Gå til innhold

Data eller PC? hva er riktig?


Murty

Anbefalte innlegg

Enkelt forklart:

Informasjon består av Data og Metadata.

Metadata:  Informasjon om data, feks informasjon som beskriver  innhold, kvalitet, tilstand, struktur, format,  osv. for eksempel for en database.

Er du klar over hva du har skrevet? Du har laget en uendelig rekursiv definisjon av "Informasjon" :p

 

I følge deg så er Informasjon Data + Metadata, som er Data + Informasjon om data, som er Data + Data + Metadata, som er Data + Data + Informasjon om data, som er Data + Data + Data + Metadata ... :hmm:

 

Enkelt :dribble:

Hvis du enda ikke klarer å forstå det, kan du kikke her på fasit til Eksamen i 860-IKT, ved Høgskolen i Telemark:

 

Eksamens Fasit (PDF)

 

e) (2) Hva er forskjellen på data og informasjon? * Data er en verdi som i seg selv ikke sier noe spesielt, eks. tallene 802, 850, 860. Når du får vite hva(metadata) dataene representere har du informasjon. Data + Metadata = Informasjon

 

Jeg er klar over at ikke alle her har høyere utdannelse i IT, men prøv å tenk før dere svarer i hytt og pine.

Endret av Jazzcat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å si det kort:

 

Det norske språket -er- og -har vært- mangelfullt lenge.

 

Vi mangler ofte ord på ting. Derfor importerer vi inn så mange engelske ord, og etterhvert blir disse ordene utvidet til å være en fellesbetegnelse for andre ting som måtte befinne seg i nære kategorier.

 

Ordet "Data" er heller ikke et norsk ord.

 

Når det gjelder webshops:

Engelske/Amerikanske butikker kan ofte kalle seg for "Navn Computing". Altså et ord her vi ikke har på norsk. Derfor kunne feks Komplett Data egentlig hett Komplett Computing.

 

Men desverre er heller ikke dette er norsk ord.

 

Da måtte kjeden kalt seg Komplett Datating eller kanskje Datamaskinering.

 

Uansett så blir det feil.

 

Vi har ikke et godt nok utviklet språk. Og norsk språkråd burde sette seg ned og lage nye norske ord.

 

Vi mangler rett og slett ord for nyere teknikk.

Lenke til kommentar
PC er jo forkortelsen for private computer og det er engelsk..

data(maskin) er så å si det norske ordet...   

det er jo sånn som å si bil og car

mener jeg    ;)

det som står her er feil ;)

pc står for personal computer og det er det som er riktig!

data, står orginalt for data-som programmer og ting du lagrer på pc'en.

 

hvis du skal si data, må du nok legge på(data)MASKIN, for bare data blir feil

 

PS: fortsett å si data bare for å tergre den EXTREMT tragiske læreren din! selv om det ikke er 100% korrekt må du da kunne få kalle pc'en det u selv vil!

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar
Hvis du enda ikke klarer å forstå det, kan du kikke her på fasit til Eksamen i 860-IKT, ved Høgskolen i Telemark:

 

Eksamens Fasit (PDF)

 

e) (2) Hva er forskjellen på data og informasjon? * Data er en verdi som i seg selv ikke sier noe spesielt, eks. tallene 802, 850, 860. Når du får vite hva(metadata) dataene representere har du informasjon. Data + Metadata = Informasjon

 

Jeg er klar over at ikke alle her har høyere utdannelse i IT, men prøv å tenk før dere svarer i hytt og pine.

Dette ER riktig; data + metadata = informasjon.

 

Iallfall kommer dem som ikke forstår det til kort dersom dem prøver seg på en eksamen i IT grunnkurs eller noe slikt ved en høgskole/et universitet. Denne definisjonen pleier å stå på en av de aller første sidene i pensumlitteraturen. Og den er etter det jeg kan se 100% fornuftig.

