Gå til innhold

Hvordan låse opp pipelines 6800 serien guide


Anbefalte innlegg

klart å klatre fra 6,5k poeng i 3Dmark til 11400! 16pipelines 403MHz core og 778MHz memory.

 

Men etter et par uker ble skjermen svart, helt svart. Avinstallerte riva tuner og problemet forsvant, lurer nå på hvorfor det funket helt fint til å begynne med for deretter å ikke fungere i det hele tatt :hmm:

5153404[/snapback]

Prøvd å låse opp de resterende pipelines igjen? Kanskje de rett og slett har tatt kvelden? :hmm:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

I går bestilte jeg et Asus 6800XT kort fra shg.no. det skulle komme inn på lager i går. men i dag står det opplyst "ikke på lager, og ikke bestilt. forventet leveringstid: 3-5 dager"... :(

Håper de får sendt det snart så jeg får testet hva det er gådt for.

 

Er det noen som har noen som helst erfaringer med dette kortet forresten?

 

Skal bli morsomt å se hva kortet klarer, bare de får sendt det snart. Gidder ikke å vente i all evighet. Så får de ikke sendt det svart kan det nok hende jeg kjøper et annet kort fra en annen butikk men... :p

Lenke til kommentar
I går bestilte jeg et Asus 6800XT kort fra shg.no. det skulle komme inn på lager i går. men i dag står det opplyst "ikke på lager, og ikke bestilt. forventet leveringstid: 3-5 dager"... :(

Håper de får sendt det snart så jeg får testet hva det er gådt for.

 

Er det noen som har noen som helst erfaringer med dette kortet forresten?

 

Skal bli morsomt å se hva kortet klarer, bare de får sendt det snart. Gidder ikke å vente i all evighet. Så får de ikke sendt det svart kan det nok hende jeg kjøper et annet kort fra en annen butikk men... :p

5288475[/snapback]

 

Jeg fikk dette kortet som er erstatnings kort for et Gainward 6800LE. XT kortet fungerer fint med 12 pipes.

Lenke til kommentar

Takker.

Nå ble det vist tross alt til at jeg avbestilte XT kortet i går og heller gikk for et MSI GT kort til 2150,- på komplett (demo) da XT kortet ikke kom før til januar.

Så det eneste som kan gjøres da er vel å klokke det.

 

Men da har jeg et annet spørsmål, jeg skal bruke egen PSU til å drive kortet da den jeg har er på kanten til å henge seg i ledningene ut av vinduet... :p

Hvor mye strøm trekker skjernkortet om jeg klokker det til ultra hastighet? PSUen jeg tenkte å bruke om den var sterk nok klarer å levere 6A +12V (72W) og 15A +5V (75W). Altså ikke mye, men er det nok til å Kun drive kortet? Grunnen til at jeg spør er fordi det kortet jeg har bestilt leste jeg at en på forumet hadde tatt kvelden på pga for lite strøm. Noe jeg helst vil unngå...

 

PSUen jeg har nå er en 410W av god kvalitet. Husker ikke hvor mye den klarer å levere til de forskjellige, men.

I tillegg har jeg:

MSI KT4 ultra HK

1024MB PC 3200

Athlon XP 2500+ @ 3000+

10x 3.5" harddisker

4 kabinett/hd-vifter

Hører den jobber livet av seg de få gangene jeg starter opp maskinen, men klarer seg fint så snart alle diskene får startet opp.

Så anntar ikke denne er i stand til å takle mye mer?

 

Edit: kortet har 2ns (så vidt jeg kunne forstå fra en japansk side) 256MB GDDR3 RAM, hva er standard klokkefrens for dette minnet? Vet at det kjøres på 1GHz, men er selve minnet egentlig ment å klare mer?

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg nettopp bestilt Gainward GeForce 6800LE 128MB DDR AGP sammen med Zalman VGA-Kjøler VF700-Cu. Jeg trodde det var flere som klarte å åpne alle pipene, men jeg ber til gud om at mitt vil det :p . Hvis det funker har jeg gjort det beste kjøpet i historien ja :) (for meg i hvert fall). Hvis ikke så bør jeg vel kunne overklokke kortet en del med den kjøleren??

