Gå til innhold

Data eller PC? hva er riktig?


Murty

Anbefalte innlegg

Pc står for Personal computer, men hva med de pcene som ikke er personal da? De på offentelig steder og skoler. Det må vel være en forskjell, datamaskin på offentelige steder som maskin som behandler data, mens hjemme Personal computer, Privat datamaskin (privat databehandler)

 

Jazzcat: Interesang avatar, Lunatic? Et medlem i cs klanen min. Hvor fikk du det fra? Trodde alle i klanen hadde valgt ut uvanlige nikk :p

Endret av Mixel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pc står for Personal computer, men hva med de pcene som ikke er personal da? De på offentelig steder og skoler. Det må vel være en forskjell, datamaskin på offentelige steder som maskin som behandler data, mens hjemme Personal computer, Privat datamaskin (privat databehandler)

...

Navnet er vel mer en betegnelse på konstruksjonen enn eierforholdet til maskinen. :)

Lenke til kommentar
Enkelt forklart:

Informasjon består av Data og Metadata.

Metadata:  Informasjon om data, feks informasjon som beskriver  innhold, kvalitet, tilstand, struktur, format,  osv. for eksempel for en database.

Er du klar over hva du har skrevet? Du har laget en uendelig rekursiv definisjon av "Informasjon" :p

 

I følge deg så er Informasjon Data + Metadata, som er Data + Informasjon om data, som er Data + Data + Metadata, som er Data + Data + Informasjon om data, som er Data + Data + Data + Metadata ... :hmm:

 

Enkelt :dribble:

Hvis du enda ikke klarer å forstå det, kan du kikke her på fasit til Eksamen i 860-IKT, ved Høgskolen i Telemark:

 

Eksamens Fasit (PDF)

 

e) (2) Hva er forskjellen på data og informasjon? * Data er en verdi som i seg selv ikke sier noe spesielt, eks. tallene 802, 850, 860. Når du får vite hva(metadata) dataene representere har du informasjon. Data + Metadata = Informasjon

 

Jeg er klar over at ikke alle her har høyere utdannelse i IT, men prøv å tenk før dere svarer i hytt og pine.

Nå provoserer du!

Du har ingen anelse om hvilken utdannelse de du diskuterer med innehar, og tar jeg ikke feil så er jeg høyere utdannet innen faget enn deg (det der så ut som førsteklassepensum). Uansett har ikke utdannelse noe med saken å gjøre.

 

Faktum er at vi bruker ditt argument mot deg ved å vise til at definisjonen din har en unøyaktighet som fører til en uendelig rekursiv handling. Selvfølgelig forstår vi poenget ditt, men når du skal være viktigper og brilliere litt med skolelærdom så må vi ta deg på unøyaktighetene dine.

 

Legg merke til at fasiten din aldri kaller metadata for informasjon, som er nettopp det punktet vi tok deg på.

 

1. Du skriver:

"Du har ingen anelse om hvilken utdannelse de du diskuterer med innehar, og tar jeg ikke feil så er jeg høyere utdannet innen faget enn deg (det der så ut som førsteklassepensum). Uansett har ikke utdannelse noe med saken å gjøre."

 

Så sant du ikke har doktorgrad , har du nok ikke høyere utdannelse en meg, dessuten der kommer du selv med en påstand om min utdannelse noe du selv klager over at jeg henviste til på generelt grunnlag.

 

Litt forvirrende hva du egentlig skal frem til her:

Du klager over at jeg henviste til høyere utdannelse innen it på generelt grunnlag.

- Deretter gjør du nøyaktig det samme selv, og i tillegg henviser du direkte til meg.

 

2. Du skriver:

"Legg merke til at fasiten din aldri kaller metadata for informasjon, som er nettopp det punktet vi tok deg på."

 

Selv om akkurat den fasiten jeg henviser til her ikke kaller "metadata for informasjon" (jeg skrev: informasjon om data),

er det allikevel helt riktig det jeg skrev.

 

Ifra http://www.bath.ac.uk/e-learning/glossary.htm

"Metadata This is simply "data about data". Metadata is the information about a data source, for example, a book contains information, but there is also information about that book such as the author and publisher - this is the metadata."

 

Ifra http://www.anzlic.org.au/infrastructure_metadata.html

"Metadata is information about data. Metadata can exist for datasets, web services and project information. Dataset metadata can be searched through a common web interface known as the Australian Spatial Data Directory (ASDD)."

 

Ifra http://geology.usgs.gov/tools/metadata/tools/doc/faq.html

"What is metadata?

Metadata consist of information that characterizes data. Metadata are used to provide documentation for data products. In essence, metadata answer who, what, when, where, why, and how about every facet of the data that are being documented."

 

Ifra http://www.dddmag.com/Glossary.aspx?LETTER=M

"Metadata Information about data that facilitates access and use of the data."

 

Jeg fatter ikke at du gidder å krangle om dette.

 

Det er faktisk du som provoserer med at du skriver:

"Selvfølgelig forstår vi poenget ditt, men når du skal være viktigper og brilliere litt med skolelærdom så må vi ta deg på unøyaktighetene dine."

 

- Jeg avventer spent ditt bevis for at Metadata ikke er informasjon om data.

- Forklar meg deretter gjerne hvor jeg har "Unøyaktighetene" mine som du så fint beskriver de.

Enden:

Siden du ikke har kommet med noe tilsvar kan jeg vel anta at du har måttet svelge din kamel og har insett at du har tatt feil.

 

Du presterte å skrive:

"Faktum er at vi bruker ditt argument mot deg ved å vise til at definisjonen din har en unøyaktighet som fører til en uendelig rekursiv handling. Selvfølgelig forstår vi poenget ditt, men når du skal være viktigper og brilliere litt med skolelærdom så må vi ta deg på unøyaktighetene dine."

 

Neste gang du føler for være så påståelig at andre har feil, foreslår jeg:

- Sørg for i det minste å kunne henvise til fakte eller noe form for kildehenvisning,

slik at du har noe annet å vise till en bare vill synsning.

- Hvis du i tillegg tar deg friheten å karakteristisere andre personer som "viktigper" som "brilliere litt med skolelærdom" ,foreslår jeg at du i det minste bør sørge for at du har rett.

 

Det som imidlertidig tar kaka er ditt følgende utsagn:

"Du har ingen anelse om hvilken utdannelse de du diskuterer med innehar, og tar jeg ikke feil så er jeg høyere utdannet innen faget enn deg"

 

I tillegg til det jeg har beskrevet om dette utsagn tidligere, vil jeg trekke det frem igjen i særdeleshet siden dette stoffet er pensum for 1ste klassinger på høyskoler med IT fag. Men du sov kanskje i timen den gang ?

Endret av Jazzcat
Lenke til kommentar
Informasjons Maskin kan du jo likegodt si til læreren din da.

Elektronisk Informasjons Maskin. :)

Informasjonsmaskin er vel egentlig ett ord? Enten det eller så er jeg på bærtur her ;)

 

On Topic:

Jeg synes det å bruke ordet data virker litt feil, som så mange andre her også synes. Personlig så bruker jeg som oftest PC. Det kan selvsagt hende at jeg glemmer meg bort og sier data, rett og slett fordi det har blitt så utbrett. Tror nok uttrykket har kommet for å bli :(

 

-Zlatzman

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...