Gå til innhold

Data eller PC? hva er riktig?


Murty

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en diskusjon med lærer her. Hun mener at ordet "data" er barnslig å bruke på en "PC" At det er totalt feil og uprofesjonelt. Da "data" i utgangspunktet står for informasjon.

 

Men når vi snakker om uprofesjonelt, så kan vi se litt på bedrifters navn:

 

Komplett Data, Datakjeden, databutikken..

 

Jeg tviler på at disse bedriftene. som jeg vil tørre kalle profesjonelle bedrifter, velger ut navn på hardware-butikker som har noe med informasjon å gjøre. altså jeg tviler på at meningen med komplett data er komplett informasjon der du kan få informasjon om tja? det sier jo ikke navnet noe om.. informasjon om komplett?

 

eller Informasjonskjeden eller informasjonsbutikken, det gir liksom ikke noen mening.

 

Jeg mener at ordet "Data" på en måte har sniki seg inn i det norske språk som et annet ord for "PC" eller "Data(behandlings)maskin". Og at det overhode ikke blir feil å bruke dette ordet verken muntlig eller skriftlig.

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har en idiotisk lærer!

 

Hehe det er da ikke uprofesjonelt å bruke data...Jeg bruker stort sett PC, men data er jo ikke noe galt med det heller...Jeg mener en PC er jo Informasjonsteknologi, og data står for "Informasjon"...Dermed syntes jeg det er rimelig logisk med ordet "data" også! :yes:

 

Mvh Tomzern :)

Lenke til kommentar

Data har blitt en defacto forkortelse av ordet datamaskin. Allikevel skjønner jeg lærern din - data er informasjon, og det behøver ikke ha noe med digital teknologi å gjøre i det hele tatt. Et gammelt kartotek på bibliotket inneholder data. Det som står i lærebøkene dine er data. En PC / personlig databehandlingsmaskin behandler data, men den er ikke data selv. Rent teknisk sett har hun altså rett. Havner du i rett miljø må du også passe på hva du sier, da det faktisk er mange steder det er vanlig å snakke om informasjon som data.

Lenke til kommentar
Data har blitt en defacto forkortelse av ordet datamaskin. Allikevel skjønner jeg lærern din - data er informasjon, og det behøver ikke ha noe med digital teknologi å gjøre i det hele tatt. Et gammelt kartotek på bibliotket inneholder data. Det som står i lærebøkene dine er data. En PC / personlig databehandlingsmaskin behandler data, men den er ikke data selv. Rent teknisk sett har hun altså rett. Havner du i rett miljø må du også passe på hva du sier, da det faktisk er mange steder det er vanlig å snakke om informasjon som data.

jaja... Jeg er ikke i tvil om at DAta i bunn og grunn står for informasjon. Men så er det år 2005 vi lever i. Og da har det norske språk kommet seg litt lenger frem i utviklingen. Og data er blitt et likeverdig ord for "pc" (min mening). Og ja i enkelte sammenhenger bør man bruke de teoretisk riktige orda.. Men nå sitter jeg i en IKT-klasse.. hvor alle uten om lærern synes det er greit å bruke ordet "data"

Lenke til kommentar
Data har blitt en defacto forkortelse av ordet datamaskin. Allikevel skjønner jeg lærern din - data er informasjon, og det behøver ikke ha noe med digital teknologi å gjøre i det hele tatt. Et gammelt kartotek på bibliotket inneholder data. Det som står i lærebøkene dine er data. En PC / personlig databehandlingsmaskin behandler data, men den er ikke data selv. Rent teknisk sett har hun altså rett. Havner du i rett miljø må du også passe på hva du sier, da det faktisk er mange steder det er vanlig å snakke om informasjon som data.

Jeg mener språket blir fattigere, dårligere og mer upresist når vi tillater oss å bruke ett ord for flere betydninger. Så kan man sitte der og si "jaja, men du skjønner hva jeg mener!" ... helt til ingen skjønner hva noen mener..

 

'data' er i følge ordboka heller ikke egentlig en forkortelse for datamaskin, men derimot for dataTEKNOLOGI.

 

Bokmålsordboka

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA

data data -en el. -et, -, -ene (lat., fl av datum '(det) som er gitt') 

  1 enkeltopplysning (innenfor et større materiale); i edb: opplysning som blir brukt i (el. kommer ut av) et databehandlingssystem 

  2 i fl: faktiske opplysninger, kjensgjerninger statistiske d- / oppgi alle d- 

  3 kortord for datateknologi, edb innføre d- i skolen / bruke d- på kontoret / Norges lover fins på d- er lagret i en database .

 

 

I forhold til spørsmålet i topic så er det altså bare PC som er riktig. Skriver man i forumet "jeg skal kjøpe ny data" når man mener "... ny pc" bruker man altså ordet 'data' feil, både etter opprinnelig og 'ny' tolkning.

 

Murty: Læreren din har rett!

Endret av dsgf
Lenke til kommentar
PC er jo forkortelsen for private computer og det er engelsk..

data(maskin) er så å si det norske ordet...   

det er jo sånn som å si bil og car

mener jeg    ;)

Personal Computer kan men vel kalle det ;)

 

Hehe, jeg synes det høres veldig barnslig ut å kalle en pc for data. Datamaskin er greit nok, men det er vel bare 12 åringer som sier data.

 

 

Følgende er tatt fra din signatur:

"3 fine peser med masse stæsj."