 

Metadata er ikke "meta data". Det skrives i ett enkelt ord, og er ganske enkelt hva dataene representerer. F.eks gir det lite mening dersom jeg skriver:

 

23833

 

Men det gir straks mening hvis jeg slenger ved

 

23833 hybelkaniner

 

:yes:

Lenke til kommentar
Enkelt forklart:

Informasjon består av Data og Metadata.

Metadata:  Informasjon om data, feks informasjon som beskriver  innhold, kvalitet, tilstand, struktur, format,  osv. for eksempel for en database.

Er du klar over hva du har skrevet? Du har laget en uendelig rekursiv definisjon av "Informasjon" :p

 

I følge deg så er Informasjon Data + Metadata, som er Data + Informasjon om data, som er Data + Data + Metadata, som er Data + Data + Informasjon om data, som er Data + Data + Data + Metadata ... :hmm:

 

Enkelt :dribble:

Hvis du enda ikke klarer å forstå det, kan du kikke her på fasit til Eksamen i 860-IKT, ved Høgskolen i Telemark:

 

Eksamens Fasit (PDF)

 

e) (2) Hva er forskjellen på data og informasjon? * Data er en verdi som i seg selv ikke sier noe spesielt, eks. tallene 802, 850, 860. Når du får vite hva(metadata) dataene representere har du informasjon. Data + Metadata = Informasjon

 

Jeg er klar over at ikke alle her har høyere utdannelse i IT, men prøv å tenk før dere svarer i hytt og pine.

Nå provoserer du!

Du har ingen anelse om hvilken utdannelse de du diskuterer med innehar, og tar jeg ikke feil så er jeg høyere utdannet innen faget enn deg (det der så ut som førsteklassepensum). Uansett har ikke utdannelse noe med saken å gjøre.

 

Faktum er at vi bruker ditt argument mot deg ved å vise til at definisjonen din har en unøyaktighet som fører til en uendelig rekursiv handling. Selvfølgelig forstår vi poenget ditt, men når du skal være viktigper og brilliere litt med skolelærdom så må vi ta deg på unøyaktighetene dine.

 

Legg merke til at fasiten din aldri kaller metadata for informasjon, som er nettopp det punktet vi tok deg på.

Lenke til kommentar
Meiner å huske att det norske ordet for Personal Computer(PC) er Personlig Datamaskin(PD), ...

Det er korrekt. Personlig datamaskin (pd) er et norsk ord. Det finnes en god del norske dataord, men mange av dem er ikke i daglig bruk.

Når det gjelder bøyingen av pc og pd, er det valgfritt om du velger å bruke store eller små bokstaver. Altså PD, PC eller pd, pc.

Lenke til kommentar
Når det gjelder bøyingen av pc og pd, er det valgfritt om du velger å bruke store eller små bokstaver.  Altså PD, PC eller pd, pc.

Merkelig. Dette er forkortelser som uttales bokstav for bokstav, og de skal normalt skrives med store bokstaver :hmm: Men da lærte jeg noe nytt idag også - da har dette vært en god dag :)

 

 

edit; gjorde om utsagnet mitt så det ikke virker som om jeg kverulerer

Endret av enden
Lenke til kommentar
Når det gjelder bøyingen av pc og pd, er det valgfritt om du velger å bruke store eller små bokstaver.  Altså PD, PC eller pd, pc.

Merkelig. Dette er forkortelser som uttales bokstav for bokstav, og de skal normalt skrives med store bokstaver :hmm: Men da lærte jeg noe nytt idag også - da har dette vært en god dag :)

 

 

edit; gjorde om utsagnet mitt så det ikke virker som om jeg kverulerer

Det ble ikke oppfattet slik!

 

TV eller tv er et annet ord. Det står heller ikke i ordlista hvorfor, men kanskje grunnen er at disse ordene bare er ting, og ikke forkortelser for land, organisasjoner, sammenslutninger osv.

Lenke til kommentar
Når det gjelder bøyingen av pc og pd, er det valgfritt om du velger å bruke store eller små bokstaver.  Altså PD, PC eller pd, pc.

