Gå til innhold

masseødeleggelse av CD'r


petterg

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke sett hvordan en CD ser ut etter å ha vært i en micro, men jeg vil anta at det er kun det laget som sørger for refleksjon av laserstrålen som blir ødelagt. Ved å legge på et nytt refleksjonslag så kan CD'en leses igjen. Når du lager en CD så er det selve plasten som blir "formet" og holder på dataene. En kan se dette hvis en tar en CD og skraper bort refleksjonslaget (oversiden av platen).

 

Tror nok at de andre metodene som er nevnt her er bedre alternativer. "Innholdsfortegnelsen"/TOC ligger helt innerst på platen (nærmest senter). Borrer en et hull i dette området skal det mye til for å få lest noe ut av den platen. Umulig for den vanlige mann i gata i alle fall. :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10l bøtte

semment

vann

båt

Å fylle norske fjorder med avfall på denne måten er vel ikke særlig snillt gjort.

 

Det er kanskje ikke så lurt heller dersom noen ser at du dumper søppel i sjøen og etterforsker deg for miljøkrimilalitet. (Det kunne jo vært noe riktig farlig i den klumpen) Så finner de bare en rekke CD'er som inneholder filer med opplysninger om eieren av platene og betongklumpen..

 

Uansett metode så håper jeg du ikke er noe miljøsvin. (neida, jeg er ikke fanatiker, bare litt idealist)

Lenke til kommentar

Knekke dem i mange biter er nok den aller enkleste måten. Tør påstå at ingen "normale" mennesker vil kunne lese dataen på cdene etter det. Del haugen du har fått av cdene i fire og kast dem på fire forskjellige steder, det burde være sikkert nok.

 

Ellers kan du slå dem i stykker med slegge, micro er også et forslag, vet dog ikke helt hvordan det er å lage mat i den etterpå, sikkert mye deilige lukter som vil henge igjen?

 

Edit: Er det ikke noen resirkuleringsfirmaer som tar i mot cder og annet rask?

Endret av viranth
Lenke til kommentar
Til de som foreslår å knekke platene: har dere prøvd selv? Kan bøye dem 180 grader og stå på dem, og de er like rette og hele når man går av. Knekke gjør de hvertfall ikke.

Starta med saks - syns det tok for lang tid.

 

Kompostkvern kan bli bra.... prøver

Man må holde på kanten når man skal knekke dem, er veldig sprøtt materiale de er laget av. Saks tar enda lengre tid =)

Lenke til kommentar

Slenger meg på, i kategorien for to fluer i ett smekk:

 

Hvis du har en dag hvor du føler deg litt amper, eller går rundt med litt innestengt sinne, anbefaler jeg slegge. Bare husk å gå utendørs først. Vernebriller kan muligens være en ide.

 

P.S. Dette er også en morsom og veldig effektiv måte å hogge opptenningsved på.

Lenke til kommentar

å borre hull er ikke en ideel løsning, det kan fortsatt være mulig å lese ut spor fra cd'en.

 

Å ta knekken på det reflektive laget med mikroen er heller ikke totaldestruksjon, som nevnt tidligere.

 

Brenner du cd'en vil du bli gærn for du er ferdig, men dataene er borte.

 

ting som virker enkelt er eventuell snøfreser eller gressklipper, hvis det er interessant.

 

annen ting er at cd'er sprekker når du gir dem for høy rotasjon. Før hadde jeg en elektromotor med cd feste som gav cd'en så mye fart at den sprakk.

Slike forsøk bør gjøres innenfor kontrolerte områder, siden splinter og dritt flyger veggimellom.

 

men for å gjøre det enkelt:

kast platene i en metall holdig skuff(stekeskuff) du ikke er glad i. inn i stekovnen på ca 250 grader i ca 10 min, og du har da en fin "miks" av cd-plater.

OBS. Cd'ene er ferdig når de ser ut til å begynne å ryke.... stopp før denne prosessen får tre skikkeli i kraft. denne røyken er ikke særli bra.

 

håper du kan dokumenter utprøvde metoder, og gi tilbakemelding om resultatet... kanskje hw.no vil gi ut en artikel om datadestruksjon? :p

Lenke til kommentar
Til de som foreslår å knekke platene: har dere prøvd selv? Kan bøye dem 180 grader og stå på dem, og de er like rette og hele når man går av. Knekke gjør de hvertfall ikke.

Starta med saks - syns det tok for lang tid.

 

Kompostkvern kan bli bra.... prøver

Jeg har prøvd å knekke en CD, og det gikk... dårlig.

 

CD'en ble absolutt ødelagt, men det ble en del opprydding etterpå :p

Når CD'en knakk, så spruta det jo såklart cd-biter over hele rommet.

Lenke til kommentar

om du har problemer med å knekke dem (det er ikke så vanskeig egentlig) så fungerer jo en sirkelsag eller lignende meget bra. Da kan du også ta 5-8 stk. i samme slengen, så tar det mye mindre tid å destruere om det er mange hundre CD'er det er snakk om.

 

Som Zigg nevner, så er det lurt å gjøre dette ute, og gjerne med vernebriller for sikkerhets skyld. Det flyger plast-splinter veggimellom når de brekker.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...