomen, så hvis du ikke har dette vil jeg gjerne vite dine specs, og svært detaljert takk. Også hvilke innstillinger du kjørte HL2 på.

Minimal lydloop to eller tre ganger, varte toppen et sekund, og da på helt ufarlige steder. Ingen problemer i forbindelse med dialog. Ingen "hikking".

 

XP3000+

512MB RAM

Creative Audigy-lydkort

Ti4200 128MB og 6800LE med siste originale drivere

 

Lyd:

Speaker configuration: 5.1

Sound quality: High

No captions

 

6800LE-kortet måtte sendes inn pga feil med kortet, og jeg husker ikke instillingene jeg kjørte med dette, men de var betydelig høyere enn følgende som ble brukt på Ti4200:

 

Grafikk:

800x600, fullscrenn, 4:3

Model detail: Medium

Texture detail: Medium

Water: Simple reflection

Shadow detail: High

Antialiasing: High

Filtering mode: Trilinear

Shader detail: High

W Sync: Disabled

Lenke til kommentar

Takk for svar Aasgaard :)

 

Ble litt overrasket når svaret ditt var "nei" her... Men når jeg ser over innstillingene dine så skjønner jeg det, når man skrur ned såpass på detaljene og oppløsning så kommer de fleste unna problemet, og med den maskinen du har så skal ikke det være nødvendig. Gidder du gjøre meg en tjeneste? Prøv 1280x1024, model, texture og shadow detail på high, vsync enabled, water: all, antialiasing 4x og anisotropic filtering 8x. Hvis du gidder, legg spesielt merke til introen når G-Man snakker, og la meg få vite om du hører hakk i lyden hver gang bilde fade ut og inn, like før han begynne på neste setning.

 

Du syns ikke det du spilte på var litt "kjipe" innstillinger med tanke på maskinen din?

 

På Steam-forumene ligger det en tråd angående problemet som i skrivende øyeblikk har 1856 svar og 222 941 visninger, en annen tråd om det samme på HalfLife2.net har 926 svar og 107 472 visninger... Dette er ikke et lite problem som "a small number" erfarer, som Valve sier. Her er det helt sykt store mørketall, for det første er det fåtall av de som har HL2 som bruker forum, og det er også mange som ikke tenker over dette som en bug, man tror nok de har for dårlig maskin, eller bare regner med at det er vel sånn det er... Er jo mange som ikke syns det gjør noe å spille på 20 FPS så.

 

Syns det er verdt trekk i karakteren når det er en så seriøs bug som så mange erfarer, og som for mange gjør spillet uspillbart, eller til en lite hyggelig affære.

 

Problemet eksisterer forresten i større eller mindre grad både i CS:S og HL:S, for ikke å nevne Vampire - The Masquerade: Bloodlines... Har også vært i kontakt med Valve om dette og det er ikke noe mangel på kompetanse fra brukernes side dette går på, er rett og slett et problem med hvordan lyd loades og spilles av. De har jo også gått ut offentlig og erkjent problemet.

Lenke til kommentar
Synes egentlig ikke HL2 har vært helt toppen hittil. Har kommet til 8 eller 9 kapittel. Og hittil synes jeg spillet har vært preget av for lite morsomme dyr (dvs mennesker), zombiene og headcrbsene er jo bare irriterende. Og alt for mye kjøring, skulle tro det var ett bilspill.

 

Fysikkmotoren er dog ganske kul, og spillet er relativt egnasjerende, ville nok ikke gi det mer enn 7/10 foreløpig, men skal spille det helt ihjennom før jeg sier noe sikkert.

 

AtW

Ja, men det går jo litt på hva slags spill du liker også da. Er ganske sikker på at du ikke var den store fan'en av Half-life heller da?

Hehe, da tar du feil. Når det gjelder grafikken som ble diskutert før her, så er jeg ikke enig i at den er bedre enn i doom3, men jeg er heller ikke enig i at den er "en genrasjon bak". Begge spillene har bra grafikk, litt på hver sin måte.

 

Men misforstå meg rett, synes ikke HL2 er ett dårlig spill, synes bare ikke det har vært helt toppen foreløpig.

