Gå til innhold

Scroll lock - på tide å fjerne den?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På tide å fjerne den fra nye tastaturer, kanskje?

På tide å fjerne hele QWERTY-tastaturet kanskje?

 

Det er jo helt latterlig at vi sitter her med et tastur som er har et tasteoppsett designet for noe helt annet enn det vi bruker det til.

 

Layoutet burde jo vært optimalisert for hurtig skriving i stedet...

Vell, det er jo kanskje for sent, på en måte. Det ville jo ha vært en enorm omveltning som gjør at millioner av mennesker (mao alle som bruker datamaskiner) måtte lære et helt nytt standarisert oppsett. Pause-knappen er jo heller ikke særlig brukbar for folk flest.

 

Hva med en print-knapp som faktisk printer ut? Var det Amiga-tastaturene som hadde en hjelp-tast. Snakker da om en tast hvor det stod 'hjelp', og ikke bare F1.

Lenke til kommentar
Pause-knappen er jo heller ikke særlig brukbar for folk flest.

Jeg bruker pauseknappen i ny og ne. Når det gjelder en evt overgang til DVORAK, vil nok det som sagt være en stor overgang. Tenk på alle sekretærer osv som er racere på QWERTY-touch, de må jo lære jobben sin så og si fra scratch igjen..

Lenke til kommentar
Vell, det er jo kanskje for sent, på en måte. Det ville jo ha vært en enorm omveltning som gjør at millioner av mennesker (mao alle som bruker datamaskiner) måtte lære et helt nytt standarisert oppsett. Pause-knappen er jo heller ikke særlig brukbar for folk flest.

 

Hva med en print-knapp som faktisk printer ut? Var det Amiga-tastaturene som hadde en hjelp-tast. Snakker da om en tast hvor det stod 'hjelp', og ikke bare F1.

Det er ingen taster på et standardtastatur jeg ikke bruker fra tid til annen. Pause-tasten er f.eks. nyttig hvis jeg vil stoppe en maskin midt i bootingen for å lese/skrive av en melding. Den samme tasten har også Break (også Ctrl-C), som jeg bruker hvis en f.eks. batch-fil eller makro går i loop. På et standardtastatur har vi ikke en Print-knapp, men en Print Screen. I DOS så krev den faktisk ut et skjermbilde, men det er ikke særlig nytting i Windows. Derfor har den nå fått en annen nyttig funksjon, nemlig kopiering av et skjermbilde eller bare et vindu til minne, som så kan limes inn som grafikk i et program. Vil du skrive ut, så bruker du bare Ctrl-P. Å ha taster som har bare en funksjon, ville gjøre tastaturene større og dyrere.

 

Jeg er enig med deg i at å trene om hundrevis av millioner til et annet tastaturoppsett, ville være ganske uproduktivt. På slutten av 80-tallet ble DVORAK-tastaturet lansert, og det ble ikke akkurat noen dundrende sukses. Det er ingen som er tvunget til dagens oppsett. Det er bare å flytte tastetoppene, og bruke et program til å definere tastaturet på nytt.

Lenke til kommentar
Når det gjelder en evt overgang til DVORAK, vil nok det som sagt være en stor overgang. Tenk på alle sekretærer osv som er racere på QWERTY-touch, de må jo lære jobben sin så og si fra scratch igjen..

Har selv brukt touch i over 20 år selv, og det sitter så i fingrene at jeg ikke trenger å tenke på tastene jeg trenger. Og bortsett fra en og annen typo, så spretter ordene opp på skjermen når jeg tenker på de.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar
Det er ingen taster på et standardtastatur jeg ikke bruker fra tid til annen. Pause-tasten er f.eks. nyttig hvis jeg vil stoppe en maskin midt i bootingen for å lese/skrive av en melding. Den samme tasten har også Break (også Ctrl-C), som jeg bruker hvis en f.eks. batch-fil eller makro går i loop. På et standardtastatur har vi ikke en Print-knapp, men en Print Screen. I DOS så krev den faktisk ut et skjermbilde, men det er ikke særlig nytting i Windows. Derfor har den nå fått en annen nyttig funksjon, nemlig kopiering av et skjermbilde eller bare et vindu til minne, som så kan limes inn som grafikk i et program.

Ja, jeg mente Print Screen. Jeg visste om å lime inn skjermbilde inn i f.eks Photoshop, men å "fryse" en oppstart av et operativsystem med samme tast har jeg aldri hørt om før. Må prøve det - høres kjekt ut.

Lenke til kommentar
Jeg bruker pauseknappen i ny og ne. Når det gjelder en evt overgang til DVORAK, vil nok det som sagt være en stor overgang. Tenk på alle sekretærer osv som er racere på QWERTY-touch, de må jo lære jobben sin så og si fra scratch igjen..

Ja, blir nok ikke helt lett å plutselig bytte, men skal vi fortsett med dette fullstendig ulogiske tasteoppsettet i all fremtid av den grunn? Jeg synes det er litt tullete... :p

 

Forresten, jeg synes i aller høyeste grad det burde være en @ tast på dagens tastatur. Det tegnet er jo gjemt så bra bort at jeg må hjelpe mamme hver gang hun trenger den. Samme med en http:// eller www. knapp. Sistnevnte har jeg lagt til selv. Når jeg trykker på § knappen, så kommer www. opp i stedet. Helt utrolig praktisk når jeg surfer web! Har også lagt til @ på knappen til høyre for Å.

