Gå til innhold

Tester og benchmark av nVidia SLi


HKS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Damn. Det svarer seg jo å kjøpe to 6600GT i stedet for et 6800GT, gjør det ikke?

Testen viser jo at det ikke gjør det. Det er heller ikke særlig overraskende siden 2x6600GT vil fremdeles ha halvparten så mange ROPs (Pixel Output Engines) og halvparten av video minne som 6800GT.

+ at hvis du kjøper 2x6600GT så "mister" du den geniale muligheten til å kjøpe til et ekstra 6800GT kort om ca. 1 år. Og et 6800GT vil holde helt fint frem til det begynner å bli nødvendig.

Second that!

 

Vitsen med SLI er jo at du kan supplere med et ekstra grafikk-kort når behovet melder seg. Kjøp en stk 6800GT i dag, og så kan du doble (nesten, da) grafikkytelsen om 1-2 år, når det begynner å bli i minste laget med en 6800.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner selvfølgelig at SLI er effektivt, men tenkt hvis de heller puttet begge GPU'ene mog minnet på samme kortet og puttet de i èn PCI-e slot. Da ville vel ytelsen blitt like rå?

 

Forresten så har ikke jeg behov for noe høyere oppløsning enn 1280x1024 siden jeg har 19" LCD, så da spiller det liten rolle for meg hva resultatet blir i 1600x1200.

Lenke til kommentar
Var vel egentlig 3DFX som inførte det for første gang med Voodoo kort? Eller er jeg på bærtur her?

Det stemmer, PCI-versjonen av Voodoo2 kunne kjøres i tospann.

Og dere husker kanskje nVidia kjøpte opp 3Dfx teamet når de gikk konkurs? Hvem tror dere har jobbet med nVidia's SLI? :p

Lenke til kommentar
Jeg skjønner selvfølgelig at SLI er effektivt, men tenkt hvis de heller puttet begge GPU'ene mog minnet på samme kortet og puttet de i èn PCI-e slot. Da ville vel ytelsen blitt like rå?

 

Forresten så har ikke jeg behov for noe høyere oppløsning enn 1280x1024 siden jeg har 19" LCD, så da spiller det liten rolle for meg hva resultatet blir i 1600x1200.

Nei, det er fler ting, som f.eks. antall pipelines osv som spiller inn her.

 

Og, hovedpoenget for nVidia med å bruke en to-korts-løsning, er at det ikke vil koste dem mer å produsere de enn det gjør de nå. De sliter nok med å levere 6800U i noe som helst kvantum fra før av pga. produksjonsproblemer. Skulle de laget samme type kort med dobbelt av alt, ville de måtte doble antallet transistorer og kortet ville blitt nært sagt umulig å produsere med nåverende produksjonteknikker.

 

Og, riktig, resultatet i 1600x1200 er ikke viktig for deg :)

Endret av Span
Lenke til kommentar

Man kan vel strengt tatt konkludere med at SLi er for de ekstremt fps-jagende (2xultra) og som en måte å "bygge på" et skjermkort med et som har lik ytelse i stedet for å måtte kjøpe et helt nytt et halvt år etter for å holde følge med utviklingen. For meg ser det iallefall ganske så nytteløst ut å kjøpe et SLI-6600GT-system rett fra butikken, eller for den del et SLI-6800GT-system, da prisen for to slike kort gjør at man uansett vil komme lenger ved å bare kjøpe et 6800Ultra.

Lenke til kommentar

ATi har hatt noe lignende selv, de har AFR. Det eneste kortet de har prøvd det ut på offisielt er på Rage Fury MAXX (Bilde).

 

R100 (Originale Radeon brikka) hadde samme instruksjonssettet (AFR altså), så de hadde tenkt den tanken, men slo den fra seg, ihvertfall på forbrukermarkedet. En av grunnene var at på den tiden klarte ikke ATi å lage drivere som fungerte 100% til MAXX i WinNT/2K og XP. Workarounden for det var å disable chip nr. 2 (Se jumper på bildet, bak oppe til høyre på kortet), men da hadde man bare et rage Fury Pro kort i disse OS'ene.

 

Har sett et R100 kort med 4 GPU'er ett sted, kan se om jeg finner det igjen.

Lenke til kommentar
Man kan vel strengt tatt konkludere med at SLi er for de ekstremt fps-jagende (2xultra) og som en måte å "bygge på" et skjermkort med et som har lik ytelse i stedet for å måtte kjøpe et helt nytt et halvt år etter for å holde følge med utviklingen. For meg ser det iallefall ganske så nytteløst ut å kjøpe et SLI-6600GT-system rett fra butikken, eller for den del et SLI-6800GT-system, da prisen for to slike kort gjør at man uansett vil komme lenger ved å bare kjøpe et 6800Ultra.