Merkelig. Dette er forkortelser som uttales bokstav for bokstav, og de skal normalt skrives med store bokstaver :hmm: Men da lærte jeg noe nytt idag også - da har dette vært en god dag :)

 

 

edit; gjorde om utsagnet mitt så det ikke virker som om jeg kverulerer

Det ble ikke oppfattet slik!

 

TV eller tv er et annet ord. Det står heller ikke i ordlista hvorfor, men kanskje grunnen er at disse ordene bare er ting, og ikke forkortelser for land, organisasjoner, sammenslutninger osv.

Eller fordi det heter fjernsyn på norsk?

Lenke til kommentar

Det å kalle datamaskin for data - det er å trekke det mer mot bruksområdet til maskinen.

 

Andre trekker jo ting andre veien og kaller datamaskinen for harddisk - de trekker jo ordet mer i retning av det fysiske.

 

Det skurrer litt for meg når mennesker kaller datamaskiner for data. En tar sikkerhetskopi av data og ikke av datamaskiner og det er en felle en kan havne i, men som oftest så skjønner en jo hva mennesker mener.

 

Et ord kommer nok til å vinne frem etterhvert - ungdomsspråk er jo ofte grunnlaget for hva som blir akseptert i vanlig språk etterhvert. Så i øyeblikket synes jeg at ja "data" pg "harddisk" høres litt amatørmessig ut, men etterhvert som dette kommer mer i bruk så vil jeg også endre oppfatning.

Lenke til kommentar
Når det gjelder bøyingen av pc og pd, er det valgfritt om du velger å bruke store eller små bokstaver.  Altså PD, PC eller pd, pc.

Merkelig. Dette er forkortelser som uttales bokstav for bokstav, og de skal normalt skrives med store bokstaver :hmm: Men da lærte jeg noe nytt idag også - da har dette vært en god dag :)

 

 

edit; gjorde om utsagnet mitt så det ikke virker som om jeg kverulerer

Det ble ikke oppfattet slik!

 

TV eller tv er et annet ord. Det står heller ikke i ordlista hvorfor, men kanskje grunnen er at disse ordene bare er ting, og ikke forkortelser for land, organisasjoner, sammenslutninger osv.

Eller fordi det heter fjernsyn på norsk?

televisjon?

Lenke til kommentar

Er du klar over hva du har skrevet? Du har laget en uendelig rekursiv definisjon av "Informasjon"  :p

 

I følge deg så er Informasjon Data + Metadata, som er Data + Informasjon om data, som er Data + Data + Metadata, som er Data + Data + Informasjon om data, som er Data + Data + Data + Metadata ...  :hmm:

 

Enkelt  :dribble:

Hvis du enda ikke klarer å forstå det, kan du kikke her på fasit til Eksamen i 860-IKT, ved Høgskolen i Telemark:

 

Eksamens Fasit (PDF)

 

e) (2) Hva er forskjellen på data og informasjon? * Data er en verdi som i seg selv ikke sier noe spesielt, eks. tallene 802, 850, 860. Når du får vite hva(metadata) dataene representere har du informasjon. Data + Metadata = Informasjon

 

Jeg er klar over at ikke alle her har høyere utdannelse i IT, men prøv å tenk før dere svarer i hytt og pine.

For å være litt slem, så er det tydeligvis du som ikke forstår. Det er en klar forskjell mellom å lære seg en definisjon, og å forstå den.

 

Det ser i hvertfall ikke ut til at du har forstått den godt nok til å forklare den rett.

 

Anta at du skal forklare ordet "informasjon" til en person som hverken har hørt dette ordet, eller "metadata" før, men som vet hva data er:

 

Du: Informasjon er data og metadata.

 

Han: Men hva er metadata?

 

Du: Det er informasjon om data.

 

Han: Men du har ikke forklart hav informasjon er. Du sier at det er data og informasjon om data, men hva er informasjon?

 

Du: Det er data og informasjon om data det.

