Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er galt med meg på skolen?


Anbefalte innlegg

Det hendte ikke med meg. Jeg fikk faktisk bedre karakterer i ulike allmenn fag på GK Mekanik og GK Elektro, som matte og naturfag der jeg hadde 2 på begge gjennom hele undomsskolen enda jeg kjøpte meg hardt igjennom alt. Men så kom jeg på VGS, og jobbet ingenting og fikk utrolig nok mye bedre karaktere.

Med all respekt: Det er forskjell på å ta allmennfag på Elektro, og å ta allmennfag på en allmennfaglig Osloskole i det litt høyere skiktet.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel har mine egne råd:

Det er ikke annet å si enn at du bare må jobbe, presse deg litt selv. Fks. gjør det til en god vane å få gjort unna "må" lekser (innleveringer osv.) først, før du kan gjøre noe annet, deretter kan du sette av en time eller mer om kvelden til lesing til morgendagen, å ha innblikk i det som kommer hjelper, både på karaktere, inntrykk og på kunnskapen. Fks. det er greit å vite hva en motor er før du begynner å lære hva den er bygd opp av ;) Og når du først skal øve til prøver, så er det ikke optimalt å lære alt dagen før, begynn heller å øv 3-4-5 dager i forveien, les et par ganger, jobb med oppgaver, skriv et sammendrag og ca. 2 dager/dagen før lag en liten prøve til deg selv der du skriver alt du vet om temaet; da finner du ut hva du mangler/ ikke kan.

 

Når det gjelder innleveringer kan det også lønne seg å gjøre de litt stykkvis, skrive de en dag, la det gå litt tid (noen timer/1 dag) og se over dem igjen. Da legger du ofte merke til ting du ikke så tidligere.

 

Men uansett må du finne en måte som virker for deg selv, vi er alle forksjellige og lærer/husker forskjellelig. Men det mange mangler (meg inkludert) er motivasjon. For at jeg skulle "orke" å slite meg videre så måtte jeg ha motivasjon, og den motivasjonen var at jeg SKULLE inn til en bestemt skole her i byen, som har høyt snitt. Egentlig viste jeg svært lite om skolen før jeg startet, men jeg nådde målet mitt og stortrives nå.

Selv nå spekulerer jeg i hva jeg har lyst å gjøre, karakterene mine ligger høyt, men lavere enn jeg vet de kan gjøre. Dette siden jeg har mistet skolelysten og egentlig ikke har noe "mål", en motivasjon. Jeg vet ikke hva jeg har lyst å bli videre etter vgs. rett og slett. Jeg føler på en måte at jeg må få valutta for karakterene, i form av gryn :p Men jeg har samtidig lyst å bli noe innvolvert i design/teknikk, men dette er et usikkert jobbmarked; men sterk varierene lønninger, her trengs det også litt flaks for å lykkes.

 

Og for de som lurer; ja jeg er litt nerd, men med dette "oppsettet" gikk jeg ut med 5,7 i snitt fra grunnskolen, så det virket iallefall.

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
Det hendte ikke med meg. Jeg fikk faktisk bedre karakterer i ulike allmenn fag på GK Mekanik og GK Elektro, som matte og naturfag der jeg hadde 2 på begge gjennom hele undomsskolen enda jeg kjøpte meg hardt igjennom alt. Men så kom jeg på VGS, og jobbet ingenting og fikk utrolig nok mye bedre karaktere.

Med all respekt: Det er forskjell på å ta allmennfag på Elektro, og å ta allmennfag på en allmennfaglig Osloskole i det litt høyere skiktet.

Du har rett i det du sier. Men trådstarter trenger nødvendigvis ikke å gå ned i karakterer i VGS, selv om han gjorde det på ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
Du har rett i det du sier. Men trådstarter trenger nødvendigvis ikke å gå ned i karakterer i VGS, selv om han gjorde det på ungdomsskolen.

Jepp. Et eksempel på det er meg selv; jeg gikk opp karaktermessig på vgs, hovedsakelig fordi jeg likte meg bedre, og trynefaktoren ble mindre. Men det er helt korrekt at de aller fleste opplever å få dårligere karakterer.

Lenke til kommentar
Du har rett i det du sier. Men trådstarter trenger nødvendigvis ikke å gå ned i karakterer i VGS, selv om han gjorde det på ungdomsskolen.

Jepp. Et eksempel på det er meg selv; jeg gikk opp karaktermessig på vgs, hovedsakelig fordi jeg likte meg bedre, og trynefaktoren ble mindre. Men det er helt korrekt at de aller fleste opplever å få dårligere karakterer.

Jeg likte meg også bedre på vgs enn ungdomsskolen. Har hatt 2,5 supre år på vgs, trives kjempe godt!

Lenke til kommentar
mekke deg gode arbeidsvaner gutten min. gode karakterer kommer ikke gratis på videregående..... det må man jobbe jobbe jobbe.... iaffal på almenn på en shikkerlig skole....

