Gå til innhold

Skråblikk: Ut på tur, aldri...


Anbefalte innlegg

Flytrafikk-kontrollen burde vært desentralisert, med flere parallelle systemer. Det blir nok dyrere på kort sikt, men mye bedre i lengden.

Jepp, en slags Raid1 eller Raid5 mellom alle de nordiske flytrafikkontrollene ville vært bra. Hvis den norske flytrafikkontrollen går i stå på grunn av streik eller terroristangrep, så har den svenske, finske og danske litt overkapasitet som kan ta over kontrollen over flytrafikken vår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Markedsliberalismen herjer, og den vil ofte ha penger på kort sikt. Derfor flytter Avinor alt til Sola for å spare 24 millioner i året (sier de). Anlegget i Røyken kosta visstnok totalt 1 milliard og er bygd med potensiale, altså med tanke på framtiden. Avinor får derfor 24 millioner ekstra pr år, mens samfunnet har brukt 1 milliard. Selv om disse "sparte" pengene skulle gå til samfunnet igjen, ville det ta over 40 år før det får tilbake det det har brukt. 40 år fram i tid er urealistisk langt fram, og derfor tror jeg dette bare er kortsiktig tenking; jeg tror faktisk at langsiktig tenking er ikke-ekstisterende hos svært mange økonomer eller økonomiske beslutningstagere...

 

Alt-i-alt synes jeg det Avinor skal gjøre er langt mer idiotisk enn det flygelederne gjorde

Desentralisering liker jeg, og det er bra at Avinor også har funnet ut at *alt* ikke må ligge i nærheten av hovedstaden. At de samtidig sparer penger på det er neppe noe minus og anlegget på Sola har nok samme potensiale som det som var planlagt på Røyken, og det er et samfunn utenfor Oslo også tro det eller ei :cool:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Aaargghhhh....

 

Her går flygelederne ut i ulovlig streik, noe som koster alle nordmenn flesk, fordi de ikke vil flytte til sola i 2008. Jeg forstår at de er fornærmet, men at de blir så triste at de blir syke kan jeg ikke helt forstå. Flygeledere er trent til å ta vanskelige avgjørelser i stressede situasjoner, og hvis tanken på å flytte er så stressende at de blir syke synes jeg avinor bør vurdere om de er kvalifiserte til jobben i det hele tatt. Jeg tror egentlig at de ikke er syke, at de bare er sure - og isåfall er det trygdemisbruk i tillegg. Hadde de fått 4uker på seg hadde jeg forstått dem - nå har de 4 år????

 

At hardwarefolk, som normalt er intelligente og oppegående, sympatiserer med flygelederne, og klager på SAS - som taper et lass med penger på grunn av den ulovlige aksjonen bekymrer meg. SAS kunne godt gitt boller og kaffe til alle som venter - men det aner meg at de som skulle koke kaffe var opptatt med å svare sinte kunder i telefonen - samt at SAS neppe hadde forutsett at det skulle bli så mye kø på en vanlig tirsdag - og at flygelederne ble syke i to dager av å tenke på Stavanger.

 

Mitt selskap kan ha miste en mange millioner kroners-kontrakt fordi japanerne ikke kom i går som planlagt, men stod fast i Paris - og det er ikke fordi sas bare hadde folk i 40% av skrankene på OSL.

Lenke til kommentar

Desentralisering liker jeg, og det er bra at Avinor også har funnet ut at *alt* ikke må ligge i nærheten av hovedstaden.  At de samtidig sparer penger på det er neppe noe minus og løsningen på Sola er nok ganske lik som den som var planlagt på Røyken, og det er et samfunn utenfor Oslo også tro det eller ei :cool:

:thumbup:

Lenke til kommentar
Aaargghhhh....

 

Her går flygelederne ut i ulovlig streik, noe som koster alle nordmenn flesk, fordi de ikke vil flytte til sola i 2008. Jeg forstår at de er fornærmet, men at de blir så triste at de blir syke kan jeg ikke helt forstå. Flygeledere er trent til å ta vanskelige avgjørelser i stressede situasjoner, og hvis tanken på å flytte er så stressende at de blir syke synes jeg avinor bør vurdere om de er kvalifiserte til jobben i det hele tatt. Jeg tror egentlig at de ikke er syke, at de bare er sure - og isåfall er det trygdemisbruk i tillegg. Hadde de fått 4uker på seg hadde jeg forstått dem - nå har de 4 år????

