Gå til innhold

Bygge en "superlager" boks..

compu50

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt hjelp.

Kunne tenkt meg å sette sammen en lagringsboks...dvs. sette sammen 3-5 stk. 200-300GB vanlige, rimelige harddisker, og samle alt i en kabinett. (Jeg trenger mye lagerplass for store bildefiler)

Så..hva trenger jeg til dette ? (foruten HDer og et kabinett) ??

Må kunne kobles til bl.a. min bærbare maskin med vanlig USB kabel, og da dukke opp som F,G,H osv....

Takker for all info. :whistle:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså. Jeg tror den beste løsningen på dette er å sette opp en pc i nettverk, slenge inn en pci sata/ide kontroller hvis det ikke er plass til alle diskene på hovedkortet og sette dem opp som nettverksstasjoner på laptopen din.

Til dette trenger du ganske enkelt en pc som kan takle så store disker (eller en gammel shit som kjører linux).

Skrevet

Det greieste er vel å kjøpe eksterne disker og seriekoble de (WD har noen som kan seriekobles. Vet at det ikke er akkurat dette du er ute etter, men du kan jo sette alle inn i et egetlaget kabinett senere (husk lufting!).

Skrevet

Hvis du trenger en helt ferdig løsning så har LaCie noen diskkabinetter med 2-4 disker i, med USB2 og Firewire tilkobling. Dette blir nok mer kompakt enn du klarer å lage selv, men også mye dyrere.

Løsningene til LaCie kan kjøpes i utgaver opptil 1,6 TB for opptil 20.000kr

Skrevet

Dimensionx: 69$ (444kr + moms + internasjonal frakt + PSU + kabinett) synes jeg er alt for mye for den der. Da er det mye lurere å kjøpe et ferdig USB2-kabinett med PSU for 400kr + norsk frakt.

Evt. kan Router/aksesspunkt med støtte for USB2 lagringsenhet være et alternativ.

Skrevet (endret)

jeg bruker vertfall en "ekstra" pc til å ha harddiskene mine i..

Og jeg legger dem så inn som en slags "nettverksstasjon"

edit, altfor stort bilde :)

Endret av Instict
Skrevet
Dimensionx: 69$ (444kr + moms + internasjonal frakt + PSU + kabinett) synes jeg er alt for mye for den der. Da er det mye lurere å kjøpe et ferdig USB2-kabinett med PSU for 400kr + norsk frakt.

Evt. kan Router/aksesspunkt med støtte for USB2 lagringsenhet være et alternativ.

:omg:

jeg tenkte ikke på prisen jeg, jeg visste jeg hadde sett en slik på microplex elns tidligere til kanskje en femtilapp. søkte bare på usb to ide converter, for å illustrere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...