Gå til innhold

Skråblikk: Ut på tur, aldri...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor kritisere flygeledere og flyselskap. Flygelederene/flyselskap kan ikke noe for at avinor bestemmer seg for å legge ned/flytte røyken. En nedleggelse/flytting kan være urovekkende og demoraliserende når meldingen blir gitt. Uavhengig om det er 14 dager eller 4 år til det skjer. Her snakker jeg av erfaring. Er midt i en aviklingsfase for min egen arbeidsplass. (kun 1 måned igjen)

 

Det som er kritikkverdig i denne saken er at Avinor ikke hadde en backup løsning for å dekke flykorridoren. Det ville helt sikkert vært mulig å øke kapasiteten andre plasser for å dekke opp disse 2-3 dagene med problemer.

 

Jeg vil heller hatt en oppmerksom flygeledere til å følge med, enn mange som sitter med kaffekoppen og prater om nedleggelsen/flytting.

Lenke til kommentar

Meldingen til flygeledrerne om at de skulle flytte hadde vært under diskusjon en god stund før den endelige beslutningen kom og de fleste av dem var nok klar over at dette ville skje før eller senere... det kom da ikke som ett "sjokk"!

Jeg syns flygelderenes misbruk av makt var barnsig og dumt.

 

De kunne ihvertfall sagt at det var en streik og ikke en sykemelding pga. "mentale påkjennelser" under høyt press og stort ansvar. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Lederen i Avinor uttalte også at i krigssammenheng er det Forsvaret som tar over. Hvorfor kan hun ikke tenke på samfunnet som en helhelt i stede for fragmenterte egobiter som bare vil tjene litt småpenger til seg selv? Anlegget er bygd inne i en ås og ville være ypperlig i krigssammenheng! Tenker vi krig, er området rundt Sola allerede et yndig mål med NATO-base og masse oljevirksomhet. Røyken ligger forøvrig overhodet ikke i Oslo, men i Buskerud fylke og anlegget vi snakker om ligger vel rundt 4 mil på utsida hovedstaden litt midt i mellom "alt".

Vel Natobasen er det liten vits å angripe siden selve kjernen ligger godt gjemt i fjellet dvs under Jåttånuten.

 

Oljevirksomheten ligger nå i Nordsjøen og raffeneriet i risavika er borte vekk. Nærmeste anlegg på land er kårstø på andre siden av fjorden.

 

Og skulle det mot formodning bli krig tror jeg ikke lenger det er noen andre som har behov for å fly enn forsvaret, og de klarer seg fint uten flygeledere!!

Lenke til kommentar

Ved å lese en god del av innleggene her inne, skjønner man at det er veldig mange med liten innsikt over faktiske forhold. Forståelse og kunnskap rundt Avinor, flygeledere og SAS er her sterkt fraværende. :hmm:

 

Flygelederne hadde all rett til å ta ut felles sykemelding. Tro nå ikke at dette var noe som skjedde plutselig, det har foregått en intern kamp i Avinor ganske lenge. Blant annet er ikke sjefen i Avinor, hun som har vært mye i nyhetene i det siste, helt god. Hun og ledelsen har håndtert ganske mye i Avinor dårlig, også denne bestemmelsen.

Hun som er sjef i Avinor nå, var sjef i NSB før. Mer trenger jeg vel ikke si om den saken, NSB er iallfall ikke det det var. :roll:

 

Og flygeledere HAR en litt mer farlig/ansvarsfull jobb enn andre. Et sekunds ubesluttsomhet kan ramme hundrevis av liv. :whistle:

Hvis man samtidig tar med at den jevne nordmann tar ut uforholdsmessig mange "sykedager" ( kanskje skoft ), så fortoner bildet seg annerledes. :w00t:

 

Det er også typisk at nordmenn syter og klager om alt mulig, spesielt når det rammer en selv, da føles det en utrolig selvmedlidenhet og en fryktelig urettferdighet. Man ser aldri 2 sider av samme sak. Alt annet som ikke rammer en selv driter man i. Man skal selvfølgelig ikke tolerere alt mulig, men i mange tilfeller er det faktisk 2 like aktuelle sider i en sak. For et par år tilbake var jeg ofte en sånn som bare så MIN side i en situasjon, og ingen andre sider. Men det har jeg blitt mye bedre på.

 

Selvfølgelig er det jæv.... kjipt at man ikke kan reise, men slik ble det bare. Livet er av og til surt, man må bare spise det i seg. Flygelederne har måttet tåle mye i en lang stund, og begeret rant over. Vær glad for at de bare var sykemeldte i 1-2 dager, og ikke i 1 uke som noen nordmenn gjør, uten at de egentlige er syke. :p

 

Og til de som lurer: Jeg er ikke flygeleder og jeg har ofte opplevd situasjoner som er frustrerende, jeg vet hvordan det føles.

 

Og angående desentralisering: I dette tilfellet vil ikke Avinor tjene ei krone, snarere tape.

 

Ha en god helg.

Lenke til kommentar
Flygeledere og leger er de eneste gjenlevende laugene i Norge, og det det er på tide at man gjør med dem som med typografene og heiskontrollørene :hrm:

Snorreh, hvorfor får jeg opp denne meldingen fra PeerGuardian når jeg klikker på den linken i signaturen din (generelt heftigste PC) ?

 

Connection Rejected: 216.234.186.14 - Thieves/fileminer.com/Tera-byte DotCom (10-06-2004 @ 14:39:43)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...