 

At hardwarefolk, som normalt er intelligente og oppegående, sympatiserer med flygelederne, og klager på SAS - som taper et lass med penger på grunn av den ulovlige aksjonen bekymrer meg. SAS kunne godt gitt boller og kaffe til alle som venter - men det aner meg at de som skulle koke kaffe var opptatt med å svare sinte kunder i telefonen - samt at SAS neppe hadde forutsett at det skulle bli så mye kø på en vanlig tirsdag - og at flygelederne ble syke i to dager av å tenke på Stavanger.

 

Mitt selskap kan ha miste en mange millioner kroners-kontrakt fordi japanerne ikke kom i går som planlagt, men stod fast i Paris - og det er ikke fordi sas bare hadde folk i 40% av skrankene på OSL.

vel, da får der pinadø kreve erstatning ifra sass hvis dere faktisk mister kontrakten..

hvis sas ikke vil betale, så kan sas kreve at fygelederen skal betale, de gikk jo tross alt ut i ulovlig streik...

 

(jeg elsker å "fantasere" om at de som skulle ha fått seg straff av noe slag, virkelig får straff så det suser.. :grin: )

Lenke til kommentar
Desentralisering liker jeg, og det er bra at Avinor også har funnet ut at *alt* ikke må ligge i nærheten av hovedstaden. At de samtidig sparer penger på det er neppe noe minus og anlegget på Sola har nok samme potensiale som det som var planlagt på Røyken, og det er et samfunn utenfor Oslo også tro det eller ei :cool:

Og i tillegg vil den nye sentralen ligge nesten vegg i vegg med hovedredningssentralen for sør norge, noe som iallefall ikke kan være negativt ;)

Lenke til kommentar
Desentralisering liker jeg, og det er bra at Avinor også har funnet ut at *alt* ikke må ligge i nærheten av hovedstaden.  At de samtidig sparer penger på det er neppe noe minus og anlegget på Sola har nok samme potensiale som det som var planlagt på Røyken, og det er et samfunn utenfor Oslo også tro det eller ei :cool:

Enig! Samme sytinga fra ansatte fikk vi da polarinstituttet ble flyttet fra Oslo til Tromsø for noen år siden.

 

Naturlig nok vil ikke de ansatte flytte på seg, men jeg skjønner også godt at bedriften vil flytte på dem hvis de mener det er veldig hensiktsmessig. Løsningen blir vel at mange av i Oslo skifter jobb, og at vi får et stort innrykk av nyutdannede flygeledere som gjerne vil bo rundt sola. Det er sunnt for en hver bedrift å få litt friskt blod i gangene. Det er også sunnt for ansatte å skifte jobb og miljø en gang i blandt.

 

For polarinstituttet sin del så tror jeg flytinga har ordnet seg veldig fint i ettertid. De har sikkert tapt noen ressurspersoner på det, men jeg tror de har tilpasset seg og fungerer glimrende i dag uten de ressurspersonene som valge å bli igjen i Oslo.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Auuuu jeg har vondt i hode. Jeg skal flytte om kanskje 4 år.

 

Jeg vet ikke engang om jeg er ansatt i mitt firma om 4 år.

Og jeg er elektriker. Med ansvar for at det jeg monterer ikke skal kunne være farlig for mennesker eller dyr.

Det brenner i elektrisk utstyr hele året rundt pga dårlig utstyr og behandlig. Ikke kom å si jeg ikke har ansvar. :hrm:

 

Gå nå heller ut og klag til media og si at det står på helse liv om det ikke blir bedre. Lag en demo om hva som kan skje om noe gikk gale.

 

Og med den lønningen de har skulle de ikke klage på dårlig betalt. Ikke helvete om de kunne tenke seg et fredelig liv som dass vasker på kinoen. :realmad:

Lenke til kommentar

Har bestilt inn 70 serien til NEC og pga omstendighetene skal de sende meg masse informasjon + litt ekstra snadder. Jeg garanterer skjermtest av denne serien før dere får kjøpt den på webshops.

 

At det var kaos på flyplassen kunne vært ordnet med et mer profesjonellt opplegg, med masse informasjon slik at de som ble berørt av dette kunne fått noe mer ut av dagen.

Lenke til kommentar

Det var faktisk en lovelig "streik", siden de har lov til å ikke komme på jobb dersom de ikke er i topp form... Og vær glad for at den regelen fins, ellers ville vi hatt problemer.

 

Men om det var en utnyttelse av regelen/avtalen, eller faktisk samarbeid mellom dem, vil flesteparten være svært enige om svaret...

Lenke til kommentar

har intet imot flygelederne i denne saken. Det jeg har noe i mot er hvor elendig denne situasjonen ble imøtekommet av Gardermoen lufthavn.

 

Jeg kom meg ikke avgårde, men anser ikke dette som verdens største tap. Jeg tror det var en del mennesker i vikitgere ærend enn meg, som hadde store problemer i dag.

