Gå til innhold

Min LaCie er kommet! (OBS: Bilder.)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp - buing, hønsenetting, ujevnheter i farge og hotspots :yes: Ny teknologi, nye problemer :-) Herlig.

 

Buingen har jeg hatt på mitt WEGA TV ganske lenge nå så man -kan- bli vannt til det. På TVet, dersom man står forran og ser ned, vil det virke som om bildet bøyes innover mot midten. La merke til en liknende effekt når jeg pakket min ut, men har som sagt hatt et par år å venne meg til det.

 

Hønsenettingen legger jeg typisk bare merke til når jeg beveger hodet, og hotspots reduseres kraftig ved å kjøre ned kontraster. Ujevnheter derimot skal det nok ganske mye til å for å gjøre noe med, husker på min T965 (som nå er pakket inn) at det var muligheter for å korrigere ujevnheter på 8 steder rundt om kantene på skjermen, samt senter tror jeg...ganske lenge siden jeg gjorde dette. Gul var f.eks. svak oransje nederst til venstre, noe som ble justert ganske elegang gjennom USB og ScreenManagerPRO. Man kan vel ikke akkurat forvente samme justeringsgrad av en LCD som er billigere enn en slik CRT selv idag :-) Men kanskje de dyrere Eizo panelene har liknende funksjoner i seg?

 

Har iløpet av natten hatt gleden av å programmere på høykant og modellere en del i vanlig 4:3/landskap. Utrolig snadder! En detalj jeg merket meg var at jeg følte meg mer pigg enn vanlig etter en lang seanse.

 

Rikky - dette høres kanskje litt "mongo" ut, men har du forsøkt forskjellig skjermhøyde og vipping?

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Er det noen som kan beskrive hvordan buingen arter seg? Hva skal jeg se etter??

Tenk deg at alle sidene på skjermen er konkave, så skjønner du hvordan det ser ut... Hvis du ikke legger merke til det er det vel egentlig ikke noe problem. :)

 

Boye: Jeg har ikke prøvd så mange justeringer på skjermen, får ta det senere. Skal på jobb nå. Når det gjelder hønsenetting, la jeg merke til det i begynnelsen, men jeg legger ikke nevneverdig merke til det nå.

 

Edit: Leif

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Med rette utstyr i kassen - kan bruke denne skjermen som fullgod lcd-tv? Denne skjermen er jo faktisk større en den døende tv'n jeg har nå..

Jeg synes det fungerer veldig bra. Jeg bruker en Hauppauge WinTV USB, og på fornuftig avstand er bildet meget skarpt og klart. Evt kan man kjøre TV som et vindu på skjermen i standard oppløsning, da kan man godt se på den på normal jobbe-avstand.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Da har jeg fått min! :w00t:

 

Dette er den første LCD skjermen jeg eier, så det er litt uvant.

 

Jeg legger ikke merke til buingen folk snakker om i det hele tatt. 'Hønsenetting' kan jeg heller ikke si jeg ser noe som ligner på.

 

Én ting jeg merker meg, og som jeg også har sett på andre LCD skjermer, er at de har ett slags "sølvskimmer" over det hele. Litt vanskelig å forklare, men en CRT ser mer 'ekte' og 'tørrere' ut. Det er vel bare sånn LCD skjermer ser ut da, regner jeg med. Det er også litt sånn at det er 'skygger' her og der ettersom jeg beveger hodet. Men da er jeg ganske så flisespikkende.

 

Og.... selvsagt klarte jeg å få en skjerm med en død piksel... Midt på skjermen. :(

 

Men det er ikke verre enn at jeg må lete litt for å få øye på den, med mindre det er en helt hvit bakgrunn da. Denne døde pikselen er av den sorte typen - ser ut som et punktum etter en setning. Kan disse 'fikses' med 'gnikke-trikset', eller er det umulig med slike piksel feil?

 

Jeg gidder uansett ikke å stresse med å sende den tilbake p.g.a. denne ene pikselen, spesielt siden det er den eneste feilen. Har sjekket med forskjellige farger pluss hvitt og svart over hele skjermen, og det er kun denne ene døde pikselen. Litt kjipt er det jo da men. Dumt å kaste bort både tid og penger på å sende den tilbake, og så kanskje få tilbake en skjerm som har flere døde piksler.

