Gå til innhold

Boller, brus og bærbar!


Anbefalte innlegg

Jeg har selvfølgelig ikke sett den jeg heller, men Dinside skriver faktisk at skjermen er god. Greit at 1024x768 ikke er nok for alle.

 

Jeg prøvde sette sammen en "Dell Inspiron 510M Multimedia (N1104)" på hjemmesiden til Dell med de samme komponentene som denne, eller billigere, og får en pris på 16678,- og det med 60 Gb 4200 rpm HDD. Hva har jeg glemt? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med skjermoppløsning er veldig opp til hvordan du liker det. De som vender seg til stor oppløsning synes dette er konge. Meg for min del må ha xga (1024*768) uansett skjermstørrelse. Kjører faktisk det på min 21" crt. Dette er på grunn av at jeg aldri bruker små vinduer ved siden av hverandre. Maksimerer alle program til å ta hele skjermen. Skal føye til at jeg bruker to skjermer (dualhead) så jeg får litt mer arbeidsplass på den måten. Men når du surfer på nettet så synes jeg det er overdrevet å ha større oppløsning fordi du får ett stort hvitt felt på høyre side uten noe på. De fleste web sider støtter vel ikke særlig mer enn 1024 i bredde uansett.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt det her med oppløsning. Kikker nå fortvilet rundt etter en ny bærbar, og har fått det for meg at jeg må ha 1400*1050 oppløsning. Men egentlig skjønner jeg ikke hvorfor. Hva er egentlig forskjellen på 1024 × 768 og 1400*1050 på en 15" ? Blir bildet bedre med større oppløsning? Jeg har mest tenkt å bruke maskinen til surfing og musikk, hvilken forskjell vil disse oppløsningene gjøre for min del?

Lenke til kommentar

Det viktigste på en bærbar skjerm for meg er ikke om jeg kan kjøre 1400+ på den, men at den er lyssterk. Iom. at den er bærbar er det greit at det er mulig å bruke den utenfor et solbeskyttet kontorlokale. Altfor mange bærbare fungere sjeldent godt ute i sollys.

 

Når det gjelder 4200rpm så er ikke det så altfor uvanlig på budsjett bærbare, og det at den er 80GB er meget bra innenfor bærbar verden. Ellers kan man jo senere bytte til en som spinner raskere... men husk.. mer støy og varme.... og kortere batterilevetid...

 

Skal man drive med video og kraftig bilderedigering så er det vel ingen som anbefaler en bærbar uten en ekstern firewire disk. Og denne maskinen har firewire.

 

Og det er heller ikke samvirkelaget som vil gi supporten, men de har avtale med et firma som tar seg av dette.

 

Når man ser på hele pakken synes jeg dette var et ganske så bra tilbud i forhold til andre type merker man betaler mye for image, "helhetlig konsept" og merkenavn uten å få det du egentlig trenger.

 

4 timer batterilevetid er ekstremt bra og 2.7kg er bra for en så kraftig maskin! Kan fortsette slik i evigheter. CPU'en er meget bra!

 

Dette er et meget godt tilbud, det bunner kun ut i hva man vil ha. Jeg hadde kjøpt denne på flekken kontra en IBM/Compaq/Dell etc. til 17-22.000 med samme spec.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ville klart meg med det i spill også. Eneste er at i store brett/strategi spill kan det være gøy med mer bildeflate, men ville vært fornøyd med at spillet gikk rundt hvis det var et kraftig 3D spill.

 

Skjermoppløsningen må evt. være det eneste drawbacket med maskinen, ellers er alt virkelig bra. Den koster veldig lite til å ha denne specen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

I spill går det jo helt fint med 800*600 etter min mening, folk spiller jo PS2 på tv'en og den er vel 640*480.

 

Det som er kjipt med 1024*768 når en surfer er at disse hersens reklame bannerne tar de første 400 punktene på skjermen, dermed blir en sittende å bla nedover i det uendelige.

 

Tror det beste er å prøve å sette en vilken som helst skjerm på 1024*768 og se om det er bruktbart, er nok mye personlig preferanse som spiller inn også...

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan de har med en 8x dual layer brenner i Prix-laptop'en når ikke jeg finner en slik brenner med den hastigheten for laptop på nettet.

Jeg har en Tundra 1557 og skal få en ny dvd- brenner til den da den som fulgte med er kaputt. Jeg har fått vite at jeg må vente en stund før jeg kan få den. Den er ubekreftet hos importøren.

Jeg snakker her om en 4x dvd dual layer brenner. Jeg har spurt om ikke det finnes 8x men de sier hos psdata at det bare finnes 4x.