Lenke til kommentar
Hvor finner dere LE kort? Prisguiden viser ingen butikker.

5365303[/snapback]

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305088&cks=PRL

 

Jeg tok det nest siste. Tar du det siste? :p

 

EDIT: Gleder meg noe helt forferdelig nå! Skal bli godt å bytte ut radeon 9600 256mb. Er dog fortsatt litt i tvil om 6800le eller 6600gt er best...

 

EDIT2: Jeg bare lurer på, kan jeg skade grafikkortet på noen som helst måte ved å åpne ekstra pipelines??

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Hvor finner dere LE kort? Prisguiden viser ingen butikker.

5365303[/snapback]

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305088&cks=PRL

 

Jeg tok det nest siste. Tar du det siste? :p

 

EDIT: Gleder meg noe helt forferdelig nå! Skal bli godt å bytte ut radeon 9600 256mb. Er dog fortsatt litt i tvil om 6800le eller 6600gt er best...

 

EDIT2: Jeg bare lurer på, kan jeg skade grafikkortet på noen som helst måte ved å åpne ekstra pipelines??

5365364[/snapback]

 

Tror ikke du kan skade det nei. Jeg har personlig hatt 2 stk. Gainward 6800LE kort fra Komplett. Det første jeg hadde greide jeg 16 pipelines og 5 vertex units på og det andre fikk jeg ingen pipelines åpnet på. Men alle vertex units. En jeg jobber sammen med kjøpte også et likedant kort fra komplett. Og han fikk åpnet alt.

 

Jeg bestilte også i senere tid et demobrukt MSI 6800 kort. Dette kortet har 12 pipelines og 5 vertex units originalt mot LE sine 8/4. Jeg fikk ikke låst opp de siste 4 pipelines. Fikk bare masse grafikkfeil. Men den siste vertex uniten funka bra.

 

Man må ha endel flaks for å få alle pipelines og vertex units på et 6800LE kort. Men for å si det slik så er det utrolig hvor mye man kan klokke disse kortene om man setter på bedre kjøler og øker spenningen til GPU ved hjelp av nibitor. F.eks det Gainward kortet jeg ikke fikk låst opp noen pipelines på det fikk jeg vel klokket helt opp til 440MHz GPU og over 900MHz på minnet. Dette gjorde at Doom 3 ble meget spillbart på 1280x1024, High Quality og 2x antialiasing. Orginalt var det ikke mulighet å spille på dette detaljnivået. Tror jeg økte fps'en med over 15 bilder i sekundet bare med overklokkingen. Så slaget er ikke tapt selv om det er feil på resterende pipelines. Fikk forøvrig rundt 4000 3DMark 05 slik det var klokket og med 6 vertex units. Får man åpnet alt og klokket det skikkelig så kan man regne med over 5000 3DMarks.

 

Jeg vil si at om man får åpnet opp til 12 pipelines og klokket det litt så har man et meget bra grafikkort. Da kan man spille Doom3 på samme detaljnivå som nevnt ovenfor og i tillegg ha 4x antialiasing. Han som kjøpte det svinbillige A-Open 6800LE kortet på PS-Data og fikk åpnet alt var en svært heldig fyr :) Betale så lite og få ytelse like bra som kort i 2000,- Kroner + klassen. Det er saker det :)

Lenke til kommentar
Han som kjøpte det svinbillige A-Open 6800LE kortet på PS-Data og fikk åpnet alt var en svært heldig fyr :) Betale så lite og få ytelse like bra som kort i 2000,- Kroner + klassen. Det er saker det :)

5365718[/snapback]

Joda, var heldig med moddinga(og prisen), men det klokker ikke i det hele tatt! :ermm:

Men selv helt uklokka, yter det bedre enn det overklokka Leadtek 6600GT jeg hadde før...