 

Anbefaler dere å ta en titt på Microsoft Keyboard Layout Creator, slik at dere kan bytte ut unødvendige taster med litt nyttige tegn! :thumbup:

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Forresten, jeg synes i aller høyeste grad det burde være en @ tast på dagens tastatur. Det tegnet er jo gjemt så bra bort at jeg må hjelpe mamme hver gang hun trenger den. Samme med en http:// eller www. knapp. Sistnevnte har jeg lagt til selv. Når jeg trykker på § knappen, så kommer www. opp i stedet. Helt utrolig praktisk når jeg surfer web! Har også lagt til @ på knappen til høyre for Å.umbup:

Ja, jeg er enig i at @ er litt bortgjemt. Har også vært borti folk som vet hvor den er, men ikke klarer å "få den frem", pga altgr+2. På Mac er det vel shift+2.

 

En tast for www og http er unødvendig. For det første så slipper man som oftest å skrive www når man skal inn på en side, og http trenger man heller ikke så sant man ikke holder på med noe teknisk (f.eks webutvikling).

 

§ kunne vel egentlig ha vært plassert et annet sted. De fleste databrukere har vel liten bruk for dette tegnet. Det hadde vært en god ide om § og @ hadde byttet plass. Eller kanskje sette @ ved siden av 'A', på samme måte som € er ved siden av 'E'.

 

Forresten, en tast som egentlig er god å ha, men som jeg skjønner lite av, er '|'. Bare en strek. Har vel heller ikke et navn, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
§ kunne vel egentlig ha vært plassert et annet sted. De fleste databrukere har vel liten bruk for dette tegnet.

Det er flere tegn som er mindre nyttige enn tegnet for paragraf (§). F.eks. ¤ (over 4) kan jeg ikke stående fot huske sist jeg brukte. Hvis noen har spesielle behov, så kan de jo definere tastaturet som de vil. Det blir litt håpløst å definere standartastatur fordi du eller jeg bruker en spesiell tast ofte. Mange brukere vil relativt sjelden ha behov for @-tasten, og har ofte bruk for §. Hvis en bruker ikke husker hvor et spesielt tegn er, så tyder det på at brukeren ikke bruker tegnet særlig ofte. Det er bedre vi har en definsjon som alle kjenner. Hadde tastaturet blitt spesifisert i dag, så ville nok @-tasten fått en mer prominent plass. Men vi snakker som sagt om et layout som for det meste har historiske røtter. Det er jo også ganske tilfeldig at @-tegnet er såpass mye brukt i dag.

Lenke til kommentar

Unge mennesker er vel fleksible hva gjelder endringer og de fleste eldre stotrer uansett med tastaturet med mindre de lærte touch den gang da. Det er bare pisspreik dette med historiske røtter, klart tastaturet burde blitt endret for å tilpasse det til dagens bruk. Vet ikke om jeg hadde likt om bokstavene hadde blitt stokket om, men plassering av funksjonstaster og spesielle tegn kunne godt ha blitt revurdert. Kalkulatorknappene til høyre burde heller ikke være standard, den plassen kunne vært brukt til noe mer nyttig, kanskje en koppholder eller et askebeger.

Lenke til kommentar
Kalkulatorknappene til høyre burde heller ikke være standard, den plassen kunne vært brukt til noe mer nyttig, kanskje en koppholder eller et askebeger.

Kanksje det er døgninga og stresset, men :!: latterkick!

Jeg synes de "unormale" tasten kunne blitt omplassert. men skifte ut standarden QWERTY, der går svenskegrensa...

Endret av BUNDY
Lenke til kommentar

hadde "kalkulatorknappene" forsvunnet ville det nok blit bråk i mange bedrifter rundt i landet her. synes faktisk heller tallene over bokstavene kunne forsvunnet.

 

liker egentlig oppsettet som det her og syne ikke akkurat det går tregt og skrive da.. men kunne vel vært gjort endel små gradvise forbedringer. @ f.eks..

Lenke til kommentar
Unge mennesker er vel fleksible hva gjelder endringer og de fleste eldre stotrer uansett med tastaturet med mindre de lærte touch den gang da. Det er bare pisspreik dette med historiske røtter, klart tastaturet burde blitt endret for å tilpasse det til dagens bruk. Vet ikke om jeg hadde likt om bokstavene hadde blitt stokket om, men plassering av funksjonstaster og spesielle tegn kunne godt ha blitt revurdert. Kalkulatorknappene til høyre burde heller ikke være standard, den plassen kunne vært brukt til noe mer nyttig, kanskje en koppholder eller et askebeger.

Dette er bare tull. Hvis de unge er så fleksible, så tilpasser de seg dagens tastatur, som vi andre gjorde da vi var unge. Det er mye værre å endre noe som er innlært, av produktivitetsgrunner, enn å lære opp en ny bruker. Selvfølgelig går det å lære alt på nytt, men produktivitetstapet vil være stort. Det er til enhver tid være kanskje 40-50 ganger så mange som "kan" dagens tastatur, enn det er folk som holder på å lære seg tastaturet for første gang. Når man først kommer over kneiken, og har lært seg dagens tastatur, så er det ikke mange som har problemer med det. Det du kaller kalkulatortaster, er en helt nødvendig funksjon for de som jobber i en regnskapsavdeling, eller en annen funksjon som innebærer å registrere store mengder tall. Hvis du ikke ønsker tastene, kan du bare kjøpe et minitastatur. Og du kan omdefinere ditt eget tastatur etter ditt eget godtbefinnende. Det er uansett billigere for produsentene å produsere et standardtastatur som dekker de fleste brukerenes behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...