Gå til innhold

Tanker rundt Operasjon Dagsverk


Anbefalte innlegg

På min skole var det ingen som nevnte noe som helst om at det var frivillig. Noen av de som var med på å arrangere ble faktisk sinte når noen prøvde å ymte frempå at det var frivillig.

 

Jeg synes at OD ikke står politisk nøytralt, og at vi ikke har nok beviser på at ikke mesteparten av pengene går vekk til administrering og høye lønninger i toppen av organisasjonen.

 

Jeg deltar allikevel, fordi jeg skal unngå å havne i et h*l*e*e pga. en mor og en far som ikke tenker gjennom ting så nøye.

 

Bare det faktum at de prøver å holde tilbake informasjon om mine rettigheter til å avstå fra OD gjorde meg såpass sint at jeg ikke ville delta i ren protest.

 

Til neste år håper jeg at noen faktisk tar tak i dette, og sprer informasjon på skolene om at OD faktisk er frivillig, og at man har en pill råtten organisasjon bak det hele.

 

Vi kan f.eks. ha en slags folkeaksjon, hvor enkelte kan ta ansvar og printe ut/henge opp A4-ark med informasjon, og ha en internettside med artikler angående temaet, og gjerne annen info også.

 

Hvis noe liknende allerede eksisterer, eller noen har lyst til å starte noe liknende, så si fra i denne tråden :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si jeg blir litt provosert når jeg leser dette. Herregud vi har da bedre ting å bruke pengene på. Som eldre, eller akkuratt skoleundervisning, eller de FATTIGE som bor i NORGE. Slutt å kaste midler ut av landet.

 

Komuner, skole SYKEHUS, eldrehjem har alltid dårlig med penger, til nye apparater, hjelpemiddeler osv. Disse pengene vi "gir bort" og aldri ser noe mere til, har vi stor bruk for selv.

 

Mener selvfølgelig at det er synd på de som sulter og dør i disse landene. Men det hjelper da ikke i gi bort 30 millioner kroner. Har sitter det mennersker på toppen som tar seg godt betaler, og man er HELDIG hvis en tiendel kommer fram til det rette formål.

Ønsker vi å hjelpe må vi gjøre det selv. Da slipper vi også tanken på at pengene konmmer til kjeltringer.

 

Så det jeg mener, hadde det ikke vært bedre om ungdommen jobbet for å få penger inn til noe Norge kunne dra nytte av. Byttet organisasjon hvert år, så noen år er det de eldre som får pengene, andre ganger er det sykehus osv..

Lenke til kommentar

På generellt grunnlag mener jeg OD er en ypperlig sjangse til og vise litt medmenneskelighet og bruke en skoledag på og hjelpe de dårligere stilte. De som ikke ønsker dette, skal selvfølgelig få et opplegg på skolen.

 

Forøvrig virker det som en del "aggresjon" burde vært rettet mot klassens tillitsmann da denne foreta en avstemming i klassen om hvilket prosjekt som skal støttes. Deretter skal alle tillitsmenn representere klassen i skolens elevråd, der det stemmes over hvilket prosjekt skolen skal stemme for på elevtinget. Det prosjekt som får flest stemmer på elevtinget får samtlige midler alle skolene samler inn.

 

(Det er ihvertfall denne informasjon jeg har funnet frem til)

 

Ved årets OD forelå tre alternativ:

 

Operasjon Dagsverk 2004

:: Prosjekta ::

 

Just Don’t Sør Afrika: 1 av 4 jenter blir voldtatt før de fyller 16 år. Drap er den vanligste dødsårsaken blant gutter mellom 15 og 21. Nå vil ungdom i Sør-Afrika ta opp kampen. Gjennom teater, ledertrening, samfunnsarbeid og konflikløsning vil de bekjempe volden. Arbeidet deres vil nå fram til millioner av ungdommer. Søkerorganisasjon: SAIH

 

