Gå til innhold

30 prosent økning for AMD


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvor mye AMD får i EU støtte for å ha fabrikken sin i gamle øst-Tyskland ? Tipper at uten de pengene (100-vis av millioner?) så hadde det ikke vært mye futt i AMD.

Subsidier er dessverre uheldig, men mer en regel enn noe unntak. Dvs. at også Intel mottar samme støtten der de har fabrikker i dag, så AMD har neppe særlig bedre betingelser enn sine konkurrenter. Tyskland og EU har bestemt at halvlederindustrien er noe de ønsker å satse på i fremtiden og derfor har de lagt forholdene til rette for aktører som Infineon, Siemens og AMD. Irland og EU har gitt omtrent samme betingelser til Intel for sin fabrikk i Kildare.

Forstår det slik at støtten er forskjellig etter hvor du legger fabrikken , dermed vil det ved nyetablering kunne spares store summer ved å velge riktig sted , dette har ingenting med amd/Intel å gjøre , men det er jo soleklart at hadde de valgt en annen plass for fabrikken der tilsuddene ikke var like gunsstige eller ikke fantes , så hadde dette hatt innvirkning på fortjenesten , at noen kan kalle det tullprat fatter jeg ikke .

For årets tredje kvartal rapporterte AMD tidligere denne uken at salget av prosessorer har økt med 30 prosent.

 

Hvordan har AMD's fabrikk i Tyskland og subsidieringen av denne ført til at AMD selger 30% mere cpu'er? Det er mao tullprat å i det hele tatt blande inn event. subsidierng o.l. i denne sammenhengen.

Vel om de ikke fikk denne støtten , så kunne det feks føre til at cpuèn måtte sleges til en noe høyere pris , som da igjen ville føre til et lavere salg .

Det er ett eksempel på hvordan støtte kan innvirke på salgstall ;)

Så du driver mao bare å kverulerer? :roll: Har du f.eks tenkt på at det kan være motsatt? At AMD kanskje har puttet så mye penger i fabrikken at de selger CPU'er dyrere for å betale for den?

 

Det blir bare spekulasjoner og antakelser, mao tullprat

Støtten har ikke noe med økningen av salget å gjøre, men overskuddet. Det er en viktig del av regnskapet, noen skarve millioner i pluss, når firmaet er subsidiert med hundrevis av millioner. Jeg har selv kjøpt AMD cpuer de siste 5 gangene, og har tenkt til å fortsette med det. Men AMD kan ikke være avhengig av "u-hjelp" hver gang de skal bygge en ny fabrikk. Har inntrykk av at hele Sachsen regionen får kunstig åndedrett. Hvor skal de flytte neste gang, når 65nm fabrikken har gjort sitt ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om støtten har noe med salget å gjøre , avhenger av hva prisen ville bli uten den støtten , det er det som er poenget , dette gjelder for alle virksomheter .

Kan støtten bidra til lavere pris på et produkt så kan det være avgjørende om kunden kjøper det eller ei .

Og som sagt dette gjelder for ALLE og ikke heng amd spesielt opp i dette , her får bedrifter støtte til fabrikker om de velger å legge dem til dette området , hvorfor velger de da å legge dem dit ? jo fordi det blir billigere å bygge der, og dermed bruker de mindre kapital , denne kapitalen kan de da velge å bruke til produktutvikling , reklame for produktet , redusert pris på produktet eller sette dem på "bok" ja det er uendelige muligheter .

At noen blindt ser på dette som negativt bare fordi amd er nevnt , forstår jeg rett og slett ikke . Jeg er ikke istand til å se at det er negativt så lenge alle innenfor samme område får samme tilbud , det som hadde blitt feil var om feks bare Intel fikk dette og ikke amd , eller bare Ford og ikke BMW.

Lenke til kommentar
Om støtten har noe med salget å gjøre , avhenger av hva prisen ville bli uten den støtten , det er det som er poenget , dette gjelder for alle virksomheter .

Kan støtten bidra til lavere pris på et produkt så kan det være avgjørende om kunden kjøper det eller ei....

Hvilket punkt jeg er uenige på snekkeren

Du mener at hvis AMD ikke hadde fått 5mrd i subsidier hadde dette gjort at de ikke hadde klart å øke markedsandelen sin med 30% slik de har gjort

 

Jeg går utifra at vi er enige på følgende punkter

 

AMD setter prisen slik at overskuddet blir så høyt som mulig (ikke i prosent, men absolutte tall)

 

Intel har stor nok produksjonskapasitet til å dekke hele x86 cpu markedet hvis amd skulle brenne i helvete e.l.

 

AMD selger hver eneste x86 cpu de klarer å produsere.

 

Fabrikken er pr idag ikke ferdig og produserer ikke en eneste prosessor.

 

La oss nå si at AMD ikke fikk subsidiene på 5mrd, hva måtte de ha gjort da:

 

a) få økte inntekter.

 

b) bygge en mindre fabrikk og få dårligere produksjonskapasitet og mindre framtidige inntekter.

 

c) tatt opp større lån og får større utgifter

 

Dette kan ikke føre til at amd ikke hadde økt markedsandelen sin med 30% pr idag fordi ..

La oss drøfte a)... Du mener altså at hvis amd skulle tjent mer penger så hadde de økt prosessorprisene sine og tjent mer penger? Og solgt færre prosessorer? Dvs ikke økt markedsandelen sin med 30%? Enig at dette høres absurd ut?

 

Og b) Hvordan kan en uferdig fabrikk påvirke produksjonsevnen idag? Ser ikke helt hvordan dette er mulig

 

c) Hvis de tar opp et større lån og får større utgifter så ville de da ikke begynnt å produsere færre prosessorer som de skulle selge dyrere??

 

Markedsandeler i framtiden

Det subsidier til en uferdig fabrikk vil gjøre er å gi amd en bedre mulighet til å øke markedsandelene sine i framtiden... Ikke nå. Relativt logisk.

 

Hvis amd klarer å fortsette å utvikle prosessorer som er overlegne Intel sine vil økt produksjonskapasitet definivt bety at AMD har god nytte av en fabrikk med høyere produksjonskapasitet.

 

Hvis amd ikke helt klarer å henge med Intel så kan de ihvertfall ty til den gamle taktikken med å dumpe prisene.. ;) Da får de ihvertfall solgt prosessorene sine. I så tilfelle vil subsidiene antageligvis bety forskjellen på at AMD går konkurs eller overlever.

 

Hva har jeg glemt?

Antar at du er relativt enige i utsagnene ovenfor, så det må være en annen grunn til at du mener at de 5mrd i subsidier til den uferdige fabrikken har gjort at AMD har økt sine markedsandeler med 30% den siste tida ;)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Hvor ser du at jeg sier dette har noe med dagens tall å gjøre , jeg sammenligner hva som vil skje om en fabrikk får slike tilskudd og en annen ikke . Jeg har overhode ikke nevnt at de tilskuddene til fabrikken har noe med dagens salgstall å gjøre, men jeg sier bla at de ikke kan regne med slike tall i fremtiden da konkuransen nok vil bli skjerpet .

Det jeg hele tiden har prøvd å få frem er at amd, intel eller hvem som helst MÅ sette opp prisene på et produkt om de ikke får denne støtten kontra om de får den .

Dermed har jo kostnadene ved en ny fabrikk stor innflytelse på inntjeningen og prisene på produktet denne bedriften skal produsere .

Jeg har heller ikke nevnt at de måtte begynne å podusere ferre prosessorer til en høyere pris .

Det jeg sier er at om kapasiteten er feks 10 000 prosessore i året så blir kostnadene for hver enkelt prosessor mindre ved at de får subsidier enn uten, skal de da selge de til samme pris faller fortjenesten, og skal de holde samme fortjeneste så øker prisen . Det er da bare logisk , eller .

Så ettersom jeg tolker innlegget over her snakkes det vist om to ting .

Noen snakker om det som er solgt , menst noen snakker om kostnadene ved å bygge en fabrikk og hvordan subsidier innvirker på prisen på sluttproduktet , selv er det den siste delen jeg snakker om , bare så det er klart .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Det jeg hele tiden har prøvd å få frem er at amd, intel eller hvem som helst MÅ sette opp prisene på et produkt om de ikke får denne støtten kontra om de får den .

Dette stemmer nok for en relativt liten bedrift som alltid er ute etter å få overskudd hvert kvartal. Når det gjelder Intel og AMD, så tror jeg de ser mye mer langsiktig på sin business. Jeg tror derfor at det ikke er hvor mye penger de har som avgjør prisingen av prosessorene, men derimot langsiktige markedsanalyser av hvilken pris som på lang sikt vil gi dem best fortjeneste.

 

Om dagens overskudd må ofres for å i fremtiden få større markedsandeler som igjen fører til mer inntekter, so be it. Med andre ord tror jeg subsidiering (dvs. hvor mye penger AMD har tilgjengelig) har svært liten innflytelse på prissettingen, og derfor blir også din slutning om at subsidiering => lavere priser => større markedsandel i mine øyne feil.

 

Men som sagt er jeg helt enig i at for mindre bedrifter, som ikke kan spørre investorer om "$100 millioner mer fordi det trengs for å få overskudd om 5 år", så er nok argumentet ditt gyldig.

 

Og de andre innlysende tingene du sier om elementær bedriftsøkonomi er jeg også enig i.

Lenke til kommentar
Fabrikken er pr idag ikke ferdig og produserer ikke en eneste prosessor.

Er det sant? Hvilken fabrikk snakker du om?

 

Jeg trodde de hadde et fullt operativt hovedkontor og produksjon i Dresden. Er det en ekstra fabrikk et annet sted du snakker om her, eller?

 

Forresten så så jeg en som snakket om fabrikk i Øst-Tyskland. Ligger Dresden i Øst-Tyskland (tidligere selvfølgelig) da? Mitt inntrykk har vært at Dresden ligger i Sør-Tyskland (i tidligere Vest-Tyskland). Bra om noen kan svare fordi det ville hjulpet på geografi kunnskapene. :yes:

Lenke til kommentar
Forresten så så jeg en som snakket om fabrikk i Øst-Tyskland. Ligger Dresden i Øst-Tyskland (tidligere selvfølgelig) da? Mitt inntrykk har vært at Dresden ligger i Sør-Tyskland (i tidligere Vest-Tyskland). Bra om noen kan svare fordi det ville hjulpet på geografi kunnskapene. :yes:

Dresden LÅ i tidligere øst-tyskland. Googl deg et kart over hvordan tyskland så ut da det var delt.

Lenke til kommentar
Om fabrikken produserer noe eller ei bør ikke ha noe å si i denne diskusjonen. X antall Euro i støtte til utbygging av fabrikken betyr X antall Euro spart til priskrig.

Ikke hvis alle konkurrentene dine får samme betingelser. Det handler egentlig bare om å legge forholdene til rette for i det hele tatt gjøre bygging av en ny fabrikk mulig. Alternativet er å legge fabrikken et annet sted der betingelsene er bedre, men i disse tilfellene så ville ikke Tyskland og Irland gjøre det siden halvlederindustrien er noe de ønsker å satse på i fremtiden.

Lenke til kommentar
Om fabrikken produserer noe eller ei bør ikke ha noe å si i denne diskusjonen. X antall Euro i støtte til utbygging av fabrikken betyr X antall Euro spart til priskrig.

Som jeg nevnte, AMD selger så dyrt som mulig. Faktisk er det lenge siden AMD har hatt så høye priser som de har nå. Grunnen er ganske enkel: produktet de har nå er bedre enn tilsvarende produkt fra Intel og de kan dermed holde en høy pris. At de får subsidier gjør bare at de tjener mer penger/får større produksjonskapasitet i framtiden.

 

Fabrikken som er subsidiert med 5mrd er fabrikken for produksjon av K9 prosessoren, mener å huske at den vil være på 65nm.

Lenke til kommentar
Om fabrikken produserer noe eller ei bør ikke ha noe å si i denne diskusjonen. X antall Euro i støtte til utbygging av fabrikken betyr X antall Euro spart til priskrig.

Som jeg nevnte, AMD selger så dyrt som mulig. Faktisk er det lenge siden AMD har hatt så høye priser som de har nå. Grunnen er ganske enkel: produktet de har nå er bedre enn tilsvarende produkt fra Intel og de kan dermed holde en høy pris. At de får subsidier gjør bare at de tjener mer penger/får større produksjonskapasitet i framtiden.

 

Fabrikken som er subsidiert med 5mrd er fabrikken for produksjon av K9 prosessoren, mener å huske at den vil være på 65nm.

Hvorfor driver folk å babler om subsidier som om AMD skulle være en norsk bonde? Når AMD skal bygge en ny fabrikk så er de selvfølgelig interessert i å legge den til et land som kan gi de beste betingelsene, det handler om markedsøkonomi. AMD lager en fabrikk der det er mest gunstig.

 

At fabrikken i Tyskland i det heletatt har havnet inn i diskusjonen rundt økte slagstall er jo helt bak mål.

 

Når en bedrift er interessert i å bygge en fabrikk så står forskjellige land i kø for å tilby de beste betingelsene. Det handler om å knytte til seg teknologi og arbeidsplasser. Som nevnt ørten ganger før i denne tråden så er ikke AMD i en særstilling når det gjelder gode betingelser for å etablere seg. Man lager produktene sine i de landene der det lønner seg

Lenke til kommentar

Joa det er greit det,men hvor ligger intel sine fabrikker da?Er det pga støtte at de tjener så mye penger.Jeg gir katten i hvilke produsenter som jeg kjøper ifra jeg liker ikke monopol og det har intel som microsoft.Mange eksempler på det.Når det da kommer noe om AMD så er det till,men kommer det en nyhet om Intel så er det saligheten.Derfor blir jeg så fedd up av slike svar.30% økning kommer av at de konsentrerer seg om bedriftsmarkedet og da kommer også pengene.Og til dere Intel fantaster AMD kommer til å være lik stor som Intel i 2017 med like stor økning som nå.Og enda lengre tid hvis økningen er mindre.Da er utgangspunktet at det bare finnes 2 produsenter,og det gjør det det ikke.

Endret av nre1458
Lenke til kommentar

Vel da har vi to stikk motsatt inntrykk da , men drit i det , om du leser alle innleggene kommer det jo klart frem at begge får slike tilskudd når de bygger på slike steder .

Ingen vits i å strte dette opp igjen da det ikke fører noe godt med seg .

jeg og noen andre har diskutert hva disse subsidiene kan føre til ,der ble det tydeligvis litt missforståelse i begynnelsen og vi snakket nok litt forbi hverandre , men det er nå avklart , så da lar vi det dø stille hen der :cool:

Lenke til kommentar
Fint for amd dette, ikke det at jeg hater intel.

 

Blir spennende å se fremover om intel klarer å svare...

Jepp, bra med konkuranse .

Intel klarer nok å svare det betviler jeg ikke ,det jeg har mistanke om er at styret der er mer tungrodd pga en del konservative gubber som må se ting i realiteten før dem bestemmer seg for å skifte/justere kursen .

Slike problemer er det desverre mange bedrifter som sliter med , ikke alle i en lederstilling er villig til å innse at det kan være på tide å sette inn nye "koster" med nye ideer . De blir mer opptatt av sin posisjon enn firmaets . :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...