 

osv. :dribble:

Lenke til kommentar
PC er jo forkortelsen for private computer og det er engelsk..

data(maskin) er så å si det norske ordet...   

det er jo sånn som å si bil og car

mener jeg    ;)

PC stor for  personal computer  :)

Og "bil" står jo for "automoBIL"

 

Akkurat som "trikk" står for "elekTRIKKen"

 

Og JEEP står for "GP" (jeepee) som står for General Purpose.

 

Og ESSO som står for SO (esso) som står for Standard Oil.

 

og så videre... :dribble:

Lenke til kommentar

Navnet PC er en spesifikasjon av ett bestemt datamaskin konsept ,

nemlig oppbygnings arkitekturen av datamaskinen.

Så å kalle MAC for en PC blir helt feil .

Den første PCen ble lansert av IBM 1980/1981 .

Datamaskin er et videre begrep som kan inkludere MAC , Sun Spark maskiner osv .

 

"The first IBM PC ran on a 4.77 MHz Intel 8088 microprocessor. The PC came equipped with 16 kilobytes of memory, expandable to 256k. The PC came with one or two 160k floppy disk drives and an optional color monitor. The price tag started at $1,565, which would be nearly $4,000 today. What really made the IBM PC different from previous IBM computers was that it was the first one built from off the shelf parts (called open architecture) and marketed by outside distributors (Sears & Roebucks and Computerland). The Intel chip was chosen because IBM had already obtained the rights to manufacture the Intel chips. IBM had used the Intel 8086 for use in its Displaywriter Intelligent Typewriter in exchange for giving Intel the rights to IBM's bubble memory technology.

 

 

http://inventors.about.com/library/weekly/aa031599.htm

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Enkelt forklart:

Informasjon består av Data og Metadata.

Metadata:  Informasjon om data, feks informasjon som beskriver  innhold, kvalitet, tilstand, struktur, format,  osv. for eksempel for en database.

Er du klar over hva du har skrevet? Du har laget en uendelig rekursiv definisjon av "Informasjon" :p

 

I følge deg så er Informasjon Data + Metadata, som er Data + Informasjon om data, som er Data + Data + Metadata, som er Data + Data + Informasjon om data, som er Data + Data + Data + Metadata ... :hmm:

 

Enkelt :dribble:

Hvis du enda ikke klarer å forstå det, kan du kikke her på fasit til Eksamen i 860-IKT, ved Høgskolen i Telemark:

 

Eksamens Fasit (PDF)

 

e) (2) Hva er forskjellen på data og informasjon? * Data er en verdi som i seg selv ikke sier noe spesielt, eks. tallene 802, 850, 860. Når du får vite hva(metadata) dataene representere har du informasjon. Data + Metadata = Informasjon

 

Jeg er klar over at ikke alle her har høyere utdannelse i IT, men prøv å tenk før dere svarer i hytt og pine.

Nå provoserer du!

Du har ingen anelse om hvilken utdannelse de du diskuterer med innehar, og tar jeg ikke feil så er jeg høyere utdannet innen faget enn deg (det der så ut som førsteklassepensum). Uansett har ikke utdannelse noe med saken å gjøre.

 

Faktum er at vi bruker ditt argument mot deg ved å vise til at definisjonen din har en unøyaktighet som fører til en uendelig rekursiv handling. Selvfølgelig forstår vi poenget ditt, men når du skal være viktigper og brilliere litt med skolelærdom så må vi ta deg på unøyaktighetene dine.

 

Legg merke til at fasiten din aldri kaller metadata for informasjon, som er nettopp det punktet vi tok deg på.

 

1. Du skriver:

"Du har ingen anelse om hvilken utdannelse de du diskuterer med innehar, og tar jeg ikke feil så er jeg høyere utdannet innen faget enn deg (det der så ut som førsteklassepensum). Uansett har ikke utdannelse noe med saken å gjøre."

 

Så sant du ikke har doktorgrad , har du nok ikke høyere utdannelse en meg, dessuten der kommer du selv med en påstand om min utdannelse noe du selv klager over at jeg henviste til på generelt grunnlag.

 

Litt forvirrende hva du egentlig skal frem til her:

Du klager over at jeg henviste til høyere utdannelse innen it på generelt grunnlag.

