Gå til innhold

Min LaCie er kommet! (OBS: Bilder.)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har også anskaffet meg en slik skjerm, det er jo en fryd å spille på den (HL2), men, i dag fant jeg intet mindre enn 4 døde pixler ved helt svart skjerm (så langt). Kan dette være god nok grunn for å få den byttet tro? legger stort sett bare merke til det når jeg sitter nære og stirrer, de er grønne og blå. Jeg har heller ikke fått annen kvittering enn den fra Posten...

 

Kan noen forklare meg massasje trikset steg for steg? fordeler/ulemper?

Lenke til kommentar

Alle LCD-skjermer idag er basert på baklys og vil følgelig ikke klare 100% sort. Det er vanlig med små ugjevnheter, men jeg kan ikke si å ha lagt merke til det på med 2080UX+ (samme panel som LaCie-en)

 

Sølvskimmeret kommer av plasten i front, som smeboe påpeker.

 

John P: Det er vanlig å synes at LCD er litt lyssterk når man er vant til CRT, emn dette går over. Har du problemer med de siste hakkene i kalibereringsbildet ditt så kjører du skjermen for mørkt. Så lenge du ikke sitter i et mørkt rom (som er skadelig for øynene dine) så anbefaler jeg deg å prøve noen dager med høyere lysstyrke (60-70 er vanlig) og se om du venner deg til det. Det gjør underverker for kontrasten.

 

Når det gjelder screendoor så lurer jeg på hvor nærme skjerme dere sitter som oppdager det, og om dere karakteriserer dere som personer med skarpt syn. Jeg har et veldig godt syn, men sitter med skjermen 80 cm fra skrivebordskanten, noe som bør gi meg en snau meter mellom skjerm og øye. Jeg må inn på 50-60 cm for å oppdage pikselgrid-en

Lenke til kommentar
John P: Det er vanlig å synes at LCD er litt lyssterk når man er vant til CRT, emn dette går over. Har du problemer med de siste hakkene i kalibereringsbildet ditt så kjører du skjermen for mørkt. Så lenge du ikke sitter i et mørkt rom (som er skadelig for øynene dine) så anbefaler jeg deg å prøve noen dager med høyere lysstyrke (60-70 er vanlig) og se om du venner deg til det. Det gjør underverker for kontrasten.

Ja. Jeg skrudde min ned de første dagene, som nevnt tidligere. Men etter noen dager skrudde jeg den opp igjen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Har skrudd min opp til 65 nå(faktisk før jeg leste innlegget ditt[deres]), fordi jeg da får med flere nyanser både mellom hvitt og svart og også mellom andre farger.

 

Ser bedre ut på det meste, men Hardware sidene og andre lyse/hvite overflater blir jo veldig lyssterke da, litt sånn at jeg sitter og myser omtrent. Men som dere sier er det vel noe man blir vant til.

 

Jeg sitter i et ganske mørkt rom(vanlig belysning, men litt dunkelt kanskje), og jeg sitter ganske nærme skjermen. Bortsett fra at den står nærme, tror jeg jeg har god ergonomi, iogmed at jeg har et PC bord hvor topplaten skråner nedover bak, og jeg ser da litt ned på skjermen, som er justert slik at den blir vinkelrett på øynene mine. Hvis det 'made any sense'.

 

Skal prøve å kanskje rett og slett flytte den noen centimeter lenger unna. Jeg har dog ingen problemer med hverken buing eller netting, som sagt.

 

 

[EDIT] Fant akkurat ut at ved å sette "Light View" til "Night - Photo" ble bildet mye mer dempet, men allikevel uten å gå utover sortnivået. Altså en del mørkere og behageligere, men uten at det gikk utover evnen til å vise gråtonene på kalibreringsbildet korrekt. [EDIT]

 

[EDIT 2] -Med denne innstillingen er baklysene så og si ikke synlige ved svart skjerm heller. Nå begynner det å ligne noe her... :thumbup: [/EDIT 2]

Endret av John P.
Lenke til kommentar

Fant ikke denne tråden før i dag, dessverre. Noen som aner om disse edbergen-folkene har flere skjermer igjen? Fikk dere som handlet sist noen indikasjon på det? Og hvor mye kostet den der? 7900,-?

 

(Edit: Jeg bor et dårlig steinkast unna Kanalveien, der denne butikken er, så jeg tror jeg får ta meg en tur bortom i morgen...)

