Gå til innhold

Godt og søtt pris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det fungerer ikke i praksis, har ikke folk vett til å ha en sunn livsstil selv, så tviler jeg på man kan prakke det på folk. Vi kunne iallefall begynt med å la folk selv få betale konsekvensene av sine valg, jeg er kritisk til av staten skal dekke sykehusopphold folk får som en direkte konsekvens av røyking, total mangel på trim, usunt kosthold osv.

Vel, det vil heller ikke fungere i praksis. Er folk syke, tykke og arbeidsløse, har de nok ikke penger til å betale for sine egne sykehusopphold.

 

no. 4: sukker er alle ernæringseksperter enige om at bør inntas i moderate mengder. Grovt brød med mye fiber er også gode greier, det hører du fra både Grete Rhoede, Fedon Lindberg og andre forståsegpåere. Det samme gjelder frukt og grønt, samt rent kjøtt fra fisk, fugl og fe.

 

Å begynne med sukker tror jeg uansett hadde vært en god idé. Snop, brus, sjokolade og kaker er langt ifra en livsnødvendighet, og kan fint avgiftsbelegges deretter. Kanskje man kunne ha kommet tilbake til en tid hvor lørdags-godt faktisk eksisterte. :)

 

Hvem vil egentlig tape på det?

Lenke til kommentar

 

Å begynne med sukker tror jeg uansett hadde vært en god idé. Snop, brus, sjokolade og kaker er langt ifra en livsnødvendighet, og kan fint avgiftsbelegges deretter. Kanskje man kunne ha kommet tilbake til en tid hvor lørdags-godt faktisk eksisterte. :)

 

Hvem vil egentlig tape på det?

 

Industrien?

 

Apropos fedme:

På nærbutikken min ser jeg ofte to personer som er og handler. Det er mor og datter, og moren er det man kaller dritfeit, og datteren på ca 10 år haler sterkt innpå. Jeg blir så provosert når jeg ser hva de handler, det er bare usunt drit i handlevognen. Hvordan kan et så fett menneske stå å se på at datteren går samme veien? At mor er uføretrygdet hører til historien. Kan jeg ringe barnevernet?

 

Det som er kjipt med å innføre sukkeravgift er at formynderstaten blir enda verre. Jeg er et fritt tenkende menneske som ikke ønsker at staten skal legge seg opp i hva jeg vil stappe i kjeften.

 

Vel, det vil heller ikke fungere i praksis. Er folk syke, tykke og arbeidsløse, har de nok ikke penger til å betale for sine egne sykehusopphold.

 

Klart, men det har jo en prevantiv effekt.

Lenke til kommentar
PelsJakob: Du mener altså at anarki kommer til å sveipe over Norge hvis Staten gjør det lettere og billigere for folk å spise sunt?

Nei, jeg mener at dette er nok et skritt i retning mindre frihet, og dermed mindre ansvarlighet, og dermed mer kriminalitet, mer rusmisbruk, etc. Kort sagt: mer uansvarlighet.

 

Når dette skjer, må staten innføre enda flere reguleringer, og dermed er vi inne i en vond sirkel. Til slutt har vi et fascistisk samfunn der staten detaljregulerer hver minste lille detalj i folks liv.

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar

Sunn mat kunne gått vore billegare. Det er vanskelig og finne billig sunn mat fordi det er mykje billegare å produsere matvarer med mykje sukker som gir mettheitsfølelse men som ikkje eigentleg har noken særlig med næring.

 

Slik det er no blir vell også snop definert som mat (var det ikkje alt som kunne tyggast og/eller slikkast som var definisjonen på mat?)

 

Staten burde kunne være med og påvirke kva slags matvarer vi bruker mest, sidan det er for folkets og statens beste at folk held seg noken lunde friske og arbedisføre.

Lenke til kommentar
Du ville ha hatt like mye frihet som før, bortsett fra at det ville være mer fordelaktig å velge et sunnere kosthold, både for lommeboken og for kroppen din.