 

[EDIT] Det viser seg å være to døde piksler. Nå viser det seg at den som er mest synlig(på midten) blir borte når jeg fyller skjermen med rødt, mens den andre ikke er synlig når skjermen er hvit, grå etc, men først dukker opp når jeg fyller skjermen med rødt. Altså vil kun en av dem vises "av gangen" hvis jeg alternerer mellom rødt og grønt f.eks..[/EDIT]

 

 

Tekst ser bedre ut etter at jeg ordnet med Clear Type. Litt vel skarpt uten.

 

 

Så har jeg et par spørsmål:

 

Jeg kjører med DVI, og har merket meg at jeg derfor ikke kan stille kontrasten på skjermen? Kan kun stille Brightness, men dersom jeg prøver å klikke piltasten for å stille kontrast, får jeg beskjed om at dette ikke går fordi den er koblet til digital DVI ("Digital video input - No access").

 

Det samme gjelder faktisk også på Color Adjustment. Jeg kan ikke stille fargene, eller engang gå inn på denne menydelen, for da får jeg meldingen jeg nevnte over.

Kan dog bruke de ferdige innstillingene under Light View, som har forskjellige temperaturinnstillinger.

 

Hva kommer dette av? Hvor stiller jeg isåfall dette ellers? Og hva er årsaken til at det gjøres slik på digitale tilkoblinger?

 

 

Denne posten høres kanskje noe negativ ut, men bortsett fra de få negative tingene over(et par av dem er vel ikke negative engang), så må jeg bare være enig i alt det positive som er skrevet om skjermen. :thumbup:

Veldig solid og godt inntrykk av selve det fysiske ved skjermen også. Føles ikke som no' billig dritt. Men så er den jo heller ikke så fryktelig billig.

Endret av John P.
Lenke til kommentar

Hei! Har du prøvd "knikke metoden" enda? Fungerte for meg på annen lcd skjerm (har ikke fått lacie skjemen min enda). Metoden pleier å fungere på pixler som er i live, bare med andre farger. Er den svart er den mest sannsynlig helt død. Syns det er litt merkelig at alle dere får skjermene deres så "tidlig". Har ikke sett snurten av min enda, men den kommer vel forhåpenligvis snart..

Lenke til kommentar

Det skinnet er årsaken til at jeg syntes Thief3 ble helt grusomt i forhold til CRT :)

 

Justering av farger/kontrast gjennom DVI-D kan være et problem ja, oppdaget det selv og gjorde det veldig enkelt. Jeg tok en tur innom kontrollpanelet til skjermkortet mitt (ATi 9700PRO) og justerte kontraster derfra. Også farger og liknende kan justeres, og man kan legge inn presets hvis man ønsker. 3D blir eventuelt egne presets. Ellers kan man sikkert bruke linken ovenfor til NEC sitt justeringsprogram.

 

Vanlig

Nedjustert kontrast (Simulert...brukte to skjermer for nærmest simulering, da man ikke kan ta capture).

 

For alt jeg vet, er hovedgrunnen til at man ikke kan justere annet enn lysstyrke relatert til en renest mulig digital overføring ifra skjermkort til LCD, på samme måte som hjemmekino forsterkere kan kjøre "direct" mode på signaler og vil da forbipassere en hel del komponenter for renere signal (mindre støy rett og slett, meget behagelig for headset). Med lysstyrke vil man i så fall rett og slett justere mengden baklys og ikke direkte påvirke selve signalet, men ærlig talt vet jeg ikke :) Hadde vært artig å få årsaken bekreftet.

 

EDIT: ADSL linjen brøt igjen, Telenor: Skjerp dere, LOS er ikke langt unna...

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Har prøvd å gnikke litt på området ved den mest synlige døde pikselen, både med skjermen av og på, men det ser ikke ut til å hjelpe. Men det er mulig jeg prøver litt mer siden. Har ikke så lyst til å ødelegge noe heller. Hvis man kan 'fikse' piksler ved å gnikke på dem, kan man vel kanskje også 'drepe' dem ved å gjøre dette?

