Gå til innhold

Tanker rundt Operasjon Dagsverk


Anbefalte innlegg

Ville likt å høre meningene til folka her om OD.

 

Selv går jeg i VK2 og dermed er det siste året for meg. Skolen legger ned en hel dags undervisning så vi kan dra å jobbe eller for de som ikke får jobb, sitte hjemme og dra opp 300 obligatoriske kr fra lommeboka til mor eller far.

 

Pengene i år går i følge OD komiteen til folk i Uganda. Som er lider etter å ha vært undertrykket av den hvite befolkningen i flere ti-talls år.

 

Mine tanker

 

Jeg syntes det er helt bortkasta penger. Ikke fordi at pengene til syvende og slutt (etter mine meninger) går til oppbygging av militære styrker. Da staten slipper å tenke på folket. Jeg har også hørt tall som tyder på at 80% av det som blir levert inn, går til "administrasjonen". Dvs 60kr av de 300 jeg leverte inn går i følge OD kommisjonen til folket.

 

Jeg er ikke noe konspirasjons fanatiker, men jeg har også mine tvil om at pengene faktisk når folket i Uganda.

 

Jeg ville også likt at vi skulle kunne velge hvor pengene går til, og ikke en sak som mange ikke tror på. Jeg er en av de som ikke tror på at penger vil gi bedre fremtid til Uganda. Jeg tror derimot på at det finnes mange dyr som er utryddingstruet som ville vært en stor skam å miste. Tigre, Panda, Bjørn, Hval osv. Dette er saker jeg tror på. Jeg ville ihvertfall at barna mine skulle få se skjønnheten til en tiger, elefant, bjørn eller panda

 

I "protest" jobber jeg for meg selv på jobben, og vurderer å donere 300kr til WWF.

Endret av King_mephisto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uhm, mine penger i år går til folka i Sør-Afrika. Trodde det var likt over hele landet jeg?

 

I tillegg mener jeg å ha lest på OD-lappen at hele 90% av pengene faktisk kommer til "rett sted".

 

Uansett syns jeg det bare er tull. 90% av alle elevene sitter bare hjemme uansett. Så på listen over hvor folk i klassen skulle være. Det var pokker meg ikke mange som hadde gidda skaffe seg en arbeidsplass. Burde heller funnet på noe annet for å få de 300kr syns jeg.

Lenke til kommentar
I tillegg mener jeg å ha lest på OD-lappen at hele 90% av pengene faktisk kommer til "rett sted".

I følge Statoil, er gassene de slipper ut helt milijøvennlige, mens det i virkeligheten er en av verdens største miljøproblemer.

 

Er av og til vanskelig å vite hvem man skal tro, men jeg velger heller å høre på noen som er objektive.

 

PS. Har faktisk jobb, og er ikke penge problem for meg, heller et prinsipp sak. Hvofor skal pengene mine gå til noe jeg ikke tror på? Er jo samma som å bli pressa til å kjøpe en ting du ikke vil ha som ender opp med å ta opp plass hjemme.

Lenke til kommentar

Synest det er alt for mange som berre ser på OD som ein måte å "kjøpe" ein fridag på. Eg meiner at OD burde være meir frivillig ein det er no, visst du velger å ikkje være med enten fordi du er imot OD, er imot den saka som pengane går til, ikkje fekk deg jobb, eller liknande, så burde du ha rett til å få eit fullgodt undervisnings tilbod på skulen (anna ein den skulestilen som ingen gidd å lese etterpå og er derfor straffearbeid).

 

OD gjer mykje bra, men systemet burde vært endra. F.eks det med at dei har eit minimums beløp per person, synest eg er tåpelig. Dei som finn på at dei vil tjene pengar på andre måtar, som f.eks salg av vaffler vil då kunne ende opp med å "skylde" OD pengar etter ein dag med jobbing visst dei ikkje har fått inn nok pengar. OD administrasjonen burde ta det dei får.

Lenke til kommentar

Du er ikke nødt til å delta på OD-dagen og betale penger...

 

 

OD er en sosialistorganisasjon med en skjult agenda som går ut på å utsette sarte barnesjeler for sosialistpropaganda.
Hehehe. Er vel å dra den litt langt, men at folka bak er sosialistiske vi-vil-forandre-verden-og-er-stolte-av-det-folk er jo sant. Greit nok det, men blir så dumt når de trekker inn at de 20 største firmaene i verden råder over større midler enn mange land (eller noe sånt). Likte ikke helt at pengene hadde gått til opprørsorganisasjoner (altså krig) en gang før, og at undertonen deres ikke er politisk nøytral...
Lenke til kommentar

Er helt enig med Mephisto og nr. 4. Er ikke med på OD i år. Det går vel ikke an å bygge skoler og slikt når krig herjer rundt skolebygget?

Altså, man må sørge for at et land preget av uro og orden får bygget opp et skikkelig politi og dermed skape orden i samfunnet.

