Gå til innhold

Trenger forslag til å legge om kostholdet


Anbefalte innlegg

Jeg trenger å legge om kostholdet for å bli kvitt noen kilo. Ikke for mye egentlig, da jeg synes det er bedre å være litt kraftig enn å se like puslete ut som en del av kontorpinglene som vaser borte i gangene her.

 

Jeg spiser som oftest middag på jobben da kantina er ganske god her og ettersom jeg bor aleine. Spiser som regel noe brødmat når jeg kommer hjem. Evt. middager består ofte av kylling, kjøttdeig og noen ganger svinekoteletter. Tilbehør er som oftest pasta eller ris og noen ganger salat. Det hender også at søndagsmiddagene blir burgermeny fra bua borte i gata, men jeg ser ikke på det som noe stort problem egentlig.

 

Frokost blir enten en brødskive hjemme eller en yougurt på jobben i hverdagene, mer "avansert" i helgene.

 

Det jeg har prøvd, er å spise litt mindre på jobben f.eks., men resultatet er ofte at jeg blir ekstra sulten når jeg kommer hjem eller at jeg blir sugen på noe seinere og ender da opp med å spise sjokolade eller potetgull.

 

Ellers trener jeg 1-2 ganger i uka og drikker kanskje 1-2 liter brus i uka (prøver å kutte der også).

 

Av sunnere saker, er jeg ikke glad i hverken fisk eller de fleste grønnsakstyper. Jeg kan heller ikke lage mat (koker jeg sammen posesaus til en middag er det type avansert for meg).

 

Er det noen som har noe tips til hva jeg kan gjøre for å legge om kostholdet til det bedre? Noe som kan erstatte suget etter sjokolade og potetgull? Jeg ønsker ikke å begynne med piller og pulver, men bare legge om litt slik at det blir sunnere og helst ikke "ubehagelig"...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-drikk et par glass vann før du spiser måltidene, da spiser du gjerne mindre.

 

-bytt ut brus med sukkerfri brus. har selv byttet ut cola med tab extra og etter en stund er det ikke stor forskjell på smaken.

 

-ellers fins det jo slik sjokolade og godteri uten kalorier ("nutribar" eller noe) dette er selvsagt svindyrt.

 

Alt i alt tror jeg at du har et helt normalt og godt kosthold. En idé er å tenke på at "småspising" utenom de store måltidene ikke alltid er like heldig..

Endret av total
Lenke til kommentar

Ikke for å være for personlig, men vil du angi høyde og vekt?

 

Når jeg slanka meg, så gjorde jeg noe så enkelt som å bare spise mindre, og ikke spiste når jeg ikke var kjempe sulten.

Medlemskap hos den lokale trenings studioet var ikke så ille heller... Du får en bedre følelse av deg selv.

Hvis du er som meg nå, og bare sitter hele dagen, har du sikkert samma følelse av deg selv som meg, at dagene er bortkasta, og at kroppen er stygg... Derfor skal jeg begynne på treningsstudioet igjen, ikke fordi jeg trenger det, men jeg husker den gode følelsen som jeg fikk fra det.

Lenke til kommentar

Heyhey, fått svar! :mrgreen:

 

@Vial:

Liker ikke fisk desverre, men jeg kan prøve viljestyrken! (Spiste bare én bit i stad!)

 

@total:

Det med vann var en god idé! Og Tab extra, smaker det virkelig ok altså?

 

@King_mephisto

182-3cm og veier 96Kg ved siste måling.

 

Det er ikke så veldig galt i forhold til høyden min, men blodtrykket mitt hadde gått opp en del så derfor vil jeg ned i vekt. Jeg trener forøvrig 1-2 ganger i uka (karate), men det har desverre vært dårlig med det i sommer. Karate er faktisk den eneste sportslige aktiviteten som har interessert med; treningsstudio er desverre uaktuelt :) Og ja, sitter det meste av dagen jeg også ja... Liker meg egentlig ute, men her i Stavanger er det kronisk mangel på trær

 

@alle

Takker for innspill! Ønsker gjerne mer... :)

Lenke til kommentar

jeg er 185cm høg og veier 100kg. nå er jeg i den alderen (14) som man ofte får vondt i ryggen.

og siden jeg har en "liten" cola mage så vil jeg og bli kvitt denne. hovudsakligt fordi jeg i det siste har hatt store rygg problem(mye frontvekt).

jeg trener ALDRI untatt i gymmen (1,5time uken) og spiser godt.

 

mitt matoppsett ser slik ut:

 

forkost : 3-4skiver med kvit ost

skolemat/lunsj : 3-4skiver med kvit ost

etter skole mat: 1 pizza (grandiosa)

middag : middag, ikke alltid jeg spiser middag

kvelds : skjelden

 

inimellom middag og kvelds blir det alt for mye sjokolade og chips. hvordan kan jeg bli kvitt godis suget mitt??

 

målet mitt er og gå ned 15KG (siden det er nomal vekt vs høgde )

Lenke til kommentar
forkost : 3-4skiver med kvit ost

skolemat/lunsj : 3-4skiver med kvit ost

etter skole mat: 1 pizza (grandiosa)

middag : middag, ikke alltid jeg spiser middag

kvelds : skjelden

 

inimellom middag og kvelds blir det alt for mye sjokolade og chips. hvordan kan jeg bli kvitt godis suget mitt??

 

målet mitt er og gå ned 15KG (siden det er nomal vekt vs høgde )

trapp ned med osten...

 

ang goddisen, en slikkepinne hjelper ofte, helst med plastikk pinne istedet for papp(ir?). Da du ikke mister lysten pga denne.

Lenke til kommentar
Liker meg egentlig ute, men her i Stavanger er det kronisk mangel på trær

Selv om mangel på trær strengt tatt ikke kan kalles for et påskudd, skal du du likevel ikke så enormt langt ut før du møter skog og mark. Hva med melsheiå? Abboreet? Det finnes mange gode steder å ta seg en liten tur. Det er både godt for helse og forfriskene .

 

Forøvrig vil jeg som alle andre her kutte ut på søtsaker, bytte ut fetende matvarer med sunnere alterativer (hel/lett til skummet) og drikke massevis med vann.

Lenke til kommentar
jeg er 185cm høg og veier 100kg. nå er jeg i den alderen (14) som man ofte får vondt i ryggen.

og siden jeg har en "liten" cola mage så vil jeg og bli kvitt denne. hovudsakligt fordi jeg i det siste har hatt store rygg problem(mye frontvekt).

jeg trener ALDRI untatt i gymmen (1,5time uken) og spiser godt.

 

mitt matoppsett ser slik ut:

 

forkost : 3-4skiver med kvit ost

skolemat/lunsj : 3-4skiver med kvit ost

etter skole mat: 1 pizza (grandiosa)

middag : middag, ikke alltid jeg spiser middag

kvelds : skjelden

 

inimellom middag og kvelds blir det alt for mye sjokolade og chips. hvordan kan jeg bli kvitt godis suget mitt??

 

målet mitt er og gå ned 15KG (siden det er nomal vekt vs høgde )

Jeg trappa ned med colaen ved å prinsipielt unngå alle coca cola produkter :p jeg burde gå opp da. 1-69 og 47.3 kilo :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...