 

Skal sjekke innstillingene på skjermkortet mitt for kontrast/farger. Men siden skjermen "forbyr" meg å gjøre det på den, er det vel en god grunn til det.

Lenke til kommentar
'Hønsenetting' kan jeg heller ikke si jeg ser noe som ligner på.

 

Én ting jeg merker meg, og som jeg også har sett på andre LCD skjermer, er at de har ett slags "sølvskimmer" over det hele. Litt vanskelig å forklare, men en CRT ser mer 'ekte' og 'tørrere' ut.

Vet ikke helt hva du mener, men det kan kanskje tenkes at det er hønsenetting/screendoor du ser? Det vil si rutenettet mellom pixlene. På en CRT vil en ensfarget flate være en ensfarget flate, mens på LCD kan du skimte rutenettet mellom pixlene, noe som kan virke litt "forstyrrende" (i mangel på et bedre ord).

Lenke til kommentar

Hønsenettingen var tydelig de første par dagene, men nå legger jeg ikke merke til det lenger. Det var spesielt tydelig fordi jeg sammenlignet med LCD'en på den bærbare, der var pixlene langt mindre skarpe, og alt fløt over i hverandre. (Tekst ble fetere osv.)

 

Det er en vanesak.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

har hatt denne skjermen et par dager nå, og må si at jeg stort sett er meget fornøyd! :thumbup: Oppgraderte fra en mye brukt 7 år gammel 17" Goldstar CRT, så dette er min første LCD skjerm, bortsett fra min bærbare Compaq EVO. Bruker D-SUB for øyeblikket, av mangel på bra skjermkortt. Her er mine observasjoner angående skjermen, først det positive :

 

- "hønsenetting" kan lett sees dersom en beveger seg veldig nær skjermen, men i normal sitteavstand så syns jeg ikke dette er noe problem i det hele tatt, ser ikke hønsenetting fra der jeg sitter.

 

- har ikke sett noen "skygger", har sett fra alle mulige kanter. men er jo mulig jeg ikke vet helt hva jeg skal se etter :-)

 

- legger heller ikke merke til buing av skjermen, ser helt flat ut den :-)

 

- legger ikke merke til etteslep i spill som CS, tactical ops.

 

- ingen pixelfeil etter det jeg kan se!

 

- skjermen er meget solid og oser av kvalitet

 

så det negative :

 

- er som det er et tynt lag med "sølvskimmer" utenpå skjermen, som om fargene ikke er helt klare men noe grumset til. Legger merke til dette når jeg scroller text, så beveger teksten seg i forhold til sølvskimmeret som ligger over. Dette er på ingen måte noe stort problem, men er litt uvant siden jeg kommer rett fra CRT verdenen der alt er klart og fint. Tror dette er noe jeg vil venne meg til ettervert.

 

- dersom jeg gjør hele skjermen svart, så kan jeg se ujevnheter i bakgrunnsbelysningen, skjermen er bl.a. noe lysere oppe til høyre og venstre. Dette er ikke så veldig synlig dersom jeg har lys på i rommet , men dersom jeg slår alle lys av så er det lett å se. Dette er forsåvidt ikke et problem, da dette ikke er synlig i normalt bruk. Men man kan legge merke til det i mørke partier i spill som doom3, alient vs predator 2 osv. Og da bare hvis man ser ut til kantene og ikke er opptatt med å spille :-)

 

Bare for å gjøre det klart, så er dette en toppers skjerm som jeg er meget fornøyd med, men jeg har en tendens til å henge meg opp i bagateller når jeg har kjøpt meg nye dyre ting.. :-)

 

Så har jeg noen spørsmål:

 

1) Er dette sølvskimmeret felles for alle TFT skjermer, eller bare for dette panelet?

 

2) Er det andre av dere som har kjøpt skjermen som legger merke til ujevnheter i bakgrunnsbelysningen dersom man slår av alt lys i rommet?