 

Donerer heller f.eks. 500 spenn om det fantes organsisajoner som drev på med slikt.

Lenke til kommentar
For de elevene som ikke vil jobbe på OD-dagen, skal det arrangeres et opplegg på skolen, som skal gi elevene mulighet til å reflektere over det valget de har tatt, og gi mer informasjon om årets tema/internasjonale problemstillinger.

:!: Det var altså det som var hensikten med at vi måtte plukke boss på OD-dagen. :roll:

 

For øvrig var det ikke frivillig da jeg gikk på videregående, ettersom skolen betalte en sum på vegne av de som ikke deltok.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Kjøper meg en fridag for 250 spenn, jeg. Jeg sitter ikke på skolen og har tekstskriving når jeg kan hjelpe et par ukrainske barn uten å merke det selv, hva penger angår.

Lenke til kommentar
Kjøper meg en fridag for 250 spenn, jeg. Jeg sitter ikke på skolen og har tekstskriving når jeg kan hjelpe et par ukrainske barn uten å merke det selv, hva penger angår.

Dette er ikke snakk om penger, men om prinsipper. Å støtte OD er å bidra til å spre irrasjonelle ideer (sosialisme), og det vil jeg ikke være bekjent med.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke noe om det. Jeg får i hvert fall ingenting ut av å levere 300 kr og få en fridag. Burde finne på noe mer kreativt hvis de skal vekke vår interesse, og ikke bare graske til seg pengene våre. Ikke det at 300 kr er all verden, men det er liksom prinsippet. Halvparten av skolen vet ikke hva pengene de gir går til en gang. :shrug:

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke noe om det. Jeg får i hvert fall ingenting ut av å levere 300 kr og få en fridag. Burde finne på noe mer kreativt hvis de skal vekke vår interesse, og ikke bare graske til seg pengene våre. Ikke det at 300 kr er all verden, men det er liksom prinsippet. Halvparten av skolen vet ikke hva pengene de gir går til en gang. :shrug:

Helt enig med deg, pine applis. Er prinsippet som gjelder. Som sagt, hvorfor gi penger til sak som du ikke tror på? Hva med å ha liste over valg pengene går til, og krysse av den/de du vil gi til?

 

Tjener liksom 300kr på 2 timer, og hvis alternativet er å sitte på skolebenken fra 8-15, er ikke valget så vanskelig, men jeg leverer fortsatt ikke inn 300kr, jeg er ikke gnier, men VIL IKKE STØTTE EN SAK JEG IKKE TROR PÅ!!! Jeg mener det helt serriøst nå, de 300 kronene, kanskje 500kr skal doneres til pandaene. Jeg tar gjerne en dags fravær for pandaene. Men ikke hvis jeg skulle jobbe for noen folk i Uganda som ikke gidder å gjøre noe med saken sin selv engang.

Endret av King_mephisto
Lenke til kommentar

På skolen jeg går på går pengene til et prosjekt i Brasil som heter Håpet. Det er et dagsenter/hjelpehjem/whatever for gatebarn i Brasil, for at de skal ha en mulighet for å komme seg ut av problemene de måtte støte på i livet (være født inn i). Her går 100% av pengene til drift av hjemmet, og lederen (en norsk jente/dame) har vært på skolen for å fortelle om prosjektet. Hun sa også at en måneds drift koster omtrent 10 000,-, så med de pengene skolen samler inn kan hjemmet bli drevet i ca. 1/2 år.

 

Vi har også tilbud til de som ikke har skaffet seg jobb, evt. ikke vil jobbe. Vi har blandt annet ringt rundt for å skaffe jobber til de som ikke har skaffet det selv (men har da ikke klart å skaffe til alle). Og for de som ikke vil det, evt. ikke har fått er det skoledag uten undervisning, hvor man jobber på skolen for å bedre miljøet (så kan folk få gjette hva det innebærer).

 

EDIT: Skolen vil også ha kontakt med Håpet videre, sånn at elevene får vite hva pengene går til. Og ser at deres innsats faktisk har noe å si.

Endret av sluffy
Lenke til kommentar
Jeg, sånn rent personlig gir pokker hvor mye penger som går til den aktuelle saken. Det spennende er å se hvor uvillige dagens glasurgenerasjon er når ordet "arbeid" kommer frem. Er det mulig å sette seg så sinnsykt på bakbeina når vi snakker om å fremme en god sak?

Det er ikke snakk om å sette seg på bakbena, det er snakk om å få mer informasjon om HVA vi EGENTLIG støtter og om pengene våre kommer dit de skal eller ikke. Med litt mer informasjon blir jeg straks litt mer velvillig...

 

Sluffy: Sånn som skolen din gjør er bra. Da får man vite litt mer. Klassen vår så en film på 30 min som egentlig ikke sa oss en shiiiit.

Endret av AnAnAs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...