Skal som sagt prøve med en Zalman VF700-ALCU seinere, og håper det hjelper litt! :thumbup:

Lenke til kommentar
Han som kjøpte det svinbillige A-Open 6800LE kortet på PS-Data og fikk åpnet alt var en svært heldig fyr :) Betale så lite og få ytelse like bra som kort i 2000,- Kroner + klassen. Det er saker det :)

5365718[/snapback]

Joda, var heldig med moddinga(og prisen), men det klokker ikke i det hele tatt! :ermm:

Men selv helt uklokka, yter det bedre enn det overklokka Leadtek 6600GT jeg hadde før...

Skal som sagt prøve med en Zalman VF700-ALCU seinere, og håper det hjelper litt! :thumbup:

5366693[/snapback]

 

Du må bruke RivaTuner og deaktivere testen. Da kan du klokke. Om du ikke mener at du får artifacts med en gang du klokker?

 

Klokking fra f.eks 300/700 Core/Mem til f.eks 430/900 gir nesten like mye ytelse i seg selv som åpning av pipelines fra 8/4 til 16/6. Som jeg forklarte tidligere så hadde jeg et Gainward som bare kunne åpnes til 8/6 men fikk klokket det opp til 4000 3DMark05 og rundt 9500 3DMark03.

 

Edit: Jeg frykter at noen av disse demo-brukte Gainward 6800LE kortene som Komplett.no selger kan være kort som er sendt tilbake ved hjelp av angreretten (Det står der inne at demobrukte ting kan være det). Dette fordi det er mange folk gjennom tiden som har drevet å bestilt kort og sendt de tilbake når de ikke fikk åpnet pipelines. Noen bestilte flere og plukket ut de beste og sendte de dårlige tilbake igjen. Ser forresten at de har 2stk. på lager nå. I går hadde de bare 1.

 

Men når man bare betaler 971,- Kroner så er det et bra kjøp uansett. Sleng med en NV Silencer 5, Bruk Nibitor til å øke GPU Volten fra 1.1 til 1.4 eller 1.5 Volt og klokk det maks. Og som sagt, får man ikke åpnet flere pipelines men overklokket det til over 400MHz på GPU og rundt 900MHz på minnet (Har gått på alle 6800 kort jeg har prøvd) så har man ytelse som langt overgår et 6600GT. Og spes. på høye oppløsninger og AntiAliasing. Siden 6800 serien har 256bit minnebuss.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Du må bruke RivaTuner og deaktivere testen. Da kan du klokke. Om du ikke mener at du får artifacts med en gang du klokker?

 

Klokking fra f.eks 300/700 Core/Mem til f.eks 430/900 gir nesten like mye ytelse i seg selv som åpning av pipelines fra 8/4 til 16/6. Som jeg forklarte tidligere så hadde jeg et Gainward som bare kunne åpnes til 8/6 men fikk klokket det opp til 4000 3DMark05 og rundt 9500 3DMark03.

 

Edit: Jeg frykter at noen av disse demo-brukte Gainward 6800LE kortene som Komplett.no selger kan være kort som er sendt tilbake ved hjelp av angreretten (Det står der inne at demobrukte ting kan være det). Dette fordi det er mange folk gjennom tiden som har drevet å bestilt kort og sendt de tilbake når de ikke fikk åpnet pipelines. Noen bestilte flere og plukket ut de beste og sendte de dårlige tilbake igjen. Ser forresten at de har 2stk. på lager nå. I går hadde de bare 1.

 

Men når man bare betaler 971,- Kroner så er det et bra kjøp uansett. Sleng med en NV Silencer 5, Bruk Nibitor til å øke GPU Volten fra 1.1 til 1.4 eller 1.5 Volt og klokk det maks. Og som sagt, får man ikke åpnet flere pipelines men overklokket det til over 400MHz på GPU og rundt 900MHz på minnet (Har gått på alle 6800 kort jeg har prøvd) så har man ytelse som langt overgår et 6600GT. Og spes. på høye oppløsninger og AntiAliasing. Siden 6800 serien har 256bit minnebuss.