:: Youth Ed-Pack – Back To The Future Youth Ed-Pack er ungdomspakken med fremtidshåp. I tillegg til skrivning, matematikk og samfunnsfag, kan elevene velge blant flere yrkesfag. Drømmen om å bli skredder, drive landbruk eller egen frisørsalong, ser endelig ut til å kunne gå i oppfyllelse for mange. Svært gode erfaringer fra andre land fjør at Flyktningerådet nå ønsker å videreføre Youth Ed-Pack til Liberia. Søkerorganisasjon: Flyktningerådet

 

:: Krig, Fred og Religion og Sånn... Terron, fundametalister, olje, USA, bin Laden, krig, fred og religion og sånn... Dette har lenge vert historien om Sudan. 2 millioner er døde, men Afrikas lengste borgerkrig går mot en fredelig løssning. Gjennom Kirkens Nødhjelp kan du gi Sudans ungdom utdanning, og en sjanse til å ta et oppgjør med landets blodige fortid. Søkerorganisasjon: Kirkens Nødhjelp Vedlegg: Kjelder Dette skal takast opp i klasseråd FØR elevrådsmøtet

Lenke til kommentar

Penger betyr lite for meg, frivillige folk betyr mye.

30 millioner er LITE for dette, OD er noe dritt for meg!!!

Jeg vil heller å betale en del lønn til lærer som drar til sør-afrika og gi de gratis utdanning, så de forstår hvordan samfunnet funker osv. om 15-20 år blir det sikkert mye bedre, enn nå hjelpe en kort periode så blir det neppe så mye bedre.

Lenke til kommentar
Operasjon Dagsverk 2004

:: Prosjekta ::

 

Just Don’t Sør Afrika: 1 av 4 jenter blir voldtatt før de fyller 16 år. Drap er den vanligste dødsårsaken blant gutter mellom 15 og 21. Nå vil ungdom i Sør-Afrika ta opp kampen. Gjennom teater, ledertrening, samfunnsarbeid og konflikløsning vil de bekjempe volden. Arbeidet deres vil nå fram til millioner av ungdommer. Søkerorganisasjon: SAIH

 

:: Youth Ed-Pack – Back To The Future Youth Ed-Pack er ungdomspakken med fremtidshåp. I tillegg til skrivning, matematikk og samfunnsfag, kan elevene velge blant flere yrkesfag. Drømmen om å bli skredder, drive landbruk eller egen frisørsalong, ser endelig ut til å kunne gå i oppfyllelse for mange. Svært gode erfaringer fra andre land fjør at Flyktningerådet nå ønsker å videreføre Youth Ed-Pack til Liberia. Søkerorganisasjon: Flyktningerådet

 

:: Krig, Fred og Religion og Sånn... Terron, fundametalister, olje, USA, bin Laden, krig, fred og religion og sånn... Dette har lenge vert historien om Sudan. 2 millioner er døde, men Afrikas lengste borgerkrig går mot en fredelig løssning. Gjennom Kirkens Nødhjelp kan du gi Sudans ungdom utdanning, og en sjanse til å ta et oppgjør med landets blodige fortid. Søkerorganisasjon: Kirkens Nødhjelp Vedlegg: Kjelder Dette skal takast opp i klasseråd FØR elevrådsmøtet

 

Hva slags sprog er dette for noe? Sosialist-sprog lært på blitz?

 

Denne artikkelen i VG NETT sier litt: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=100962

 

Det skal igjen nevnes at min skole ikke deltar på OD-dagen.

 

Angående regnskap: Fordi Operasjon Dagsverk er registrert som en forening/et lag, er de ikke pliktige til å føre regnskap etter regnskapsloven. Jeg så revisors rapport, der han sier at "fordi det ikke er lovpålagt, har vi ikke ført regnskap etter alle punktene i regnskapsloven". Jeg synes det hadde vært positivt om de gjorde nettopp det.

Lenke til kommentar

Studerte regnskapet litt nå:

 

Kontorkostnader: NOK 636 744,- Noen som har fått hjemmekontor blandt ledelsen? :)

 

Honorar til eksterne konsulenter: NOK 234 081,- Noen som har ansatt litt venner? Skal selvsagt ikke si at de ikke har brukt eksterne konsulenter, jeg antar jo at de faktisk har gjort det.