Gratis og gratis.. Det finnes smutthull for de som ikke gidder å gjøre noe.. Finn ut åssen læreren er. Hva han/hun legger vekt på, hvordan han retter prøver, hva de ser på når de setter standpunkt osv.. Fant til jul i 3.klasse ut at læreren i historie og religion bare så på prøvene i faget, så til de to prøvene vi hadde etter jul i hvert fag leste jeg som en hest natta før, møtte opp og fikk 4 på alle prøvene. Gikk opp fra 3 til 4 etter jul i begge. Det er dessverre (kanskje ikke for meg) en del lærere som bare ser på prøvene, ikke innsats i timene. Jeg sov og dassa i timene, fikk spørsmål jeg ikke kunne døyten om osv, men det gikk greit..

 

Ikke det at jeg oppfordrer til å gjøre det slik, men om man er lei, så kan man fremdeles komme seg gjennom uten det altfor store tapet..

 

@HalTan:

«Du kommer uansett til å gå ned når du begynner på VGS.»

Jeg gikk ut fra VGS med samma snittet mener jeg å huske.. Husker også mange sa jeg kom til å gå ned, men merka ikke så mye til det.. Men det stemmer kankje, det gjør det nok..

Lenke til kommentar

Jeg har alltid slitti på skolen grunna jeg ikke gadd å gjøre noe hjemme, satt meg heller ned forand pc eller tv enn å gjøre lekser.

Men for ca. 1måned siden kom jeg på den geniale ideen at jeg ber mamma eller pappa ta med seg strømkabelen til pc og tv så jeg kan altså ikke se på tv eller sitte på pc'en før de kommer hjem fra jobb (rundt 16.00)

Det har gjort at jeg har begynt å gjøre mye mer lekser siden jeg ikke har hatt noe annet å gjøre.

Merker faktisk en forbedring i karakterene etter bare en måned.

Lenke til kommentar

Mange gode råd her!! :yes:

 

Et par gode tips kan være:

*Følg med i timene, kan love deg at du får mye gratis.

*Spør læreren viss det er noe du ikke forstår, få han/henne til å forklare det grundig.

*Gjør leksene, sett deg ned et sted hvor det ikke finnes data eller tv.

*En studieteknikk kan være å lese høyt for seg selv... føler jeg får med meg mer da... ;)

 

Jeg gjorde alt dette i tiende, gikk ut med 5 i snitt!! :p

 

På vidergående er er det ikke så hardt med leksene.. går gk.elektro. Men læreren forventer allikevel at du er konsentrert i timene. Så det beste tipse jeg kan gi er å følge med i timene... så får du mye gratis på prøver, tester o.l.

Lenke til kommentar

Har et par tips til deg, om de passer for deg må du avgjøre selv. Fungerte bra for meg.

 

Da jeg i 10-klasse begynte å få dårligere karakterer, bla fordi jeg aldri gjorde lekser, tenke jeg akkurat som deg.

Kanskje jeg skal begynne å studere skikkelig.

Men nei, jeg valgte en annen utvei. For hva er egentlig ungdomskolen? Det er en protal for å komme deg videre, et stagingpoint. Det er det eneste. Får du gode nok karakterer til å komme inn på det kurset du vil på VGS så har klart det.

 

Også tenker du sikkert, hva med presset fra foreldre, familie ellers, lærere?

Jo der er løsningen ganske enkel. Alkohol. Alkohol sier du?

Alkohol ja! Drikk deg full med venner minst engang i helgen. Da får alle de nevte dårligere forventinger og du vil til slutt kunne ha det gøy i helgen samtidig som du ikke får noe press på deg.

 

Dette leder igjen til den store karakterboomen på VGS. For hva skjer når du begynner på VGS?

Jo du har ingen press på deg. Du har ikke lengre samvittighet til å stjele penger av foreldene dine til alkohol, mest fordi de fortsatt har gitt deg mat og tak over hodet til tross for at du tilsynelatende har sviktet deres håp og forventinger.

Du blir nyktern, skoleflink uten å prøve så veldig hardt, og du blir hyggelig klassekamerat og skoleelev.

 

Dette er min egen oppskrift, bruk den vel. Alt avhenger av at du har kontroll hele tiden. Pass på, alt avhenger av at du ikke eksperimenterer med harde stoffer, eller bruker dem fast. Bare alkohol er lov.

 

Jeg kan jo si litt om hvordan jeg kom ut av det.

1.år ungdomskole: snitt M/M+

2.år ungdomskole: snitt M/M+

3.år ungdomskole: snitt M/G+ samt at jeg hadde det gøy med alkohol!

 

1.år vgs top 5 i klassen

2.år vgs top 2 i klassen

3.år vgs best i klassen

 

Når har jeg fast jobb, masse dollars og respekt av mine peers.

Lenke til kommentar

3. år vgs er jo en bankers 5-er. Spesielt med de rette lærerene.

 

For eksempel: Vi har en lærer som lærer oss opp slik at vi får "en viss formening om emnet". Når du har oppnådd "en viss formening om emnet", ved for eksempel å følge litt med i timene, scorer du lett en 5-6 på utelukkende hver prøve.

 

Dette fungerer også sammen med alkohol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...