- Deretter gjør du nøyaktig det samme selv, og i tillegg henviser du direkte til meg.

 

2. Du skriver:

"Legg merke til at fasiten din aldri kaller metadata for informasjon, som er nettopp det punktet vi tok deg på."

 

Selv om akkurat den fasiten jeg henviser til her ikke kaller "metadata for informasjon" (jeg skrev: informasjon om data),

er det allikevel helt riktig det jeg skrev.

 

Ifra http://www.bath.ac.uk/e-learning/glossary.htm

"Metadata This is simply "data about data". Metadata is the information about a data source, for example, a book contains information, but there is also information about that book such as the author and publisher - this is the metadata."

 

Ifra http://www.anzlic.org.au/infrastructure_metadata.html

"Metadata is information about data. Metadata can exist for datasets, web services and project information. Dataset metadata can be searched through a common web interface known as the Australian Spatial Data Directory (ASDD)."

 

Ifra http://geology.usgs.gov/tools/metadata/tools/doc/faq.html

"What is metadata?

Metadata consist of information that characterizes data. Metadata are used to provide documentation for data products. In essence, metadata answer who, what, when, where, why, and how about every facet of the data that are being documented."

 

Ifra http://www.dddmag.com/Glossary.aspx?LETTER=M

"Metadata Information about data that facilitates access and use of the data."

 

Jeg fatter ikke at du gidder å krangle om dette.

 

Det er faktisk du som provoserer med at du skriver:

"Selvfølgelig forstår vi poenget ditt, men når du skal være viktigper og brilliere litt med skolelærdom så må vi ta deg på unøyaktighetene dine."

 

- Jeg avventer spent ditt bevis for at Metadata ikke er informasjon om data.

- Forklar meg deretter gjerne hvor jeg har "Unøyaktighetene" mine som du så fint beskriver de.

Endret av Jazzcat
Lenke til kommentar
Meiner å huske att det norske ordet for Personal Computer(PC) er Personlig Datamaskin(PD), meiner det var det jeg såg en eller annen ordbok elns, men kan være att jeg er helt på jordet her :)

 

Men skal enn ver vanskeleg så kan enn jo kalle det ei Personleg databehandlingsmaskin :p

:thumbup: PC, eng. personal computer, personlig datamaskin. Fullstendig datamaskinsystem i lite format til forholdsvis lav pris og med stor brukervennlighet. Består av en systemenhet, med diskettstasjon og harddisk som lagringsenheter, og tastatur og skjerm. Vi skiller mellom to typer datalager: ROM (Read Only Memory) el. leselageret og RAM (Random Access Memory) el. arbeidsminnet. Basisenheten i enhver m. er mikroprosessoren.

Lenke til kommentar
Hvis du enda ikke klarer å forstå det, kan du kikke her på fasit til Eksamen i 860-IKT, ved Høgskolen i Telemark:

 

Eksamens Fasit (PDF)

 

e) (2) Hva er forskjellen på data og informasjon? * Data er en verdi som i seg selv ikke sier noe spesielt, eks. tallene 802, 850, 860. Når du får vite hva(metadata) dataene representere har du informasjon. Data + Metadata = Informasjon

 

Jeg er klar over at ikke alle her har høyere utdannelse i IT, men prøv å tenk før dere svarer i hytt og pine.

Dette ER riktig; data + metadata = informasjon.

 

Iallfall kommer dem som ikke forstår det til kort dersom dem prøver seg på en eksamen i IT grunnkurs eller noe slikt ved en høgskole/et universitet. Denne definisjonen pleier å stå på en av de aller første sidene i pensumlitteraturen. Og den er etter det jeg kan se 100% fornuftig.

 

Metadata er ikke "meta data". Det skrives i ett enkelt ord, og er ganske enkelt hva dataene representerer. F.eks gir det lite mening dersom jeg skriver:

 

23833

 

Men det gir straks mening hvis jeg slenger ved

 

23833 hybelkaniner

 

:yes:

Veldig godt beskrevet :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...