 

Lønnskostander: NOK 690 450,- Høres ikke mye ut, men de har vel en daglig leder som ihvertfall hever halvparten, resten er nok fordelt på deltidsjobber.

 

Rentekostnad på NOK 85 547,- virker jo rart, har OD så mye lån?

 

Men pointet mitt er at når regnskap OG revisjonsuttalelse klares å presses inn på to A4-sider, så er det ganske imponerende. Regnskapet inneholder bare nøkkeltall.

Lenke til kommentar
Operasjon Dagsverk 2004

:: Prosjekta ::

 

Just Don’t Sør Afrika: 1 av 4 jenter blir voldtatt før de fyller 16 år. Drap er den vanligste dødsårsaken blant gutter mellom 15 og 21. Nå vil ungdom i Sør-Afrika ta opp kampen. Gjennom teater, ledertrening, samfunnsarbeid og konflikløsning vil de bekjempe volden. Arbeidet deres vil nå fram til millioner av ungdommer. Søkerorganisasjon: SAIH

 

:: Youth Ed-Pack – Back To The Future Youth Ed-Pack er ungdomspakken med fremtidshåp. I tillegg til skrivning, matematikk og samfunnsfag, kan elevene velge blant flere yrkesfag. Drømmen om å bli skredder, drive landbruk eller egen frisørsalong, ser endelig ut til å kunne gå i oppfyllelse for mange. Svært gode erfaringer fra andre land fjør at Flyktningerådet nå ønsker å videreføre Youth Ed-Pack til Liberia. Søkerorganisasjon: Flyktningerådet

 

:: Krig, Fred og Religion og Sånn... Terron, fundametalister, olje, USA, bin Laden, krig, fred og religion og sånn... Dette har lenge vert historien om Sudan. 2 millioner er døde, men Afrikas lengste borgerkrig går mot en fredelig løssning. Gjennom Kirkens Nødhjelp kan du gi Sudans ungdom utdanning, og en sjanse til å ta et oppgjør med landets blodige fortid. Søkerorganisasjon: Kirkens Nødhjelp Vedlegg: Kjelder Dette skal takast opp i klasseråd FØR elevrådsmøtet

 

Hva slags sprog er dette for noe? Sosialist-sprog lært på blitz?

 

Denne artikkelen i VG NETT sier litt: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=100962

 

Det skal igjen nevnes at min skole ikke deltar på OD-dagen.

 

Angående regnskap: Fordi Operasjon Dagsverk er registrert som en forening/et lag, er de ikke pliktige til å føre regnskap etter regnskapsloven. Jeg så revisors rapport, der han sier at "fordi det ikke er lovpålagt, har vi ikke ført regnskap etter alle punktene i regnskapsloven". Jeg synes det hadde vært positivt om de gjorde nettopp det.

Jeg vet ikke hvem som har skrevet dette. ( Det er forøvrig ikke nødvendig og dra inn sosialisme/israel i alle debatter.)

 

Poenger var og vise at det tydeligvis forekommer en del feilinformasjon.

Lenke til kommentar
Studerte regnskapet litt nå:

 

Kontorkostnader: NOK 636 744,- Noen som har fått hjemmekontor blandt ledelsen? :)

 

Honorar til eksterne konsulenter: NOK 234 081,- Noen som har ansatt litt venner? Skal selvsagt ikke si at de ikke har brukt eksterne konsulenter, jeg antar jo at de faktisk har gjort det.

 

Lønnskostander: NOK 690 450,- Høres ikke mye ut, men de har vel en daglig leder som ihvertfall hever halvparten, resten er nok fordelt på deltidsjobber.

 

Rentekostnad på NOK 85 547,- virker jo rart, har OD så mye lån?

 

Men pointet mitt er at når regnskap OG revisjonsuttalelse klares å presses inn på to A4-sider, så er det ganske imponerende. Regnskapet inneholder bare nøkkeltall.

Du må da innrømme at noen må jobbe med dette på fulltid? Det er store summer som forvaltes.