 

Jeg har snakket med NEC Norge og NEC international. Vi fikser noe for dere leserne umiddelbart.

 

Selv om jeg er tilhenger av avanserte bookingsystemer og informasjonsteknologi er det viktig at vi ikke mister menneskene oppi det hele. Jobber til daglig med avanserte innkjøpssystemer og jeg setter som forutsetning at det menneskelige aspektet ikke forsvinner i det hele. Det var kanskje det som var mest trist å oppleve på gardenmoen i dag. Kollaps i informasjonssytemet og lite menneskelig kontakt.

Lenke til kommentar
At hardwarefolk, som normalt er intelligente og oppegående, sympatiserer med flygelederne, og klager på SAS - som taper et lass med penger på grunn av den ulovlige aksjonen bekymrer meg. SAS kunne godt gitt boller og kaffe til alle som venter - men det aner meg at de som skulle koke kaffe var opptatt med å svare sinte kunder i telefonen - samt at SAS neppe hadde forutsett at det skulle bli så mye kø på en vanlig tirsdag - og at flygelederne ble syke i to dager av å tenke på Stavanger.

Det som var poenget iallefall for min del, er at det netto ikke hadde kosta SAS noe særlig mer å ha ekstra folk på plass den dagen. Passasjerer kunne har rukket flyene sine, men i stede må SAS betale tilbake billetter, plasser ble sannsynligvis ikke solgt og en del er sikkert sure på SAS som dermed kan ha tapt kunder (om de rettmessig sure eller ikke er irrelevant da tapet vil der for det).

 

Det er forresten ikke lett å flytte til andre siden av landet frivillig heller. Jeg flytta til Stavanger fra de sentralet Østlandet av helt frivillige årsaker for snart to år siden (har t.o.m bedre arbeidsforhold nå), men er litt i tvil om hvor lurt det var. Når man så får beskjed om å flytte eller miste jobben, kan det fint påvirke en. Hvorvidt de bør talke slikt stress eller ikke, er nå så-som-så. Vi alle veit vel at det egentlig var en protest... (Kan også nevne at personer som virker tøffe kan gjerne bli puddinger i panikksituasjoner og motsatt; det veit man ikke før man er der....)

 

Desentralisering liker jeg, og det er bra at Avinor også har funnet ut at *alt* ikke må ligge i nærheten av hovedstaden.  At de samtidig sparer penger på det er neppe noe minus og anlegget på Sola har nok samme potensiale som det som var planlagt på Røyken, og det er et samfunn utenfor Oslo også tro det eller ei :cool:

 

Jeg har heller ikke noe i mot desentralisering, men alt med måte. Nå er det kompetanse og en sabla god og trolig atombombesikker sentral som er bygd opp i Røyken. Lederen i Avinor uttalte også at i krigssammenheng er det Forsvaret som tar over. Hvorfor kan hun ikke tenke på samfunnet som en helhelt i stede for fragmenterte egobiter som bare vil tjene litt småpenger til seg selv? Anlegget er bygd inne i en ås og ville være ypperlig i krigssammenheng! Tenker vi krig, er området rundt Sola allerede et yndig mål med NATO-base og masse oljevirksomhet. Røyken ligger forøvrig overhodet ikke i Oslo, men i Buskerud fylke og anlegget vi snakker om ligger vel rundt 4 mil på utsida hovedstaden litt midt i mellom "alt".

Lenke til kommentar
Jeg har heller ikke noe i mot desentralisering, men alt med måte. Nå er det kompetanse og en sabla god og trolig atombombesikker sentral som er bygd opp i Røyken. Lederen i Avinor uttalte også at i krigssammenheng er det Forsvaret som tar over. Hvorfor kan hun ikke tenke på samfunnet som en helhelt i stede for fragmenterte egobiter som bare vil tjene litt småpenger til seg selv? Anlegget er bygd inne i en ås og ville være ypperlig i krigssammenheng! Tenker vi krig, er området rundt Sola allerede et yndig mål med NATO-base og masse oljevirksomhet. Røyken ligger forøvrig overhodet ikke i Oslo, men i Buskerud fylke og anlegget vi snakker om ligger vel rundt 4 mil på utsida hovedstaden litt midt i mellom "alt".

Sola ligger også utenfor Stavanger, og alle disse argumentene har vi hørt før

(hakk i plata?). Samme folkene som syter nå, sa akkurat det samme når NATO-basen ble vedtatt lagt i Jåttå i Stavanger. Med hovedredningssentral, NATO-base, kystradio (Rogaland Radio) så ligger forholdene bedre til rette med tanke på effektivitet og sikkerhet på Sola enn i en bunker tett inntil svenskegrensa. Det er lov å bruke litt fornuft også :p

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...