Endret av Pureblade
Lenke til kommentar

Vel, skulle til men måtte drøye den bittelitt grunnet prisøkningen :) Nå skal i tillegg min Eizo T965 inn til service (A NOVO=kjempeflott service, er meget imponert da de ringer titt og ofte til mobilen og oppdaterer), og dersom de ikke kan finne en tilsvarende..hvem vet, før jeg vet ordet av det sender de kanskje en tilsvarende Eizo LCD? Jeg tror nok jeg vil bestille LaCie 20" #2 like rundt 10. desember, men må nesten vente på utfallet av Eizo reperasjonen :yes: Hadde sett VELDIG fram til å spille Half Life 2 dualhead, samt NeverWinter Nights igjen.

 

EDIT: 10.000??? Det var som søren...

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Det "sølvskimmeret" dere snakker om, har jeg sett også, men sånn er det på alle LCD-er, det er på grunn av belegget utenpå (noe non-shimmer-saker), og dere vil bli vant til det.

Nå skjønner jeg hva dere snakker om. Dette sølvskimmeret er så godt som fraværende på min 3-år gamle LCD-skjerm, men på LaCie-skjermen er det tydelig. Ikke veldig plagsomt, egentlig, men en ny opplevelse. Kanskje det har noe med typen panel å gjøre?

Lenke til kommentar

Måtte bare si takk for tipset eller noe. Kjøpte meg en La Cie skjerm tvert etter å ha lest / sett bildene til Tom waits for Alice.. Er stor fornøyd med oppgraderingen fra en sliten 19" Targa Vision til 20" Photon Vision II :dribble: Nå mangler bare det ny skjermkortet så har vel jeg fått julegavene min for år :)

Lenke til kommentar

Skjermkortet er installert og det er bare velstand :) skikkelig gøy. fant forresten ut jeg trengte ett par nye disker så det ble en ny bestilling til komplett ;) Mye vil ha mere

Hmm skjermkortet er forresten ett Gainward 6800GT Golden Sample

Hmme litt til. Eh en tanke slo meg. lure på om strømforsyning holder til videre opp datering. Vel finner vel kanskje ut det etterhvert :thumbup:

Lenke til kommentar

 

Fant akkurat ut at ved å sette "Light View" til "Night - Photo" ble bildet mye mer dempet, men allikevel uten å gå utover sortnivået. Altså en del mørkere og behageligere, men uten at det gikk utover evnen til å vise gråtonene på kalibreringsbildet korrekt.

 

Akkurat fått min nye LaCie i hus, fantastisk skjerm...Ved siden av min "gamle" 19" crt blir den utrolig lys og skarp.

 

Ser at kalibreringsbildet blir stadigvekk nevnt her, hvor og hva???

 

MrG

Lenke til kommentar

Jeg må bare legge til at nå som jeg har brukt skjermen en stund, blir den bare bedre og bedre etterhvert som jeg blir vant til den(bortsett fra den ##¤¤#¤ døde pikselen! :mad: ).

 

Tok også fram min gamle 19" CRT, og først da så jeg hvor uskarpt bildet var på den i forhold. Den var heller ikke så svart på svart bakgrunn som jeg mente å huske.

 

Når det gjelder kalibrering av LaCien, har jeg funnet ut at i mitt rom, til min bruk, er det best når jeg stiller "Light View" på "Night - Photo".

 

Dette er en forhåndsinnstilling som du ikke kan stille videre på, men den kombinerer behagelig lysstyrke med en korrekt kalibrering fra sort til hvitt(på en slik skala som Dahle linket til). I mitt rom vel og merke.

 

Nå skal det sies at jeg har skjermen koblet til via DVI, så jeg kan ikke stille hverken farger eller kontrast selv. Hvis jeg prøver, får jeg bare opp "Digital Video Input - No Access".

 

Men hvis jeg prøvde å kalibrere meg fram til ett brukbart kompromiss ved hjelp av bare Brightness, ble det aldri bra. Prøvde Adobe Gamma også(ved å stille Brightness), men dette funket heller ikke bra.

 

"Light View" på "Night - Photo" derimot løste det for meg på en bra måte(jeg syntes skjermen var ubehagelig lyssterk i begynnelsen - fikk vondt i øynene).

 

Bruker også sRGB fargeprofil til skjermen, men det ser ikke ut som det utgjorde noen forskjell fra å bruke den som fulgte med skjermen.

 

En annen bra kalibrerings greie(hvor du kan se at "Night - Photo" er en bra innstilling), finner du her. Klikk på "Launch Calibrator..." et stykke ned på siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...