Lenke til kommentar

Ble akkurat ferdig med arbeidet nå jeg(støvsuging, vasking, tørking, rydding o.l av huset) Tok faktisk en 2-3 timers tid.... Syntes det var greit å gjøre en jobb hjemme istdenfor å betale 200 fra egen lommebok! Huset må jo rengjøres en eller annen gang uansett og da blir det ofte til at det er jeg som gjør det så like greit å få det unna... :yes:

Lenke til kommentar
Studerte regnskapet litt nå:

 

Kontorkostnader: NOK 636 744,- Noen som har fått hjemmekontor blandt ledelsen? :)

 

Honorar til eksterne konsulenter: NOK 234 081,- Noen som har ansatt litt venner? Skal selvsagt ikke si at de ikke har brukt eksterne konsulenter, jeg antar jo at de faktisk har gjort det.

 

Lønnskostander: NOK 690 450,- Høres ikke mye ut, men de har vel en daglig leder som ihvertfall hever halvparten, resten er nok fordelt på deltidsjobber.

 

Rentekostnad på NOK 85 547,- virker jo rart, har OD så mye lån?

 

Men pointet mitt er at når regnskap OG revisjonsuttalelse klares å presses inn på to A4-sider, så er det ganske imponerende. Regnskapet inneholder bare nøkkeltall.

Du må da innrømme at noen må jobbe med dette på fulltid? Det er store summer som forvaltes.

De "store" summene forvaltes jo tydeligvis gjennom "søkerorganisasjoner", altså kan det ikke være den kjempejobben å overføre penger til kommunistene i Kirkens Nødhjelp/changemaker, Flyktingsrådet eller andre. Antar jo at Daglig leder jobber heltid, men tviler på at de har så mange andre heltidsansatte.

Lenke til kommentar
Uhm, mine penger i år går til folka i Sør-Afrika. Trodde det var likt over hele landet jeg?

 

I tillegg mener jeg å ha lest på OD-lappen at hele 90% av pengene faktisk kommer til "rett sted".

 

Uansett syns jeg det bare er tull. 90% av alle elevene sitter bare hjemme uansett.

Men likevel klarer OD og dra inn 30 millioner.

Syns det er fint at vi kan hjelpe andre i verden som ikke har det så bra som oss :)

Lenke til kommentar

Disclaimer: Først og fremst må jeg si at jeg rent politisk liker sosialdemokratiet, men jeg har full forståelse for at folk tror på andre ting. Jeg er heller ikke tilhenger av noen av partiene her i Norge som organisasjoner. Hvis noen mot formodning skal finne på å flame meg - ikke det at jeg er så kontroversielle at det gjør noe, men av og til er det sånn ting foregår her - så ha dette i bakhodet. Jada, jeg støtter fjerning av "frihet" og "frihet". Ingen blir fornøyd når noen tar et ståsted som ikke er et ytterpunkt. :)

 

For min egen del er OD en dag jeg både misliker og liker litt. Jeg misliker den fordi reperesentantene for OD-kommiteen ofte er både arrogante, skråsikre og politisk ensidige. Av en eller annen grunn tviler jeg litt på at det er så veldig mange som engasjerer seg for OD uten å være sosialist eller kommunist-tilhenger. Folk må gjerne legge fram ting som motbeviser det, men jeg kan minnes å få en del sure blikk når jeg stilte et par spørsmål under et foredrag på ID. Hvis noen lurer, så reagerte jeg på ting som at "nå undertrykkes folket av storbedrifter, demokratiet er dødt" (øyh, har vi ikke hatt monarker og despoter som har undertrykket "folk flest" de siste tre tusen årene og enda lenger tilbake? Er vi ikke ganske frie til å velge en del ting selv?), og da satt foreleseren ordene i halsen. Litt underholdende, spesielt siden jeg har for vane med å gjøre forelesninger av folk fra alle politiske ståsteder til en ubehagelig opplevelse (En annen gang måtte en talskvinne fra NHO avslutte før tiden pga "gutten på bakerste rad", og reperesentanter fra det lokale byggfirmaet ignorerte meg til slutt.) Dette er selvsagt helt andre historier og nå roter jeg meg bort.

