Gå til innhold

Tanker rundt Operasjon Dagsverk


Anbefalte innlegg

vet ikke om dette er sagt, men det er faktisk ikke ODs-sentralstyre som tvinger folk å være med på OD-dagen. Skolene rundt om i landet skal på en demokratisk måte velge om de vil delta eller ikke. Hvis elevene på skolen velger å delta, er det opp til skolen å bestemme hva som skal skje. På min skole jobber vi for å lage alternative opplegg, samt å skaffe jobber til de som ikke klarer det selv. Men jeg vet at på andre skoler blir det brukt "tvang". Det er da skolen/skolens OD-kommité som stå til ansvar for dette, og ikke ODs-sentalstyre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og alle pengene må brukes på en gang selvfølgelig :whistle:

I hvertfall i løpet av året, synes jeg. Tror du dette hadde slått an: "Jobb inn 300 kr i dag, så sender vi dem til Afrika om 20 år" ?

 

Kanskje ikke organisasjonene som blir støttet av OD er til å stole på, så de tør ikke sende alle pengene med én gang :ermm:

 

 

 

En OD-representant som var på skolen min på ID-dagen sa at pengene blandt annet skulle gå til profesjonelle skuespiller som skulle drive 'inkluderende skuespill' for drapsmenn og voldtektsforbrytere. Jeg synes at å ha TV på cellene i verdens rikeste land er vel sykt, men å arrangere skuespill for drapsmenn i Sør-Afrika er en god del verre.

 

Hvis man gjør en forbrytelse og får underholdning som 'belønning' når man blir tatt, har det noen preventiv effekt??

 

 

 

Jeg tror grunnen til at OD slår så godt an er todelt:

  • Massesuggesjon; på samme måte som f.eks. Hitlers taler lar folk seg rive med, og det er da lettere å følge strømmen enn å være alene i et 'opprør'. Hvis man prøver å si noe negativt om OD vil du fort ha en stor folkemasse som ser stygt på deg.
  • Politisk og samfunnsmessig naivitet/blindhet hos veldig mange, blandet med dumsnillhet. På min skole er det de færreste som faktisk tenker over om det virkelig er en god organisasjon. Hvis man tenker i litt mer enn to sekunder ser man fort at alt er dårlig organisert, vi får lite utfyllende informasjon og faktiske beviser for hva som blir utrettetved hjelp av denne organisasjonen, at hjelpen ikke går dit det er mest nødvendig, og at det lukter propagandapreget sosialisme lang veg.

Lenke til kommentar
En OD-representant som var på skolen min på ID-dagen sa at pengene blandt annet skulle gå til profesjonelle skuespiller som skulle drive 'inkluderende skuespill' for drapsmenn og voldtektsforbrytere. Jeg synes at å ha TV på cellene i verdens rikeste land er vel sykt, men å arrangere skuespill for drapsmenn i Sør-Afrika er en god del verre.

 

Hvis man gjør en forbrytelse og får underholdning som 'belønning' når man blir tatt, har det noen preventiv effekt??

Dette blir gjort fordi det har fra tidligere kommet meget gode resultater ut av akkurat dette arbeidet. De hadde skuespill for å få folk til å ta bruk av kondomer mer seriøst, og for å informere om AIDS. Etter dette ble tilstanden faktisk bedre i samtlige deler av Sør-Arfika hvor dette ble utført.

Lenke til kommentar
Og alle pengene må brukes på en gang selvfølgelig  :whistle:

I hvertfall i løpet av året, synes jeg. Tror du dette hadde slått an: "Jobb inn 300 kr i dag, så sender vi dem til Afrika om 20 år" ?

 

Det er ikke opp til meg og avgjøre hvordan pengene skal brukes, da jeg ikke har særlig kunnskap om dette. Men jeg finner det ikke utenkelig eller merkelig at pengene brukes over noen år, det er vel bra at pengene holder så lenge som mulig slik at de blir brukt på fornuftige prosjekter?

 

Mulig jeg tar feil nå, men pengene som samles inn via tv-aksjonen brukes heller ikke innen et år.

Lenke til kommentar
En OD-representant som var på skolen min på ID-dagen sa at pengene blandt annet skulle gå til profesjonelle skuespiller som skulle drive 'inkluderende skuespill' for drapsmenn og voldtektsforbrytere. Jeg synes at å ha TV på cellene i verdens rikeste land er vel sykt, men å arrangere skuespill for drapsmenn i Sør-Afrika er en god del verre.

 

Hvis man gjør en forbrytelse og får underholdning som 'belønning' når man blir tatt, har det noen preventiv effekt??

Dette blir gjort fordi det har fra tidligere kommet meget gode resultater ut av akkurat dette arbeidet. De hadde skuespill for å få folk til å ta bruk av kondomer mer seriøst, og for å informere om AIDS. Etter dette ble tilstanden faktisk bedre i samtlige deler av Sør-Arfika hvor dette ble utført.

