Gå til innhold

Aktivere AMDs Cool'n'Quiet


Anbefalte innlegg

Jeg prøvde sånn halvveis å installere C'n'Q på denne PC-en for et par uker siden. Jeg installerte CPU-driveren, en C'n'Q-controlpanel-sak, samt stilte inn i bios, men jeg gjorde ikke de windows-innstillingene. Jeg merket ingen forskjell i lyd e.l., det eneste som skjedde var et FPSen i q3 ble halvert av en eller annen grunn. Fra rundt 350 til 120-30. Jeg får vel teste igjen og skifte settings i windows også, se om det går noe bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dårlig guide! :hmm:

 

Får det første så har denne c'n'c speedstepping power now greia utrolig lite å si på varmeutviklingen i forhold til cpu halt kommandoen! Cpu halt er noe som bare noen PC'er har aktivisert men som har vært innebygd i alle prosessorer siden Pentium 1 eller muligens før dette og. Da snakker vi om en strømsparing / redusert varmeuvikling på over 90 % jevnt over. Med c'n'c sparer man ytterligere kanskje 2 %! :p

 

En PC som ikke har CPU Halt aktivisert vil trekke konstant med full strøm. Slik virker de aller fleste PC'er i dag men det virker som at noen OEM bygger som f eks Dell har oppdaget denne funksjonen også på de aller siste modellene. CPU halt kobler ut prosessoren når den ikke får instruskjoner slik at den heller ikke trekker strøm. Har du viftestyring på maskinen og vifta justerer hastigheten etter prosessorbelastning har du CPU Halt. Mye viktiger enn C'N'C men ingen prater om det! :mad:

 

Får det andre så er det Portable/Laptop som skal velges!

 

Max battery gjør at den går på laveste hastighet konstant mens Portable/Laptop gjør at prosessoren justere hastigheten etter belasting. Akkurat som en bærbar PC virker (ganske logisk ikke sant?).

 

Har du ikke skjønnt hva minimal strømstyring betyr? Ligger ganske tydelig i ordet! :tease:

Endret av JensPetrus
Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke tar feil, så fungerer CnQ på samme måte som de fleste laptop CPU?

De fleste er å ta hardt i, alt for mange P4 og Celeron-systemer som fortsatt selges....

 

Rent prinsippielt fungerer det på samme måte som PowerNow! (AMD) og SpeedStep (Intel) ja.

P4 laptoppen min kommer med speedstep, dvs CPUen heter vel P4-Mobile og det samme gjør laptopper med Celeron-Mobile systemer.

 

Det eneste AMD har gjort er å ta teknologien fra bærbare over i vanlige desktop CPUer, jeg ser ikke noe stort i det.. Annet enn en annerkjennelse av at også de har problemer med for høye temperaturer. Når det er sagt så vil jeg heller investere i en roligere kjøleløsning enn en CPU med denne teknologien, dvs også det fremfor å bruke teknologien. Dette er en generell betraktning og ikke ment som starten på en AMD vs Intel diskusjon ettersom sistnevnte også har likenende planer.

 

Noen tror at man vil oppleve lavere ytelse hvis frekvensen går ned, selv om man ikke utnytter prosessoren fullt ut, men tenk over følgende: Hvis en prosessor kun gjør noe på 1 av 4 klokkeslag, hva er hensikten med å bruke masse energi på at den skal jobbe for fullt med ingenting?

Denne er vel tvetydig, meg bekjent vil en CPU som kjører på 25% ikke bruke like mye energi som en som kjører på 100% uansett. Siden energi=varme, så ville denne uttaelsen medføre at en CPU alltid ville ha max temp. Jeg ser sef at lavere klokkefrekvens vil medføre lavere temperaturutvikling, men er usikker på i hvor stor grad dette betyr noe i praksis på en stasjonær PC.

Lenke til kommentar
Noen tror at man vil oppleve lavere ytelse hvis frekvensen går ned, selv om man ikke utnytter prosessoren fullt ut, men tenk over følgende: Hvis en prosessor kun gjør noe på 1 av 4 klokkeslag, hva er hensikten med å bruke masse energi på at den skal jobbe for fullt med ingenting?

Denne er vel tvetydig, meg bekjent vil en CPU som kjører på 25% ikke bruke like mye energi som en som kjører på 100% uansett. Siden energi=varme, så ville denne uttaelsen medføre at en CPU alltid ville ha max temp. Jeg ser sef at lavere klokkefrekvens vil medføre lavere temperaturutvikling, men er usikker på i hvor stor grad dette betyr noe i praksis på en stasjonær PC.

