Gå til innhold

masseødeleggelse av CD'r


petterg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

for et teit tema.

ta platene og kast dem i bossdunken!! tror du søppelmennnede ser platene når de trykker hele tanken i bilen sin, løper inn blandt 1tonn møkk, henter dem ut og er veeldig nysjerrig på hva slags spennende UFO CIA dokumenter er på dem?

eller brenn dem, hallo.

det er forresten nøyaktig de samme "giftige" kjemikaliene som slipper ut i naturen om man brenner dem eller de råtner...

Lenke til kommentar
for et teit tema.

ta platene og kast dem i bossdunken!! tror du søppelmennnede ser platene når de trykker hele tanken i bilen sin, løper inn blandt 1tonn møkk, henter dem ut og er veeldig nysjerrig på hva slags spennende UFO CIA dokumenter er på dem?

eller brenn dem, hallo.

det er forresten nøyaktig de samme "giftige" kjemikaliene som slipper ut i naturen om man brenner dem eller de råtner...

6801419[/snapback]

 

På plass med en aldri så liten virkelighetsorientering her: Det finnes faktisk mennesker, bedrifter og instutisjoner som brenner ting på cd som *ikke* bør komme andre i hende. Tilogmed som privatperson *bør* du tenke deg om to ganger før du pælmer en cd i søpla. Hvis du *vet* at det ikke er noe der som kan skade deg på noen som helst måte så er det bare å kaste i vei. Hvis ikke, bør du lese nettopp denne tråden for lure tips ;)

Lenke til kommentar

Ja, det mangler ikke på forslag. De aller fleste er enten miljøfarlige, voldelige eller unødvendig tungvinte. Eller flere av disse ulempene på en gang.

 

Jeg foreslår den billige makulatoren til Clas Ohlson og kvitte seg med restene etterpå på en miljøriktig og forsvarlig måte. Jeg vet ikke om CDer skal i restavfallet der du bor eller om det sorteres i et eget plastavfall. Det bør du undersøke med det lokale renholdsverket.

 

Det er kanskje et kjedelig forslag, men akk så miljøvennlig og enkelt i forhold til mange av de foreslåtte metodene.

 

Redigert: En stripe i overflaten med kniv funker sikkert også på de fleste brente CDer. Trykte CDer har ofte et tykt lag med plast oppå det laget med dataene.

Lenke til kommentar
Er det ingen som har sett hvordan Mythbusters kvittet seg med cd'ene?

 

Få cd'ene til å rotere i 27'000 rpm (en eller annen elektrisk motor skulle fungere greit. . . ), og nyt synet! :!:

6806616[/snapback]

Hjemmelaget versjon:

 

Kjapp drill

Sette cd på drillen

Hold drillen vannrett

Se CD trille bortover gulvet, treffe veggen, sprette tilbake for å så å eksplodere.

 

(finner ikke videoen... :cry: )

Lenke til kommentar

Brenn eller smelt dem på en eller annen måte! Da er du helt sikker! Det er vel det samme om du brenner dem selv eller om den lokale avfallsstasjonen gjør det.

 

Personlig er jeg en stor fan av gassveis! Du bruker i alle fall ikke lengre tid enn i microen, og flammen brenner med en så høy temp, at forbrenningen blir langt mere fullstendig enn om du bare bruker en kanne bensin og en neve fyrstikker!

 

Altså acetylene/oksygen apperat for sikker, enkel, effektiv og i noen grad miljøvenlig destruksjon av cd/dvd plater :thumbup:

Lenke til kommentar
Ja, det mangler ikke på forslag. De aller fleste er enten miljøfarlige, voldelige eller unødvendig tungvinte. Eller flere av disse ulempene på en gang.

6806542[/snapback]

At en metode er voldelig er ingen ulempe, snarere tvertimot. Underholdning, terapi og trening på en gang, reine kinderegget. ;)

 

 

Jeg foreslår den billige makulatoren til Clas Ohlson ...

6806542[/snapback]

Fant ikke den jeg, vet at de har hatt den før men...

(ikke at jeg trenger den for min egen del, har tilgang til skikkelig makulator på jobben)

Lenke til kommentar

Hadde et par dusin eldgamle CDR plater jeg ville bli kvitt en gang. Plater jeg hadde problemer med å lese, og plater som rett og slett ikke interesserte meg lengre. Det var sommer, det var kveld, stemningen var nærmest romantisk når jeg fant fram en gammel kulegrill al-a Lokal Bensinstasjon© 150kr og la på noen plater til grill. Resultatet var en klump av plastikk i bunnen, hovedsaklig :) Grillen ble kastet etterpå, sammen med massen.

 

Tror ikke jeg gjør dette igjen, men det er litt småromantisk å ha sitt lille bål når natten nærmer seg :)

Endret av Boye
Lenke til kommentar

CDer og DVD'er kan da ikkje være vansklig og makulere.

 

Finn deg ei tønne og ein skvett med tennvekse / bensin og ei fyrstikke.

CD'er brenner som faen når dei tar fyr, så er ikkje så masse tennvekse som skal til. Det brenner godt!

 

Vil dog ikkje anbefalle deg og grille pølser over bålet.

 

Samme metode kan foresten brukes på disketter, been there done that.

Lenke til kommentar

Her var det mange useriøse og tullete svar.

 

Jeg anbefaler trådstarter å prøve det jeg sier med an avbiter. Ett hakk er nok. Har du tid; fire hakk.

 

Platene er ubrukelig etterpå. Der går fort og effektivt. Du trenger ikke å komme helt igjennom.

 

Fire klipp, og platen kollapser. Ett klipp, og den vil eksplodere i enhver cd-rom som forsøker å lese den..

Lenke til kommentar

Hvordan er makuleringsmaskina fra clas ohlson? Lager den bare noen hull i cd'n eller makuleres den slik som ark blir makulert?

 

Vi har makuleringsmaskin på jobben som moser cd'er skikkelig.. eneste dumme er at cd'ene havner sammen med resten av papiret som også blir makulert, og det da ødelegger noe for gjennvinning av papieret. Ikke at det er noe stort problem. Det er ikke så ofte vi må makulere cd'er uansett, så er bare å bytte pose egentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...