Herr Brun Skrevet 4. august 2005 Skrevet 4. august 2005 Er det noen som kan hjelpe meg med et enkelt stykke? Skal faktorisere stykket -3x^2 +4, enten ved hjelp av fellesfaktor eller kvadratsetninger. Finner ingen fellesfaktor, og det er vanskelig å finne kvadratroten av -3x^2. Send gjerne pm med hjelp, ellerlegg meg til på msn. Herr Brun
bfisk Skrevet 4. august 2005 Skrevet 4. august 2005 -3 * (x^2+(3/4)) går jo, men det er vel litt for opplagt
Zlatzman Skrevet 4. august 2005 Skrevet 4. august 2005 -3 * (x^2+(3/4)) går jo, men det er vel litt for opplagt Blir ikke det der litt feil? -3 * (x^2-(4/3)) virker mer rett synes jeg. (kan hende jeg tar feil, hjernen er ikke i mattemodus sånn i sommerferien)
bfisk Skrevet 4. august 2005 Skrevet 4. august 2005 Ah, motherf..., såklart. Slip of the pen, that was. Uansett, JBlack har vel det fyren ville ha
JeffK Skrevet 4. august 2005 Skrevet 4. august 2005 1. Begynn med bfisk-ZLatzman faktoriseringen, så det står 1 foran x^2. 2. Løs ligningen x^2-(4/3)=0. Du får to løsninger x=a og x=b. 3. Bruk de to løsningene fra 2 på denne måten (x-a)(x-b). (x-a)(x-b) har samme nullpunkter, og er lik x^2-(4/3).(i følge algebraens grunnteorem eller whatever) 4. -3(x-a)(x-b)=-3x^2+4 a=2/3*3^(1/2) og b=-2/3*3^(1/2) Du kan sjekke 4. ved å gange ut.
rvenes Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Burde ikkje denne ligge under skole kanskje? berre eit forslag
Feynman Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Er matte noe man kun driver med på skolen mener du?
gspr Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 (endret) Edit: Nevermind... Endret 10. august 2005 av gspr
HolgerL Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Vel, jeg vil si at denne tråden handler både om matte i vitenskaplig perspektiv og i skolesammenheng.
endrebjo Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Burde ikkje denne ligge under skole kanskje? berre eit forslag Matematikk er så uendelig mye mer enn gørrkjedelig skolearbeid.
GeO Skrevet 11. august 2005 Skrevet 11. august 2005 Matematikk er limet som holder universet sammen. ALDRI har det vært kjedelig.
Memphis88 Skrevet 11. august 2005 Skrevet 11. august 2005 Matematikk er limet som holder universet sammen. ALDRI har det vært kjedelig. Sannere ord har vel aldri vært sagt
JeffK Skrevet 12. august 2005 Skrevet 12. august 2005 (endret) Matematikk er limet som holder universet sammen. ALDRI har det vært kjedelig. Matematikk kan være kjedelig. Jeg er ganske interessert i matematikk nå, men husker hvor ekstremt kjedelig det var på barneskolen. Jeg likte matte de to første åra, eller noe, men etter det husker jeg med gru side opp og side ned med "multipliser disse to tallene", "legg sammen disse to tallene" o.s.v.. Det var omtrent som å stable ved. Det var ikke vanskelig, bare tidkrevende og kjedelig. Folk flest kjenner ikke til annet enn denne delen av matematikken, så det er ikke rart at mange hater matematikk. Jeg begynte å like matematikk litt først i 2MX og 3MX da vi begynte med kalkulus. Skikkelig interessant matematikk så jeg ikke før på høgskolen. Endret 12. august 2005 av JeffK
Feynman Skrevet 12. august 2005 Skrevet 12. august 2005 Matematikk kan være kjedelig. Jeg er ganske interessert i matematikk nå, men husker hvor ekstremt kjedelig det var på barneskolen. Jeg likte matte de to første åra, eller noe, men etter det husker jeg med gru side opp og side ned med "multipliser disse to tallene", "legg sammen disse to tallene" o.s.v.. Det var omtrent som å stable ved. Det var ikke vanskelig, bare tidkrevende og kjedelig. Det er heller ikke matematikk. Det er regning.
Snillingen Skrevet 12. august 2005 Skrevet 12. august 2005 Matematikk kan være kjedelig. Jeg er ganske interessert i matematikk nå, men husker hvor ekstremt kjedelig det var på barneskolen. Jeg likte matte de to første åra, eller noe, men etter det husker jeg med gru side opp og side ned med "multipliser disse to tallene", "legg sammen disse to tallene" o.s.v.. Det var omtrent som å stable ved. Det var ikke vanskelig, bare tidkrevende og kjedelig. Det er heller ikke matematikk. Det er regning. regning er vel også en del matematikken
Feynman Skrevet 12. august 2005 Skrevet 12. august 2005 regning er vel også en del matematikken Vil heller kalle det en numerisk anvendelse av matematikken.
Lungemannen Skrevet 12. august 2005 Skrevet 12. august 2005 Matematikk blir utrolig mye mer spennende og interessant når man kommer på videregående skole. Særlig når man begynner å kombinere det med fysikk.
gspr Skrevet 12. august 2005 Skrevet 12. august 2005 (endret) Bare vent til universitetet... Det sekundet hodet mitt begynte å sette i sammenheng ting fra matte 2 og fra elektromagnetisme, følte jeg at jeg gliste fra øre til øre. Er herlig å "oppdage" hvordan matten og fysikken henger så nydelig sammen. Endret 13. august 2005 av gspr
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå