Gå til innhold

Skråblikk: Ut på tur, aldri...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Desentralisering liker jeg, og det er bra at Avinor også har funnet ut at *alt* ikke må ligge i nærheten av hovedstaden. At de samtidig sparer penger på det er neppe noe minus og anlegget på Sola har nok samme potensiale som det som var planlagt på Røyken, og det er et samfunn utenfor Oslo også tro det eller ei :cool:

Sparer og sparer, anlegget på Røyken kostet 1 milliard, og var ferdig i 96, og nå skal det legges ned :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg kom meg ikke avgårde, men anser ikke dette som verdens største tap. Jeg tror det var en del mennesker i vikitgere ærend enn meg, som hadde store problemer i dag.

 

Jeg har snakket med NEC Norge og NEC international. Vi fikser noe for dere leserne umiddelbart.

Er jo litt trist uansett, en planlagt utenlandstur som går i vasken pga noe sånt!

 

Flott at det blir noe lesestoff ut av det alikevel da! Storartet :)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke sympatisere med de "syke" flygelederene i det hele. Aksjonen er 99.5% ulovlig, og det er klinkende klart at arbeidsloven deres ble misbrukt. Greit nok at det ikke er noe morro å få beskjed om at fremtiden er usikker, men det er absolutt ingen grunn til å la dette gå utover uskyldige på den måten her. Å gå til streik for en sak er noe helt annet og faktisk lovlig. Slike konflikter skal løses gjennom de rette kanalene, og ikke gjøres "helt texas". Det er her feilen ligger, og dersom det var opp til meg så ville det snarlig være flere nye stillinger som flygeleder utlyst :mad:

 

Får håpe hardware.no kan få noe positvt ut av situasjonen likevel da. Ekstra synd for deg Øivind. Hadde vært kjempemorro å være der sikkert, og er det noen som har fortjent en slik tur så er det du :)

Lenke til kommentar

Hele gardemoen er å blir en tragisk flyplass. Ikke uten grunn at han som stod bak utbyggingen av den tok livet sitt.

 

Det dummeste de noen gang gjorde var å legge ned Fornebu!

 

Gardemoen er plaget av mye vind, mye is på rullebanen, avisingen av flyene er meget forurensende for miljøet da gardemoen ikke hadde noe dreneringsystem før de siste årene. Kapasiteten til gardemoen er for liten (eller er ikke utnyttet riktig). Ligger plassert et stykke utenfor oslo i retning av ingenmannsland.. (Fornebu var plassert mellom olso og drammen som sier seg selv er veldig mye mer logiskt)

 

Så en stor diplom til Gardemoen! Og alle bak denne flotte flyplassen!

Lenke til kommentar
Hele gardemoen er å blir en tragisk flyplass. Ikke uten grunn at han som stod bak utbyggingen av den tok livet sitt.

Var det ikke han som ville bygge flyplassen på Hurum som "tok livet sitt" ? (aka muligens ble dyttet ut et hotellvindu i X'te etasje. Det er fortsatt mange uavklerte teorier om dødsfallet)

 

Edit: Fornebu var allerede overbelastet så det hadde neppe fungert å ha den særlig lengre. Eller savner du flystøyen over oslo?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Her skal dere skrive en artikkel om skjermer. Da det ikke går, skriver dere en artikkel om flystreik isteden? Ikke dårlig :p

Kan ha noe med at artikkelen handlet 90% om en flystreik og 10% om skjermer?

 

 

Simen1 :

ja kanskje det var hurum det var.. :hmm:

De kunne ha godt å bygd ut gardermoen noe, men hadde ikke trengt å stenge fornebu for det. Klart at fornebu ligger mer praktisk til for de største byene i norge. (Oslo, Drammen, Kongsberg, Tønsberg, Sandefjord, eller mer eller mindre hele buskerud, vestfold,østfold. Greit nok at det ikke er så voldsomt stor distanse imellom dem men det er litt over 1 time ekstra uansett. Og man må igjennom oslo som ikke alltid er like morro.

Lenke til kommentar
Klart at fornebu ligger mer praktisk til for de største byene i norge. (Oslo, Drammen, Kongsberg, Tønsberg, Sandefjord, eller mer eller mindre hele buskerud, vestfold,østfold.

Hva fikk du i geografi? :D

Gardemoen ligger på vei mot hamar.

 

Det blir motsatt vei.

 

Du må tenke på hvordan veinettet er bygd opp også. Spiller liten trille hvordan ting ligger i luftlinje.

 

(Men hva av det er nærmere gardemoen forresten) ?

Lenke til kommentar

Jaja.. For å omformulere litt. Største i det området flyplassene var ment for

 

Bergen ogtrondheim f.eks har nok sine egne flyplasser holde styr på.

 

Drammen er den 9. største komunen i Norge. Fredrikstad på en 7. (som også ligger mer egnet mot fornebu da det tar lengre tid å kjøre igjennom oslo og ut mot gardemoen enn ut mot fornebu,

 

Kongsberg og tønsberg er mindre byer men de er vesentlig større en mesteparten du finner utover på andre siden av gardemoen retning lillehammer.

 

(Måtte korrigere meg selv litt, )

 

Bærum komune som ligger på 5.. De mistet flyplassen sin.

Endret av ReVoX
Lenke til kommentar

Knallartikkel. :)

 

Godt språk og god fortellerevne.

 

Jeg er forøvrig helt enig med artikkelforfatter i at SAS bør bære en god del av ansvaret. Det var jo ledig plass på flyet. Årsaken til at han ikke kom på, var elendig organisering av flyselskapet. SAS er ansvarlig overfor kunden med grunnlag i avtalen mellom dem. Hvis SAS har en høne å plukke med flygelederne, får de bare gjøre det, men de kan gjøre sitt beste for å oppfylle sine forpliktelser overfor kundene uansett. Det har de jo åpenbart ikke gjort i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

alle som mistet fly burde gå sammen om et privat søksmål mot flygelederne , uakseptabelt , tenke seg hvist man gjorde noe sånt i et vilkent som helst annet yrke .

 

hadde vi gjort dette på jobben hadde di ret og slett ansatt andre folk og sparket alle andre (eller godt konkurs siden det koster selskapet 5000 i bøter for hver buss som ikke går )

Lenke til kommentar

Ja da har du kanskje lært å ha klar en bilett til neste gang du reiser øyvind ;) Det beste er selvfølgelig å booke en elektronisk bilett på eurobonuskortet ditt eller med ett av dine betalingskort. Da kan du bare stikke bortom en av de mange insjekksautomatene og sjekke inn der. Bagasjen bare dropper du ved bagdrop-skranken. Deilig å slippe kø :love:

Lenke til kommentar

Til Forfatter av denne artikkelen:

 

Jeg tror ikke du har et snev av forståelse om hva som rører seg på en flyplass og hva slags arbeidsoppgaver de forskjellige har, siden du kommer med slik kritikk overfor SAS og hvor dårlig de handlet, hvor lite info de gav ut og hvor lite de gjorde for å hjelpe deg.

 

Saken er at det er ikke bare dere som skulle hente billett, søke trøst og få hjelp som trenger hjelp. Det er mange tusen andre i tillegg!

At SAS bare hadde 40% kapasitet kan jo ikke måles opp mot hvor mange seter bak skranken som ikke var besatt!

 

En "Trafikk konsulent" i SGS har mange oppgaver, blandt annet å betjene billett skranken i tillegg til å betjene sjekkinn, gate, manifest og alt annet som måtte dukke opp. Du skulle bare visst hvor mye jobb det er for å få et fly opp i luften.

Nå lurer du kanskje på hva noen av disse begrepene betyr, men jeg går ikke noe særlig inn på det. For det har lite med saken å gjøre. Det jeg kan nevne er at de som jobber på bakken i SAS jobber under Scandinavian Ground Service.

 

Det er vel hovedsaklig 3 team som utgjør trafikk konsulentene i SGS.

A, B og C teamet.

Disse er så satt opp på vaktlister og har arbeidsdager som varer fra 5 om morgenen til 24 om kvelden. Begynner man 5 om morgenen så slutter man som regel etter ca 12 timers vakt og jobber i 3-4 dager for så å ha 1-2 dager fri. For så å begynne klokken 12 og jobbe til 24.

Som dere forstår er dagene lange for SGS ansatte og det blir ikke noe bedre at man etter 4 dager med tidligvakt og 1 dag fri må "snu" døgnet og jobbe til 24 om kvelden! Uke etter uke.

Dessuten er kleskoden i SAS så streng at alle må bære uniform og passende sko.

I de fleste tilfeller blandt kvinnene, så innebærer dette høyhælte sko og da kan du tenke deg hvordan føttene deres er etter flere kilometers(som regel over 1 mil) gange og 12 timers arbeid

 

Når det er sagt skal det sies at sykefraværet i SAS er skyhøyt og at ledelsen ikke gjør stort for å etterfylle "hullene" som oppstår. Og det betyr at de som er igjen må dele på de oppgavene som et team MÅ utføre.

 

Når man da i tillegg til underbemanning opplever kaos som flygelederene skapte og ettervirkningen av aksjonen. Så bør man tenke seg litt om og prøve å forstå hvordan de ansatte på flyplassen har det. Ikke nok med at de selv er oppgitte og frustrerte over situasjonen, men så må de jobbe røven av seg for å hjelpe alle andre som er enda mer oppgitte og frustrerte i tillegg til å ivareta sikkerheten på flyplassen.

At det etterlyses informasjon er jo greit i seg selv, men når de som skal gi deg informasjonen også etterlyser den, så har man en komplett ring.

Jeg er sikker på at SGS gjorde sitt beste for at alle skulle få den hjelpen de trengte under aksjonen og i de påfølgende dagene. Og jeg tviler ikke et sekund på at de skulle ønske at flygelederene hadde holdt seg på jobben!

 

Helt til slutt vill jeg bare trekke en liten sammenligning av de ansatte i SAS kontra flyvelederene:

SAS ledelsen truet i 2002/2003 med å si opp ansatte på bakken og i luften som en følge av dårlig økonomi. Denne "trusselen" hang over dem lenge og førte til mye usikkerhet og rykteflom. Det hele endte med at SAS fordelte seg på de 3 landene og SAS i Norge ble SAS Braathens. Rett før denne prosessen delte SAS ut sluttpakker for å få folk til å slutte frivillig. Det skal sies at det var en god del som benyttet seg av denne.

 

Tenk dere hvis hele SGS en dag hadde tatt ut sykemelding, fordi de ikke følte seg skikket til å utføre jobben sin skikkelig.......

Spør du meg så burde de gjort det oftere!

 

Dagens tips:

 

Reis med elektronisk billett der det er mulig.

Lenke til kommentar

Jeg kristiserer ikke de som jobber i sas. Jeg kristiserer måten denne situasjonen ble løst på.

 

Man kan kalle inn ekstra styrker på kort varsel. Man kan også sette opp en egen skranke for de som bare skal hente sin billett. ¨

 

Det er ledelsen som må svi her og jeg håper at de fleste oppfattet artikkelen min slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...