Gå til innhold

Min LaCie er kommet! (OBS: Bilder.)


Anbefalte innlegg

Lønner seg helt klart å sjekke priser her og der ja.

 

-Må for eksempel svi ganske godt å kjøpe en Eizo L885 fra Multicom for 15299,- - og så senere finne ut at den koster 12495,- på Komplett...

 

Ikke at jeg har gjort det altså - bare et eksempel.

Endret av John P.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mitt tilfelle er Multicom bare 20 minutter unna. Jeg hadde uten tvil handlet den der, spart på frakt og mulige skader under frakt, og eventuelt returnert den samme dag dersom det var pikselfeil.

 

PS: Har fremdeles ikke fått svar ifra edbergen (2 dager) angående skjerm.

PS2:Fikk akkurat nå svar :yes:

Endret av Boye
Lenke til kommentar

gratulerer med skjerm ja. Nettopp fått min LaCie selv. Den er fin. :D

Eneste jeg klør meg litt i hodet over er at den rapporter 1604x1200 når jeg kjører digitalt i windows. Meget mystisk. Det resulterer i at det er en stripe på høyresiden på et par pixler som liksom blir "strekt". Det er helt uti kanten og igrunn ikke merkbart med mindre man jobber det.

 

Ser ikke noe til dette i spill da. Lurer på om det er skjermdrivern som spiller meg et lite pek. Har en følelse på at den ikke er av beste sorten.

 

Ellers er skjermen god å jobbe med. Jeg måtte også skru ned lystyrken litt. :) Spilling er jo en fryd på den. :)

Endret av shybbe
Lenke til kommentar

Fikk svar i dag, de sender over hele landet. Noen som har erfaringer med butikken? Er jo office line, så burde ikke være noen problemer. Garantien til dem er sikkert likt som hos alle andre også. Bestiller vel en skjerm i løpet av dagen.. Da mangler bare nForce4 eller Intel p4 med 64bit cpu.

Lenke til kommentar
Fikk svar i dag, de sender over hele landet. Noen som har erfaringer med butikken? Er jo office line, så burde ikke være noen problemer. Garantien til dem er sikkert likt som hos alle andre også. Bestiller vel en skjerm i løpet av dagen.. Da mangler bare nForce4 eller Intel p4 med 64bit cpu.

Er ikke helt upartisk kanskje, jeg delte kontor med dem for 10 år siden. Men jeg har handlet av dem - og de av meg - i 17 år. Senest en OSX til min iBook (som jeg også kjøpte der) på fredag.

 

Aldri vært noe tull hverken ene eller andre veien. Kan absolutt anbefales.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Så tilfeldigvis tråden og må delta i koret: Fikk min "LaCie"-skjerm på lørdag. Har alltid kjøpt gode (og dyre) skjermer i 21"-klassen, dette er dog min første LCD. Er godt fornøyd! Har ikke akkurat hatt den med i senga (kjøpt for å spille, ikke for å pille), men har tross alt brukt den noen timer (ET, CS-source, div flysimulatorer). Ingen problemer med etterslep. Kan heller ikke finne noen feil eller noe å mislike på billedkvaliteten (må legge til at jeg er KRESEN). Vel anvendte 9 lapper, synes jeg fikk mye skjerm for pengene i forhold til tidligere kjøp.

Lenke til kommentar

Beklager å brøyte inn en gang til her, men hva for en DVI kabel trengs? Har maskin i et annet rom, og trenger derfor et 6m+ strekk.

Regner med det er snakk om DVI-DVI (male-male) dual link? Link 2m, må selvsagt ha 10m som trolig må bestilles i en butikk :-)

 

EDIT: Merk antall pinner (24).

Endret av Boye
Lenke til kommentar

-Hvis man kjøper fra edbergen via e-mail - - får man da samme rettigheter som man får når man handler fra en nettbutikk?

 

Et annet spørsmål jeg har, er hvordan det kan ha seg at denne skjermen, som visstnok bruker samme panel som NEC 2080UX+, koster en god del mindre enn NEC skjermen, men har bedre kontrastnivå?

Lenke til kommentar

Jeg sendte mail til salgsansvarlig hos edbergen klokka 13:00 i går, og har ikke fått svar ennå. Blir vel kanskje Netshop til en tusenlapp mer da... :(

 

 

[EDIT] ....men telefon funka! :w00t: Det viste seg at han jeg sendte mail til har vært sykemeldt lenge, så da var det ikke så rart at jeg ikke fikk svar.[/EDIT]

Endret av John P.
Lenke til kommentar

Tror de får inn skjermen i dag, så da sender de den sikkert til alle som har bestilt i morra. Har ikke bestilt resten av datamaskinen enda, så det har ikke så veldig mye å si om de bruker litt tid på å levere. 7900 kr var dessuten billig for den skjermen. Hvis den er så god som alle sier, tror jeg NEC kommer til å tape terreng på 20" markedet.

Lenke til kommentar

Da har min skjerm ankommet! Igjen, mange takker rettes mot Mr. tom waits for alice her som la ved linken ovenfor :thumbup: Det som skremte meg litt var at skjermen ikke ble levert på døren, og at en lapp til 8000kr lå i postkassen :dribble: Yikes, den kassa har blitt sprengt og stjålet i hytt og pine de siste årene, rundt omkring denne tiden... Men, det gikk jo greit denne gangen!

 

Morrofilm for de mer interesserte - Landscape vs Portrait mode [5.4MB Xvid]

 

Kan ikke annet enn si meg 100% enig med hva som er blitt sagt om denne skjermen, og må nesten komme med en liten personlig rapport!

