Gå til innhold

HL2-Nvidia, Perfekt. Som jeg tenkte


simalarion

Anbefalte innlegg

[GDI]Raptor: Half-Life 2 bruker ikke 3Dc, ihvertfall ikke slik det er nå. SM3.0 vil nok ha hjulpet lite da Hl2 shaderene ikke overgår hva PS2.0 kan gjøre i en pass (så vidt jeg vet). Forøvrig virker HardOCP testen ganske forhastet og tar seg kun av 2 timedemoer. Testen til Anandtech gir et noe annet bilde.

Synes den gir bilde av at så lenge du ikke bruker 1200x1600 med 4xAA så er forskjellen liten. Blir sikkert mindre når nVidia mekker på driverene sine...

 

Min "Botom line": forskjellen mellom ATi og nVidia er ikke så stor som flere ATi-fanatikere har påstått lenge. Kortene er bortimot like gode (som i de fleste andre tester)

 

Når det gjelder ATi sine demoer så har de 0 troverdighet... Kunne sikkert lagd en demo hvor nVidia sine kort slår ATi sine...

 

MistaPi: HL2 står jo på ATi sin "skryte" liste, trudde det skulle benytte 3Dc "out-of-the-box". Sikker på at det ikke er der? Er ikke særlig kvaitetsforskjell på med og uten 3Dc i FarCry 1.3 så...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke om det er blitt sagt, men jeg sier det ihvertfall nå.

Hvis du har et 6800 kort, selvfølgelig går det glatt da. Spiller ingen rolle hvilket kort du har når du er oppe i så gode kort. Samme som å si, visst gikk doom3 bra på mitt x800pro. Selvfølgelig gjør det det!!!!

Ja, og poenget er at Doom III omtrent er like bra på ATi som på nVidia. Det samme er tilfellet med HL2

 

Følgende ting trekker jeg ut av diverse tester:

 

X800XT PE mot 6800Ultra = Omtrent like bra (X800XT PE litt bedre i max oppløsning med 4xAA)

X800Pro mot 6800GT = Omtrent like bra, ATi rakere noen steder, nVidia raskere andre steder

 

6800NU mot (har ATi noen kort i dette segmentet?)

 

6600GT mot X700XT = Omtrent like bra, skal du ha kortet i AGP format har ikke ATi noe å konkurere med enda (X700XT kommer ikke i AGP før neste år)

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er blitt sagt, men jeg sier det ihvertfall nå.

Hvis du har et 6800 kort, selvfølgelig går det glatt da. Spiller ingen rolle hvilket kort du har når du er oppe i så gode kort. Samme som å si, visst gikk doom3 bra på mitt x800pro. Selvfølgelig gjør det det!!!!

:yes:

Blir bare for dumt å krangle for noen par FPS.

Det er greit at Doom 3 går mer eller mindre "best" med Nvidia skjermkort (6800) og Half-Life 2 går mer eller mindre "best" med ATI skjermkort (x800), men det er ingenting å whine over. Det er til tider minimale forskjeller.

Tror de folka som sitter på en av toppkortene fra en av disse 2 merkene ikke vil bli missfornøyd. Er skjermkortet litt dårligere i ett spill, kan det være bedre i et annet. Som f.eks Doom3 vs Half-Life 2.

Men som sagt: De yter mer eller mindre likt som testene viser.

Lenke til kommentar

Vel, hvis du ser her så finner du sikkert ut at X800 XT er bedre enn 6800 U. (X800 XT har en del bedre ytelse i høye oppløsninger med AA/AF på)

 

Selvfølgelig kan man spille HL2 med nvidia like bra som med ATI men det er bare litt billigere "per frame" med ATI.

 

Grunnnen til at jeg satte FX5900 XT opp mot 9600 Pro var for å vise hvor enorm forskjellen i pris er der. I GF6800 og Radeon X800-generasjonene er forskjellen ikke så stor, men ATI gir like vel litt mer for penga i HL2.

 

Men herregud, legg merke til at forskjellene er supersmå (vi snakker 15 - 5 fps som regel).

 

Les også resten av testen, den er veldig bra.

Lenke til kommentar
så finner du sikkert ut at X800 XT er bedre enn 6800 U. (X800 XT har en del bedre ytelse i høye oppløsninger med AA/AF på)

Rettelse: X800XT er bedre med AA på (pga bedre fillrate) ikke AF. Alle testene til Anandtech er med 8xAF så vindt jeg vet....

 

AA bruker de bare på noen av dem, det er da X800XT drar ifra i høyere oppløsning...

Lenke til kommentar

Igjen så plukkes det ut det dårligste bildet, å jo alt er på fult på dette bildet, pluss det to nederste på side tre som er mye bedre bilder.

 

har et nytt også

 

Det nye bildene er med 1024, fordi med 1600* kommer jeg ned i 30 fps noen ganger (det samme som 800xt gjør), så jeg har satt den tilbake til 1024, som funker med 70 fps og en utrolig flott grafikk.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Igjen så plukkes det ut det dårligste bildet, å jo alt er på fult på dette bildet, pluss det to nederste på side tre som er mye bedre bilder.

 

har et nytt også

Det jeg prøvde å bevise var at du ikke brukte AA/AF på det bildet som jeg brukte. Det var det eneste jeg fant, der det viser "innsiden" av båten.

Men på de nye bildene du har der ser det ut som du har fått det på.

 

Har du skifta oppløsning? Var vanskeligere å se forskjell på 1024x768 vs 1600x1200 når det gjelder AA/AF.

Var lissom ikke meningen å prøve å bevise at "ATI er bedre".

 

Edit: Var ikke meningen å bruke et dårlig bilde, ville bare "bevise" at du ikke brukte AA/AF på de tidligere bildene, som noen andre prøvde å si tidligere.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

På det først haddet jeg på high performance i Nvidia driveren, dette overskriver at jeg har alt på fult ellers, så jeg satt på high quality i steden da falt jeg fra jevnt 80 fps til 30fps (noe jeg ser fra bildet at du også har gjort, 37) så jeg satt tilbake til 1024 på high quality, dette funker knall

 

jeg kan gå tilbake til samme stedet med 1600, så kan vi samenligne.

Lenke til kommentar
På det først haddet jeg på high performance i Nvidia driveren, dette overskriver at jeg har alt på fult ellers, så jeg satt på high quality i steden da falt jeg fra jevnt 80 fps til 30fps (noe jeg ser fra bildet at du også har gjort, 37) så jeg satt tilbake til 1024 på high quality, dette funker knall

 

jeg kan gå tilbake til samme stedet med 1600, så kan vi samenligne.

Tror ikke vi vil se noe til forskjell mellom kortene i bildekvalitet. Som de skriver i testene så er det meget likt.

Men du kan jo alltids gjøre det så får jeg se at du faktisk har fått skrudd på AA/AF.

Har du på "riktige" instillinger så får vi mest sannsynlig samme bildekvaliteten.

 

Edit: Selv greide jeg hele spillet mens jeg kjørte 1152x864, 4xAA/8xAF, alle detaljer og Vsync på. Høy og konstant FPS og mer enn bra nok bilde.

 

Tror ikke det er så veldig lett å se forskjell på 4xAA/8xAF vs 6xAA/16xAF, har "ikke" sjekka/testa forskjellene selv da men. :hmm:

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...