5368331[/snapback]

Spiller ingen rolle om jeg bruker Coolbits eller Rivatuner, med en gang jeg kjører en 3dMark-test, kræsjer maskina(går i svart, og låser seg), men skal goope den om, sette på en Zalman-kjøler, og ramsinks, så får jeg se om det hjelper... :hmm:

Hva er Nibitor? Har aldri hørt om det... :blush:

 

EDIT: Fant det ut, NVIDIA BIOS Editor(Nibitor), får se om jeg tør å gjøre noe der seinere... :ermm:

Endret av X-Fiesta
Lenke til kommentar

Ja nå ser det ut til at Komplett er tom for demobrukte Gainward 6800LE. Men nå har de 1stk. MSI 6800NX AGP på lager til under 1500,- Kroner. Samme som jeg kjøpte demobrukt fra komplett for noen mnd. siden. Dette er et rimelig bra kjøp. Og da har man standard 12/5 pipes/vertex units. Kanskje verdt 500,- ekstra.

 

Dette kortet har også svært bra kjøling som attpåtil er stillegående. Den er faktisk fullt på høyde med NV Silencer5 vil jeg si. Så da sparer man ekstrautgifter på ny kjøling også. Og da blir prisforskjellen ca. 250,- Kroner mot Gainward 6800LE. + At man er garantert 12/5.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Hvor finner dere LE kort? Prisguiden viser ingen butikker.

5365303[/snapback]

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305088&cks=PRL

 

Jeg tok det nest siste. Tar du det siste? :p

 

EDIT: Gleder meg noe helt forferdelig nå! Skal bli godt å bytte ut radeon 9600 256mb. Er dog fortsatt litt i tvil om 6800le eller 6600gt er best...

 

EDIT2: Jeg bare lurer på, kan jeg skade grafikkortet på noen som helst måte ved å åpne ekstra pipelines??

5365364[/snapback]

 

Legg inn resultatene dine her straks du har fått testet kortet. Er veldig spent på å høre :)

Lenke til kommentar

Zalman CF700CU er å anbefale på det sterkeste. :w00t:

 

Fikk kjørt kortene mine ifra 9300-10721 poeng i 3dmark 05 (2x6800GT SLI).

Kjøleren er helt stille til og med på 12V, den kjøler faktisk ned kortet under det anre (er det øverste kortet i SLI oppsettet). Den kjølte 20-30 grader på full kjør og 10-15 idle. Og kjøler det andre kortet under ca 7-8 idle (er ikke sikker på max) :thumbup:

Lenke til kommentar

Hmm... Ser ut til at Komplett har fått inn mange flere Gainward 6800LE kort nå. Og ikke nok med det, de har også fått inn en Gainward 6800 (Vanlig) AGP og et Gainward 6800 Ultra AGP. Prisene på de to sistnevnte synes jeg var litt stive...

 

Jeg selv har snappet opp et XFX 6800GT Dual DVI AGP til 1995,- :)

 

Greide ikke å dy meg. Har jo et Gainward 6800GT på den AGP baserte maskinen min fra før. Men dette klokker elendig på GPU. Tipper dette XFX kortet klokker mye bedre. Og ikke minst så er det bra å ha et skikkelig AGP grafikkort i reserve. I tilfelle dette skulle ryke. Så slipper man å bytte ut hovedkortet og gå over til PCI-Express.

Lenke til kommentar

Hmm om et år eller to så koster sikkert ikke et pci-e skejrmkort mer en rundt 400kr + et nytt 6800GT(eller kort med lik ytelse) sikkert rundt 700-800kr. Dermed ville det blitt billigere å oppgradere hovedkort og skjermkort, hvis skjermkortet ryker om en liten stund, enn å ha et kort i reserve. + at du vet jo ikke om kortet klokker bedre. :roll:

Lenke til kommentar
Hmm om et år eller to så koster sikkert ikke et pci-e skejrmkort mer en rundt 400kr + et nytt 6800GT(eller kort med lik ytelse) sikkert rundt 700-800kr. Dermed ville det blitt billigere å oppgradere hovedkort og skjermkort, hvis skjermkortet ryker om en liten stund, enn å ha et kort i reserve. + at du vet jo ikke om kortet klokker bedre. :roll:

5386872[/snapback]

 

Avbestilte det noen timer etter jeg hadde bestilt det :p Tok til vett :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...