Opplys folk om sikker sex, og straff samtidig forbrytern hardt.

Det er vel ikke bare forbrytere som sprer AIDS?

Lenke til kommentar
En OD-representant som var på skolen min på ID-dagen sa at pengene blandt annet skulle gå til profesjonelle skuespiller som skulle drive 'inkluderende skuespill' for drapsmenn og voldtektsforbrytere. Jeg synes at å ha TV på cellene i verdens rikeste land er vel sykt, men å arrangere skuespill for drapsmenn i Sør-Afrika er en god del verre.

 

Hvis man gjør en forbrytelse og får underholdning som 'belønning' når man blir tatt, har det noen preventiv effekt??

Dette blir gjort fordi det har fra tidligere kommet meget gode resultater ut av akkurat dette arbeidet. De hadde skuespill for å få folk til å ta bruk av kondomer mer seriøst, og for å informere om AIDS. Etter dette ble tilstanden faktisk bedre i samtlige deler av Sør-Arfika hvor dette ble utført.

Opplys folk om sikker sex, og straff samtidig forbrytern hardt.

Det er vel ikke bare forbrytere som sprer AIDS?

Forstod du poenget her?

 

Vedkommende forklarer hvorfor det brukes skuespillere, dette har vist seg og være effektivt i andre kampanjer (i dette tilfellet AIDS)

 

Forøvrig så er det vel et problem i Sør-Afrika at personer som har fått HIV/AIDS voldtar jomfruer grunnet de tror dette vil helbrede dem?

Lenke til kommentar

Jeg sier bare at man skal opplyse hele folket, ikke de som allerede har blitt satt i fengsel for voldtekter, og der regner jeg med at de fleste er enige.

Når man har blitt tatt for en voldtekt skal man uansett straffes.

 

Hvis de tror at de har blitt helbredet, da er de vel ikke noe problem lenger, for da slutter de vel å voldta?

Lenke til kommentar

Hele kampanjen oser jo kommunist. Årets logo er som dratt rett ut av en RV-tegneserie....

 

Når det er sagt får det pokkermeg være grenser på hvor misunnelig det går an å være. Sett nå at disse pengene går til ugandabarna; tror dere ikke de gir så langt faen i om pengene kommer fra lommen til rimi-hagen eller fra heimen?

Lenke til kommentar
Jeg sier bare at man skal opplyse hele folket, ikke de som allerede har blitt satt i fengsel for voldtekter, og der regner jeg med at de fleste er enige.

Når man har blitt tatt for en voldtekt skal man uansett straffes.

 

Hvis de tror at de har blitt helbredet, da er de vel ikke noe problem lenger, for da slutter de vel å voldta?

Poenget er å gi voldsmenn og voldtektsmenn ett alternativ til volden. Mange av disse menneskene vokser opp med vold og faenskap på alle kanter, da er det ikke rart de selv tyr til vold, det er jo helt normalt, de har ikke noe alternativ. Hvis slike kampanjer kan gi noen av menneskene ett alternativ så er det bra.

 

Men for deg er det vel viktigere at voldsmenn får sin straff, at de blir sperret inne og helst pisset på?

Lenke til kommentar
Jeg mener du ikke er i stand til å basere noen av dine standpunkter i virkeligheten, der det faktisk ER slik at volden foregår, uansett hvor mye du liker det eller ikke.

Er min påstand om at det er mulig å avstå fra voldsbruk ikke basert i virkeligheten?

Det han prøver å få inn i hodet ditt er at det er lettere og ty til vold hvis man har vokst opp med vold, voltekt og drap slik som disse barna har. For meg og sikkert mange andre fremstår du som en ganske kynisk person, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Det han prøver å få inn i hodet ditt er at det er lettere og ty til vold hvis man har vokst opp med vold, voltekt og drap slik som disse barna har.

Det er ikke det som ble hevdet. Det ble hevdet at de ikke har noe alternativ, det vil si at de er determinert til å utøve vold.

 

For meg og sikkert mange andre fremstår du som en ganske kynisk person, bare så det er sagt.

Ja, jeg er sågar så kynisk at jeg antyder at mennesker har fri vilje. :roll:

Lenke til kommentar
Men for deg er det vel viktigere at voldsmenn får sin straff, at de blir sperret inne og helst pisset på?

For deg er det da vel viktigst at voldmennen for spille teater fremfor at ofrene får hjelp og støtte, også da vel ?

 

Å sperre folk inne er fint, det; da lærer man at man ikke skal gjøre det igjen.

Jo værre det er i fengsel, jo mindre lyst har man til å komme tilbake.

 

Å gi voldsmenn hjelp er noe som burde rangeres etter at man gir hjelp til ofre og straff til voldsmenn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...