 

Problemet slik jeg ser det med OD er tre ting:

1) Den politiske tilhørigheten og skolens tilknytning. Mange andre organisasjoner klarer å drive solidaritetsarbeid uten å presse sosialist/liberalistangenda ned i halsen til folk. Det irriterer meg på et prinsippgrunnlag at vi en dag i året gir en haug med mennesker med et ensidig politisk ståsted full autoritet over skolen som instutisjon. Dråpet i begeret var nådd når OD-kommiteen påsto at vi måtte ha legeerklæring hvis vi ikke møtte opp på det alternative undervisningsopplegget - jeg trodde grunnen til at man krevde legeerklæring av elevene på frivillig videregående skole var at man IKKE skulle kunne falle fra undervisningen? Som f.eks. ved tre dagers sykefravær, eller fravær på avgjørende eksaminasjon? Jeg sa dette til dem, men de reagerte kun ved å bli irriterte og å svare "vi har en avtale med skolen". Frivillig solidaritet når man må ha legeerklæring for å være syk fra et opplegg man ikek får studiekompetanse fra? Det er ikke mye solidarisk å måtte hale seg ned på legevakta fordi man er syk en dag, og attpå til betale for det. (Jeg forstår hvorfor de gjør dette, men det er ikke riktig i mine øyne)

 

2) Imaget. Hvem som helst som har fulgt med på reklamasjonsmateriellet de siste årene kan vitne på dette. Jeg husker klassikere som "drit i regnskogen" og årets håpløst naive "hva du gjør nytter ikke - og jorda er flat". Det at brosjyrene er sterkt politisk farget gjør ikke saken bedre.

 

Når jeg gikk på ungdomsskolen var det et foredrag av en OD-fyr som dro fram enkeltpersoner i publikum foran 500 elever og brukte henne som eksempel for voldtekt og drap, han fortsatte så med å snakke helt usammenhengende, skjelle ut elever som var uenige og så videre. Det virket fint når jeg var ikke så rent lite naiv selv, men i ettertid ser jeg på det som et slags vekkelsesmøte komplett med hersketeknikk over publikum og uthenging.

 

3) Organisasjonen er drevet av ungdommer og man kan ikke velge hva pengene går til. Det er min enkle mening at ungdommer ikke er kompetente til å drive noe så stort - se over.

 

Hva med at vi selv får velge hva pengene går til? Jeg foreslår at OD trekker inn alle de andre organisasjonene som driver med lignende arbeid - redd barna, kirkens nødhjelp, sos barnebyer og alle de mindre organisasjonene som driver med solidaritet. La oss velge hvem vi skal hjelpe i sann demokratisk ånd, ikke la de som kun er med i OD styre dette. Hvis alle organisasjonene hadde gitt oss informasjon om hva de driver med (gjerne mer objektivt enn de pleier, men det går vel neppe an innen rimelighetens grenser...) så kan vi velge utifra menneskesyn og objektivitet om vi vil støtte ting - og ikke minst, hva vil støtte. Så kan OD få de pengene menneskene som ikke bryr seg jack shit om politikk og solidaritet tjener inn. Jeg kan forsikre dere om at der pokkers mange av dem.

 

 

Til slutt vil jeg si at selv om solidariteten er frivillig på papiret, så er den ikke det i realiteten. På mange skoler er man garantert et stempel hvis man nekter å jobbe, og ikke minst, hvis man ikke vil støtte saken. OD er flinke til å vende massene mot individer kun en dag i året. Jeg jobber på OD, penger til et godt formål er penger til et godt formål.

 

Det er godt at det er såpass mange som stiller seg litt kritisk til slike foretak i skolen, selv om vi kanskje har litt forskjellige synspunkter. Alle er unike som snøflak ;)

 

Aller til sist vil jeg si at dette er basert på mine egne erfaringer med OD - mange av de som jobber i organisasjonen er hyggelige mennesker og jeg har på ingen måte møtt alle sammen. Det er bare det at jeg selv har sett på nært hold hvordan dette gjennomføres - og jeg kan ikke vende blikket vekk fra ting jeg synes er kritikkverdig, enda det er en god sak. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...