Frihet er fravær av tvang. Å tvinge forhandlere av usunne matvarer til å øke prisen, medfører mindre grad av frihet. Dessuten er dette kun et steg i retning offentlig detaljregulering av folks inntak av mat. Det er ikke effektivt å agere som barnehagetante dersom målet er å få folk til å ta ansvar for sin egen helse (eller for andre ting, for den saks skyld). Det vil virke mot sin hensikt, og føre til enda mer uansvarlighet. Dermed vil politikerne forsøke å ordne opp i disse problemene (som er skapt av reguleringene) med nye reguleringer. Slik kommer man inn i en vond sirkel, og til slutt har man et fascistisk samfunn der staten detaljregulerer hver minste lille detalj i folks liv.

Lenke til kommentar

Skal vi følge logikken din, vil det å senke prisen for sunne matvarer medføre mer frihet, og dermed går ligningen opp. :)

 

Selvfølgelig hadde det vært utrolig kjekt om gud og hvermann hadde innsett hvor utrolig mye sukker og "dårlig" mat de stapper i seg i løpet av dagen, og begynte å handle fornuftig. Men, jeg tror ikke det kommer til å skje.. ikke nå, og ikke om 10-20 år.

 

Jeg syns det er flott at folk som Gro Harlem Brundtland går inn for å fjerne f.eks. brus fra skolene. Det er synd å si det, men dagens ungdom er i stor grad noen vandrende fleskepølser, og mye av dette kan skyldes på enormt høyt sukkerinntak.

 

Jeg har selv jobbet et par år i barnehage, og det er utrolig hvor mye drit de får. Det er sukker-holdig saft, søte kjeks, barnegrøt med et tonn sukker, yoghurt med sukker, smakstilsatt melk med sukker (Litago).. det er bursdager et par ganger i måneden, og det feires behørig både med voksenbesøk (med kaker og brus og snop), i barnehagen (med kaker og brus og snop), og gjerne med barnebesøk for ungene i nabolaget (med, ja, du gjettet riktig, kaker og brus og snop). De får lørdags-godt, spiser hvitt brød med nugatti, og svært få foreldre tør å trampe med foten.

Lenke til kommentar
Skal vi følge logikken din, vil det å senke prisen for sunne matvarer medføre mer frihet, og dermed går ligningen opp. :)

Det avhenger av hvordan man senket prisen. Ved å fjerne momsen, ville det bli større grad av frihet, men dersom staten skulle subsidiere visse typer mat, ville disse pengene måtte bli tatt fra et sted, og det ville føre til mindre grad av frihet.

 

Selvfølgelig hadde det vært utrolig kjekt om gud og hvermann hadde innsett hvor utrolig mye sukker og "dårlig" mat de stapper i seg i løpet av dagen, og begynte å handle fornuftig. Men, jeg tror ikke det kommer til å skje.. ikke nå, og ikke om 10-20 år.

Det hjelper i alle fall ikke å legge til rette for enda større grad av uansvarlighet, ei heller kan det rettferdiggjøres moralsk.

 

Jeg syns det er flott at folk som Gro Harlem Brundtland går inn for å fjerne f.eks. brus fra skolene. Det er synd å si det, men dagens ungdom er i stor grad noen vandrende fleskepølser, og mye av dette kan skyldes på enormt høyt sukkerinntak.

Det er foreldrenes – ikke statens – ansvar å sørge for at barna spiser sunt.

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar
Kanskje man kunne ha kommet tilbake til en tid hvor lørdags-godt faktisk eksisterte. :)

 

Yeah! Lørdag i dag :D

 

Men fra spøk til revolver... Er helt enig om at vi spiser for mye sukker i dagens samfunn. Dette er bla. en av årsaken til hyperaktivitet blant barn i skolen (dvs de er urolige, ukonsentrert). Og etter et kraftig sukker-high blir de slappe og matte.

 

Så JA til lørdagsgodter på LØRDAGER :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...