 

3) På en skjerm med denne prislappen, skal man forvente at bakgrunnsbelysningen er helt perfekt, dvs at skjermen viser en helt jevn sortfarge i et mørklagt rom, eller er det akseptabelt med små ujevnheter? Er dette vanlig til en viss grad på alle TFT skjermer?

Lenke til kommentar

1) Er dette sølvskimmeret felles for alle TFT skjermer, eller bare for dette panelet?

 

2) Er det andre av dere som har kjøpt skjermen som legger merke til ujevnheter i bakgrunnsbelysningen dersom man slår av alt lys i rommet?

 

3) På en skjerm med denne prislappen, skal man forvente at bakgrunnsbelysningen er helt perfekt, dvs at skjermen viser en helt jevn sortfarge i et mørklagt rom, eller er det akseptabelt med små ujevnheter? Er dette vanlig til en viss grad på alle TFT skjermer?

1) Jeg regner med at du og jeg ser det samme. For å prøve å forklare hva jeg mener, så vil en grå overflate se ut som den er spraya med sølvmaling(for å overdrive litt). Det som var grått og 'dødt' på en CRT, oppfattes som sølvskimrende på en LCD skjerm.

Har sett det samme på skjermene på jobben, så jeg tror det er vanlig.

 

2) Jeg ser også at det er et par partier oppe og nede som er lysere når rommet er mørkt og skjermen viser et mørkt/svart bilde. Det er vel dette som er baklysene som skinner igjennom, som også er nevnt i testen til Hardware.no.

 

3) Tror det er vanlig, men det får de andre svare nærmere på. Denne skjermen har jo fått stående ovasjoner av meget erfarne testere, så jeg vil tro det skal være vanskelig å finne en mye bedre skjerm.

 

 

 

Personlig hadde jeg håpet at sortnivået var bedre. Skulle ønske skjermen hadde et sortnivå så den så ut omtrent slik den ser ut når den er helt avslått, men det er vel å drømme.

Problemet er at når jeg stiller Brightness dit ned hvor jeg synes det er behagelig(ca. 45), så blendes det mørkeste og nest mørkeste partiet sammen på et kalibrerings-bilde jeg har(som viser gråtoner), slik at man altså mister en mørk gråtone. Man kommer altså ned til et visst sortnivå, og så går det ikke lenger(logisk nok, men dette nivået er altså litt for lyst IMO).

Ser bruktbart svart ut ved normal bruk(svart parti inne i et bilde f.eks.), men når hele skjermen er svart eller store deler av et bilde, blir svart mer mørke mørke grå-blått enn helt svart.

 

Men dette tror jeg er felles for LCD skermer akkurat nå(?). Mulig at de med 1000:1 i kontrastnivå er 'svartere'. Men de er ofte også tregere i responstid, så... Vanskelig å få i pose og sekk ser det ut til. De samme reservasjonene har jeg til plasma skjermer. Har selv en 42" plasma, men det både koster å være kar, og ser ikke ut til å lønne seg å være tidlig ute med ny teknologi.

 

Mulig jeg er ekstremt kresen da. For å si det sånn; jeg tror fortsatt at de fleste jeg kjenner hadde begynt å sikle over kvalitetene til denne skjermen.

 

Men dersom man har plass, gidder å løfte rundt på en 30 kilos CRT, og ikke bryr seg så mye om utseendet, tror jeg at jeg fortsatt ville anbefale en CRT. Tenk på hva man tross alt får i CRT til denne prisen.

 

Denne skjermen er dog på de fleste områder mye bedre enn den 19" CRT skjermen jeg hadde til nå.

 

 

 

[EDIT] Off topic(litegrann): Dere som kjøpte igjennom edbergen; fikk dere kvittering? Eneste kvittering jeg har på kjøpet er den jeg fikk av Posten, på at jeg har betalt edbergen 8170,- , men ikke hva det er selvsagt. Fulgte ikke med noen papirer i det hele tatt, noe som er litt uvant for en som pleier å handle enten i butikk eller over nett(dette kjøpet ble på en måte en "lett blanding" av de to). [/EDIT]

Endret av John P.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...