Gå til innhold

Godt og søtt pris


Anbefalte innlegg

Hørte at staten har tenkt å øke avgift og moms til 25% på godt og søtt som brus, snop, kjeks, de med sukker.

Tenk deg saft som inneholder sukker, er den søtt da ? nei, er en slags saft! :realmad:

 

En brus som ikke inneholder sukker, er den søtt ? nei, en erstatningsvare for de diabetes. :yes:

 

Tror ikke det hjelper stort, er ikke så mange overvektige her i norge, og de er redde, hvorfor ikke sykehus ble privat, slik at folk forstår må ikke spise så mye godt, at å bli innlagt til sykehus koster penger.

 

 

Kom an, si hva dere mener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det forslaget var jo faktisk helt genialt. Selv kunne jeg godt ha sett for meg avgifter på sukker-holdige varer tilsvarende alkohol og tobakk.

 

Pengene kunne ha blitt brukt til å subsidiere sunne matvarer, som grønnsaker og frukt. Den smakstilsatte melken som nylig ble gitt ut, er et glimrende alternativ til sukkerbomber som f.eks. Litago og vanlig brus. Men, koster den 16kr for en liter, taper den selvfølgelig kampen mot 4x1,5L Cola til 29kr.

Lenke til kommentar
Det forslaget var jo faktisk helt genialt. Selv kunne jeg godt ha sett for meg avgifter på sukker-holdige varer tilsvarende alkohol og tobakk.

 

Pengene kunne ha blitt brukt til å subsidiere sunne matvarer, som grønnsaker og frukt. Den smakstilsatte melken som nylig ble gitt ut, er et glimrende alternativ til sukkerbomber som f.eks. Litago og vanlig brus. Men, koster den 16kr for en liter, taper den selvfølgelig kampen mot 4x1,5L Cola til 29kr.

Problemet er at det strides om hva som er sunt. Etter mitt syn burde også Corn Flakes, havregrøt og loff rammes av momsøkningen på samme måte som sjokolade. På den måten får vi kanskje bukt med de usunne frokostvanene til svært mange nordmenn (corn flakes til frokost :thumbdown: )

Lenke til kommentar

Jeg har ventet på at Høybråten og resten av sosialistene i regjeringen skulle finne på noe slikt som dette. Det er vel ikke lenge før staten utkommanderer byråkrater til de tusen hjem for å forsikre seg om at folk inntar det antall vitaminer og proteiner som er påkrevd i henhold til den offentlig vedtatte diett. Sjokolade og annen usunn mat er selvsagt djevelens verk, og må forbys på lik linje med mord, grov vold og ran. Når kan vi vente oss den første livstidsdommen for smugling av usunn mat?

 

Jeg spår at det kun er snakk om få år før Norge er et fascistisk land (om det ikke allerede er det).

Lenke til kommentar
Hvor fant du det cola 4x15 til 29 kroner ?

Men det er jo folk sitt ansvar over hva de velger.

Jeg vil ikke ha økte avgifter, de har nok avgifter fra før.

Cola-eksempelet var nettopp det, et eksempel. Sånne tilbud dukker opp titt og ofte, med brus til 4-5kr literen.

 

Hva det gjelder ansvar, så er jeg litt delt her. Alle ernæringseksperter er enig om én ting, sukker er ikke bra i store mengder. På en måte hadde jeg ikke hatt noe imot at sukkerholdige varer (brus, syltetøy, saft, kaker, snop, etc.) fikk økt moms, og sukker-reduserte varer fikk momsfritak. Jeg kunne også sett for meg at de sukkerholdige varene ikke kunne være på tilbud, men holdt et konstant prisnivå (som tobakk).

 

På den andre siden, selvfølgelig burde folk være ansvarlige for det de selv spiser. Problemet er bare at hvis de spiser for mye søtt/usunt, vil de etter hvert bli en byrde for samfunnet (generelle helseproblemer, hjerteproblemer, dårlig rygg/ledd, dårlig kondis, diabetes).

Lenke til kommentar

Mener du at butikkene kan tjene mer på usunne varer? Moms og avgift går ikke til butikken, så de vil ikke tjene verken mer eller mindre.

 

La oss si at en sukkerfri sjokolade koster 3kr å ta inn for butikken. Et par kroner i provisjon, så er vi oppe i 5kr. Istedenfor at butikken så legger til 24% moms (1,20kr) på prisen, blir denne værende på 5kr. En "sukkerfull" sjokolade koster det samme, men får 24% moms i tillegg, samt en luksus-avgift på 5-10kr. Disse ekstra kronene går til Staten, som så forvalter dem fornuftig til alles beste. :)

Lenke til kommentar
På den andre siden, selvfølgelig burde folk være ansvarlige for det de selv spiser. Problemet er bare at hvis de spiser for mye søtt/usunt, vil de etter hvert bli en byrde for samfunnet (generelle helseproblemer, hjerteproblemer, dårlig rygg/ledd, dårlig kondis, diabetes).

Det fungerer ikke i praksis, har ikke folk vett til å ha en sunn livsstil selv, så tviler jeg på man kan prakke det på folk. Vi kunne iallefall begynt med å la folk selv få betale konsekvensene av sine valg, jeg er kritisk til av staten skal dekke sykehusopphold folk får som en direkte konsekvens av røyking, total mangel på trim, usunt kosthold osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...