 

At det er bedre en HALO2 tar jeg nesten for gitt (har ikke spilt det ennå). Men HALO1 var jo en ekstremt overhypet middelmådighet, og HALO2 er vist ganske likt. Vriker ihvertfall sånn på de anmeldelsene jeg har lest, som ikke er av journalister som er blendet av hypen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ble litt overrasket når svaret ditt var "nei" her... Men når jeg ser over innstillingene dine så skjønner jeg det, når man skrur ned såpass på detaljene og oppløsning så kommer de fleste unna problemet, og med den maskinen du har så skal ikke det være nødvendig. Gidder du gjøre meg en tjeneste? Prøv 1280x1024, model, texture og shadow detail på high, vsync enabled, water: all, antialiasing 4x og anisotropic filtering 8x. Hvis du gidder, legg spesielt merke til introen når G-Man snakker, og la meg få vite om du hører hakk i lyden hver gang bilde fade ut og inn, like før han begynne på neste setning.

 

Du syns ikke det du spilte på var litt "kjipe" innstillinger med tanke på maskinen din?

Beklager, men jeg har rett og slett ikke tid nå. Studiene krever fullt fokus resten av dagen (og natta). Innstillingene jeg listet opp var som sagt med Ti4200-kortet. Her gjorde jeg ikke noe forsøk på å kline til mer i det hele tatt, da det faktisk så meget bra ut selv på disse instillingene, og skjermkortet er jo strengt tatt ikke av de kraftigste. Som jeg også sa har jeg kjørt med betydelig hardere instillinger når jeg brukte det andre skjermkortet. Jeg møtte ingen problemer med det heller. Det betyr selvsagt ikke at andre ikke kan oppleve det, men her har det i alle fall fungert bra.

Lenke til kommentar

For å bruke Aasgaard sin mal så er mine instillinger:

 

XP3200+

1.3GB RAM

nVidia Soundstorm-lydkort

Radeon 9800pro 128mb, Catalyst 4.11

 

Lyd:

Speaker configuration: 2 Speakers

Sound quality: High

No captions

 

Grafikk:

1280x1024(LCD), fullscreen, 4:3

 

Model detail: High

Texture detail: High

Water: Reflect All

Shadow detail: High

Antialiasing: None

Filtering mode: Trilinear

Shader detail: High

W Sync: Enabled

 

DirectX 9.0

 

Jeg opplever aldri noe voldsom stuttering i lyden, den hopper en og annen gang når jeg får oversikt over et stort område, men langt ifra noe jeg irriterer meg over.

 

Etter å ha sett videoen av hvor ille det var på noen system, så skjønner jeg at folk reagerer.

Lenke til kommentar

Det du kort og greit sier Pastor er at hvis en skal kunne sammenligne to spill, skal de være så og si identiske. Da vil jeg si at mye av grunnlaget for sammenlikningen går bort, poenget er jo å finne ut om de forskjellene det ene spillet har i forhold til den andre, gjør det bedre eller dårlige enn det andre. Men her er vi tydeligvis uenige, og debatten sporer vel egentlig helt av i forhold til hva temaet er.

 

Grunnen til at jeg ville ha en sammenlikning og kanskje en utkåring av årets beste actionspill, er ikke fordi jeg trenger en bekreftelse på at PC er best som du selv sier. Jeg er såpass heldig at jeg har 2 konsoller og en PC, så får meg er det ihvertfall ikke tilfelle. I år har vi fått mange omtalte og interessante actionspill, som feks Doom 3, Far Cry, Halo 2 og Half-Life 2. Så jeg mener at det kanskje hadde vært morsomt med en avstemning av hva som er best. TV 2 har jo allerede begynt og ryktene på gata sier jo at VG også skal ha en kåring. Men hvis det ikke er stemning for det her inne, så har jeg ingen problemer med å akseptere det.

 

Uansett burde jeg kanskje tatt denne diskusjonen på et annet forum, men jeg visste jo ikke at det ville utvikle seg til en lang debatt. ;)

Endret av Campari
Lenke til kommentar

Som en anmelder over på Eurogamer sa, han ville nok gitt Halo 2 8/10 fremfor 9/10, hadde han spilt det etter Half-life 2. Vil våge å påstå at det går ann å sammenligne de to spillene med tanke på utvikling og nytenking innenfor sjangeren. Og godt mulig Half-life 2 har et aldri så lite forsprang der. Har ikke spilt de to spillene nok til å kunne uttale meg.

 

Men nå handler strengt talt denne tråden om anmeldelsen av HL2, og ikke hva som er best av Halo 2 eller Half-life 2 :)

Endret av Farnoy
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...