Du har forsåvidt rett i at en prosessor utvikler mindre varme på full load i forhold til å kjøre på lavere load, men likevel så oppnår man en ganske betydelig nedgang i varmeutviklingen når man setter ned spenningen til ca 1.1V. Ved lansering påstod AMD at prosessoren idle på det tidspunktet ville utvikle 16W, mens tallet er betydelig høyere på 2 GHz og 1.5V. Ingen som har kommet med nøyaktige tall på hva A64 faktisk bruker så vidt jeg har fått med meg, men det er tippet ca 50W mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
P4 laptoppen min kommer med speedstep, dvs CPUen heter vel P4-Mobile og det samme gjør laptopper med Celeron-Mobile systemer.

Men P4-M er ikke det samme som P4. Det selges desverre altfor mange laptoper som har en helt vanlig P4 prosessor som kjører på full fart hele tiden. (eller halv fart på batteri, men det er en annen historie) Og C-M er faktisk en cache&tech cappet PM prosessor, så det er ikke den Celeron prosessoren han mener (P4 celeron).

 

men når jeg tenker meg om er det ikke aktiv speed-stepping på pentium-m, men du kan selv stille inn frekvensen. vifta derimot er bare på når det trengs.

Både jeg og sandpile mener hvertfall at aktiv SS er i PM.

Lenke til kommentar
men når jeg tenker meg om er det ikke aktiv speed-stepping på pentium-m, men du kan selv stille inn frekvensen. vifta derimot er bare på når det trengs.

Både jeg og sandpile mener hvertfall at aktiv SS er i PM.

 

Pentium-M bruker Enhanced Intel SpeedStep® Technology ja... :cool:

 

http://www.intel.com/products/notebook/pro...light_pentiumm&

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Dårlig guide! :hmm:

Dårlig kunnskap? :hmm:

 

Gidder ikke quote alt du har skrevet...

Start windows Task Manager. Der ser du en prosess som tar ganske mye CPU tid. Den heter System Idle Process. Hva tror du den gjør da? :roll: Den kjører nok halt kommandoen på prosessoren når ikke noen applikasjoner bruker den

 

Anbefaler deg å sette deg litt mer inn i hvordan en CPU fungerer før du slenger ut påstander JensPetrus

 

Alikevel er det ganske mye å hente på å klokke ned prosessoren. Prøv å kjør en Mobile Pentium 4 på 2800Mhz mot 800Mhz og se hva som skjer med bateri og varme...

 

Minimal strømstyring har noe med hvordan CPU driveren til AMD fungerer...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
P4 laptoppen min kommer med speedstep, dvs CPUen heter vel P4-Mobile og det samme gjør laptopper med Celeron-Mobile systemer.

Men P4-M er ikke det samme som P4. Det selges desverre altfor mange laptoper som har en helt vanlig P4 prosessor som kjører på full fart hele tiden. (eller halv fart på batteri, men det er en annen historie) Og C-M er faktisk en cache&tech cappet PM prosessor, så det er ikke den Celeron prosessoren han mener (P4 celeron).

Jo, men det finnes mobil Celeron basert på P4(willamette/NW) også, dvs Denne

 

regner med du tenker på Denne

 

Er klar over at mange har kjøpt bærbare PCer med vanlige P4/Celeron(willamette/NW) CPUer, men dette er noe Intel har advart mot og som konsekvens satte de ned prisene på laptop CPUer(dersom jeg ikke husker feil). Jeg tror faktisk man kan få kjøpt slike fremdeles, men helt klart at P-M er beste alternativ i dag, vet faktisk ikke hvordan AMD klarer seg i dette markedet mot Intel, men de mangler vel bra chipsett for bærbare fremdeles?

 

men når jeg tenker meg om er det ikke aktiv speed-stepping på pentium-m, men du kan selv stille inn frekvensen. vifta derimot er bare på når det trengs.

Justerer seg automatisk selv på den eldre P4-Men min og speedstep'en på P-M er ytterligere forbedret. Dog kan man til en viss grad bestemme selv med å velge hvilken "power-modus" PCen skal kjøre i, dvs "max-battery", "Laptop/portable" etc. Laptop/portable modus endrer den seg automatisk, men mulig jeg har misforstått "aktiv" begrepet. Fant en artikkel her hvor det står noe om dette i seksjon 2 nederst på siden.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Mulig man kan ta dette et steg videre, som man kan med bærbare - selv definere grenser og tilpasse "power" settingene. F.eks. kjører jeg min PM på 800Mhz i spilling med full ATi M9 aksellerasjon, med svært liten viftestøy (hvis noe i det hele tatt, gjerne på "full guff" 1.6GHz at viften står på). Dette fungerer forbausende bra, PM er en rask råtass den :) Har lagt ved en link til en post jeg startet for rundt om et år siden.

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=150848&hl=

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...