Jeg tror ikke vi skal "konkludere" med det. ;)

Jeg ville snarere si at SLI er optimalt nettopp for de som kjøper 6800GT, ikke for de som kjøper 6600GT eller 6800Ultra. Når det gjelder 6600GT, er det faktisk dyrere med to slike, enn ett 6800GT. Ytelsen er også dårligere, så her burde det være liten tvil. Når det gjelder 6800GT kontra 6800Ultra, så er det absolutt ikke slik at to 6800GT-kort har dårligere ytelse enn ett 6800Ultra. Det fremgår jo nettopp av testen hos anandtech, samt av de andre foreløpige testene som foreligger. 6800GT i SLI har faktisk nesten like god ytelse som 6800 Ultra i SLI. Den eneste vesentlige forskjellen er den absurde prisen på to 6800 Ultra-kort.

3 x 3 hurra for 6800GT i SLI! :w00t:

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar

Ser det er veldig mange som roper hurra for SLi her, men begynte å tenke litt, og er det egentlig noe å rope hurra for? Først, kan vi se forskjell på 50 og 100 fps?, nei, det kan ikke jeg ihvertfall ;), derfor vil det vel være en selvfølge at det å kjøpe 2x 6800GT kort idag er å kaste penger ut av vinduet?

Det har blitt sagt at det er lurere å kjøpe 1x 6800GT, enn 2x 6600GT.

 

La oss nå si at en person kjøper ett 6800GT kort idag. Det kjører alle spillene veldig bra 1-2 år. Så bestemmer personen seg før å kjøpe et ekstra kort, siden Doom4 har kommet ut. Problemet ligger bare i at Doom4 kjører best på 7x00 kortene til nVidia, siden disse støtter det nye DX 10.00, og PS 4.0. Plutselig gir ikke SLi den ytelsesøkningen han trenger, og dermed vurderer denne personen å kjøpe et helt nytt skjermkort istedenfor.

 

Hvis jeg ikke har tatt helt feil, så er nVidia sine SLI-kort 2x 8x PCI-express, ikke 1x 16x PCI-express? Så, hvis da Doom4 trenger veldig mye båndbredde, altså nesten opp til 16x. Det hele ender med at personen enten må kjøpe 2x 7x00 kort fra nVidia, og kjøre de i SLi, eller et helt nytt system, med hovedkort, CPU, minne og skjermkort.

 

 

Håper dere skjønner at jeg har tatt visse forutsetninger i innlegget mitt ;)

Lenke til kommentar
Ser det er veldig mange som roper hurra for SLi her, men begynte å tenke litt, og er det egentlig noe å rope hurra for? Først, kan vi se forskjell på 50 og 100 fps?, nei, det kan ikke jeg ihvertfall ;), derfor vil det vel være en selvfølge at det å kjøpe 2x 6800GT kort idag er å kaste penger ut av vinduet?

Det har blitt sagt at det er lurere å kjøpe 1x 6800GT, enn 2x 6600GT.

 

La oss nå si at en person kjøper ett 6800GT kort idag. Det kjører alle spillene veldig bra 1-2 år. Så bestemmer personen seg før å kjøpe et ekstra kort, siden Doom4 har kommet ut. Problemet ligger bare i at Doom4 kjører best på 7x00 kortene til nVidia, siden disse støtter det nye DX 10.00, og PS 4.0. Plutselig gir ikke SLi den ytelsesøkningen han trenger, og dermed vurderer denne personen å kjøpe et helt nytt skjermkort istedenfor.

 

Hvis jeg ikke har tatt helt feil, så er nVidia sine SLI-kort 2x 8x PCI-express, ikke 1x 16x PCI-express? Så, hvis da Doom4 trenger veldig mye båndbredde, altså nesten opp til 16x. Det hele ender med at personen enten må kjøpe 2x 7x00 kort fra nVidia, og kjøre de i SLi, eller et helt nytt system, med hovedkort, CPU, minne og skjermkort.

 

 

Håper dere skjønner at jeg har tatt visse forutsetninger i innlegget mitt ;)

MMORPGs krever en del, om man vil ha "smooth sailing" hele veien bruker man et SLI system. Man slipper nok også FPS drop som kan skje en del ganger i spill, og man har best mulig FPS i så og si alle situasjoner. Helt klart en greie for hardcore folk, men om dette blir en suksess åpner det dører for enda råere ytelse med ikke så bra kort, pluss at det gir økt konkurranse mellom produsentene som igjen gir bedre pris til oss.

 

Men det spørs jo om det blir noe suksess da, tross alt dobbelt så dyrt og ingen spill i dag trenger den ytelsen, de fleste tweaker jo skiten ut av multiplayer spill f.eks.

Lenke til kommentar

Har lest den før, men de nevner ikke hvilken VPU/GPU du bruker. Kan hende at ATi spesialdesignet en kjerne for dem. Det står "...based on ATI RADEON..." (Piont: hvilken? ;))

Det vi snakker om er for forbrukerne, ikke utviklerne.

 

Edit: Fant nettop ut at det var basert på R360 coren :D

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...