Er det noen som kan bekrefte det motsatte?

Lenke til kommentar

Hmm.. la oss ta det fra begynnelsen :whistle:

 

Denne Prix PC`en er ikke noe dårlig kjøp og du får mye igjen for pengene..

 

..men (for det er alltid et men) For den litt mer avanserte pc-bruker så holder det bare ikke med en oppløsning på 1024x768!!! Dere kan krangle fram og tilbake om akkurat dette, men er ganske sikker på at svært få av forumets brukere ville kjøpt denne maskinen til seg selv p.g.a skjermen..

 

Maskinen er først og fremst myntet på "mannen i gata", og akkurat for slike brukere så er xga tilfredstillende.. men holder så absolutt ikke til hw.no`s lesere!

Moren din hadde sikkert digga xga, da pixel pitchen på xga er mer behagelig for nybegynnere. XGA er også mye bedre for mennesker med veldig dårlig syn..

 

En ting som forumets brukere kan være enig med er at DVI utgangen er genial og noe vi savner på bærbare generelt, men det er i seg ikke noe godt argument for å kjøpe denne pc`en, er ikke SÅ stor forskjelle mellom VGA og DVI, så da glemmer vi dette i første omgang..

 

At pc`en støtter flere minnekort format er heller ikke så nøye, dessuten så plugger du jo bare kameraet ditt inn i USB-porten uansett, så denne glemmer vi også..

 

Harddisken på 80GB er jo grei i seg selv, men den er bare 4200RPM og når du kjøper hitachi betaler du mye for merkenavnet, 80GB`en fra samsung på 5400RPM er et mye lurer kjøp og dessuten er denne vanvittig lydløs..

 

Seriell-porten glemmer vi bare uten å komentere denne.. ALT er USB nå til dags

uansett!

 

Wow, du får med mus.. som endatil ikke er trådløs :blush:

Pluss bæreveske i billigste nylon..wow! Er ganske sikker på at brukerne her inne har ganske personlige krav til bæreveskene og helst ønsker å velge denne selv.. men man kan jo alltids selge den som følger med for 250kr. hvis du er heldig..

 

8x DVD-brenner for både + og - formatene, inkludert dual layer.. hmm, syns dette høres mest ut som "jug". Skal like å få bekreftet av noen brukere på forumet at dette stemmer.. har mine store tvil! :hmm: Men jeg overlever med 4x brenner, men ikke med en maskin som mangler SXGA+ skjerm :no:

 

Så det eneste jeg kan se man ender opp med er en standard 1557 med ræva skjerm..

Alt av bærbare maskiner som produseres i verden lages totalt på 7 forskjellige fabrikker og denne er fra samme produsenten som lager 1557 (samme hovedkort)

 

Skal ikke linke den etterhvert så beryktete tråden min som omhandler 1557. Men jeg hadde ikke stilt opp med 12 000kr. på prix mandags morra :p

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
nå bruker 84% stasjonær også, så det er ikke så rart heller...

 

1152x864 er omtrent det samme som 1024x768...de ville sikkert ikke klagd på ett hakk lavere...

 

sant det, 74% bruker høyere, men spm er om hw.no representerer den brukergruppen de sikter mot...

Men de folkene (25%) som bruker 1024x768.. hvorfor tror du disse kjører denne oppløsningen?

 

Personlig så tror jeg det er fordi de sitter med mindre skjermer som ikke takler noe særlig høyere oppløsning før bildet begynner å bli kornete..

 

Her snakker vi om å kjøpe nytt utstyr, og man kan ikke sammenligne nytt med gammelt :hmm: Er snakk om å bla opp 12store lapper trossalt..

Lenke til kommentar

..eller for å si det på en annen måte: hvorfor forvente mindre?

 

Og man kan jo alltids gå ned på oppløsninga på en sxga+ skjerm, selv om skaleringen på lcd-skjermer ikke er helt "topp"

 

Jeg personlig bruker pc`en min til vanvittig mye forskjellig, jeg multitasker. For meg er oppløsning et spørsmål om produktivitet. Jeg får med andre ord gjort ganske mye mer iløpet av en time på 1400x1050 enn på 1024x768..

Noe som i jobbsammenheng hvertfall er viktig!

Lenke til kommentar

Men hvilken maskin er det egentlig coop-kjeden selger? Dinside har testet maskinen MD42200, mens en kamerat som har vært i en butikk og sikret seg en maskin i dag fortalte at maskinen som ble solgt i butikkene var en MD95072...

 

Er det noen som vet om det er noen forskjell i komponentene som er brukt i disse 2 forskjellige maskinene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...