Gå til innhold

FTP server i studentby


Gee

Anbefalte innlegg

:hmm: Sitter i en studentby i oslo med en forholdsvis hissig linje. Tenkte å sette opp en ftp-server. Det har jeg da allerede gjort ved hjelp av GuildFTP. Problemet er at Firewallen mellom det lokale nettverket og ut i verden blokkerer. Jeg har kjørt port detective, og funnet ut at port:21 og port:80 er blokkerte. Hvordan skal jeg få til dette? Har hørt at Proxy kan være løsningen, men dette har jeg 0 peiling på. noen som kan gi meg noen gode tips rundt dette?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:hmm: Sitter i en studentby i oslo med en forholdsvis hissig linje. Tenkte å sette opp en ftp-server. Det har jeg da allerede gjort ved hjelp av GuildFTP. Problemet er at Firewallen mellom det lokale nettverket og ut i verden blokkerer. Jeg har kjørt port detective, og funnet ut at port:21 og port:80 er blokkerte. Hvordan skal jeg få til dette? Har hørt at Proxy kan være løsningen, men dette har jeg 0 peiling på. noen som kan gi meg noen gode tips rundt dette?

Sannsynligvis er mer enn bare de 2 portene blokkerte (ellers vil firewallen egentlig være ganske meningsløs) men vit at du kan godt bytte porter på FTP-server'n din.

 

Nå pleier studentbyer å ha regler som forbyr slik linjebruk, så jeg vil anbefale deg å sjekke dette... du kan risikere alt fra å miste tilgang til linjen til å få en skikkelig refs ;)

Lenke til kommentar

SiO hadde for et par år siden en god del åpne porter som kunne bli brukt til FTP, men så vidt meg bekjent har de nå stengt alle kjente innganger sperret, og det var mange som forsøkte - så det er neppe noen igjen. Mulig de har sperret for alle inngående requests, de har i alle fall sperret all UDP-trafikk.

 

Proxy er naturlig nok en mulighet, men du skal vel ikke se bort i fra at de har sperret mulighetene for dette også. SiO kjører et rimlig ustandard nett med mye sperrer.

Lenke til kommentar

Det er forøvrig "livsfarlig" å sette opp en filserver på en offentlig PC (som faktisk en studenthybelpc er). Du risikerer å bli kicka ut av skolen for å dele ulovlig materiale, og det sitter mange admins som nok kan dobbelt så mye om nettverk som du (det er ALLTID noen som er bedre, universitetet har ikke en surrete gammal IT-lærer som nettadmin). Tror du skal ha ekstremt god begrunnelse til å få åpna porter for å gjøre noe sånt.. sperrene er der for en grunn, nemlig at skolens navn ikke skal kunne dras ned i gjørma i en evt. piratkopieringssak. Det er lett å se hvilken maskin/hvor det blir sendt ut/inn enorme mengder data på også.

 

En kompis av meg og noen andre i hans klasse satte opp en svær FTP-server på datalinja på ingeniørhøyskolen. Admins stussa på at nettaktiviteten var skyhøy på ettermiddagen/nettene, og undersøkte saken. 2 ble sparka ut tvert (de som hadde satt opp servern, sto med "handle" i logon, pluss at den klassen (2. året) ikke fikk adminstrere nettverket på 3.året, som var vanlig praksis for 3.året på dataing. å gjøre. Straffen var hard, bare for å skaffe seg gratis spill.

 

Disse gutta reklamerte i stor stil på IRC om FTP'n sin også..ikke så lurt det heller.

Det er egentlig bare tåpelig å risikere framtidig arbeidskarriere bare for å grabbe til seg noen gratis programmer og spill mens du går på skolen.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Det er forøvrig "livsfarlig" å sette opp en filserver på en offentlig PC (som faktisk en studenthybelpc er).

 

Du risikerer å bli kicka ut av skolen for å dele ulovlig materiale, og det sitter mange admins som nok kan dobbelt så mye om nettverk som du (det er ALLTID noen som er bedre, universitetet har ikke en surrete gammal IT-lærer som nettadmin).

 

Det er egentlig bare tåpelig å risikere framtidig arbeidskarriere bare for å grabbe til seg noen gratis programmer og spill mens du går på skolen.

Jeg er så enig!

Universiteter setter ikke opp administratorer som er dårligere en studentene! Det er noe av det som er grunnen. Administratoren = gud (i et nettverk).

 

Det å ikke skjønner når man krysser en viss grense har noe med modenhet og gjøre. så de som gjikk i klassen din var vel ikke så modene at det gjorde noe.

 

Og det er bra at folk slår såpass hardt ned på piratmateriell deling via skoler..

I disse tider er plate og film bransjen ganske hardt ute "på tokt" etter piratmateriell..

Lenke til kommentar
uio har allerede begynnt å sende ut advarsler til folk som deler filmer osv etter at de fikk mail fra filmselskapene i USA. Les Universitas, det stod der for ett pa uker siden

Vel, da er det på høy tid de får inn peerguardian eller likende sentralt på universitetene :p

 

Men hvorfor i huleste skal et universitet/høyskole ha noe mer ansvar enn en hvilken som helst ISP? Absurd etter min mening.

 

Å bli kicket ut av studiet? Tull og tøys, man kan få en advarsel og ved gjentatte overtramp miste internettforbindelsen.

 

Amerikansk underholdningsbransje bør forøvrig ikke tas seriøst, og mye "fildeling" på universitetsnivå har vært av det mer private/lukkede slaget, noe som er fullt lovlig i Norge (dele med venner). Slike brev bør ende opp i papirinnsamling, sånn sett kan det komme noe godt ut av dem likevel (sparer en liten bit av norske skoger) :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Hadde RIAA etc skrevet ut en bot til meg hadde jeg brukt den som dasspapir i deres påsyn kun for å plage dem...

Det er ikke RIAA som komme etter deg i norge....

 

Husker ikke detaljene, men var jo litt bråk i trondheim(mener det var i trondheim..) ang. fildeling for de som husker det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...