 

Den er sylskarp på 1600x1200 60Hz DSUB som jeg kjører for øyeblikket. CRT skjermen min kjører jeg daglig på 1280x960 da 1600x1200 blir omtrent like uskarpt som 2048x1536, men denne LCD skjermen er sylskarp på 1600x1200. LCD skjermen har akkurat de styrkene og svakhetene jeg forventet. Tre ting som slo meg øyeblikkelig: skarphet, overflate, og... stillhet. Skjermen er helt dø. Den gir ikke fra seg et pip, og elektrisk summing er fullstendig fraværende.

 

Forløpig har jeg kjørt skjermen igjennom CMYK/RGB fullskjerms fargebilder, og har ikke oppdaget feil eller døde piksler. Fargene dimmes en smule mot kantene, men dette er ikke et stort problem med tanke på den enorme overflaten. 3stk presets for dag og kveld er faktisk veldig nyttig, og fungerer bedre enn jeg hadde trodd. Foten er stødig, og powerled er såpass beskyttet/svak at denne ikke virker distraherende. OSD/meny forsvinner raskt etter bruk, det tar rundt om 2 sekunder før den forsvinner etter f.eks. justering av kontrast. Rotering av skjerm er meget enkelt, og gjøres uten å måtte låse den opp på noen som helst måte.

 

USB HUB fungerer selv om man setter skjerm i standby (av/på knapp på front), noe som burde føre til færre problemer under OS boot. Merket f.eks. på min Eizo T965 at mus og tastatur ikke alltid ble funnet dersom OS startet uten skjerm påskrudd. Å skru skjerm på var ikke alltid nok, her måtte jeg dra ut upstream pluggen og sette den tilbake ;) Apropos å skru på, skjermen er omtrent klar til bruk når man skrur den på, dvs. praktisk talt ingen oppvarming nødvendig. På min T965 tar det ofte et par minutter før fargedybden er "OK".

 

Det negative var nok ikke uventet, LCD skjermen ligger ikke helt på linje med T965 når det kommer til farger, renhet og overganger (selv om akkurat min T965 nå skal inn til service). Hud og teksturer/støy blir noe krassere eller skarpere enn på CRTen, det kan faktisk virke som fargedybden ikke er den samme. Dette ses veldig lett på skygger. For meg er dette noe uvant, og muligens rett og slett skarpheten som plukker opp detaljene jeg tidligere ikke har oppdaget. Farger er heller ikke uniforme over hele flaten, dvs. fargene endres noe mot kantene. Hvis man flytter et vindu med ensfarget bakgrunn, vil man også observere "urenheter" i overflaten. Hvitt er hvitt, og sort er imponerende (!) sort. Men blått f.eks. er en anelse mørkere mot kantene.

 

Responsen virker også noe annerledes. Det skulle faktisk ikke mer til enn å bevege musen, og det tok temmelig nøyaktig 5 sekunder. LCD skjermen er dessuten noe mer uskarp når jeg kjører på høykant, men her hjelper det voldsomt å skru på ClearType. Faktisk gjør jeg dette nå, og begynner å venne meg til det.

 

Skjermen fungerer aldeles glimrende til Trackmania eller Pure Pinball, som begge er ganske raske spill og fort overstiger 60FPS hvis man ikke setter på VSYNC. Den bærbare f.eks. takler Trackmania rimelig greit, men Pure Pinball blir fullstendig grøtete! På denne LaCie LCD skjermen fungerer Pure Pinball faktisk meget bra, og man klarer akkurat å holde fokus på kulen. Nå sammenlikner jeg riktignok med kanskje en av bransjens beste CRT skjermer :-) Men for min del kan det virke som LCD skjermer fortsatt har et lite stykke igjen med tanke på etterslep, for denne kulen er sylskarp til og med på min 7 år gamle Hitachi Accuvue 21" shadowmask.

 

Det skal bli en fryd å begynne programmering på denne, og jeg kan ikke annet enn si meg mektig imponert! Absolutt verdt pengene :love:

Lenke til kommentar

Gratulerer Boye, og det er godt å se at du er fornøyd. :)

 

Jeg bestillte skjermen selv, fra edbergen - 'bakdelen' med det er at jeg ikke har pakkespor å gå etter, men jeg regner med at den kommer i løpet av uka(bestillte tidlig på dagen på Torsdag, over telefon).

Glad jeg sparte en tusenlapp, for det ser ut til at LCD blir satt ned en del fremover(?).

 

 

Veldig off topic: Jeg regner med at du er 'den' Boye, og benytter da anledningen til å si tusen takk for det du gjorde med ibd_patcher - alt ser ut til å funke fint. :)

Har selvfølgelig nevnt det i Readme fila til installeren min. :thumbup:

Endret av John P.
Lenke til kommentar

Fikk den rask du. Tror jeg bestilte ca. samtidig som deg, noen timer etter riktig nok. Og fikk ubekreftet leveringsdato 15.11.04. Så du var sikkert en av de heldige som fikk av de sikkert få skjermene som var igjen på lager. Godt du er fornøyd, har hatt min sony 19" G420 en stund nå, så hvis du også har hatt en god crt skjerm og nesten ikke merket etterslep selv i de raskeste "kule" spillene lover jo dette godt. Det med fargene var vel forøvrig beskrevet i testen tror jeg, så det kom ikke helt uventet, men tviler på at jeg kommer til å merke det etter en stund allikevel. Klarer ikke å finne trinitron strekene på skjermen min nå en gang, siden jeg er blitt så vant til de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...