Gå til innhold

PC restarter når den arbeider hardt


Anbefalte innlegg

Etter at jeg oppgraderte PC'n en liten smule, har den begynt å restarte plutselig når den jobber litt intensivt. Restarter f.eks. når DVD Shrink komprimerer, når jeg spiller et spill.

 

Det jeg har gjort er å bytte ut en 80 gig hd med en 200 gig, byttet ut AMD Athlon XP 2400 med XP 3000. Deretter lagt inn XP på nytt, SP2 og alle oppdateringer.

 

Oppsett:

AMD Athlon XP 3000

2 x 200 WD hd

Be-Quiet 400W PSU

512 MB DDR 2700 ram

Radeon 9800 XT

NEC DVD

 

Har noen pci kort også.

 

Mistenker at PSU'n kan begynne å slite, eller rammen. Kjørte memtest-86 uten å få noen error.

 

Feilmeldingen jeg pleier å få etter restart er dette:

 

BCCode : 9c BCP1 : 00000000 BCP2 : 8054DA70 BCP3 : C4014000

BCP4 : 00000136 OSVer : 5_1_2600 SP : 2_0 Product : 256_1

 

Ideer? Bør jeg ha en kraftigere PSU??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, tviler på at du har for lite strøm med den PSU'en, så lenge den fungerer sikkelig da selvfølgelig. Kan tenke meg at du bruker rundt 220-260W på max load på det oppsettet det. Du skal ihvertfall ikke nå i nærheten av 400W. Du kan teste ganske enkelt med en vanlig strømmåler fra clahsOlson eller lignende. (husk at strøm inn er ikke lik strøm brukt av maskinen. Regn med 65-75% effektivitet av PSU'en)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Temp på cpu er helt fin. Har god kjøler, men system temperaturen kommer helt opp i 80 grader når pc'n jobber hardt. Er vel rimelig mye det.

 

Ellers er drivere, bios oppdatert til siste versjon. Ingen konflikter.

Hovedkortet er et abit kd7-g. Støtter cpu'n offisielt ja.

Endret av Biggus
Lenke til kommentar
Temp på cpu er helt fin. Har god kjøler, men system temperaturen kommer helt opp i 80 grader når pc'n jobber hardt. Er vel rimelig mye det.

 

Ellers er drivere, bios oppdatert til siste versjon. Ingen konflikter.

Hovedkortet er et abit kd7-g. Støtter cpu'n offisielt ja.

Du forveksler system- og CPU-temp.

Ta av CPU-kjøleren, rens for gammel goop og klin på ny.

(rens også kjøler og vifte utenpå .... se opp for hybelkaniner...)

Hvis ikke dette hjelper må du ha ny kjøler elle betre luftgjennomgang i kabinettet.

Du kan prøve-kjøre (belaste) systemet uten sidedeksler.

Lenke til kommentar

Takk for alle gode tips. Har et ganske luftig og godt LianLi kabinett med 3 vifter. Er forøvrig sikker på at det er systemtemp som blir opp mot 80 grader, CPU går opp mot 60. Viser det samme i bios og speedfan.

 

Etter noen krasj begynte grafikkortet å vise rare farger. (Har seff. testet nye og gamle drivere og tatt det ut og inn av agp sporet uten hell). Ved å sette inn mitt gamle kort funker spill helt greit igjen. Men komprimering i dvd shrink krasjer fortsatt.

 

Har kjørt kjørt cpumark og 3d mark nå uten at maskinen krasjer. Regner derfor med at grafikkortet mitt var synderen. At dvd-shrink krasjer maskina fordet håper jeg er en annen (ufarlig) årsak.

Lenke til kommentar
Du kan prøve-kjøre (belaste) systemet uten sidedeksler.
Har du prøvd?
Takk for alle gode tips. Har et ganske luftig og godt LianLi kabinett med 3 vifter. Er forøvrig sikker på at det er systemtemp som blir opp mot 80 grader, CPU går opp mot 60.
Trodde det ikke gikk an...

Ihvertfall så har jeg solgt aksjene i Lian Li nå :thumbdown:

 

Edit: ... og hvis chipset blir så varmt ....da er vel kjøleren m/vifte fjernet eller??

(for temp.sonden for system ligger som oftest i "nordbroen".)

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
80 grader er en smule for høyt kjøp noen kraftige vifter med i alle fall 50 cfm \ time med luft gjennom strømming og sett en eller to vifter til å "suge" fra front inn i maskin og sett vifter bak til å blåse ut. :)
uhm drikke damer data og dårlig hukomelse..
Det er på damene du "suger". :D

Vifter i serie (etter hverandre) øker ikke luftgjennomgangen, kun støyen.

Derfor setter man på bare utblåsningsvifter (utsugningsvifter :D ) og opner for luft inn i kabinettet... :thumbup:

Lenke til kommentar
Edit: ...  og hvis chipset blir så varmt ....da er vel kjøleren m/vifte fjernet eller??

(for temp.sonden for system ligger som oftest i "nordbroen".)

Japp, den er fjernet og plassert en vifteløs kjøler fra Microplex. Et tynt lag med Artic silver ligger mellom.

 

Mulig jeg burde skaffe en annen løsning her. Vifta jeg hadde på chipset begynte å streike.

Endret av Biggus
Lenke til kommentar
Du kan prøve-kjøre (belaste) systemet uten sidedeksler.
Har du prøvd?
Takk for alle gode tips. Har et ganske luftig og godt LianLi kabinett med 3 vifter. Er forøvrig sikker på at det er systemtemp som blir opp mot 80 grader, CPU går opp mot 60.
Trodde det ikke gikk an...

Ihvertfall så har jeg solgt aksjene i Lian Li nå :thumbdown:

 

Edit: ... og hvis chipset blir så varmt ....da er vel kjøleren m/vifte fjernet eller??

(for temp.sonden for system ligger som oftest i "nordbroen".)

hendt meg flere ganger... North kommer ofte opp i 80-90 grader hvis jeg klokker cpu'en smule for langt, selve cpu'en ligger på en god 20-23 grader. ( dette da under load )...

Lenke til kommentar
Helt ærlig så trenger du bedre kjøling i systemet ditt, muligens et par kabinett vifter eller et bedre kabinett av alu feks, Antec Super Lanboy koster 700 hos komplett denne weekend som har bra kjøling.

Har et LianLi aluminiumskabinett med grei kjøling. 3 eller 4 kabinettvifter. Høy temp på north skyldes nok vifteløs kjøling. Vurderer å bytte ut denne nå.

Lenke til kommentar

Oki, anser problemene i spill til å skyldes grafikkortet. Det har begynt å vise rare farger etc. Sender dette til rep.. Med mitt gamle skjermkort funker spill etc. fint nå.

 

Har søkt litt på nettter ang. at pc'n restarter under dekoding i f.eks dvd shrink. Dette hender tydligvis på enkelte pc'r med lite ram. Jeg har 512, kommer til å skaffe 512 til.

 

Temperaturen på chipsettet får jeg se om jeg skal gjøre noe med. Kjøper muligens en ny vifte.

 

Takk for alle svar, regner problemet som mer eller mindre oppklart :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...