 

peser?(pc`er).. jeg vet ikke hva som er mest barnslig å si jeg, data eller peser? :p

Endret av Murty
Lenke til kommentar

Data per definisjon (det er mange definisjoner på data rundt om, men dette er den jeg liker å bruke) tall og tekst og alt mulig rart - data blir til informasjon når et menneske tolker data'ene. Data er ikke det samme som informasjon, i følge fag terminologien.

 

Om lærern sier at "nei data er feil å bruke om PC'er", men samtidig sier "data er jo informasjon", går hun selv i en felle (etter definisjonen jeg bruker). Derfor vil jeg si at hun ikke er helt konsekvent hun heller. Hun burde godta at folk bruker forkortelser og at ordet "datamaskin" har blitt forkortet til "data" - av samme grunn som at ingen bruker ordet "Person Computer", men sier "pc".

 

Krever hun at du skal si pc om en datamaskin, kan du kreve at hun skal si Personal Computer om en data! Som i mine øyne er akkurat det samme.

Endret av CrazyOne
Lenke til kommentar

Jeg har lagt merke til det samme, stadig flere sier "data'en" når de mener teknologien, ikke innholdet. Jeg så et program på Discovery i går om svært raske tog, og der hadde oversetteren skrevet at "Det er dataen som styrer krengefunksjonen og motorene." Jeg var litt overrasket. Det er tydeligvis ikke bare 12-åringer som bruker uttrykket på den måten!

 

Ellers tar jeg meg i å bruke uttrykket slik selv også. Selv om jeg ikke liker det. Det har nok med at jeg har en 2-åring og en 4-åring hjemme. De dropper "-maskin" i datamaskin og snakker bare om "data".

 

Ellers vil jeg gjerne påpeke at "data" og "informasjon" ikke er det samme. Forskjellen er at data kan komprimeres uten tap, mens informasjon ikke kan det.

 

Jeg tror det er forsent å stoppe folk i å si "dataen" om datamaskinen sin, men hva skal vi nå kalle data? :hmm:

 

Det er forresten greit å ha en måte å kjenne igjen newbies... :thumbup:

 

Guge

Lenke til kommentar
Ellers vil jeg gjerne påpeke at "data" og "informasjon" ikke er det samme. Forskjellen er at data kan komprimeres uten tap, mens informasjon ikke kan det.

 

Hvis man oversetter ordet informasjon (flertall) til latin så får man ordet data

 

Så jo det er akkurat det samme. Hva vi i norge bruker ordene til det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Ellers vil jeg gjerne påpeke at "data" og "informasjon" ikke er det samme. Forskjellen er at data kan komprimeres uten tap, mens informasjon ikke kan det.

 

Hvis man oversetter ordet informasjon (flertall) til latin så får man ordet data

 

Så jo det er akkurat det samme. Hva vi i norge bruker ordene til det er en annen sak.

hmm.. jeg vil si at man kan si at flere har rett her.. Data er tall og tekst og det som er. Men tall og tekst er jo igjen informasjon?

Lenke til kommentar
Hei.

 

Har en diskusjon med lærer her. Hun mener at ordet "data" er barnslig å bruke på en "PC" At det er totalt feil og uprofesjonelt. Da "data" i utgangspunktet står for informasjon.

 

Men når vi snakker om uprofesjonelt, så kan vi se litt på bedrifters navn:

 

Komplett Data, Datakjeden, databutikken..

 

Jeg tviler på at disse bedriftene. som jeg vil tørre kalle profesjonelle bedrifter, velger ut navn på hardware-butikker som har noe med informasjon å gjøre. altså jeg tviler på at meningen med komplett data er komplett informasjon der du kan få informasjon om tja? det sier jo ikke navnet noe om.. informasjon om komplett?

 

eller Informasjonskjeden eller informasjonsbutikken, det gir liksom ikke noen mening.

 

Jeg mener at ordet "Data" på en måte har sniki seg inn i det norske språk som et annet ord for "PC" eller "Data(behandlings)maskin". Og at det overhode ikke blir feil å bruke dette ordet verken muntlig eller skriftlig.

 

Hva mener dere?

Hvordan bøyer du substantivet "data"?

 

En data, dataen, flere dataer, alle dataene?

 

Kan for øvrig være litt enig i at samme ord ikke bør bety forskjellige ting. Særlig ikke innenfor samme fagfelt. (Slike ord kalles forresten homonymer (tror jeg)).

 

En annen sak: Hvordan bøyes PC?

 

En PC, PC'en, flere PC'er, alle PC'ene?

 

:roll:

Endret av nixon
Lenke til kommentar
Hvordan bøyer du substantivet "data"?

 

En data, dataen, flere dataer, alle dataene?

 

Kan for øvrig være litt enig i at samme ord ikke bør bety forskjellige ting. Særlig ikke innenfor samme fagfelt. (Slike ord kalles forresten homonymer (tror jeg)).

 

En annen sak: Hvordan bøyes PC?

 

En PC, PC'en, flere PC'er, alle PC'ene?

Substantivet data finnes ikke i entall, tror man bruker data både i bestemt og ubestemt form. (Det er altså ikke riktig å bruke 'data' som forkortelse for datamaskin)

 

PC har du bøyd riktig, bortsett fra at korrekt tegnsetting om du skal skrive det er "PCen" eller "PC-en", altså ikke apostrof.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...